18
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / březen 2018
www.praha8.cz
Územní rozvoj
nový seriál
Průvodce územním řízením
nnZ důvodu hrozící výstavby mrakodrapů v sídlišti Ďáblice začínáme publikovat informativní manuál pro občany.
V návaznosti na již publikovaný přehled
všech dosavadních kroků radnice, jak
předejít zahuštění sídliště Ďáblice vysokopodlažní zástavbou, bude v tomto a následujících třech číslech časopisu Osmička
postupně vydán čtyřdílný seriál Průvodce
územním řízením, jehož cílem je občany
srozumitelnou formou seznámit s rozhodovacími procesy, které probíhají v souvislosti
s výstavbou, a rovněž s možnostmi zapojení
obyvatel městské části Praha 8 do tohoto
procesu.
Starosta Roman Petrus k tomu sděluje:
„Naším cílem je využít všech zákonných
možností k zabránění masivní výstavby
v sídlišti Ďáblice. Za tím účelem chceme
v předstihu seznámit naše spoluobčany
se všemi možnostmi, které budou moci
využít.“ Místostarosta Radomír Nepil
k tomu dodává: „Územní řízení je nesmírně
V případě zájmu o informace:
Pokud máte zájem o nejaktuálnější
informace ke kauze CPI, přihlaste se
k odběru na e-mailu předsedy komise
pro životní prostředí Víta Cézy:
vit.ceza@praha8.cz
složitý proces a málokdo se v něm orientuje, což často odrazuje veřejnost od větší
míry zapojení se. Tímto dokumentem
chceme veřejnosti umožnit se lépe a efektivněji zapojit.“
Cílem radnice je, aby se občané s nově
získanými informacemi mohli snáze
zapojovat i do odporu proti dalším negativním záměrům, které se v budoucnu mohou
objevit. „V Praze 8 evidujeme řadu skrytých
developerských hrozeb, které tu jsou
zejména z divokých 90. let a let následujících. Chceme se proto společně maximálně
připravit na ochranu našich krásných
osmičkových sídlišť a některých dalších
citlivých území na jihu Prahy 8.“
PRŮVODCE ÚZEMNÍM ŘÍZENÍM
Seriál Průvodce územním řízením bude
vycházet ve čtyřech dílech. Jeho cílem je
představit občanům městské části Praha 8
rozhodovací procesy, které probíhají
v souvislosti s výstavbou, a rovněž možnosti zapojení obyvatel městské části Praha 8
do tohoto rozhodovacího procesu v řízení.
Jedná se o dokument informativní
povahy, který nenahrazuje kvalifikovanou
právní službu.
Díl 1.: Co to je územní řízení?
Obecně k územnímu řízení
Územní řízení je rozhodovací proces, ve
kterém stavební úřad rozhoduje o využití
území, nejčastěji o umístění stavby.1
Rozhodnutí o umístění stavby je pak
základním rozhodnutím o stavbě, kterým
se vymezuje stavební pozemek, umisťuje
stavba či se stanovují podmínky pro její
umístění a realizaci. V tomto seriálu se
nadále budeme věnovat pouze územnímu
řízení, které se vztahuje k umísťování staveb.
V případě, že má kdokoli (ať fyzická osoba
či např. developerská společnost) zájem
vybudovat na pozemku stavbu, musí
nejprve požádat příslušný stavební úřad
o územní rozhodnutí. K žádosti musí připojit
projektovou dokumentaci a další zákonem
vyžadované podklady, jako například
závazná stanoviska či rozhodnutí dotčených
orgánů. Stavební úřad následně v územním
řízení posuzuje stavební záměr žadatele
(nazývaného jako „stavebník). V případě,
že stavební úřad shledá navržený záměr
přípustným, vydá územní rozhodnutí,
kterým tento záměr schválí. Současně může
stavební úřad stanovit podmínky pro další
přípravu a realizaci stavby.
V další fázi, kdy bude chtít stavebník
přistoupit k samotné realizaci stavebního
záměru, je nutné zažádat o vydání stavebního povolení, kterým se povoluje
samotné provedení (vybudování)
stavby. Některé jednodušší stavby
nevyžadují stavební povolení,
stavebnímu úřadu se pouze
ohlašují.2
Zatímco v rámci územního řízení
stavební úřad posuzuje, zda je
možné navrhovanou
stavbu
„umístit“
v dotčeném
území a jaký
bude mít vliv
na okolí, ve
stavebním řízení se již zaměřuje na její
technické provedení. Z hlediska plánování
výstavby je územní rozhodnutí klíčové,
neboť významné aspekty stavby (jako výška
nebo objem) jsou posuzovány právě
v územním řízení a v navazujícím stavebním
řízení se jimi již stavební úřad nezabývá.
Významné změny v územním
řízení od 1. 1. 2018
Novelou zákona č. 183/2006 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu, ve znění
účinném od 1. ledna 2018 („stavební zákon“)
došlo k významným změnám mj. právě
v procesu územního řízení. Novela
rozšiřuje možnosti využití tzv. společného
územního a stavebního řízení, jehož
výsledkem je vydání rozhodnutí, kterým se
umisťuje stavba a současně povoluje její
provedení.3 Je tedy pravděpodobné, že
v zájmu urychlení povolovacího procesu
bude tento postup v praxi využíván více
než dosud a stavebníci budou obě žádosti
spojovat.
Další změnou, kterou přinesla novela
stavebního zákona, je proces posuzování
Vedle rozhodnutí o umístění stavby se v územním řízení vydává též rozhodnutí o změně využití území, o změně vlivu užívání stavby na území,
o dělení nebo scelování pozemků a o ochranném pásmu (viz ust. § 77 stavebního zákona).
2
Viz § 105 stavebního zákona.
3
Podle ust. § 94j stavebního zákona platí, že společné povolení lze vydat u staveb v působnosti obecného stavebního úřadu, staveb vymezených
v ust. § 15 odst. 1 písm. b) až d) a staveb vymezených v ust. § 16 odst. 2 písm. d) stavebního zákona.
4
Viz § 96b stavebního zákona.
1