14
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2020
www.praha8.cz
Fórum zastupitelů
Ondřej Gros
Jak se vám líbí
starosta
MČ Praha 8
„rychlost“ oprav
komunikací
ODS
a poduličních
sítí v Praze 8
Praho, zrychli!
pod taktovkou
Itálie: dálniční most v Janově
– délka 1,2 kilometru, doba
magistrátních
výstavby 15 měsíců.
Rusko: Kerčský most – délka
organizací?
19 kilometrů, doba výstavby tři
TENTO MĚSÍC
SE PTÁ:
ODS
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
roky.
Praha 8: Prosecká ulice – délka 180 metrů, doba rekonstrukce dva a půl měsíce.
Praha 8: Cafourkova ulice
– délka 150 metrů, doba rekonstrukce 18 měsíců.
Je nutné k těmto tvrdým
faktům ještě něco dodávat?
Bohužel ano. Je důležité si připomenout zpackanou rekonstrukci
Zenklovy ulice z minulého
volebního období. Tuhle šílenost
sledují na vlastní oči tisíce
obyvatel nejen Prahy 8. Kolony
aut, zpoždění tramvají, nebezpečné přechody a tolik „milované“ cyklopruhy, po kterých nikdo
nejezdí. Bohužel, i dnes má tato
„akce“ své příznivce u Zelených,
dnes už raději schovaných pod
hlavičkou Osmička sobě.
Dobře vím, že je nezbytné
opravovat vodovodní a kanalizační síť, komunikace a chodníky. Mnohdy jsou opravdu ve
špatném stavu. Ale je třeba
u toho používat rozum (ne jako
u Zenklovy) a hlavně pracovat
rychle. Nepřijde mi normální, že
se 180 metrů na Prosecké opravuje přes dva měsíce. O ještě
kratším úseku v Cafourkově
v Bohnicích ani nemluvě.
Tyto mnou náhodně vybrané
akce mají společné jedno: jsou
uskutečňovány magistrátem
řízenými organizacemi, TSK
(komunikace, údržba uliční
zeleně atd.), která spadá do
kompetence náměstka primátora Scheinherra (Praha sobě)
a PVS (vodovodní síť, kanalizace)
spadající do portfolia náměstka
Hlubučka (STAN).
Bohužel podobných případů je
v Praze 8 víc.
S oběma organizacemi jsme
jednali. S novým vedením TSK
přišlo aspoň částečné zlepšení
v komunikaci a péči o uliční
zeleň, jednání s PVS zatím výsledek nepřineslo. Zrychlete!
Martin Štěrba
místopředseda Pirátů
v Praze 8
Vlaďka Vojtíšková
zastupitelka
MČ Praha 8
PIRÁTI
8ŽIJE
Není možné to
svádět pouze na
magistrát
Zveřejňujte plány
oprav
„Musíme to opravit, omlouváme
se za komplikace.“ Tohle je
spojení, které nerad čte při
cestování autem či MHD kdokoli
z nás. Ale leckdy to bohužel
jinak nejde.
Mluví-li někdo o „taktovce
magistrátních organizací“, je
dobré říci, že jde hlavně o Technickou správu komunikací –
tedy TSK. A každá městská část
má v této organizaci svého
přidělence – Praha 8 má společného s Prahou 9, Letňany a dalšími oblastmi na severovýchodě
Prahy. Pokud touto cestou s TSK
vedení naší městské části neumí
komunikovat, tedy vznášet
legitimní dotazy na stav a plán
oprav v naší městské části a také
po něm požadovat informace
o zpoždění, je to prostě chyba.
Není pak možné házet chybu na
jiné. I když to bývá
nejjednodušší.
Praha 8 dopravní investice
potřebuje, o tom není třeba
diskutovat. Poslední velká
investice byla dokončena v roce
2018, kdy se opravovala Zenklova ulice. Prosecká ulice se opravuje v současné době – a je
pravdou, že dopravní situace
v horní části Libně momentálně
není dobrá – tramvaje stojí
a objízdné trasy příliš nefungují.
Ale co dál? Proč městská část
neurguje rekonstrukce?
Ano, vždycky to jde naplánovat jinak, a po bitvě je každý
generál. Nicméně bych vedení
městské části poradil, aby se
naučili s magistrátem i magistrátními organizacemi komunikovat i sami. Občas stačí zvednout telefon. Nebo napsat
e-mail. V každém případě ale
k tématu dopravních staveb
a rekonstrukcí přistupovat
aktivně.
Rychlost oprav čehokoliv v Česku včetně Prahy je mnohdy
tristní a je to dlouhodobý problém, který se nemění (či mění
velmi pomalu), ať je ve vedení
Petr nebo Pavel. Vždyť v minulém volebním období byl ve
vedení Technické správy komunikací (TSK) dokonce místostarosta Prahy 8 Matěj Fichtner.
Mnohdy přitom člověk vidí
rozkopanou ulici, na níž v pracovní době nepracuje jediný
dělník, třeba u oprav kanalizace,
kvůli kterým je na řadě míst
Prahy 8 už několik měsíců či
dokonce let stavební ohrada
jako třeba na chodníku v parku
Okrouhlík.
Avšak i Praha 8 by mohla
přispět k racionalizaci provádění
oprav: například tím, že by si
vytvořila na webu veřejně dostupný přehled o stavu všech
chodníků i silnic na svém území.
Každý povrch komunikace by
ohodnotila nějakým stupněm
bodové škály od výborného
stavu po havarijní, tento seznam
by pak pravidelně aktualizovala
a řešila s TSK, která opravy
realizuje. Dokonce by si Praha 8
od jednotlivých organizací
(kromě TSK také Pražské vodovody a kanalizace, Pražská
energetika či Pražská plynárenská) mohla vyžádat i plány
oprav vodovodů, plynovodů
a kanalizace a mohla by se
snažit, aby tyto organizace
sladily harmonogram oprav
dohromady. Občané by velmi
ocenili, kdyby se totiž – když už
se jednou nějaká komunikace
rozkope a opraví třeba kvůli
kanalizaci – nerozkopávala další
rok znovu kvůli jiné opravě.