18
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ÚNOR 2022
www.praha8.cz
Školství
ZÁKLADNÍ ŠKOLA NĚMECKO-ČESKÉHO POROZUMĚNÍ
Novinka: přípravné třídy
nnZákladní škola německo-českého porozumění nabízí rozšířenou výuku němčiny již od první třídy. Od září 2022 se budou němčinu učit také žáci nové přípravné třídy, která je
určena pro děti v předškolním věku a děti s odkladem povinné školní docházky.
Jednoduše řečeno, přípravná
třída pomáhá dětem s přechodem ze školky do školy. A jak to
v přípravné třídě funguje?
Děti začínají postupně chodit
do třídy už od 7. hodiny, kdy
funguje ranní družina. Společně si
hrají, relaxují a čekají, než začne
škola. V 8.15 hodin mají děti s paní
učitelkou ranní kruh, kde si
povídají o aktuálních tématech
a zážitcích. Děti se tak učí vyjadřovat svoje názory a mluvit před
větší skupinou spolužáků. Na
první hodinu se potom děti
rozdělí do dvou skupin, jedna
skupina má v rozvrhu předškolní
přípravu a druhá němčinu. V rámci předškolní přípravy trénují
matematické myšlení a představivost, předčtenářskou gramotnost,
grafomotoriku, rozvíjí sluchové
a zrakové vnímání. Nechybí ani
výtvarná a hudební výchova
a samozřejmě sport.
ŠKOLA HROU
Dalším předmětem v rozvrhu je
němčina. Výuka němčiny pro
předškoláky není v České republice tak rozšířená, proto se u to-
hoto tématu zastavíme. Děti se
na němčinu dělí na rodilé mluvčí
a začátečníky. Rodilí mluvčí se
učí německy s paní učitelkou
přímo z Německa podle německého systému. Skupina začátečníků se němčinu učí úplně od
začátku, často je to pro děti
první cizí jazyk. Výuka v předškolní třídě je trochu jiná – předškoláci ještě neumí psát ani číst.
Pro malé děti jsou velmi důležité rituály. Každá hodina začíná
pozdravem s paní učitelkou,
potom děti opakují písničku nebo
básničku, kterou se právě učí,
a nová slovíčka. Děti se učí úplně
jinak než dospělí – malují, stříhají, lepí a učí se používat slovíčka
a slovní spojení podle pokynů
učitele. Oblíbenou metodou je
malovací diktát, děti vybarvují
obrázky podle zadání učitelky.
Úplně nejraději hrají děti různé
hry, jako pexeso, domino, puzzle
nebo podobné aktivity v němčině. Pravidelně nacvičujeme také
různá představení nebo scénky.
Výuka musí v první řadě bavit,
Komenského „škola hrou“ je pro
nás hlavní zásada.
HLAVNÍM MOTTEM ŠKOLY JE, že výuka musí děti bavit.
Po výuce a svačině chodí děti
na školní zahradu a hrají různé
pohybové hry, případně se věnují
aktuálním tématům podle počasí
a ročního období. Po obědě opět
funguje družina, společné hraní
a sportování podle potřeby až do
17.30 hodiny.
PŘEDCHÁZET PROBLÉMŮM
Velkou výhodou přípravné třídy
je, že děti nemají vůbec žádný
problém v následujícím roce
s nástupem do školy. Důvěrně
znají prostředí školy, zvyknou si
na sezení v lavici, na pravidelný
rytmus a rozvrh hodin. První
třída je pro ně přirozené pokračování přípravné třídy, znají
paní učitelky, spolužáky i celou
školu. Naopak paní učitelka má
šanci poznat všechny předškoláky a případně doporučit práci
s logopedem, a předejít tak
případným problémům v první
třídě. Všechny děti z přípravky
se do první třídy těší. A to je pro
nás nejdůležitější – vzdělávání
má přinášet radost dětem už od
jejich nejmladšího věku.
Pavla Krummackerová,
zástupkyně ředitelky
Pravidla pro provoz mateřských škol městské části Praha 8 v době
hlavních prázdnin školního roku 2021/2022
1. Zákonní zástupci závazně přihlásí své
dítě na prázdninový provoz ve své kmenové mateřské škole, a to nejpozději do pátku
11. února 2022. Přihlášky budou ke stažení
na webových stránkách školy.
2. Zákonní zástupci si mohou pro své
dítě vybrat ze tří 2týdenních turnusů, a to:
11/7–22/7, 25/7–5/8, 8/8–19/8 2022. Počet
zvolených turnusů není omezen. V každém
turnusu se lze přihlásit na oba týdny, nebo
jen na jeden.
3. V každém z uvedených termínů se
předpokládá otevření minimálně jedné
mateřské školy ve všech lokalitách městské části Praha 8, a to jak v lokalitě Karlín
a Libeň, tak v lokalitě Kobylisy i lokalitě
Bohnice a Čimice. Přílohou je seznam
lokalit s uvedením konkrétních mateřských škol spadajících do konkrétní lokality. Dítě bude mít zajištěno místo – při
splnění podmínek (tj. přihlášení v termínu,
identifikovatelná platba v termínu) – ve
školce v lokalitě, kde sídlí jeho kmenová
mateřská škola.
4. Kmenové mateřské školy předají
odboru školství ÚMČ Praha 8 sumarizovaný počet zájemců na prázdninový provoz
po jednotlivých turnusech, resp. týdnech,
a to nejpozději do 18. února 2022.
5. V návaznosti na počet přihlášených dětí
stanoví ředitelé mateřských škol po projednání se zřizovatelem již konkrétní prázdninový provoz, a to nejpozději do 7. března 2022.
Dětem z konkrétní kmenové mateřské školy
bude určena konkrétní mateřská škola
mající prázdninový provoz v dané lokalitě.
6. Prostřednictvím kmenových mateřských škol budou zájemci vyzváni mateřskými školami s prázdninovým provozem
k úhradě školného a stravného, a to výhradně bezhotovostně.
7. Příslušné platby je třeba poslat bezho-
tovostně tak, aby je mateřská škola mající
prázdninový provoz obdržela na účet nejpozději ve čtvrtek 31. března 2022, včetně
a byly jednoznačně identifikovatelné.
8. V případě neuhrazení v termínu
nebude mateřská škola mající prázdninový
provoz s dítětem na prázdninový provoz
počítat, v případě uhrazení po termínu
bude platba vrácena a mateřská škola také
nebude s dítětem na prázdninový provoz
počítat. V případě neidentifikovatelné
platby bude platba vrácena a mateřská
škola nebude rovněž s dítětem na prázdninový provoz počítat.
9. V případě avizovaného otevření dvou
a více mateřských škol v jedné lokalitě je
zřizovateli vyhrazeno právo upravit, tedy
snížit počet otevřených mateřských škol
s ohledem na počet došlých plateb v termínu.
Mgr. Petr Svoboda
vedoucí Odboru školství