OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ÚNOR 2022 

www.praha8.cz

5

INFRASTRUKTURA

Výstavba Štvanické lávky začala

nnZa přítomnosti představitelů hlavního

města Prahy, městských částí Praha 7

a Praha 8 i zástupců zhotovitele začalo

budování nové Štvanické lávky přes

Vltavu, která propojí dynamicky se

rozvíjející městské čtvrti Karlín a Holešovice s ostrovem Štvanice.

„Spojení novou lávkou mezi Karlínem a Holešovicemi je dobrý krok, jak zajistit občanům snadnou a bezpečnou prostupnost

mezi oběma čtvrtěmi pěšky či na kole. Osobně jsem rád, že projekt zahajujeme symbolicky v roce, kdy slavíme 100 let připojení

Karlína k hlavnímu městu Praze,“ uvádí

starosta Prahy 8 Ondřej Gros (ODS).

Podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti)

spojení dvou břehů Vltavy obyvatelé Karlína

a Holešovic potřebovali roky. „Dojde také

k faktickému propojení pomyslné stezky

s tunelem na Vítkově, a tak se i Žižkovákům

otevře nová brána do města. Získáme i nový

bezbariérový přístup na ostrov Štvanice,

který čeká celková proměna a stane se z něj

nový park,“ prohlásil Hřib.

Pět metrů široká konstrukce z unikátního

ultravysokopevnostního betonu má vzniknout do jara 2023. „Na novou lávku bude

také přímo napojena cyklostezka A2, kterou

městská část Praha 8 ještě v letošním roce

opraví. Zpevníme povrch, rozšíříme ji na

čtyři metry a vybudujeme nové veřejné

osvětlení,“ dodává radní pro dopravu Prahy 8 Tomáš Slabihoudek (TOP 09 + STAN).

Stavba nové bezbariérové spojnice odstartovala oficiálně 11. ledna 2022. Sloužit by

NOVÁ LÁVKA by měla sloužit na jaře příštího roku.

měla za 14 měsíců. Rozpočet je stanoven na

298 milionů korun bez DPH, stavět bude

společnost Skanska.

Lávka je navržena jako segmentový trámový most s parapetními nosníky. Délka

mostu je 299,4 metru, délka boční rampy na

Štvanici je 84 metru. Stavba sestává z osmi

polí, maximální rozpětí pole je 55,4 metru.

Založena bude hlubinně na velkoprůměrových vrtaných pilotách. Počítá se také se

zakládáním ve Vltavě. Krajní pole na holešovickém břehu bude pro případ povodní

navrženo jako zdvižné.

„Lávka je navržena z kvalitního ultra-vysokohodnotného betonu s povrchem připomínajícím bílý mramor. Díky aplikaci tohoto

materiálu máme možnost zrealizovat unikátní architektonické a inženýrské dílo,“ říká

autor lávky, architekt Petr Tej.

Nosná konstrukce v hlavním směru bude

mít šířku pět metrů, aby kapacitně vyhověla

zvýšenému provozu chodců a cyklistů.

Boční rampa je pak navržena v redukované

šířce čtyři metry. Dočasné propojení mezi

oběma městskými částmi zajišťuje od roku

(mš,tk)

2015 říční přívoz HolKa.