OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2022
Matěj Fichtner
zastupitel
MČ Praha 8
Martin Jedlička
zastupitel
MČ Praha 8
www.praha8.cz
Tomáš Pavlů
zastupitel
MČ Praha 8
11
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
ANO
TOP 09 A STAN
OSMIČKA SOBĚ
PATRIOTI
Nebýt aktivistů,
už mohlo být
hotovo
Na opravu mostu
bohužel budeme
dlouho čekat
Most jsme
(za)chránili
a bude opraven
Aby se nám
z mostu nestal
„tunel“
Řešení Libeňského mostu je
bohužel poznamenáno skutečností, že se hrstce hlasitých
aktivistů podařilo přesvědčit
politiky a část veřejnosti, že lépe
je zastavit dlouholetou přípravu
stavby nového Libeňského
mostu a investovat do stávajícího mostu. A tak se za neúměrně
vysokou cenu bude zachraňovat
stavební objekt, který již má
svou živostnost za sebou a dopravním požadavkům dnešní
doby nevyhovuje.
Výsledek pro Pražana? Po
dlouhé a náročné investiční akci,
po dlouhé dopravní uzávěře
a výluce MHD a po absolvování
nezbytného stání v kolonách na
objízdných trasách zaplatí
pražský daňový poplatník tři
miliardy korun a nedostane za
to vůbec nic. Dostane pouze to,
co už má teď – dopravní spojení
z Libně do Holešovic. A k tomu
jako bonus naleštěné lampy
a opravené zábradlí. To je za tři
miliardy trochu málo, když
uvážíme, že mohl mít vyřešenou
dopravní kapacitu i do budoucna, moderní stavbu s plnou
životností, kompletně obnovené
inženýrské sítě a vyřešenou
protipovodňovou ochranu.
Mimochodem zhruba nyní by se
mohl nový most dokončovat,
kdyby záměr aktivisté z Praha
Sobě nezastavili.
Zajímalo by mě, jestli se lidé,
kteří jsou nyní ve vedení města,
rozhodují v domácnosti stejně
jako v politice. Například jestli si
raději nechají opravit staré auto
(nebo spíše koloběžku) za dvojnásobek ceny auta nového.
Myslím, že ne. A proto nechápu,
kam se racionalita jejich rozhodování vytrácí, když se jedná
o důležité dopravní stavby.
Libeňský most je v katastrofálním stavu a na svoji opravu čeká
nejméně od povodní 2002.
V roce 2018 byla jeho oprava
velkým tématem voleb a od té
doby je rozhodnuto, že bude
opravena architektonicky cenná
část mostu od architekta Pavla
Janáka, a další části soumostí
Praha zbourá a postaví znovu.
Díky tomu se Libeňský most
podaří lépe začlenit do nové
zástavby na Rohanském ostrově
a propojit s plánovaným Rohanským parkem, který v budoucnu
vznikne na osmičkovém břehu
Vltavy.
Tyto záměry jsou správné,
bohužel ale zatím vázne jejich
příprava. V době, kdy píšu tento
text, stále není uzavřena smlouva
se zhotovitelem a až uzavřena
bude (někdy na jaře 2022), teprve
se začne projektovat a projednávat na stavebním úřadě, což bude
trvat několik dalších let. Libeňský
most tak bude opraven nejdříve
v roce 2026, spíš to ale bude trvat
ještě déle. Dalším otazníkem je
cena, která se postupně vyšplhala
na více než dvě miliardy korun (!),
což je zarážející částka, zvláště ve
srovnání s dříve plánovaným
novým mostem, který měl stát jen
zhruba 600 milionů korun.
Takže na opravu Libeňského
mostu, která byla tématem voleb
v roce 2018, budeme i v roce 2022
ještě několik let čekat. Odpovědnost nese aktivistické uskupení
Praha sobě, které již tři roky řídí
pražskou dopravu.
Tazatelé z koalice opět rezignují
na svou práci a odpovědnost
a odvolávají se na magistrát.
Jsme rádi, že můžeme napsat,
že to byla Osmička sobě a KDU-ČSL, kteří se zasadili o záchranu
této architektonické památky
postavené k 10. výročí vzniku
Československé republiky.
Po volbách byly na mostě
uskutečněny místní opravy, byla
odstraněna graffity, bohužel
dnes tam jsou už další. V roce
2019 magistrát (MHMP) respektive TSK odstranila ocelové
stožáry a lampy, most získal
nové ledkové osvětlení, které je
na historických stožárech.
V červnu 2020 jsme žádali
MHMP o úklid a lepší péči
o most, následně byla schodiště
vyklizena a nepoužívaná schodiště opatřena mříží a zákazem
vstupu, bohužel někde je opět
nepořádek. Další diagnostika
v roce 2020 ukázala, že most je
v dobré kondici a tramvaje
začaly jezdit rychle. V letošním
roce se konalo výběrové řízení
na generální opravu mostu
a v polovině 2022 má začít
oprava mostu (neúspěšný účastník tendru se však odvolal).
Vedení radnice se k Libeňskému mostu staví macešsky a bez
zájmu, když do péče nebo do
odstranění graffiti není ochotné
dát ani korunu, může péči
o most aspoň urgovat. Dovolím
si říct, že my z opoziční Osmičky
sobě a KDU-ČSL pečujeme
o Libeňský most více než celá
radnice.
Před komunálními volbami
v roce 2018 jsme byli svědky
zviditelňování některých politických uskupení na Libeňském
mostě. Tu se tam tancovalo
a naháněly se body do voleb, tu
zase zavíralo pro průjezdy tramvají a osobních aut, pak zase
otevíralo. 19. ledna 2018 se
uzavřel pro veškerou dopravu,
jelikož byl dle tehdejšího posudku dlouhodobě ve špatném
technickém stavu. Za tři měsíce
se opět otevřel, že to jako není
tak strašné, jak se strašila veřejnost v lednu.
Pozor, jedeme další bomby.
Přichází jeden politik s nápadem,
že by na mostě udělal byty, takový
obytný most. No po volbách
přichází na světlo světa nové
a nové posudky, a tak se nám
během dvou let most díky zázračné samoléčbě podařilo znaleckými posudky, podrobnými diagnostikami i statickými
a dynamickými zatěžovacími
zkouškami zachránit a prokázat,
že most je najednou v dobré
technické kondici. A to ani nebyla
potřeba návštěva papeže.
Most je tedy v pohodě, a tak
v únoru letošního roku došlo
k uzavření nabídek k zakázce na
rekonstrukci Libeňského mostu
a přestavbu jeho okolních částí.
Maximální cena byla stanovena
na 2,85 miliardy korun. Oprava
mostu by měla být zahájena
v příštím roce a skončit má do
pěti let od zahájení stavby. Hlavní
město zvolilo metodu projekt
Design and build, kdy jedna firma
dodá projekt a zároveň práce
provede.
Bohužel, otvírají se tak významně dveře k neřízeným tokům
peněz. Další slabinou je skutečnost, že pokud se to zadalo jako
jeden celek, tak takhle velká
investice se bude nejspíše stále
odkládat. Ceny rostou a na takové
zakázky nebudou ani peníze a ani
polická vůle. Rozdělit projekt do
menších částí a několika na sebe
navazujících, ale samostatných
etap, by bylo mnohem moudřejší.