OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ÚNOR 2022
www.praha8.cz
5
INFRASTRUKTURA
Výstavba Štvanické lávky začala
nnZa přítomnosti představitelů hlavního
města Prahy, městských částí Praha 7
a Praha 8 i zástupců zhotovitele začalo
budování nové Štvanické lávky přes
Vltavu, která propojí dynamicky se
rozvíjející městské čtvrti Karlín a Holešovice s ostrovem Štvanice.
„Spojení novou lávkou mezi Karlínem a Holešovicemi je dobrý krok, jak zajistit občanům snadnou a bezpečnou prostupnost
mezi oběma čtvrtěmi pěšky či na kole. Osobně jsem rád, že projekt zahajujeme symbolicky v roce, kdy slavíme 100 let připojení
Karlína k hlavnímu městu Praze,“ uvádí
starosta Prahy 8 Ondřej Gros (ODS).
Podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti)
spojení dvou břehů Vltavy obyvatelé Karlína
a Holešovic potřebovali roky. „Dojde také
k faktickému propojení pomyslné stezky
s tunelem na Vítkově, a tak se i Žižkovákům
otevře nová brána do města. Získáme i nový
bezbariérový přístup na ostrov Štvanice,
který čeká celková proměna a stane se z něj
nový park,“ prohlásil Hřib.
Pět metrů široká konstrukce z unikátního
ultravysokopevnostního betonu má vzniknout do jara 2023. „Na novou lávku bude
také přímo napojena cyklostezka A2, kterou
městská část Praha 8 ještě v letošním roce
opraví. Zpevníme povrch, rozšíříme ji na
čtyři metry a vybudujeme nové veřejné
osvětlení,“ dodává radní pro dopravu Prahy 8 Tomáš Slabihoudek (TOP 09 + STAN).
Stavba nové bezbariérové spojnice odstartovala oficiálně 11. ledna 2022. Sloužit by
NOVÁ LÁVKA by měla sloužit na jaře příštího roku.
měla za 14 měsíců. Rozpočet je stanoven na
298 milionů korun bez DPH, stavět bude
společnost Skanska.
Lávka je navržena jako segmentový trámový most s parapetními nosníky. Délka
mostu je 299,4 metru, délka boční rampy na
Štvanici je 84 metru. Stavba sestává z osmi
polí, maximální rozpětí pole je 55,4 metru.
Založena bude hlubinně na velkoprůměrových vrtaných pilotách. Počítá se také se
zakládáním ve Vltavě. Krajní pole na holešovickém břehu bude pro případ povodní
navrženo jako zdvižné.
„Lávka je navržena z kvalitního ultra-vysokohodnotného betonu s povrchem připomínajícím bílý mramor. Díky aplikaci tohoto
materiálu máme možnost zrealizovat unikátní architektonické a inženýrské dílo,“ říká
autor lávky, architekt Petr Tej.
Nosná konstrukce v hlavním směru bude
mít šířku pět metrů, aby kapacitně vyhověla
zvýšenému provozu chodců a cyklistů.
Boční rampa je pak navržena v redukované
šířce čtyři metry. Dočasné propojení mezi
oběma městskými částmi zajišťuje od roku
(mš,tk)
2015 říční přívoz HolKa.