OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / prosinec 2018
www.praha8.cz
17
Doprava
Bezpečnost na silnici
Pneumatiky musí
odpovídat zimním
podmínkám
nnListopadové teploty tomu sice dlouho nenasvědčovaly, ale oficiálně v tomto měsíci
na silnicích začala zima. Nejenže bychom měli mít přezuto na zimní pneumatiky
pro případ, že budou nepříznivé podmínky, tedy led, sníh nebo námraza, ale zároveň
začala pohotovost i silničářům. Tím, kdo má odpovědnost, je ale vždy řidič.
ní. Takové místo prochladne
odspodu a velmi rychle se na
něm i při teplotách okolo 0 °C
vytvoří námraza, zvláště v ranních a večerních hodinách, kdy
padne rosa.
Na nejfrekventovanějších
místech má TSK instalovaný
automatický postřik, ale nemůže
jej osadit zcela všude. Řidiči by
tak na místech, kde to neznají,
měli být předvídaví a opatrní.
V okolí Prahy jsou dále riziková
místa tam, kde se zalesněné
nebo zastavěné úseky mění
v otevřené, a to zvláště na
větrných místech. Proudící
chladný vzduch se opět snadno
projevuje námrazou.
Koleje, auto ti ujede
Zima a sníh se nikdy neptají, jestli jste na ně už připraveni.
Nářky na to, že silničáři zaspali,
jsou u nás koloritem každé zimy.
Přitom za každé situace jsou
řidiči těmi, kdo musí přizpůsobit
jízdu stavu vozovky, a tedy i její
sjízdnosti. Očekávat v našich
krajích v prosinci sníh by mělo
být přirozené a logické.
Takže si to shrňme: neočekávaný sníh v období od konce
listopadu do března neexistuje!
Zda silničáři svoji práci zvládají,
nebo ne, je jiná otázka. Mají své
předpisy a normy a ty musí
dodržovat. Na zimu by ovšem
měli být připraveni a vše pro
bezpečnost svoji i druhých musí
udělat i řidiči.
Není pneu jako pneu
Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je zjednodušeně dvojí:
v použité směsi, kdy u letní je
tvrdší, aby se za vyšších teplot
nepřehřívala a poskytovala
dostatečný kontakt s vozovkou,
a v dezénu, kdy je zimní pneumatika uzpůsobena lepšímu
odvodu vody a sněhové břečky
a má lepší záběrové vlastnosti.
Zimní pneumatiky bychom na
autě měli mít ve chvíli, kdy
denní teploty klesnou pod 7 °C,
a to bez ohledu na to, zda je sníh.
Ráno se teploty běžně pohybují
okolo 0 °C a to je chvíle, kdy
hrozí námraza.
Důležité je mít na paměti také
to, že nikdo nemá na autě stejné
pneumatiky jako ten druhý.
Svoji roli hraje nejen jejich
kvalita, značka a typ, ale i výška
dezénu a to, nakolik jsou ojeté,
v některých případech – u osm
až deset let starých pneumatik
– i stáří a dále technický stav
auta. To vše se promítá do délky
brzdné dráhy, za zhoršených
podmínek dvojnásob. „Říkat si,
že když mě někdo se stejným
autem předjede, tak že já mohu
také zrychlit, je hloupost. Může
mít zcela nové pneumatiky
a auto v lepším technickém
stavu a pak ve chvíli, kdy to
budeme potřebovat, my na
rozdíl od něj nedokážeme
bezpečně zastavit. Proto musíme
vždy rychlost přizpůsobit nejen
venkovním podmínkám a svým
schopnostem, ale i stavu
pneumatik a auta,“ upozorňuje
Olga Boučková z oddělení Besip
TSK Praha.
Pneumatiky, které mají vzorek
6 mm, už mají podle odborníků
na sněhu o 20 % delší brzdnou
dráhu než pneumatiky nové
s 8mm vzorkem. Sjeté na
polovinu, tedy na 4 mm, zastaví
auto na 1,5násobku vzdálenosti
oproti novým a sjeté na 2 mm,
což už je pod zákonem
povolenou mez, potřebují na
zastavení o 70 % delší dráhu.
Pozor na mosty
Základem je předvídavost
a znalost prostředí. „Může se to
zdát jako zbytečné, když žijeme
ve městě, jako je Praha, ale není
to pravda. Praha, to není jen
centrum. Mnozí řidiči znají řadu
zrádných míst na okrajích
hlavního města, jako je kopec
mezi Stodůlkami a Řepy, sjezd
do Radlic okolo Jinonické nebo
do Břežanského údolí, zrádné
místo je také při nájezdu na
Moskevskou od Bohdalce,“
popisuje Olga Boučková z oddělení Besip TSK Praha. Takových
míst jsou v našem hlavním
městě desítky. V prvé řadě jde
o místa, kde řidiči mnohdy ani
netuší, že je pod nimi přemostě-
Zvláštní skupinou jsou riziková
místa z pohledu dopravněstavebního: tramvajové koleje,
dlažba a přechody pro chodce.
„Ve vlhkém počasí a při nízkých
teplotách jsou tato místa velmi
kluzká. Mezi zrádná místa patří
ta, kde se mění povrch. Asfalt
a dlažební kostky mají zcela
jinou adhezi. Přidají-li se k tomu
tramvajové koleje, velmi rychle
a snadno se dostanete do smyku,
což zkušení řidiči moc dobře
znají a dávají si na takových
místech pozor,“ varuje Olga
Boučková. Měli bychom tedy
vždy dávat pozor, zda nemáme
kola na kolejích, protože na nich
je brzdná dráha výrazně delší.
Stejně zrádná jsou místa s vodorovným značením. Bílá saduritová barva je v případě, že je na ní
námraza nebo sněhová břečka,
kluzká doslova jako led.
S blížící se zimou by si pak
i chodci měli uvědomit, že se
brzdná dráha špatným počasím
výrazně prodlužuje. Řidič na
suchém asfaltu zastaví
z 50 km/h za ideálních
podmínek na 28 metrech.
Na sněhu s kvalitními zimními
pneumatikami už je to 37 metrů!
A to mluvíme o tom, že je vše tak,
jak má být, tedy řidič se věnuje
řízení, reaguje včas, jede
předepsanou rychlostí a má
auto i pneumatiky v dobrém
technickém stavu. Nikdy
bychom tedy neměli vstupovat
před jedoucí vozidlo, nemáme-li
jistotu, že jeho řidič má šanci
vozidlo bezpečně zastavit
a dokáže to.
S blížící se zimou bychom
měli být daleko obezřetnější,
a to nejen kvůli zhoršeným
podmínkám pro jízdu, ale
v neposlední řadě i kvůli
zhoršující se viditelnosti.
(osm)
To je ale jiné téma.