10
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2022
www.praha8.cz
Fórum
Libeňský most
byl tématem
komunálních
voleb v roce
2018. Jak
hodnotíte dnes
uskutečněné
kroky hlavního
města Prahy?
TENTO MĚSÍC
SE PTAJÍ:
PATRIOTI
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Tomáš Mrázek
zastupitel
MČ Praha 8
Tomáš Mařík
člen Pirátů
z Prahy 8
Klub zastupitelů
ODS
PIRÁTI
8ŽIJE
Katastrofa! Snad
most nespadne
Most má
zaslouženou
naději na přežití
Složitý projekt
dospěl do finále
Jako zázrak. Že se nikomu nic
nestalo. A to i přesto, že jeho stav
se díky novým posudkům a měřením zadaným po volbách
výrazně zlepšil tak, že po něm
tramvaje najednou mohou jezdit
normální rychlostí, a ne desítkou. Samozřejmě vše je pouze na
papíře. Protože na most za tři
roky pirátsko-aktivistické magistrátní koalice nikdo ani nesáhl. Tedy s výjimkou instalace
nového veřejného osvětlení na
chátrající objekt (ale to je případ
spíše pro psychiatra).
Vyčítám bývalému náměstkovi pro dopravu, sociálnímu
demokratu Petru Dolínkovi, že
v sobě nenalezl tolik politické
odvahy a neprosadil stavbu
nového mostu. Všechna povolení měl připravená v mašličkách
včetně rozjetého výběrového
řízení na zhotovitele.
Naopak podlehl tlaku na
mostě šaškujících aktivistů.
Jeden z nich, Adam Scheinherr
(Praha sobě), po volbách nastoupil na Dolínkovu pozici. Za
katastrofální stav a „náhlé
uzdravení“ mostu tak nese
přímou politickou odpovědnost.
Lidem pohybujícím se v okolí,
cestujícím v tramvajích, motoristům i bezdomovcům přežívajícím pod mostem či v jeho pilířích přeji, ať celý most či jeho
část nespadne.
Mostu přeji brzkou rekonstrukci (nový se stavět bohužel
nemá). V tuto chvíli však neexistuje jediné razítko a celý proces
je na začátku. Takže to optimisticky vidím na zahájení oprav
nejdříve v roce 2025.
Možná by to chtělo předvést
na mostě zase nějakou aktivistickou šarádu...
Hodně zdraví v roce 2022 vám
přeje
Tomáš Mrázek
V roce 2015 vznikla iniciativa
„Libeňský most nebourat, nerozšiřovat“, na které jsem se osobně
podílel. Zejména díky snahám
Adama Scheinherra se tehdy
podařilo shromáždit obrovské
množství dat, posudků, vyjádření, které dokazovaly, že není
radno tuto jedinečnou a hodnotnou stavbu bourat ani z ekonomického hlediska, a že projektovaný most dálničního typu je
zbytečný.
K iniciativě se připojilo překvapivě velké množství obyvatel
Prahy a most projektovaný
Pavlem Janákem a Fratiškem
Menclem v 20. letech minulého
století se po mnohaletých peripetiích nakonec dočkal
záchrany.
Iniciativa jednoznačně svědčí
o tom, že občanská angažovanost každého jednotlivce má
naději na úspěch a že je možno
proti zbytečným stavebním
projektům bojovat, ať jsou v jakémkoliv stádiu přípravy, jakkoliv podporované establishmentem. To je jednoznačné poselství
dění kolem Libeňského mostu.
Poté, co se Adam Scheinherr
stal pražským náměstkem pro
dopravu, byla podniknuta celá
řada kroků k revitalizaci mostu,
rekonstrukce je v běhu a bude
samozřejmě soutěž na přestavbu
náspů na libeňské straně. Situace se do jisté míry otočila, nyní je
na veřejnosti kontrolovat (bývalého) občanského aktivistu
Scheinherra, zda vše probíhá
v souladu s pravidly. Věc, která
nás už předběžně mrzí, je neuspokojivý rozvoj nehezké zástavby kolem, příliš zahuštěné, málo
dostupné pro obyčejné lidi
a nepříznivé pro rozvoj občanského soužití. Most má ale
zaslouženou naději na plnohodnotné přežití.
8žije si uvědomuje složitost
tohoto projektu, a proto se
zeptala přímo náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě). Zde je jeho
odpověď: „Otázka Libeňského
mostu má velice komplikovanou
historii a navazuje již na myšlenky z 60. let, kdy byla plánována
východozápadní transverzála.
Projekt na zbourání a rozšíření
mostu byl pozůstatkem tohoto
uvažování. Libeňský most by se
tranzitní dopravě jen těžko
přizpůsobil, protože myšlenky
bourání blokové zástavby na
holešovické straně jsou dnes již
nemyslitelné a na straně Palmovky vznikla pěší zóna. V roce
2006 byla připravena dokumentace pro stavební povolení na
zbourání a rozšíření mostu.
Dalších dlouhých 10 let město
tento projekt nevyužilo a nakonec v roce 2016 zastupitelstvo
napříč politickými stranami
rozhodlo o jeho přeměně na
citlivou rekonstrukci. V tom
pokračují i kroky současného
vedení, které si nechalo zpracovat podrobnou studii možností
rekonstrukce od Kloknerova
ústavu ČVUT a zatěžovací
zkoušky pod vedením firmy
Pragoprojekt.“
Doplňujeme, že aktuálně by již
měla mít Praha ukončené výběrové řízení na dodavatele projektu a zároveň stavebních prací.
Magistrát předpokládá, že do
konce letošního roku bude
hotová veškerá dokumentace
pro stavební povolení. Stavební
práce by měly začít v prvním
čtvrtletí roku 2024. Kromě
celkové opravy bude opravený
Libeňský most splňovat přísná
protipovodňová kritéria a také
získá bezbariérový přístup na
Rohanský ostrov.