OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2022
juje hudbu a výtvarné umění.
Virtuózní pianisté Beata Hlavenková a Michal Nejtek a výtvarník Petr Nikl mění piana na
výtvarné objekty a výtvarné
objekty na hudební nástroje.
V inscenaci Jany Svobodové „Ti
kdo mluví sami za sebe“ dvanáct
žen vypráví své životní příběhy.
Jedna z nich dokonce vypráví
o architektonickém modelu
Palmovky. Inscenace je koncipována jako živá galerie, kdy diváci
si můžou zvolit vlastní způsob,
jak představení sledovat.
Dokázal byste stručně popsat
ideální systém financování
divadel a kultury obecně?
Myslím, že náš systém financování kultury nemá ve světě
obdoby. Je to více než 30 let, co
padl komunistický režim, ale
způsob, jakým je u nás financová-
Musíme se zabývat
otázkou, jak hrát
divadlo pro diváky,
které zkušenost
s pandemií proměnila.
na kultura, stále v sobě nese
dědictví socialistické kulturní
politiky. Myslím, že k ideálnímu
modelu máme hodně daleko.
První krok by měl směřovat
k tomu, aby byly kulturní aktivity podporovány, a nikoli zřizovány. Chybí zcela transparentní
kategorizace kulturních aktivit
a organizací. Podpora nezávislé
scény je stále menšinová. Nové
projekty často slyší od úřadů: „Vy
jste si vymysleli projekt, a teď
chcete, abychom vám na něj dali
peníze.“ Zcela chybí například
program financování mezinárodní spolupráce. Takže stručně
řečeno systém ideálního financování kultury by měl být zcela
transparentní. Měl by garantovat
organizacím dlouhodobý rozvoj
na základě rozdělení aktivit do
kategorií. Stát, kraje, města,
městské části by měly dát jasně
najevo své obecné cíle, kterých by
chtěly dosáhnout s pomocí
kulturních aktivit a pak teprve
stanovovat grantová kritéria.
Existují ještě aktivity Ondřeje
Hraba, o nichž veřejnost
mnoho či nic neví?
Myslím, že to nejcennější
vzniká v tichu a o samotě. To je
čas, o který se s nikým nedělím.
Své okolí pozvu do tohoto svého
světa až v okamžiku, kdy cítím,
že je ta pravá chvíle své myšlenky zveřejnit a začít připravovat
prostředí pro jejich realizaci.
Málokdo následně pozná, že za
autorskými koncepty stojí moje
chvíle osamocení. Tak se zrodil
například projekt propojit britskou skupinu Tiger Lillies s Orchestrem BERG a oslovit hudebního skladatele Michala Nejtka,
aby napsal orchestrální aranže
k písním Martina Jacquese.
Občas píšu taky texty k písním. Několik mých textů hraje
www.praha8.cz
13
JEDNÍM Z DŮVODŮ, proč vznikla Archa, byl ukázat, že divadlo, tanec a hudba mají
mnoho podob, říká Ondřej Hrab.
například skupina Allstar Ref
júdží Band.
Jinak se můžeme potkat třeba
na cyklostezce podél Vltavy na
kole nebo v zimě v ďáblickém
háji na běžkách.
Jak se vám na Praze 8 žije?
Jak už jsem říkal při ceremoniálu čestného občanství, já jsem
na „osmičce“ vlastně náplava.
Žiju zde ale nejdéle ze svého
života. Je to už 28 let. Když jsme
mluvili o Arše, tak je potřeba
říct, že kus Archy má sídlo v Praze 8. S mou ženou Janou pracujeme v tvůrčí dvojici. A práci si
tedy samozřejmě nosíme domů.
Dům, ve kterém žijeme, vlastnil
Janin dědeček, ale my jsme se do
něj mohli nastěhovat až po
revoluci. Naše dcera Martina,
která se věnuje historii architektury, nedávno zjistila, že měšťanský tvar našeho domu v sobě
skrývá funkcionalistickou vilu,
na kterou babička nechala
nasadit sedlovou střechu, aby
prý měla v zimě kde věšet prádlo. Po bílé kostce, která je dnes
skrytá pod žlutým pláštěm
a červenou střechou, pátrali
historici architektury mnoho let.
Je to ztracený skvost funkcionalismu, jedno z odhalených tajemství Horní Libně. Je zde pěkné
místo k životu. Máme to štěstí,
že v naší ulici máme skvělé
sousedy. Scházíme se a přátelíme se. Občas dojde i na neplánované „sousedské slavnosti“.
Zvláště když napadne sníh nebo
za vlahých nocí uprostřed léta se
(jf)
najde důvod k oslavám.