8
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / listopad 2016
www.praha8.cz
Fórum
Považujete
systém
a ceník
parkovacích
zón za férový
Tento měsíc
se ptá:
ODS
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Radomír Nepil
radní
MČ Praha 8
za ANO
Ondřej Gros
zastupitel
MČ Praha 8
za ODS
Jakub Čáp
zastupitel
MČ Praha 8
za TOP 09
hnutí ano
ods praha 8
top 09 praha 8
Důležitá je
zpětná vazba
Složitý, neférový,
pro živnostníky
likvidační systém
Parkovací
zóny ano,
ale promyšleně
Od začátku října platí modré
zóny. Fungují očekávaným
způsobem. V Karlíně, na
Palmovce a v nejbližším okolí
metra Kobylisy pomohly, jinde
jsou zbytečné. V některých
ulicích jsou zóny pusté celé dny
a noci, nikdo tam však bez
oprávnění parkovat nesmí.
Systém je to složitý a pro
hodně lidí i nepochopitelný. Tři
podzóny (Karlín, Libeň, Kobylisy) umožnily radnici vyždímat
z občanů více peněz, jelikož
oprávnění pro celou Prahu 8
stojí dvojnásobek. Lidé, kteří
jsou občany Prahy 8, nemají
však bydliště přímo v oblasti
zón, musí tuto dvojnásobnou
cenu platit automaticky. Asi jsou
pro vedení radnice i magistrátu
méněcenní.
Ceny pro živnostníky
a ostatní abonenty (např.
majitele nemovitostí) jsou přímo
skandální. Poplatky v desetitisících ročně opět potvrzují, jakou
představu mají nynější mocní
o lidech, kteří si dovolují živit
nezávisle. Evidentně jsou pro
ně jen parazity, které je třeba
pořádně podojit.
Kvůli rozparcelování zón na
nekompatibilní oblasti podle
jednotlivých městských částí
se Pražan stává cizincem ve
vlastním městě. Smí si zaparkovat před domem, ale k sousedům
už nemůže. Mají taky své zóny.
A za to všechno platí jak
mourovatý.
Co s tím? Zrušit nesmyslné
podzóny. Zavést zónu jedinou
s poplatkem nejvýše 600 Kč pro
všechny občany Prahy 8. Dále je
nutné zóny jednotlivých radnic
propojit, aby občan „osmičky“
mohl do Prahy 3, 6 nebo 7. Snížit
radikálně poplatky pro abonenty (živnostníci, majitelé nemovitostí atd.), a udělat tak ze zón
prostředek, který Pražanům
pomůže a přestane jim škodit.
TOP 09 parkovací zóny podporuje, ale chce promyšlené řešení,
které omezí pohyb občanů po
vlastním městě jen minimálně
a nezavede nehorázně vysoké
poplatky pro podnikatele.
Zatímco občan zaplatí za
parkování 600 nebo 1200 Kč,
podnikatel zaplatí 6 nebo
dokonce 12 tisíc Kč! Zarážející je,
že jak magistrát, tak Praha 8 si
nehoráznost této částky
uvědomují. Přesto byli schopni
zóny spustit i s tímto parametrem. Momentálně magistrát
zvažuje, jak podnikatelům tuto
platbu snížit. Ale mezitím je
bezostyšně kasíruje. Pokud bude
magistrát zvažovat tak, jak je
zvyklý, tedy nekonečně dlouho,
způsobí řadě podnikatelů
nenapravitelné škody. Podnikatel je dobrá dojná kráva. Nemá
moc času chodit po úřadech
a stěžovat si, takže opravdu
hodně vydrží. Nestačí, že
v poslední době byl zavalen
administrativou typu kontrolní
hlášení, čeká ho EET, stále platí
všechny možné daně vč. silniční.
Teď mu město, které žije i z jeho
práce, hodilo další klacek pod
nohy. Omezí pohyb občanů, tedy
zákazníků, po vlastním městě
a ještě ho zkasíruje o nesmyslně
vysokou částku.
TOP 09 proto prosazuje
snížení ceny pro podnikatele na
stejnou úroveň jako pro občany.
Považujeme rovněž za nelogické,
aby byly parkovací zóny v Praze
děleny dle čtvrtí a městských
částí. Omezuje se tak pohyb
osmičkových občanů po Praze 8
i po celém městě. Řešením je
Praha o dvou zónách: centrum
a zbytek. Ať může občan
i podnikatel Prahy 8 jezdit
nakupovat, pracovat, pomáhat
rodinným příslušníkům i na jiné
městské části. Cena musí být
taková, aby pokryla náklady.
Nikoliv, aby na zónách úřad
vydělával.
Za bývalé koalice byla zpracována studie týkající se parkování
v naší MČ. V rámci ní opozice
vyhodnotila zóny jako vhodný
krok. Od roku 2012, kdy byl
tento dokument vytvořen,
samozřejmě doprava v celé
Praze narostla a požadavky se
změnily. Náš koaliční partner,
ČSSD, který má ve své gesci
dopravní problematiku, nás
ubezpečil, že nastavení veškerých opatření týkajících se
systému ZPS proběhne za
konzultace s odborníky
a s vyžádáním trvalé zpětné
vazby od občanů. Proto máme
důvod věřit, že snahou je
nastavit takový systém, který
bude pro občany Prahy 8 co
nejvhodnější. Do celého procesu
samozřejmě výrazně vstupuje
Magistrát hl. m. Prahy, který
ovlivňuje a připravuje velkou
část přijatých rozhodnutí.
Souhlasíme s potřebou zajistit
parkování pro rezidenty
městské části. Je ale nezbytné
zhodnocovat průběžně dopad
zón a přiměřenost jejich
nastavení. Byli jsme panem
radním Šaškem ujištěni, že
Odbor dopravy pečlivě situaci
monitoruje.
Jde nám o spokojenost
občanů a doufáme, že se systém
ukáže jako funkční. Regulace
parkování kvůli ochraně
rezidentů je dnes zcela běžná
praxe, jak se osvědčí na Praze 8,
zejména v sídlištních lokalitách,
to ukáže čas. Za nás mohu slíbit,
že, budeme požadovat pravidelné kontroly a případné úpravy
nastavení celého systému ZPS.
Zároveň budu apelovat na
kolegy zastupitele Magistrátu hl.
m. Prahy, aby zvážili zavedení
nového typu parkovacího
oprávnění, které umožní
neomezené parkování na celém
území hl. m. Prahy.