18

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ÚNOR 2022 

www.praha8.cz

Školství

ZÁKLADNÍ ŠKOLA NĚMECKO-ČESKÉHO POROZUMĚNÍ

Novinka: přípravné třídy

nnZákladní škola německo-českého porozumění nabízí rozšířenou výuku němčiny již od první třídy. Od září 2022 se budou němčinu učit také žáci nové přípravné třídy, která je

určena pro děti v předškolním věku a děti s odkladem povinné školní docházky.

Jednoduše řečeno, přípravná

třída pomáhá dětem s přechodem ze školky do školy. A jak to

v přípravné třídě funguje?

Děti začínají postupně chodit

do třídy už od 7. hodiny, kdy

funguje ranní družina. Společně si

hrají, relaxují a čekají, než začne

škola. V 8.15 hodin mají děti s paní

učitelkou ranní kruh, kde si

povídají o aktuálních tématech

a zážitcích. Děti se tak učí vyjadřovat svoje názory a mluvit před

větší skupinou spolužáků. Na

první hodinu se potom děti

rozdělí do dvou skupin, jedna

skupina má v rozvrhu předškolní

přípravu a druhá němčinu. V rámci předškolní přípravy trénují

matematické myšlení a představivost, předčtenářskou gramotnost,

grafomotoriku, rozvíjí sluchové

a zrakové vnímání. Nechybí ani

výtvarná a hudební výchova

a samozřejmě sport.

ŠKOLA HROU

Dalším předmětem v rozvrhu je

němčina. Výuka němčiny pro

předškoláky není v České republice tak rozšířená, proto se u to-

hoto tématu zastavíme. Děti se

na němčinu dělí na rodilé mluvčí

a začátečníky. Rodilí mluvčí se

učí německy s paní učitelkou

přímo z Německa podle německého systému. Skupina začátečníků se němčinu učí úplně od

začátku, často je to pro děti

první cizí jazyk. Výuka v předškolní třídě je trochu jiná – předškoláci ještě neumí psát ani číst.

Pro malé děti jsou velmi důležité rituály. Každá hodina začíná

pozdravem s paní učitelkou,

potom děti opakují písničku nebo

básničku, kterou se právě učí,

a nová slovíčka. Děti se učí úplně

jinak než dospělí – malují, stříhají, lepí a učí se používat slovíčka

a slovní spojení podle pokynů

učitele. Oblíbenou metodou je

malovací diktát, děti vybarvují

obrázky podle zadání učitelky.

Úplně nejraději hrají děti různé

hry, jako pexeso, domino, puzzle

nebo podobné aktivity v němčině. Pravidelně nacvičujeme také

různá představení nebo scénky.

Výuka musí v první řadě bavit,

Komenského „škola hrou“ je pro

nás hlavní zásada.

HLAVNÍM MOTTEM ŠKOLY JE, že výuka musí děti bavit.

Po výuce a svačině chodí děti

na školní zahradu a hrají různé

pohybové hry, případně se věnují

aktuálním tématům podle počasí

a ročního období. Po obědě opět

funguje družina, společné hraní

a sportování podle potřeby až do

17.30 hodiny.

PŘEDCHÁZET PROBLÉMŮM

Velkou výhodou přípravné třídy

je, že děti nemají vůbec žádný

problém v následujícím roce

s nástupem do školy. Důvěrně

znají prostředí školy, zvyknou si

na sezení v lavici, na pravidelný

rytmus a rozvrh hodin. První

třída je pro ně přirozené pokračování přípravné třídy, znají

paní učitelky, spolužáky i celou

školu. Naopak paní učitelka má

šanci poznat všechny předškoláky a případně doporučit práci

s logopedem, a předejít tak

případným problémům v první

třídě. Všechny děti z přípravky

se do první třídy těší. A to je pro

nás nejdůležitější – vzdělávání

má přinášet radost dětem už od

jejich nejmladšího věku.

Pavla Krummackerová,

zástupkyně ředitelky

Pravidla pro provoz mateřských škol městské části Praha 8 v době

hlavních prázdnin školního roku 2021/2022

1. Zákonní zástupci závazně přihlásí své

dítě na prázdninový provoz ve své kmenové mateřské škole, a to nejpozději do pátku

11. února 2022. Přihlášky budou ke stažení

na webových stránkách školy.

2. Zákonní zástupci si mohou pro své

dítě vybrat ze tří 2týdenních turnusů, a to:

11/7–22/7, 25/7–5/8, 8/8–19/8 2022. Počet

zvolených turnusů není omezen. V každém

turnusu se lze přihlásit na oba týdny, nebo

jen na jeden.

3. V každém z uvedených termínů se

předpokládá otevření minimálně jedné

mateřské školy ve všech lokalitách městské části Praha 8, a to jak v lokalitě Karlín

a Libeň, tak v lokalitě Kobylisy i lokalitě

Bohnice a Čimice. Přílohou je seznam

lokalit s uvedením konkrétních mateřských škol spadajících do konkrétní lokality. Dítě bude mít zajištěno místo – při

splnění podmínek (tj. přihlášení v termínu,

identifikovatelná platba v termínu) – ve

školce v lokalitě, kde sídlí jeho kmenová

mateřská škola.

4. Kmenové mateřské školy předají

odboru školství ÚMČ Praha 8 sumarizovaný počet zájemců na prázdninový provoz

po jednotlivých turnusech, resp. týdnech,

a to nejpozději do 18. února 2022.

5. V návaznosti na počet přihlášených dětí

stanoví ředitelé mateřských škol po projednání se zřizovatelem již konkrétní prázdninový provoz, a to nejpozději do 7. března 2022.

Dětem z konkrétní kmenové mateřské školy

bude určena konkrétní mateřská škola

mající prázdninový provoz v dané lokalitě.

6. Prostřednictvím kmenových mateřských škol budou zájemci vyzváni mateřskými školami s prázdninovým provozem

k úhradě školného a stravného, a to výhradně bezhotovostně.

7. Příslušné platby je třeba poslat bezho-

tovostně tak, aby je mateřská škola mající

prázdninový provoz obdržela na účet nejpozději ve čtvrtek 31. března 2022, včetně

a byly jednoznačně identifikovatelné.

8. V případě neuhrazení v termínu

nebude mateřská škola mající prázdninový

provoz s dítětem na prázdninový provoz

počítat, v případě uhrazení po termínu

bude platba vrácena a mateřská škola také

nebude s dítětem na prázdninový provoz

počítat. V případě neidentifikovatelné

platby bude platba vrácena a mateřská

škola nebude rovněž s dítětem na prázdninový provoz počítat.

9. V případě avizovaného otevření dvou

a více mateřských škol v jedné lokalitě je

zřizovateli vyhrazeno právo upravit, tedy

snížit počet otevřených mateřských škol

s ohledem na počet došlých plateb v termínu.

Mgr. Petr Svoboda

vedoucí Odboru školství