OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2020 

Matěj Fichtner

zastupitel

MČ Praha 8

Martin Jedlička

předseda komise

pro dopravu

RMČ Praha 8

ANO

TOP 09 A STAN

Bude to jen horší

Nelíbí. Ale

pracujeme na tom,

aby to šlo líp

Stavba nebo oprava komunikace

je komplexní záležitost a obvykle

výsledek práce několika desítek,

možná až stovek lidí – od plánovačů a projektantů přes přípraváře a další profese až po mistry

a stavební dělníky. Proto paušálně „od boku“ kritizovat nízkou

rychlost nebo kvalitu výstavby

bez opravdové znalosti toho, jak

a kde přesně vznikla, je povrchní

a činí-li tak někdo z politické

pozice, je to i populistické. Navíc

většina přípravných i realizačních prací se odehrává mimo

obvyklý dosah politiků – v projekčních kancelářích nebo přímo

na stavbě, a politici zpravidla

nemohou za to, že nově vybudovaný kanál neodtéká nebo že se

stavba protáhla o dva měsíce.

Co však kritizovat lze, je způsob, jakým politici zajišťují prostředí a atmosféru, ve které

stavaři pracují, a celkovou dopravní strategii města. Když se každé

čtyři roky mění celý management

Technické správy komunikací hl.

m. Prahy (navíc vždy k horšímu),

neustále se mění priority, rozpočet na několik let předem není

znám a vládnoucí politici se neřídí

technickými daty, ale dojmy, těžko

můžeme po TSK očekávat, že

bude v takovém prostředí vytvářet stoprocentní výsledky. A už

vůbec nemůžeme očekávat, že by

snad pracovníci TSK projevovali

upřímnou vlastní iniciativu

a zájem o kvalitu a rychlost, natož

aby tento zájem sdíleli s podobně

motivovanými zaměstnanci

dalších městských organizací

a společně „pohnuli Prahou“.

Takže zapomeňme na nové

radiály, okruhy, mosty a zcela

opravené silnice bez záplat od

síťařů a zapomeňme i na to, že se

víka od kanálů někdy přesunou

mimo jízdní stopu. Není ve

vládnoucí koalici nikdo, kdo by

dokázal o silniční dopravu

pečovat tak, abychom se k tomuto cíli alespoň pomalu blížili.

Namísto toho dostaneme další

balisety, zúžení, zpomalení,

cyklopruhy, omezení. Právě

proto při zásadních uzavírkách

neexistují solidní objízdné trasy

a právě proto jsou ucpané i ty

ulice, které mají odkloněnou

dopravu pojmout.

Není moc co chválit. Hodně ulic

v Praze 8 je v katastrofálním

stavu a opravit by je stálo stamiliony, které vedení magistrátu

neuvolní. Ale aktivně pracujeme

na tom, aby se to zlepšilo a aby

opravy probíhaly, i když to trvá

strašně dlouho.

Většinu silnic v Praze 8 má ve

správě městská firma Technická

správa komunikací (TSK), která

se stará o stav vozovek, chodníků,

i dopravního značení. Celé léto

jsem bombardoval místní oblastní správu TSK s žádostmi o opravy chodníků, a díky tomu se

povedlo alespoň zalepit díry

v ulicích: Střelničná, Zenklova,

Ústecká, Mazurská, Eledrova, Na

Jabloňce, Veltěžská, Březiněveská, Kusého, Ratibořská, Vehlovická, Na Hájku, Bojasova, Slancova, Štětínská, Gdaňská, Za

Střelnicí, Veleňská, Vršní, Petra

Bezruče, Chaberská, Nad Mazankou, Mirovická, opravil se chodník u zastávky Štěpničná, ulice

Katovická se připravuje k celkové

rekonstrukci. Chci moc poděkovat občanům, kteří mi posílali

fotky, což velmi pomohlo.

Další obrovský problém máme

s pracemi městské firmy Pražská

vodohospodářská společnost

(PVS), která na opravách kanalizací pracuje často dlouhé měsíce,

někdy i přes rok, což způsobuje

dopravní problémy v jejich okolí.

Řešíme to přímo s vedením PVS,

i velmi důrazně. Ale i tady se snad

podaří v dohledné době dokončit

některé nekonečné stavby: v ulici

Cafourkova konečně (po více než

roce!) dochází k dokončení rekonstrukce, stejně tak se opravuje

Prosecká, kde by v dohledné

době měl skončit letitý zábor

u křižovatky s ulicí Zenklova.

Závěrem nabízím svůj mail

a telefon: martin.jedlicka@praha8.cz, 736 760 256. Neváhejte mi

napsat, zavolat, kde jsou ulice

v Praze 8 rozbité, a já váš podnět

předám na správná místa.

www.praha8.cz

Petr Vilgus

zastupitel

MČ Praha 8

15

­Jiří Vítek

místostarosta

MČ Praha 8

OSMIČKA SOBĚ –

ZELENÍ, KDU-ČSL

PATRIOTI

S TRIKOLOROU

Praze 8 vládne

díky naší radnici

stagnace

Někdy je to padlé

na hlavu

Nejprve kontrolní otázka. :-) Na co

jsou komunální politici v městských částech? Jejich prací je boj za

zájmy svých občanů. Jde o neustálé hledání peněz na rozvojové

projekty, které zlepší kvalitu života

v našich čtvrtích. Hlavním zdrojem peněz je magistrát. Od politika

z Prahy 8 se předpokládá, že bude

v trvalém kontaktu s radními

a řediteli odborů na magistrátu, že

se s nimi bude pravidelně vídat,

informovat je, lobbovat za svou

městskou část, tlačit vlastní projekty a snažit se s nimi uspět

v konkurenci jiných čtvrtí.

V minulém volebním období,

kdy jsem byl místostarostou, se

toto dařilo. Proběhla rekonstrukce Zenklovy od nejhlubších

kanálů po krásné chodníky,

obnova tramvajové trati mezi

Invalidovnou a Urxovou s luxusní dlažbou, zatravněnou tratí

a bezbariérovými zastávkami,

rozjely se přípravy rekonstrukce

Za Poříčskou branou a Dolní

Libně. Bagry přijely do Starých

Bohnic. Byl zahájen projekt

cyklistického podjezdu pod

Čuprovou podél Rokytky. Začala

obnova Palmovky, byly připraveny plány na její kompletní přebudování. Vznikly projekty na

obnovu Labuťky a Kotlasky

nebo revitalizace Rokytky.

Prahu 8 tyto věci nestály buď

nic, nebo jen náklady na projekt.

Investici zaplatil nebo měl

zaplatit magistrát či EU.

Přestože nejsem součástí

vládnoucí koalice, snažím se

lobbovat za naše občany a dotahovat za netáhla z radnice

Prahy 8 městské projekty na

našem území. Kdyby na Libeňském zámečku seděli schopní

lidé s vizí, Praha 8 by se rychle

měnila k lepšímu. Peněz

v městském rozpočtu bylo ještě

letos na jaře víc než dost. Současná koalice ODS-Svobodní-TOP-STAN-Trikolora s podporou ANO je však naprosto

pasivní. Zažíváme volební

období 2018–2022, které nepůjde nazvat jinak než stagnací.

Vzhledem k tomu, že prakticky

nejezdím vozidlem, ale MHD

a nemám v gesci dopravu, budu

komentovat ulice, které procházím a o kterých hovořím se

sousedy.

Z kraje mého volebního období mě zaujala rekonstrukce

nástupní zastávky Sídliště

Bohnice. Znáte to, přesune se na

měsíc zastávka, pak se to vrátí

zpět a člověk by řekl: vše hotovo.

Když se po pár měsících znovu

rozkopala, nedalo mi to, a zeptal

jsem se, kde udělala firma chybu

a proč se něco musí dělat dvakrát. Odpověď byla, že šlo o havarijní stav. Otázka je, zda nebylo možné zastávku prostě na pár

měsíců přesunout a počkat na

kompletní rekonstrukci. Cafourkova ulice.

Další nekonečný příběh plný

komplikací a především špatné

komunikace mezi městskými

firmami, i když pravda je, že zde

hraje roli problematické podloží.

Z korespondence: „Dle informace od zhotovitele stavby není

doposud vyklizeno staveniště

druhou firmou a nejsou ani

dokončené stavební práce na

kanalizaci. Přes několik výzev

nejsme stále informováni o skutečném průběhu stavebních

prací“. A tak dále. Můžu zde psát

o zbytečně širokých chodnících

ve Starých Bohnicích a úzké

komunikaci pro parkování

vozidel, o hrůzostrašné komunikaci v Katovické, Gdaňské

a Štětínské, kdy jsem psal žádost

o opravu. Vím, že vám v hlavě

vyskakují další a další ulice

v Ďáblicích, Karlíně, Libni apod.

Jsou i pozitivní příklady

rychlých a kvalitních rekonstrukcí, ale upřímně, městské

firmy musí prostě víc šlápnout

na plyn, tedy zrychlit a spolu

komunikovat.

Další příběh je sekání trávy,

kdy Praha 8 seká svoje pozemky

a magistrátní pozemky zrovna

prožívají klimatickou nouzi, tak

se nesekají.

Je to někdy padlé na hlavu.