14

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2020 

www.praha8.cz

Fórum zastupitelů

Ondřej Gros

Jak se vám líbí

starosta

MČ Praha 8

„rychlost“ oprav

komunikací

ODS

a poduličních

sítí v Praze 8

Praho, zrychli!

pod taktovkou

Itálie: dálniční most v Janově

– délka 1,2 kilometru, doba

magistrátních

výstavby 15 měsíců.

Rusko: Kerčský most – délka

organizací?

19 kilometrů, doba výstavby tři

TENTO MĚSÍC

SE PTÁ:

ODS

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

roky.

Praha 8: Prosecká ulice – délka 180 metrů, doba rekonstrukce dva a půl měsíce.

Praha 8: Cafourkova ulice

– délka 150 metrů, doba rekonstrukce 18 měsíců.

Je nutné k těmto tvrdým

faktům ještě něco dodávat?

Bohužel ano. Je důležité si připomenout zpackanou rekonstrukci

Zenklovy ulice z minulého

volebního období. Tuhle šílenost

sledují na vlastní oči tisíce

obyvatel nejen Prahy 8. Kolony

aut, zpoždění tramvají, nebezpečné přechody a tolik „milované“ cyklopruhy, po kterých nikdo

nejezdí. Bohužel, i dnes má tato

„akce“ své příznivce u Zelených,

dnes už raději schovaných pod

hlavičkou Osmička sobě.

Dobře vím, že je nezbytné

opravovat vodovodní a kanalizační síť, komunikace a chodníky. Mnohdy jsou opravdu ve

špatném stavu. Ale je třeba

u toho používat rozum (ne jako

u Zenklovy) a hlavně pracovat

rychle. Nepřijde mi normální, že

se 180 metrů na Prosecké opravuje přes dva měsíce. O ještě

kratším úseku v Cafourkově

v Bohnicích ani nemluvě.

Tyto mnou náhodně vybrané

akce mají společné jedno: jsou

uskutečňovány magistrátem

řízenými organizacemi, TSK

(komunikace, údržba uliční

zeleně atd.), která spadá do

kompetence náměstka primátora Scheinherra (Praha sobě)

a PVS (vodovodní síť, kanalizace)

spadající do portfolia náměstka

Hlubučka (STAN).

Bohužel podobných případů je

v Praze 8 víc.

S oběma organizacemi jsme

jednali. S novým vedením TSK

přišlo aspoň částečné zlepšení

v komunikaci a péči o uliční

zeleň, jednání s PVS zatím výsledek nepřineslo. Zrychlete!

Martin Štěrba

místopředseda Pirátů

v Praze 8

Vlaďka Vojtíšková

zastupitelka

MČ Praha 8

PIRÁTI

8ŽIJE

Není možné to

svádět pouze na

magistrát

Zveřejňujte plány

oprav

„Musíme to opravit, omlouváme

se za komplikace.“ Tohle je

spojení, které nerad čte při

cestování autem či MHD kdokoli

z nás. Ale leckdy to bohužel

jinak nejde.

Mluví-li někdo o „taktovce

magistrátních organizací“, je

dobré říci, že jde hlavně o Technickou správu komunikací –

tedy TSK. A každá městská část

má v této organizaci svého

přidělence – Praha 8 má společného s Prahou 9, Letňany a dalšími oblastmi na severovýchodě

Prahy. Pokud touto cestou s TSK

vedení naší městské části neumí

komunikovat, tedy vznášet

legitimní dotazy na stav a plán

oprav v naší městské části a také

po něm požadovat informace

o zpoždění, je to prostě chyba.

Není pak možné házet chybu na

jiné. I když to bývá

nejjednodušší.

Praha 8 dopravní investice

potřebuje, o tom není třeba

diskutovat. Poslední velká

investice byla dokončena v roce

2018, kdy se opravovala Zenklova ulice. Prosecká ulice se opravuje v současné době – a je

pravdou, že dopravní situace

v horní části Libně momentálně

není dobrá – tramvaje stojí

a objízdné trasy příliš nefungují.

Ale co dál? Proč městská část

neurguje rekonstrukce?

Ano, vždycky to jde naplánovat jinak, a po bitvě je každý

generál. Nicméně bych vedení

městské části poradil, aby se

naučili s magistrátem i magistrátními organizacemi komunikovat i sami. Občas stačí zvednout telefon. Nebo napsat

e-mail. V každém případě ale

k tématu dopravních staveb

a rekonstrukcí přistupovat

aktivně.

Rychlost oprav čehokoliv v Česku včetně Prahy je mnohdy

tristní a je to dlouhodobý problém, který se nemění (či mění

velmi pomalu), ať je ve vedení

Petr nebo Pavel. Vždyť v minulém volebním období byl ve

vedení Technické správy komunikací (TSK) dokonce místostarosta Prahy 8 Matěj Fichtner.

Mnohdy přitom člověk vidí

rozkopanou ulici, na níž v pracovní době nepracuje jediný

dělník, třeba u oprav kanalizace,

kvůli kterým je na řadě míst

Prahy 8 už několik měsíců či

dokonce let stavební ohrada

jako třeba na chodníku v parku

Okrouhlík.

Avšak i Praha 8 by mohla

přispět k racionalizaci provádění

oprav: například tím, že by si

vytvořila na webu veřejně dostupný přehled o stavu všech

chodníků i silnic na svém území.

Každý povrch komunikace by

ohodnotila nějakým stupněm

bodové škály od výborného

stavu po havarijní, tento seznam

by pak pravidelně aktualizovala

a řešila s TSK, která opravy

realizuje. Dokonce by si Praha 8

od jednotlivých organizací

(kromě TSK také Pražské vodovody a kanalizace, Pražská

energetika či Pražská plynárenská) mohla vyžádat i plány

oprav vodovodů, plynovodů

a kanalizace a mohla by se

snažit, aby tyto organizace

sladily harmonogram oprav

dohromady. Občané by velmi

ocenili, kdyby se totiž – když už

se jednou nějaká komunikace

rozkope a opraví třeba kvůli

kanalizaci – nerozkopávala další

rok znovu kvůli jiné opravě.