10

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2022 

www.praha8.cz

Fórum

Libeňský most

byl tématem

komunálních

voleb v roce

2018. Jak

hodnotíte dnes

uskutečněné

kroky hlavního

města Prahy?

TENTO MĚSÍC

SE PTAJÍ:

PATRIOTI

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Tomáš Mrázek

zastupitel

MČ Praha 8

Tomáš Mařík

člen Pirátů

z Prahy 8

Klub zastupitelů

ODS

PIRÁTI

8ŽIJE

Katastrofa! Snad

most nespadne

Most má

zaslouženou

naději na přežití

Složitý projekt

dospěl do finále

Jako zázrak. Že se nikomu nic

nestalo. A to i přesto, že jeho stav

se díky novým posudkům a měřením zadaným po volbách

výrazně zlepšil tak, že po něm

tramvaje najednou mohou jezdit

normální rychlostí, a ne desítkou. Samozřejmě vše je pouze na

papíře. Protože na most za tři

roky pirátsko-aktivistické magistrátní koalice nikdo ani nesáhl. Tedy s výjimkou instalace

nového veřejného osvětlení na

chátrající objekt (ale to je případ

spíše pro psychiatra).

Vyčítám bývalému náměstkovi pro dopravu, sociálnímu

demokratu Petru Dolínkovi, že

v sobě nenalezl tolik politické

odvahy a neprosadil stavbu

nového mostu. Všechna povolení měl připravená v mašličkách

včetně rozjetého výběrového

řízení na zhotovitele.

Naopak podlehl tlaku na

mostě šaškujících aktivistů.

Jeden z nich, Adam Scheinherr

(Praha sobě), po volbách nastoupil na Dolínkovu pozici. Za

katastrofální stav a „náhlé

uzdravení“ mostu tak nese

přímou politickou odpovědnost.

Lidem pohybujícím se v okolí,

cestujícím v tramvajích, motoristům i bezdomovcům přežívajícím pod mostem či v jeho pilířích přeji, ať celý most či jeho

část nespadne.

Mostu přeji brzkou rekonstrukci (nový se stavět bohužel

nemá). V tuto chvíli však neexistuje jediné razítko a celý proces

je na začátku. Takže to optimisticky vidím na zahájení oprav

nejdříve v roce 2025.

Možná by to chtělo předvést

na mostě zase nějakou aktivistickou šarádu...

Hodně zdraví v roce 2022 vám

přeje

Tomáš Mrázek

V roce 2015 vznikla iniciativa

„Libeňský most nebourat, nerozšiřovat“, na které jsem se osobně

podílel. Zejména díky snahám

Adama Scheinherra se tehdy

podařilo shromáždit obrovské

množství dat, posudků, vyjádření, které dokazovaly, že není

radno tuto jedinečnou a hodnotnou stavbu bourat ani z ekonomického hlediska, a že projektovaný most dálničního typu je

zbytečný.

K iniciativě se připojilo překvapivě velké množství obyvatel

Prahy a most projektovaný

Pavlem Janákem a Fratiškem

Menclem v 20. letech minulého

století se po mnohaletých peripetiích nakonec dočkal

záchrany.

Iniciativa jednoznačně svědčí

o tom, že občanská angažovanost každého jednotlivce má

naději na úspěch a že je možno

proti zbytečným stavebním

projektům bojovat, ať jsou v jakémkoliv stádiu přípravy, jakkoliv podporované establishmentem. To je jednoznačné poselství

dění kolem Libeňského mostu.

Poté, co se Adam Scheinherr

stal pražským náměstkem pro

dopravu, byla podniknuta celá

řada kroků k revitalizaci mostu,

rekonstrukce je v běhu a bude

samozřejmě soutěž na přestavbu

náspů na libeňské straně. Situace se do jisté míry otočila, nyní je

na veřejnosti kontrolovat (bývalého) občanského aktivistu

Scheinherra, zda vše probíhá

v souladu s pravidly. Věc, která

nás už předběžně mrzí, je neuspokojivý rozvoj nehezké zástavby kolem, příliš zahuštěné, málo

dostupné pro obyčejné lidi

a nepříznivé pro rozvoj občanského soužití. Most má ale

zaslouženou naději na plnohodnotné přežití.

8žije si uvědomuje složitost

tohoto projektu, a proto se

zeptala přímo náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě). Zde je jeho

odpověď: „Otázka Libeňského

mostu má velice komplikovanou

historii a navazuje již na myšlenky z 60. let, kdy byla plánována

východozápadní transverzála.

Projekt na zbourání a rozšíření

mostu byl pozůstatkem tohoto

uvažování. Libeňský most by se

tranzitní dopravě jen těžko

přizpůsobil, protože myšlenky

bourání blokové zástavby na

holešovické straně jsou dnes již

nemyslitelné a na straně Palmovky vznikla pěší zóna. V roce

2006 byla připravena dokumentace pro stavební povolení na

zbourání a rozšíření mostu.

Dalších dlouhých 10 let město

tento projekt nevyužilo a nakonec v roce 2016 zastupitelstvo

napříč politickými stranami

rozhodlo o jeho přeměně na

citlivou rekonstrukci. V tom

pokračují i kroky současného

vedení, které si nechalo zpracovat podrobnou studii možností

rekonstrukce od Kloknerova

ústavu ČVUT a zatěžovací

zkoušky pod vedením firmy

Pragoprojekt.“

Doplňujeme, že aktuálně by již

měla mít Praha ukončené výběrové řízení na dodavatele projektu a zároveň stavebních prací.

Magistrát předpokládá, že do

konce letošního roku bude

hotová veškerá dokumentace

pro stavební povolení. Stavební

práce by měly začít v prvním

čtvrtletí roku 2024. Kromě

celkové opravy bude opravený

Libeňský most splňovat přísná

protipovodňová kritéria a také

získá bezbariérový přístup na

Rohanský ostrov.