OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2020
Matěj Fichtner
zastupitel
MČ Praha 8
Martin Jedlička
předseda komise
pro dopravu
RMČ Praha 8
ANO
TOP 09 A STAN
Bude to jen horší
Nelíbí. Ale
pracujeme na tom,
aby to šlo líp
Stavba nebo oprava komunikace
je komplexní záležitost a obvykle
výsledek práce několika desítek,
možná až stovek lidí – od plánovačů a projektantů přes přípraváře a další profese až po mistry
a stavební dělníky. Proto paušálně „od boku“ kritizovat nízkou
rychlost nebo kvalitu výstavby
bez opravdové znalosti toho, jak
a kde přesně vznikla, je povrchní
a činí-li tak někdo z politické
pozice, je to i populistické. Navíc
většina přípravných i realizačních prací se odehrává mimo
obvyklý dosah politiků – v projekčních kancelářích nebo přímo
na stavbě, a politici zpravidla
nemohou za to, že nově vybudovaný kanál neodtéká nebo že se
stavba protáhla o dva měsíce.
Co však kritizovat lze, je způsob, jakým politici zajišťují prostředí a atmosféru, ve které
stavaři pracují, a celkovou dopravní strategii města. Když se každé
čtyři roky mění celý management
Technické správy komunikací hl.
m. Prahy (navíc vždy k horšímu),
neustále se mění priority, rozpočet na několik let předem není
znám a vládnoucí politici se neřídí
technickými daty, ale dojmy, těžko
můžeme po TSK očekávat, že
bude v takovém prostředí vytvářet stoprocentní výsledky. A už
vůbec nemůžeme očekávat, že by
snad pracovníci TSK projevovali
upřímnou vlastní iniciativu
a zájem o kvalitu a rychlost, natož
aby tento zájem sdíleli s podobně
motivovanými zaměstnanci
dalších městských organizací
a společně „pohnuli Prahou“.
Takže zapomeňme na nové
radiály, okruhy, mosty a zcela
opravené silnice bez záplat od
síťařů a zapomeňme i na to, že se
víka od kanálů někdy přesunou
mimo jízdní stopu. Není ve
vládnoucí koalici nikdo, kdo by
dokázal o silniční dopravu
pečovat tak, abychom se k tomuto cíli alespoň pomalu blížili.
Namísto toho dostaneme další
balisety, zúžení, zpomalení,
cyklopruhy, omezení. Právě
proto při zásadních uzavírkách
neexistují solidní objízdné trasy
a právě proto jsou ucpané i ty
ulice, které mají odkloněnou
dopravu pojmout.
Není moc co chválit. Hodně ulic
v Praze 8 je v katastrofálním
stavu a opravit by je stálo stamiliony, které vedení magistrátu
neuvolní. Ale aktivně pracujeme
na tom, aby se to zlepšilo a aby
opravy probíhaly, i když to trvá
strašně dlouho.
Většinu silnic v Praze 8 má ve
správě městská firma Technická
správa komunikací (TSK), která
se stará o stav vozovek, chodníků,
i dopravního značení. Celé léto
jsem bombardoval místní oblastní správu TSK s žádostmi o opravy chodníků, a díky tomu se
povedlo alespoň zalepit díry
v ulicích: Střelničná, Zenklova,
Ústecká, Mazurská, Eledrova, Na
Jabloňce, Veltěžská, Březiněveská, Kusého, Ratibořská, Vehlovická, Na Hájku, Bojasova, Slancova, Štětínská, Gdaňská, Za
Střelnicí, Veleňská, Vršní, Petra
Bezruče, Chaberská, Nad Mazankou, Mirovická, opravil se chodník u zastávky Štěpničná, ulice
Katovická se připravuje k celkové
rekonstrukci. Chci moc poděkovat občanům, kteří mi posílali
fotky, což velmi pomohlo.
Další obrovský problém máme
s pracemi městské firmy Pražská
vodohospodářská společnost
(PVS), která na opravách kanalizací pracuje často dlouhé měsíce,
někdy i přes rok, což způsobuje
dopravní problémy v jejich okolí.
Řešíme to přímo s vedením PVS,
i velmi důrazně. Ale i tady se snad
podaří v dohledné době dokončit
některé nekonečné stavby: v ulici
Cafourkova konečně (po více než
roce!) dochází k dokončení rekonstrukce, stejně tak se opravuje
Prosecká, kde by v dohledné
době měl skončit letitý zábor
u křižovatky s ulicí Zenklova.
Závěrem nabízím svůj mail
a telefon: martin.jedlicka@praha8.cz, 736 760 256. Neváhejte mi
napsat, zavolat, kde jsou ulice
v Praze 8 rozbité, a já váš podnět
předám na správná místa.
www.praha8.cz
Petr Vilgus
zastupitel
MČ Praha 8
15
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
OSMIČKA SOBĚ –
ZELENÍ, KDU-ČSL
PATRIOTI
S TRIKOLOROU
Praze 8 vládne
díky naší radnici
stagnace
Někdy je to padlé
na hlavu
Nejprve kontrolní otázka. :-) Na co
jsou komunální politici v městských částech? Jejich prací je boj za
zájmy svých občanů. Jde o neustálé hledání peněz na rozvojové
projekty, které zlepší kvalitu života
v našich čtvrtích. Hlavním zdrojem peněz je magistrát. Od politika
z Prahy 8 se předpokládá, že bude
v trvalém kontaktu s radními
a řediteli odborů na magistrátu, že
se s nimi bude pravidelně vídat,
informovat je, lobbovat za svou
městskou část, tlačit vlastní projekty a snažit se s nimi uspět
v konkurenci jiných čtvrtí.
V minulém volebním období,
kdy jsem byl místostarostou, se
toto dařilo. Proběhla rekonstrukce Zenklovy od nejhlubších
kanálů po krásné chodníky,
obnova tramvajové trati mezi
Invalidovnou a Urxovou s luxusní dlažbou, zatravněnou tratí
a bezbariérovými zastávkami,
rozjely se přípravy rekonstrukce
Za Poříčskou branou a Dolní
Libně. Bagry přijely do Starých
Bohnic. Byl zahájen projekt
cyklistického podjezdu pod
Čuprovou podél Rokytky. Začala
obnova Palmovky, byly připraveny plány na její kompletní přebudování. Vznikly projekty na
obnovu Labuťky a Kotlasky
nebo revitalizace Rokytky.
Prahu 8 tyto věci nestály buď
nic, nebo jen náklady na projekt.
Investici zaplatil nebo měl
zaplatit magistrát či EU.
Přestože nejsem součástí
vládnoucí koalice, snažím se
lobbovat za naše občany a dotahovat za netáhla z radnice
Prahy 8 městské projekty na
našem území. Kdyby na Libeňském zámečku seděli schopní
lidé s vizí, Praha 8 by se rychle
měnila k lepšímu. Peněz
v městském rozpočtu bylo ještě
letos na jaře víc než dost. Současná koalice ODS-Svobodní-TOP-STAN-Trikolora s podporou ANO je však naprosto
pasivní. Zažíváme volební
období 2018–2022, které nepůjde nazvat jinak než stagnací.
Vzhledem k tomu, že prakticky
nejezdím vozidlem, ale MHD
a nemám v gesci dopravu, budu
komentovat ulice, které procházím a o kterých hovořím se
sousedy.
Z kraje mého volebního období mě zaujala rekonstrukce
nástupní zastávky Sídliště
Bohnice. Znáte to, přesune se na
měsíc zastávka, pak se to vrátí
zpět a člověk by řekl: vše hotovo.
Když se po pár měsících znovu
rozkopala, nedalo mi to, a zeptal
jsem se, kde udělala firma chybu
a proč se něco musí dělat dvakrát. Odpověď byla, že šlo o havarijní stav. Otázka je, zda nebylo možné zastávku prostě na pár
měsíců přesunout a počkat na
kompletní rekonstrukci. Cafourkova ulice.
Další nekonečný příběh plný
komplikací a především špatné
komunikace mezi městskými
firmami, i když pravda je, že zde
hraje roli problematické podloží.
Z korespondence: „Dle informace od zhotovitele stavby není
doposud vyklizeno staveniště
druhou firmou a nejsou ani
dokončené stavební práce na
kanalizaci. Přes několik výzev
nejsme stále informováni o skutečném průběhu stavebních
prací“. A tak dále. Můžu zde psát
o zbytečně širokých chodnících
ve Starých Bohnicích a úzké
komunikaci pro parkování
vozidel, o hrůzostrašné komunikaci v Katovické, Gdaňské
a Štětínské, kdy jsem psal žádost
o opravu. Vím, že vám v hlavě
vyskakují další a další ulice
v Ďáblicích, Karlíně, Libni apod.
Jsou i pozitivní příklady
rychlých a kvalitních rekonstrukcí, ale upřímně, městské
firmy musí prostě víc šlápnout
na plyn, tedy zrychlit a spolu
komunikovat.
Další příběh je sekání trávy,
kdy Praha 8 seká svoje pozemky
a magistrátní pozemky zrovna
prožívají klimatickou nouzi, tak
se nesekají.
Je to někdy padlé na hlavu.