8

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / listopad 2016 

www.praha8.cz

Fórum

Považujete

systém

a ceník

parkovacích

zón za férový

Tento měsíc

se ptá:

ODS

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Radomír Nepil

radní

MČ Praha 8

za ANO

Ondřej Gros

zastupitel

MČ Praha 8

za ODS

Jakub Čáp

zastupitel

MČ Praha 8

za TOP 09

hnutí ano

ods praha 8

top 09 praha 8

Důležitá je

zpětná vazba

Složitý, neférový,

pro živnostníky

likvidační systém

Parkovací

zóny ano,

ale promyšleně

Od začátku října platí modré

zóny. Fungují očekávaným

způsobem. V Karlíně, na

Palmovce a v nejbližším okolí

metra Kobylisy pomohly, jinde

jsou zbytečné. V některých

ulicích jsou zóny pusté celé dny

a noci, nikdo tam však bez

oprávnění parkovat nesmí.

Systém je to složitý a pro

hodně lidí i nepochopitelný. Tři

podzóny (Karlín, Libeň, Kobylisy) umožnily radnici vyždímat

z občanů více peněz, jelikož

oprávnění pro celou Prahu 8

stojí dvojnásobek. Lidé, kteří

jsou občany Prahy 8, nemají

však bydliště přímo v oblasti

zón, musí tuto dvojnásobnou

cenu platit automaticky. Asi jsou

pro vedení radnice i magistrátu

méněcenní.

Ceny pro živnostníky

a ostatní abonenty (např.

majitele nemovitostí) jsou přímo

skandální. Poplatky v desetitisících ročně opět potvrzují, jakou

představu mají nynější mocní

o lidech, kteří si dovolují živit

nezávisle. Evidentně jsou pro

ně jen parazity, které je třeba

pořádně podojit.

Kvůli rozparcelování zón na

nekompatibilní oblasti podle

jednotlivých městských částí

se Pražan stává cizincem ve

vlastním městě. Smí si zaparkovat před domem, ale k sousedům

už nemůže. Mají taky své zóny.

A za to všechno platí jak

mourovatý.

Co s tím? Zrušit nesmyslné

podzóny. Zavést zónu jedinou

s poplatkem nejvýše 600 Kč pro

všechny občany Prahy 8. Dále je

nutné zóny jednotlivých radnic

propojit, aby občan „osmičky“

mohl do Prahy 3, 6 nebo 7. Snížit

radikálně poplatky pro abonenty (živnostníci, majitelé nemovitostí atd.), a udělat tak ze zón

prostředek, který Pražanům

pomůže a přestane jim škodit.

TOP 09 parkovací zóny podporuje, ale chce promyšlené řešení,

které omezí pohyb občanů po

vlastním městě jen minimálně

a nezavede nehorázně vysoké

poplatky pro podnikatele.

Zatímco občan zaplatí za

parkování 600 nebo 1200 Kč,

podnikatel zaplatí 6 nebo

dokonce 12 tisíc Kč! Zarážející je,

že jak magistrát, tak Praha 8 si

nehoráznost této částky

uvědomují. Přesto byli schopni

zóny spustit i s tímto parametrem. Momentálně magistrát

zvažuje, jak podnikatelům tuto

platbu snížit. Ale mezitím je

bezostyšně kasíruje. Pokud bude

magistrát zvažovat tak, jak je

zvyklý, tedy nekonečně dlouho,

způsobí řadě podnikatelů

nenapravitelné škody. Podnikatel je dobrá dojná kráva. Nemá

moc času chodit po úřadech

a stěžovat si, takže opravdu

hodně vydrží. Nestačí, že

v poslední době byl zavalen

administrativou typu kontrolní

hlášení, čeká ho EET, stále platí

všechny možné daně vč. silniční.

Teď mu město, které žije i z jeho

práce, hodilo další klacek pod

nohy. Omezí pohyb občanů, tedy

zákazníků, po vlastním městě

a ještě ho zkasíruje o nesmyslně

vysokou částku.

TOP 09 proto prosazuje

snížení ceny pro podnikatele na

stejnou úroveň jako pro občany.

Považujeme rovněž za nelogické,

aby byly parkovací zóny v Praze

děleny dle čtvrtí a městských

částí. Omezuje se tak pohyb

osmičkových občanů po Praze 8

i po celém městě. Řešením je

Praha o dvou zónách: centrum

a zbytek. Ať může občan

i podnikatel Prahy 8 jezdit

nakupovat, pracovat, pomáhat

rodinným příslušníkům i na jiné

městské části. Cena musí být

taková, aby pokryla náklady.

Nikoliv, aby na zónách úřad

vydělával.

Za bývalé koalice byla zpracována studie týkající se parkování

v naší MČ. V rámci ní opozice

vyhodnotila zóny jako vhodný

krok. Od roku 2012, kdy byl

tento dokument vytvořen,

samozřejmě doprava v celé

Praze narostla a požadavky se

změnily. Náš koaliční partner,

ČSSD, který má ve své gesci

dopravní problematiku, nás

ubezpečil, že nastavení veškerých opatření týkajících se

systému ZPS proběhne za

konzultace s odborníky

a s vyžádáním trvalé zpětné

vazby od občanů. Proto máme

důvod věřit, že snahou je

nastavit takový systém, který

bude pro občany Prahy 8 co

nejvhodnější. Do celého procesu

samozřejmě výrazně vstupuje

Magistrát hl. m. Prahy, který

ovlivňuje a připravuje velkou

část přijatých rozhodnutí.

Souhlasíme s potřebou zajistit

parkování pro rezidenty

městské části. Je ale nezbytné

zhodnocovat průběžně dopad

zón a přiměřenost jejich

nastavení. Byli jsme panem

radním Šaškem ujištěni, že

Odbor dopravy pečlivě situaci

monitoruje.

Jde nám o spokojenost

občanů a doufáme, že se systém

ukáže jako funkční. Regulace

parkování kvůli ochraně

rezidentů je dnes zcela běžná

praxe, jak se osvědčí na Praze 8,

zejména v sídlištních lokalitách,

to ukáže čas. Za nás mohu slíbit,

že, budeme požadovat pravidelné kontroly a případné úpravy

nastavení celého systému ZPS.

Zároveň budu apelovat na

kolegy zastupitele Magistrátu hl.

m. Prahy, aby zvážili zavedení

nového typu parkovacího

oprávnění, které umožní

neomezené parkování na celém

území hl. m. Prahy.