OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / listopad 2016
Karel Šašek
radní
MČ Praha 8
za ČSSD
Jaromír Petelík
zastupitel
MČ Praha 8
za KSČM
ČSSD
KSČM
Systém zón
byl nastaven
po konzultaci
s odborníky
Modrý problém
V poslední době výrazně
narostla automobilová doprava
v Praze včetně naší městské
části, což dopadá na nás všechny.
MČ Praha 8 se proto dlouhodobě
snaží řešit problémy s parkováním. Již v roce 2012 byl vytvořen dokument, který analyzoval
parkování v jednotlivých
částech Prahy 8. Za problematické oblasti označil Karlín, horní
i dolní části Libně, Kobylisy,
Ládví a okolí FN Bulovka.
Po rozhodnutí hl. m. Prahy
o zřízení ZPS jsme s odborníky
vedli diskusi o technických
možnostech jejich zavedení.
Rozhodli jsme, že zóny budou
sloužit především jako regulativní opatření. Prioritním cílem
jejich zřízení bylo umožnění
parkování našim rezidentům.
Měly by také zklidnit dopravu
v místě svého zavedení a „legalizovat“ problematická parkovací
místa.
Vzhledem k tomu, že jsme měli
k dispozici analýzu parkování
v Praze 8, mohli jsme navrhnout
provozní dobu zón. Stanovili
jsme ji od pondělí do pátku od
8.00 do 20.00. Pouze v oblasti
kolem Hudebního divadla
v Karlíně a v okolí Fóra Karlín
je prodloužena až do 22. hodiny.
Vytváříme tak podmínky pro
parkovaní našich rezidentů,
zároveň však umožňujeme
zaparkovat těm, kteří dojíždějí
večer za prací a mají problém
s nižší frekvencí nočních spojů
veřejné dopravy. Víme, že
o víkendech jsou u nás problémy
s parkováním minimální, proto
nevyužíváme v tuto dobu
možnost regulace.
Od rozhodnutí o zřízení zón
v Praze 8 jsme jasně říkali,
že chápeme význam a potřebu
regulace parkování a máme
zájem o jejich rychlé zavedení.
Určitě však budeme sbírat
připomínky k jejich fungování
a ty se zřizovatelem zón řešit.
Vážení spoluobčané, na dnešní
otázku do fóra lze jednoduše
odpovědět ano/ne. Ovšem
dovolte mi ji trochu rozvést.
„Doprava v klidu“ dnes trápí
většinu měst a Praha není
výjimkou. Ideálním řešením by
bylo vytvoření dvou „modrých“
zón v celém hlavním městě.
Jedna zóna by pokrývala střed
a druhá by město prstencovitě
obepínala. Ta první by chránila
historické centrum a druhá by
přesměrovala vozy každodenních „návštěvníků“ na parkoviště
tomu určená. Vyřešilo by to
problém, kdy se dnes někteří
občané cítí ve svém městě jako
cizinci. Živnostníci by nebyli
ukřivdění a rezidenti by měli
více možností, kde v poklidu
během dne zaparkovat.
KSČM vždy prosazovala
a prosazuje: když zóny, tak
pouze za symbolický poplatek.
Pokud je řeč o férovosti, tak se
ptám: „Je fér, když přijedu
z práce domů a nemám kde
zaparkovat, to samé, když jedu
pro balík na poštu nebo k lékaři
… má to tak být?“ Vážné připomínky k současnému stavu má
i KSČM, hlavně v oblasti péče
o osoby blízké, hendikepované
apod. Ty už byly předloženy
zřizovateli „modrých“ zón, tj.
Magistrátu hlavního města
Prahy, a doufáme, že budou
co nejdříve vyřešeny.
Současný stav „modrých“ zón
není ideální, ale přiznejme si, že
se situace pro rezidenty ve všech
lokalitách po zavedení „modrých“ zón rapidně zlepšila.
www.praha8.cz
Petr Novák
člen dopravní komise
za klub Osmička
sobě, KDU-ČSL
a nezávislí
9
Eliška Vejchodská
zastupitelka
MČ Praha 8
za Stranu zelených
osmička sobě,
kdu-čsl
a nezávislí
strana
zelených
Pro určitou část obyvatel
Prahy 8, zejména těch, kteří
bydlí blízko stanic metra, mohou
parkovací zóny přinést jistou
úlevu. Z těchto míst se podařilo
vytlačit přespolní řidiče, kteří si
cestu autem do metropole
a bezplatné parkování na jejím
území oblíbili.
Mohlo by se zdát, že tímto je
úkol modrých zón splněn. Není.
Tady je jeden příklad z mnoha.
Na některých místech, hlavně
v okolí sídlišť, se děje toto:
Rezident A, který si zaplatil
parkovací poplatek 1200 Kč, aby
mohl parkovat na celém území
Prahy 8, následně zjistí, že
v místě, kde dřív bezproblémově
parkoval a které je teď mimo
modrou zónu, už své parkovací
místo nenajde. Je totiž obsazeno
jiným řidičem – rezidentem B,
který sice bydlí v modré zóně, ale
„parkovací daň“ ve výši 600 až
1200 Kč není ochoten platit.
Proto si rezident B své auto
odsunul do bezplatné zóny.
Rezidentovi A nezbývá než
zaparkovat v modré zóně,
vzdálené od bytu třeba
15 minut chůze. Za tuto
možnost platí nově „parkovací
daň“. Je tedy nový systém a jeho
ceník férový? Pro rezidenta A
těžko. Je-li jím senior či
maminka s malým dítětem, pak
už vůbec ne!
Přes některé klady, které jistě
modré zóny naší městské části
přinesou, by se radnice se
stejným nadšením, s jakým zóny
spustila, měla nyní zeptat
občanů, kde vidí nedotaženosti
nového systému, a měla by
urychleně zjednávat nápravu.
Mimochodem: existuje místo,
kam mohou občané přijít sdělit
své zkušenosti s modrou zónou
nebo kam mohou zasílat
připomínky?
Každá moderní metropole se
snaží zlepšit životní podmínky
svým občanů tím, že podporuje
využívání hromadné a bezmotorové dopravy a reguluje
automobilový provoz. Uleví tak
nejen občanům od znečištění
a hluku, ale také ulicím od
dopravních zácp a přeplněných
parkovišť. Nakonec pomůže
i řidičům. Díky zlepšení
prostupnosti města usnadňuje
pohyb po městě těm, kteří
automobil skutečně potřebují.
I Praha se vydala tímto
osvědčeným směrem. Na jednu
stranu snížila v r. 2015 cenu
ročního kupónu na MHD
o 1100 Kč, na druhou stranu
nyní rozšiřuje území, kde se platí
za parkování. Nové poplatky
jsou pochopitelně nepopulární,
a poplatek za parkování není
výjimkou. Nicméně, Pražané na
dopravní politice města dokonce
vydělají, využívají-li také
hromadnou dopravu. Počítejte
se mnou. Pokud dva členové
domácnosti kupují roční
jízdenku na MHD, ušetří na
jízdném ročně 2200 Kč. Nový
parkovací poplatek je však stojí
pouze 600 či 1200 Kč podle
vlastní volby.
Nové zóny mají své mouchy.
Je potřeba zajistit ochranu
místních podnikatelů, usnadnit
parkování vozíčkářům. Systém
by mohl být nastaven flexibilněji a vstřícněji – v nových
modrých zónách sice může nově
parkovat i občasný návštěvník
(a to je dobře), potřebuje k tomu
však vlastnit mobil s internetem.
Pomocí sms nyní platit nemůže.
Na druhou stranu zóny již dnes
myslí na lidi vyžadující ošetřovatelskou péči, na systémy sdílení
vozů (tzv. car-sharing) nebo na
elektromobily. Doufejme, že
nadstandardní se brzy stanou
i v tématech, ve kterých dnes
trochu pokulhávají.
Náklady
Daň za parkování na dopravu se
před svým domem Pražanům snížily