12
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / prosinec 2018
www.praha8.cz
Kultura
Jubileum
Loutkové divadlo
Jiskra slaví 105 let
nnLoutkové divadlo Jiskra,
které pravidelně hraje na své
domácí scéně v Divadle Karla
Hackera v Kobylisích, oslavilo v listopadu tohoto roku již
105. narozeniny. Při této
mimořádné příležitosti jsme
se trochu poohlédli po jeho
historii a význačných osobnostech, které do souboru
patřily.
Celá historie Loutkového divadla Jiskra je od počátku spjata
s pražskými Kobylisy. Nejstarší
do dnešní doby fungující loutková scéna v Praze vznikla v roce
1913 právě Kobylisích. Založil ji
vlastenecký učitel a ředitel škol
Karel Hacker. Na podzim roku
1913 koupil za 100 korun divadelní scénu, loutky a veškeré
divadelní příslušenství od Karla
Popilky, který nepravidelně hrál
v Dělnickém domě v Kobylisích.
Divadlo nejprve působilo v sále
restaurace U Topolů. První
inscenací loutkového divadla
byla hra Kníže Oldřich a Božena.
Zakladatel
Karel Hacker
Karel Hacker (1876–1972) byl
učitel, vlastenec, aktivně pracoval v kobyliské pobočce Národní
jednoty severočeské, jejímž
jediným úkolem byla podpora
českých škol v pohraničí. Kobyliská pobočka měla na starosti
školu v České Kamenici, a tak
cílem činnosti loutkového divadla bylo také získávání finančních prostředků pro tuto školu,
... 1965...
a samozřejmě především bylo
hráno pro děti z Kobylis jako
prostředek zábavy a poučení.
Karel Hacker stál v čele divadla velmi dlouho – od založení až
prakticky do své smrti v roce
1972. I když po 2. světové válce
předal žezlo principála svému
synovi a po něm přišli další,
zůstal čestným principálem
divadélka, ale především jeho
mentorem, podporovatelem,
který je sjednocoval v nelehkých
letech a inspiroval soubor k neustálým inovacím a zvyšování
úrovně.
Cílem ochotníků bylo najít
stálou scénu, což se podařilo
v roce 1932, kdy bylo loutkové
divadlo umístěno do chlapecké
školy v Praze – Kobylisích
čp. 112. Zde divadlo nalezlo na
několik let stálou scénu. Z jednoho kabinetu byl proražen otvor
do druhé místnosti – pracovny.
V kabinetě bylo postaveno
divadlo a z přilehlé pracovny se
zřídilo hlediště. Bylo hotovo
a hrálo se.
I v období II. světové války
loutkové divadlo v chlapecké
obecné škole v Praze – Kobylisích přetrvalo. Cílem bylo především zabezpečit vkusnou zábavu s výrazným etickým nábojem
pro děti z Prahy 8. Divadlo hráli
loutkáři s velkou chutí, s velkým
zápalem a na dobré úrovni.
Tehdejší soubor tvořili především učitelé, ale i další příznivci
různých oborů a profesí. Soubor
měl kvalitní skupinu recitátorů,
zručných vodičů a také zapálené
kutily, kteří vynaložili velké úsilí,
aby na kobyliském jevišti byly
pěkné dekorace, rekvizity a různé loutkové efekty.
V roce 1949 se principálského
žezla ujal syn zakladatele RNDr.
Karel Hacker, který v divadle
začínal již ve 30. letech jako
student. V roce 1953 si soubor
zvolil jméno Jiskra, pod nímž
hraje dosud. Téhož roku se také
divadelní prostor přesunul ze
školy v Praze – Kobylisích čp.
112 tam, kde kdysi začínal – stálou scénou se mu stal sál v hostinci U Topolů. Po předčasné
náhlé smrti dr. Karla Hackera
byla slibná éra vzestupu přerušena a divadlo se potýkalo
s existenčními problémy. Především díky čestnému principálovi
Karlu Hackerovi st., jeho radám
a úsilí se podařilo toto období
překlenout a loutky nakonec
zvítězily. V roce 1962 se funkce
principála ujal Stanislav Starý
a započal formovat soubor
a jeho dramaturgii. Pod jeho
vedením divadlo nabralo druhý
dech.
Hybná síla
Petr Slunečko
V roce 1966 přišel do souboru
mladý dramaturg Petr Slunečko,
který se stal hybnou silou souboru a především tím, kdo spolu
s principálem koncipoval dramaturgický program divadla a přihlásil se ke koncepci autorského
divadla s výraznou hudební
složkou. Tak se na jeviště dostávaly nové hry, například Království Kantilénie, Džinovo království noci, Růže a ďábel,
... 1978...
Dřevorubec a medvěd, Libuše
a Čertův švagr. Z dramatizací
knih českých autorů to byli
oblíbení Broučci, Ferda Mravenec, Rumcajs, Dlouhý, Široký
a Bystrozraký.
S novou dramaturgií úzce
souviselo navázání spolupráce
s českými autory a výtvarníky,
kteří přinášeli novou tvář scéně
i loutkám. Byli mezi nimi například Radek Pilař, Irena Marečková, Bohumír Koubek, Irena
Zábojová, Vojtěch Cinybulk.
Starší sady loutek se postupně
obměňovaly. Soubor si podle
návrhů výtvarníků vyráběl
loutky sám, anebo je nechával
vyrábět odborníky. Změn doznala i scénografie, pro každou hru
vznikala samostatná výprava
a nové dekorace. Soubor obohatil skladatel Zdeněk Němeček,
který se ujal přípravy hudebního
doprovodu k jednotlivým hrám.
Skládal, organizoval orchestr
i vlastní nahrávky.
Touha Jiskry zdokonalovat
svá představení a hrát vlastní
hry pokračovala promyšlenou
dramaturgií a tvůrčím přístupem členů souboru. Vznikaly
nové úspěšné inscenace, například Pohádka o zlaté rybce,
Míček Flíček, Křemílek a Vochomůrka, Kašpárek vaří živou
vodu aneb O pyšné base, Kašpárek a zlá liška, Kocour v botách,
Pivoda, vodník pod vyšehradskou skálou. A tak za toto desetiletí uvedla Jiskra deset premiér
her celovečerního typu a třináct
individuálních výstupů, jež byly
většinou určené dospělému
publiku.
Při oslavách 70. výročí v roce
1983 připravila Jiskra pro své
diváky dvě pohádky Vojtěcha
Cinybulka Koza nebo pes
a O chytrém ševci. Pokračovalo
inscenování nových her, ale na
jeviště se vracely v novém provedení také úspěšné hry z minulých let. Významnou premiérou