OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / prosinec 2018 

www.praha8.cz

17

Doprava

Bezpečnost na silnici

Pneumatiky musí

odpovídat zimním

podmínkám

nnListopadové teploty tomu sice dlouho nenasvědčovaly, ale oficiálně v tomto měsíci

na silnicích začala zima. Nejenže bychom měli mít přezuto na zimní pneumatiky

pro případ, že budou nepříznivé podmínky, tedy led, sníh nebo námraza, ale zároveň

začala pohotovost i silničářům. Tím, kdo má odpovědnost, je ale vždy řidič.

ní. Takové místo prochladne

odspodu a velmi rychle se na

něm i při teplotách okolo 0 °C

vytvoří námraza, zvláště v ranních a večerních hodinách, kdy

padne rosa.

Na nejfrekventovanějších

místech má TSK instalovaný

automatický postřik, ale nemůže

jej osadit zcela všude. Řidiči by

tak na místech, kde to neznají,

měli být předvídaví a opatrní.

V okolí Prahy jsou dále riziková

místa tam, kde se zalesněné

nebo zastavěné úseky mění

v otevřené, a to zvláště na

větrných místech. Proudící

chladný vzduch se opět snadno

projevuje námrazou.

Koleje, auto ti ujede

Zima a sníh se nikdy neptají, jestli jste na ně už připraveni.

Nářky na to, že silničáři zaspali,

jsou u nás koloritem každé zimy.

Přitom za každé situace jsou

řidiči těmi, kdo musí přizpůsobit

jízdu stavu vozovky, a tedy i její

sjízdnosti. Očekávat v našich

krajích v prosinci sníh by mělo

být přirozené a logické.

Takže si to shrňme: neočekávaný sníh v období od konce

listopadu do března neexistuje!

Zda silničáři svoji práci zvládají,

nebo ne, je jiná otázka. Mají své

předpisy a normy a ty musí

dodržovat. Na zimu by ovšem

měli být připraveni a vše pro

bezpečnost svoji i druhých musí

udělat i řidiči.

Není pneu jako pneu

Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je zjednodušeně dvojí:

v použité směsi, kdy u letní je

tvrdší, aby se za vyšších teplot

nepřehřívala a poskytovala

dostatečný kontakt s vozovkou,

a v dezénu, kdy je zimní pneumatika uzpůsobena lepšímu

odvodu vody a sněhové břečky

a má lepší záběrové vlastnosti.

Zimní pneumatiky bychom na

autě měli mít ve chvíli, kdy

denní teploty klesnou pod 7 °C,

a to bez ohledu na to, zda je sníh.

Ráno se teploty běžně pohybují

okolo 0 °C a to je chvíle, kdy

hrozí námraza.

Důležité je mít na paměti také

to, že nikdo nemá na autě stejné

pneumatiky jako ten druhý.

Svoji roli hraje nejen jejich

kvalita, značka a typ, ale i výška

dezénu a to, nakolik jsou ojeté,

v některých případech – u osm

až deset let starých pneumatik

– i stáří a dále technický stav

auta. To vše se promítá do délky

brzdné dráhy, za zhoršených

podmínek dvojnásob. „Říkat si,

že když mě někdo se stejným

autem předjede, tak že já mohu

také zrychlit, je hloupost. Může

mít zcela nové pneumatiky

a auto v lepším technickém

stavu a pak ve chvíli, kdy to

budeme potřebovat, my na

rozdíl od něj nedokážeme

bezpečně zastavit. Proto musíme

vždy rychlost přizpůsobit nejen

venkovním podmínkám a svým

schopnostem, ale i stavu

pneumatik a auta,“ upozorňuje

Olga Boučková z oddělení Besip

TSK Praha.

Pneumatiky, které mají vzorek

6 mm, už mají podle odborníků

na sněhu o 20 % delší brzdnou

dráhu než pneumatiky nové

s 8mm vzorkem. Sjeté na

polovinu, tedy na 4 mm, zastaví

auto na 1,5násobku vzdálenosti

oproti novým a sjeté na 2 mm,

což už je pod zákonem

povolenou mez, potřebují na

zastavení o 70 % delší dráhu.

Pozor na mosty

Základem je předvídavost

a znalost prostředí. „Může se to

zdát jako zbytečné, když žijeme

ve městě, jako je Praha, ale není

to pravda. Praha, to není jen

centrum. Mnozí řidiči znají řadu

zrádných míst na okrajích

hlavního města, jako je kopec

mezi Stodůlkami a Řepy, sjezd

do Radlic okolo Jinonické nebo

do Břežanského údolí, zrádné

místo je také při nájezdu na

Moskevskou od Bohdalce,“

popisuje Olga Boučková z oddělení Besip TSK Praha. Takových

míst jsou v našem hlavním

městě desítky. V prvé řadě jde

o místa, kde řidiči mnohdy ani

netuší, že je pod nimi přemostě-

Zvláštní skupinou jsou riziková

místa z pohledu dopravněstavebního: tramvajové koleje,

dlažba a přechody pro chodce.

„Ve vlhkém počasí a při nízkých

teplotách jsou tato místa velmi

kluzká. Mezi zrádná místa patří

ta, kde se mění povrch. Asfalt

a dlažební kostky mají zcela

jinou adhezi. Přidají-li se k tomu

tramvajové koleje, velmi rychle

a snadno se dostanete do smyku,

což zkušení řidiči moc dobře

znají a dávají si na takových

místech pozor,“ varuje Olga

Boučková. Měli bychom tedy

vždy dávat pozor, zda nemáme

kola na kolejích, protože na nich

je brzdná dráha výrazně delší.

Stejně zrádná jsou místa s vodorovným značením. Bílá saduritová barva je v případě, že je na ní

námraza nebo sněhová břečka,

kluzká doslova jako led.

S blížící se zimou by si pak

i chodci měli uvědomit, že se

brzdná dráha špatným počasím

výrazně prodlužuje. Řidič na

suchém asfaltu zastaví

z 50 km/h za ideálních

podmínek na 28 metrech.

Na sněhu s kvalitními zimními

pneumatikami už je to 37 metrů!

A to mluvíme o tom, že je vše tak,

jak má být, tedy řidič se věnuje

řízení, reaguje včas, jede

předepsanou rychlostí a má

auto i pneumatiky v dobrém

technickém stavu. Nikdy

bychom tedy neměli vstupovat

před jedoucí vozidlo, nemáme-li

jistotu, že jeho řidič má šanci

vozidlo bezpečně zastavit

a dokáže to.

S blížící se zimou bychom

měli být daleko obezřetnější,

a to nejen kvůli zhoršeným

podmínkám pro jízdu, ale

v neposlední řadě i kvůli

zhoršující se viditelnosti.

(osm)

To je ale jiné téma.