OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / březen 2018
Masopust
• Masopust (na Moravě se tomuto
období říká fašank nebo fašinek,
obecně pak karneval) byla doba
od Tří králů do Popeleční středy.
Zatímco jeho začátek má pevné
datum 6. ledna, jeho konec na
Popeleční středu je závislý na datu
Velikonoc, a končí tak v rozmezí od
poloviny února do počátku března.
Masopustní zvyky mají zřejmě
původ v předkřesťanských
slovanských oslavách konce zimy.
• V původním smyslu jde o „opuštění
masa“ (slovo karneval pochází
nejspíš z italského carne levare,
„dát pryč maso“). Masopust pak
představoval období hodování
a veselí mezi dvěma postními
dobami. Vrcholí posledním
čtvrtkem tohoto období, zvaným
Tučný čtvrtek, spojeným se
zabijačkou a hostinou. Nejznámější
a zároveň nejveselejší jsou poslední
dny masopustu, spojené s radovánkami a hodováním. Masopustní
tradice byla jakýmsi klínem mezi
Vánocemi a Velikonocemi,
a písemné doklady o nich máme
již ze 13. století.
• Tučný čtvrtek: O Tučném čtvrtku
bývala k obědu vepřová pečeně se
zelím a knedlíky. Také se nemělo
hledět na nějaký ten džbán piva.
Na Tučný čtvrtek si každý měl
dopřát tolik piva a mastného jídla,
co snesl.
www.praha8.cz
• Masopustní neděle a pondělí: Dva
taneční dny. V neděli tančili všichni,
v pondělí byl „mužovský bál“, na
který nesezdaná chasa neměla
přístup. V kole bylo vidět jen samé
ženáče a vdané. Hudebníci pilně
vyhrávali, protože furiantští sedláci
na nějakou tu zlatku nehleděli.
• Masopustní úterý: Den maškar.
Čím byla maska pitvornější, tím
budila větší pozornost, a ať už šlo
o četníky, žebráky, cikány nebo jiné
maškary, hlavně zvířecí, všechny
se sešly v průvodu. Nejdůležitější
postavou byl většinou šašek neboli
Masopust. Jeho oděv byl zdobený
barevnými papírky, na hlavě měl
špičatou šaškovskou čepici a v ruce
nesl bič na odhánění nemaskova-
31
ných. V průvodu musel jít i medvěd
s medvědářem a Smrťákem.
Medvědovi se přisuzovaly magické
vlastnosti, mimo jiné především
plodnost, kterou medvěd přenášel
na ženy i celé hospodářství.
Aby se tak stalo, musela si s ním
hospodyně a děvčata zatancovat.
Odepřít mu tanec bývalo
nemyslitelné. Mnozí medvědi se
těšili na to, že po tanci popadnou
některou z přihlížejících dívek a žen
a vyválí ji na zemi ve sněhu.
Masopust byl zakončen tradičním
„pochováním basy“, které
symbolizovalo na 40 dní konec
tanečních a hudebních veselic –
a také začátek druhého období
půstu.