OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / březen 2018 

Masopust

• Masopust (na Moravě se tomuto

období říká fašank nebo fašinek,

obecně pak karneval) byla doba

od Tří králů do Popeleční středy.

Zatímco jeho začátek má pevné

datum 6. ledna, jeho konec na

Popeleční středu je závislý na datu

Velikonoc, a končí tak v rozmezí od

poloviny února do počátku března.

Masopustní zvyky mají zřejmě

původ v předkřesťanských

slovanských oslavách konce zimy.

• V původním smyslu jde o „opuštění

masa“ (slovo karneval pochází

nejspíš z italského carne levare,

„dát pryč maso“). Masopust pak

představoval období hodování

a veselí mezi dvěma postními

dobami. Vrcholí posledním

čtvrtkem tohoto období, zvaným

Tučný čtvrtek, spojeným se

zabijačkou a hostinou. Nejznámější

a zároveň nejveselejší jsou poslední

dny masopustu, spojené s radovánkami a hodováním. Masopustní

tradice byla jakýmsi klínem mezi

Vánocemi a Velikonocemi,

a písemné doklady o nich máme

již ze 13. století.

• Tučný čtvrtek: O Tučném čtvrtku

bývala k obědu vepřová pečeně se

zelím a knedlíky. Také se nemělo

hledět na nějaký ten džbán piva.

Na Tučný čtvrtek si každý měl

dopřát tolik piva a mastného jídla,

co snesl.

www.praha8.cz

• Masopustní neděle a pondělí: Dva

taneční dny. V neděli tančili všichni,

v pondělí byl „mužovský bál“, na

který nesezdaná chasa neměla

přístup. V kole bylo vidět jen samé

ženáče a vdané. Hudebníci pilně

vyhrávali, protože furiantští sedláci

na nějakou tu zlatku nehleděli.

• Masopustní úterý: Den maškar.

Čím byla maska pitvornější, tím

budila větší pozornost, a ať už šlo

o četníky, žebráky, cikány nebo jiné

maškary, hlavně zvířecí, všechny

se sešly v průvodu. Nejdůležitější

postavou byl většinou šašek neboli

Masopust. Jeho oděv byl zdobený

barevnými papírky, na hlavě měl

špičatou šaškovskou čepici a v ruce

nesl bič na odhánění nemaskova-

31

ných. V průvodu musel jít i medvěd

s medvědářem a Smrťákem.

Medvědovi se přisuzovaly magické

vlastnosti, mimo jiné především

plodnost, kterou medvěd přenášel

na ženy i celé hospodářství.

Aby se tak stalo, musela si s ním

hospodyně a děvčata zatancovat.

Odepřít mu tanec bývalo

nemyslitelné. Mnozí medvědi se

těšili na to, že po tanci popadnou

některou z přihlížejících dívek a žen

a vyválí ji na zemi ve sněhu.

Masopust byl zakončen tradičním

„pochováním basy“, které

symbolizovalo na 40 dní konec

tanečních a hudebních veselic –

a také začátek druhého období

půstu.