OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2022 

Matěj Fichtner

zastupitel

MČ Praha 8

Martin Jedlička

zastupitel

MČ Praha 8

www.praha8.cz

Tomáš Pavlů

zastupitel

MČ Praha 8

11

­Jiří Vítek

místostarosta

MČ Praha 8

ANO

TOP 09 A STAN

OSMIČKA SOBĚ

PATRIOTI

Nebýt aktivistů,

už mohlo být

hotovo

Na opravu mostu

bohužel budeme

dlouho čekat

Most jsme

(za)chránili

a bude opraven

Aby se nám

z mostu nestal

„tunel“

Řešení Libeňského mostu je

bohužel poznamenáno skutečností, že se hrstce hlasitých

aktivistů podařilo přesvědčit

politiky a část veřejnosti, že lépe

je zastavit dlouholetou přípravu

stavby nového Libeňského

mostu a investovat do stávajícího mostu. A tak se za neúměrně

vysokou cenu bude zachraňovat

stavební objekt, který již má

svou živostnost za sebou a dopravním požadavkům dnešní

doby nevyhovuje.

Výsledek pro Pražana? Po

dlouhé a náročné investiční akci,

po dlouhé dopravní uzávěře

a výluce MHD a po absolvování

nezbytného stání v kolonách na

objízdných trasách zaplatí

pražský daňový poplatník tři

miliardy korun a nedostane za

to vůbec nic. Dostane pouze to,

co už má teď – dopravní spojení

z Libně do Holešovic. A k tomu

jako bonus naleštěné lampy

a opravené zábradlí. To je za tři

miliardy trochu málo, když

uvážíme, že mohl mít vyřešenou

dopravní kapacitu i do budoucna, moderní stavbu s plnou

životností, kompletně obnovené

inženýrské sítě a vyřešenou

protipovodňovou ochranu.

Mimochodem zhruba nyní by se

mohl nový most dokončovat,

kdyby záměr aktivisté z Praha

Sobě nezastavili.

Zajímalo by mě, jestli se lidé,

kteří jsou nyní ve vedení města,

rozhodují v domácnosti stejně

jako v politice. Například jestli si

raději nechají opravit staré auto

(nebo spíše koloběžku) za dvojnásobek ceny auta nového.

Myslím, že ne. A proto nechápu,

kam se racionalita jejich rozhodování vytrácí, když se jedná

o důležité dopravní stavby.

Libeňský most je v katastrofálním stavu a na svoji opravu čeká

nejméně od povodní 2002.

V roce 2018 byla jeho oprava

velkým tématem voleb a od té

doby je rozhodnuto, že bude

opravena architektonicky cenná

část mostu od architekta Pavla

Janáka, a další části soumostí

Praha zbourá a postaví znovu.

Díky tomu se Libeňský most

podaří lépe začlenit do nové

zástavby na Rohanském ostrově

a propojit s plánovaným Rohanským parkem, který v budoucnu

vznikne na osmičkovém břehu

Vltavy.

Tyto záměry jsou správné,

bohužel ale zatím vázne jejich

příprava. V době, kdy píšu tento

text, stále není uzavřena smlouva

se zhotovitelem a až uzavřena

bude (někdy na jaře 2022), teprve

se začne projektovat a projednávat na stavebním úřadě, což bude

trvat několik dalších let. Libeňský

most tak bude opraven nejdříve

v roce 2026, spíš to ale bude trvat

ještě déle. Dalším otazníkem je

cena, která se postupně vyšplhala

na více než dvě miliardy korun (!),

což je zarážející částka, zvláště ve

srovnání s dříve plánovaným

novým mostem, který měl stát jen

zhruba 600 milionů korun.

Takže na opravu Libeňského

mostu, která byla tématem voleb

v roce 2018, budeme i v roce 2022

ještě několik let čekat. Odpovědnost nese aktivistické uskupení

Praha sobě, které již tři roky řídí

pražskou dopravu.

Tazatelé z koalice opět rezignují

na svou práci a odpovědnost

a odvolávají se na magistrát.

Jsme rádi, že můžeme napsat,

že to byla Osmička sobě a KDU-ČSL, kteří se zasadili o záchranu

této architektonické památky

postavené k 10. výročí vzniku

Československé republiky.

Po volbách byly na mostě

uskutečněny místní opravy, byla

odstraněna graffity, bohužel

dnes tam jsou už další. V roce

2019 magistrát (MHMP) respektive TSK odstranila ocelové

stožáry a lampy, most získal

nové ledkové osvětlení, které je

na historických stožárech.

V červnu 2020 jsme žádali

MHMP o úklid a lepší péči

o most, následně byla schodiště

vyklizena a nepoužívaná schodiště opatřena mříží a zákazem

vstupu, bohužel někde je opět

nepořádek. Další diagnostika

v roce 2020 ukázala, že most je

v dobré kondici a tramvaje

začaly jezdit rychle. V letošním

roce se konalo výběrové řízení

na generální opravu mostu

a v polovině 2022 má začít

oprava mostu (neúspěšný účastník tendru se však odvolal).

Vedení radnice se k Libeňskému mostu staví macešsky a bez

zájmu, když do péče nebo do

odstranění graffiti není ochotné

dát ani korunu, může péči

o most aspoň urgovat. Dovolím

si říct, že my z opoziční Osmičky

sobě a KDU-ČSL pečujeme

o Libeňský most více než celá

radnice.

Před komunálními volbami

v roce 2018 jsme byli svědky

zviditelňování některých politických uskupení na Libeňském

mostě. Tu se tam tancovalo

a naháněly se body do voleb, tu

zase zavíralo pro průjezdy tramvají a osobních aut, pak zase

otevíralo. 19. ledna 2018 se

uzavřel pro veškerou dopravu,

jelikož byl dle tehdejšího posudku dlouhodobě ve špatném

technickém stavu. Za tři měsíce

se opět otevřel, že to jako není

tak strašné, jak se strašila veřejnost v lednu.

Pozor, jedeme další bomby.

Přichází jeden politik s nápadem,

že by na mostě udělal byty, takový

obytný most. No po volbách

přichází na světlo světa nové

a nové posudky, a tak se nám

během dvou let most díky zázračné samoléčbě podařilo znaleckými posudky, podrobnými diagnostikami i statickými

a dynamickými zatěžovacími

zkouškami zachránit a prokázat,

že most je najednou v dobré

technické kondici. A to ani nebyla

potřeba návštěva papeže.

Most je tedy v pohodě, a tak

v únoru letošního roku došlo

k uzavření nabídek k zakázce na

rekonstrukci Libeňského mostu

a přestavbu jeho okolních částí.

Maximální cena byla stanovena

na 2,85 miliardy korun. Oprava

mostu by měla být zahájena

v příštím roce a skončit má do

pěti let od zahájení stavby. Hlavní

město zvolilo metodu projekt

Design and build, kdy jedna firma

dodá projekt a zároveň práce

provede.

Bohužel, otvírají se tak významně dveře k neřízeným tokům

peněz. Další slabinou je skutečnost, že pokud se to zadalo jako

jeden celek, tak takhle velká

investice se bude nejspíše stále

odkládat. Ceny rostou a na takové

zakázky nebudou ani peníze a ani

polická vůle. Rozdělit projekt do

menších částí a několika na sebe

navazujících, ale samostatných

etap, by bylo mnohem moudřejší.