14

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ÚNOR 2022 

www.praha8.cz

Rozhovor

DOBROVOLNÍK CAP A ČESTNÝ OBČAN PRAHY 8 MILOSLAV ŠTULC:

Výlety za štěstím, duševní

pohodou a zdravím

nnPřírodovědně zaměřené turistické výlety, to je doména

Miloslava Štulce, dobrovolného spolupracovníka Centra

aktivizačních programů SOS Prahy 8 (CAP) a čestného občana této městské části. Tyto akce se konají již přes deset let,

zpravidla ve čtvrtek, a to v jakékoli roční době. „Bývá jich

30 až 40 ročně. Jsou velmi oblíbené. Účastníků bývá přes

dvacet, někdy jejich počet překročí i třicítku,“ říká Miloslav

Štulc.

Cílem těchto výletů jsou zajímavé přírodní lokality ve Středočeském kraji, někdy však (díky

rozšiřující se integraci Pražské

hromadné dopravy) i místa

vzdálenější.

Co vás vedlo k přírodním

vědám, a který obor máte

úplně nejraději, lze-li to takto

říci?

K přírodním vědám mě

přivedl, trochu paradoxně, můj

zdravotní stav v dětství. Ve

třech letech jsem prodělal

těžkou chřipku. Jejím následkem byla chronická bronchitida, zhoršovaná ještě bydlením

v tehdy velmi prašném a dopravou zatíženém prostředí Karlína. Opakující se záněty průdušek mne trápily až do 14. roku

mého života, a s výjimkou

turistiky mi znemožňovaly

sportování. Mým průduškám

však dobře dělaly turistické

výlety do lesnatého okolí Prahy. Při nich jsem také získával

dobrý vztah k přírodě. A asi

vojenské službě), v šestiletém

studiu při zaměstnání na Přírodovědecké fakultě UK v Praze,

aprobaci pro výuku biologie

a geografie na středních školách.

Spojení biologie a geografie je

asi praktické…

Praktickou výhodou kombinace biologie a geografie je, že

tyto vědy poskytují ve svém

spojení komplexní pohled na

přírodu a krajinu. V této kombinaci byla pro mne hlavním

předmětem geografie. Proto

jsem po dvou dalších letech, na

základě úspěšné obhajoby

geografické rigorózní práce

a rigorózní zkoušky z geografie,

získal doktorát z přírodovědy.

V rámci studia geografie jsem se

zaměřil především na fyzickou

geografii, biogeografii (rozšíření

rostlin a živočichů), regionální

geografii, krajinnou ekologii

a ochranu krajiny a životního

prostředí. Na to jsem ještě

navázal dvouletým specializačním studiem (opět při zaměstnání) v Ústavu aplikované

ekologie a ekotechniky při

Lesnické fakultě na Vysoké

škole zemědělské v Kostelci nad

Černými lesy, zaměřeném na

ekologickou výchovu a péči

o životní prostředí. Získal jsem

tím vlastně třetí aprobaci,

k výuce ekologie na středních

školách.

Jaké další aktivity máte?

Studiem získané vědomosti

z biologie a geografie jsem využíval zprvu jako učitel na základní

Jak vás naplňuje dobrovolnická práce v Centru aktivizačních programů Prahy 8 a co

vás k ní vedlo?

Zeměpis a přírodopis jsou

bezesporu základem ekologické výchovy obyvatelstva.

Exkurze a výlety, to je sezna-

Lesnaté krajiny

s čistším ovzduším

působí jako rostlinné

antibiotikum.

Biologie a geografie ve

svém spojení poskytují

komplexní pohled na

přírodu a krajinu.

i proto jsem měl z vyučovacích

předmětů na tehdejších osmiletých a jedenáctiletých školách

nejraději přírodopis a zeměpis.

Tyto předměty jsem se rozhodl

studovat.

Nejprve jsem získal ve zkráceném denním studiu na pražské

Vysoké škole pedagogické

aprobaci pro výuku obou těchto

předmětů na 2. stupni základních škol a později (po základní

a všeobecně vzdělávací škole,

pak jako autor a lektor přírodovědných programů a exkurzí pro

veřejnost a školní mládež v pražském Planetáriu, následně jako

středočeský krajský metodik

biologie a zeměpisu a nakonec

jako odborný referent přírodovědných předmětů a ekologické

výchovy na Ministerstvu mládeže a tělovýchovy ČR. Jako metodik jsem připravoval vzdělávací

akce pro učitele biologie, geografie a ekologické výchovy. Na

MŠMT jsem se podílel na tvorbě

učebních plánů a na schvalování

učebnic přírodovědných

předmětů.

MILOSLAV ŠTULC seznamuje klienty Centra aktivizačních programů především se

zajímavými přírodními lokalitami ve Středočeském kraji.

mování dětí i dospělých se

živou a neživou přírodou ve

volné krajině, je nezbytnou

praktickou součástí ekologické

výchovy lidí. Jen tak lze neformálně naplňovat heslo ochránců přírody „Poznej a chraň“.

K tomu přispívají i přírodovědně zaměřené turistické výlety,

které jsem začal organizovat

v důchodu jako dobrovolný

pracovník v Centru aktivizačních programů Sociálně ošetřovatelských služeb Prahy 8.

Konají se již přes deset let, a to

celoročně, obyčejně ve čtvrtek.

Bývá jich 30 až 40 ročně. Jsou

velmi oblíbené. Účastníků bývá

přes dvacet, někdy i více. Cílem

těchto výletů jsou zajímavé

přírodní lokality ve Středočeském kraji, někdy však (díky

rozšiřující se integraci Pražské

hromadné dopravy) i místa