10 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVEN 2023
www.praha8.cz
Fórum
Jaký je váš
názor na snahy
aktivistů
o zavedení
plošného
omezení
rychlosti ve
městě na
30 km/h?
Budete
tyto snahy
podporovat
jako zastupitel
Prahy 8?
TENTO MĚSÍC
SE PTÁ:
SPD
A TRIKOLÓRA
V této rubrice najdete
názory zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Martin Cibulka
místostarosta
MČ Praha 8
Matěj Fichtner
místostarosta
MČ Praha 8
Jan Šimbera
zastupitel
MČ Praha 8
ODS
ANO
8ŽIJE A PRAHA SOBĚ
Neustupujme
řvoucím
marginálním
skupinkám
Rychlost není
problém, tím
jsou chybějící
dopravní stavby
Podívejme se na
data z Helsinek či
Curychu
Zavádět plošné omezení rychlosti v Praze na 30 km/h je
samozřejmě hloupost. Doprava
v metropoli má naprosto jiné
problémy, jako je třeba okruh,
zužování jízdních profilů a další
opatření, která se děla pod
rouškou „zklidňování“ dopravy.
Krásně je to vidět v Zenklově
ulici, kde vznikly široké chodníky a cyklopruhy zející prázdnotou, aby se na několika místech
mohli lidé v autech poslat do
jednoho pruhu s lidmi v tramvajích. A výsledek je, že stojí MHD
s auty v jedné, ještě větší
koloně.
Současné dění kolem 30
km/h alegoricky ukazuje jiný
problém. Zbabělost části politického spektra. Jak si totiž vysvětlit, že aktivistická úderka 38 lidí
teroristicky zablokuje dopravu,
a vedení Prahy se s nimi sejde,
jedná s nimi jako s partnery,
a legitimizuje tak jejich konání?
Výsledkem tak není jen slibované zavedení „Koordinátora pro
zklidnění dopravy“, ale i znechucení těch, kteří současné
vedení magistrátu volili.
Přitom naprosto legitimní by
bylo s těmito lidmi nejednat.
Pokud budou politici nadále
ustupovat podobným řvoucím
skupinkám, kdy naprosto marginální menšina utlačuje většinu, respektive většinou zvolení
politici půjdou na ruku takovému chování, je na místě otázka,
zda nezrušit volby.
Ať se pak nikdo nediví, že lidé
kteří nemají chuť si vydělávat
aktivismem, nebo chtějí jen
normálně žít, k volbám nepřijdou. Proč by také měli, když je
to vlastně zbytečné, protože
jimi zvolení zástupci couvnou
před nezvolenými blázny (nebo
profesionálními placenými
aktivisty), a pošlapou tak svůj
program, pro jehož prosazování
dostali mandát.
Žijeme v divné době. Dálnice se
staví hlemýždím tempem,
vysokorychlostní železnice,
které jsou mimochodem v západní Evropě i třeba v komunistické Číně už dávno v provozu,
jsou u nás v nedohlednu. Každý
den tráví lidé naprosto zbytečné
desítky minut v autě jen proto,
že ani jedno vedení Prahy nebylo schopno dokončit tolik potřebné části Městského okruhu.
Dostavba Pražského okruhu má
být zahájena nejdříve za 5 let,
i to je ovšem s otazníkem.
Z Bohnic do Suchdola se stále
nelze dostat přes most. Radlická
radiála, Vysočanská radiála,
Čimická radiála, Břevnovská
radiála nejsou a ani se nestaví.
Máme dvacetiletý skluz.
Přesto je nám aktivisty prezentováno, že nejpalčivějším
problémem je rychlost vozidel
a že by se měla celá Praha zpomalit na 30 km/h. Není to
nejpalčivější problém a není to
problém vůbec. Třicítka v rezidenčních zónách je již dnes
realitou. Snižovat rychlost na
hlavních komunikacích není
rozumné a naprosto nepřijatelné je pokoušet se o to v místech,
kde naopak poměry bezpečně
umožňují povolit rychlost vyšší.
Prioritou pražské dopravní
politiky by měla být propustnost, dostupnost a plynulost
dopravy. Toho lze dosáhnout
jedině urychleným dopracováním všech významných silničních i železničních staveb a rozšířením sítě MHD spolu se
snahou o její soustavné zkvalitňování. Bohužel to však vyžaduje práci, což je dnes, zdá se,
už cizí slovo. Jestli chceme,
abychom se dostali rychle
a pohodlně do práce, aby nebyly
v ulicích kolony a nevznikaly
zbytečné exhalace, vyhrňme si
rukávy a pracujme na tom, aby
byly co nejdříve hotové.
Téma je především zatížené
nepochopením na obou stranách. Bavíme se tu o zavedení
třicetikilometrového limitu ne
plošně, ale jako základní možnosti, z níž je nutno tak jako
dnes s padesátkou dělat výjimky na obě dvě strany: rezidenční
a školní ulice si leckde zaslouží
limit nižší, na víceproudých
komunikacích nebo v koridorech MHD má zůstat vyšší.
Zda dává třicítka jako základní limit smysl, přitom musí
rozhodovat především data
z měst, kde byla zavedena
(například Helsinky, Paříž či
Curych); zkušenost každého
z nás, i když je důležitá, je na to
příliš malá. Z provedených
studií přitom vyplývá, že při
inteligentním zavedení, tak, jak
se to povedlo v Karlíně, má
třicítka řadu přínosů. Především
nedochází k měřitelnému zpomalení dopravy (jak často už
dnes opravdu jezdíme padesátkou?). Naopak se kvůli méně
časté akceleraci a brzdění zlepšuje plynulost provozu, mírně
ubývá i emisí hluku, CO2 a polétavých prachových částic z pneumatik. Ulice s klidnějším
provozem jsou živější a lépe se
v nich rozvíjí podniky; není ani
třeba stavět speciální cyklostezky, protože lze na kole bezpečně
jet v běžném provozu.
Můj hlavní argument pro
třicítku jako základ je právě
bezpečnost. Všech lidí, především však chodců. Statisticky: je
potvrzený výrazný pokles počtu
závažných nehod, zranění
a úmrtí. Lidsky: přál bych si,
abych se svou dceru nemusel
bát pustit pěšky do školy nebo
hrát na ulici a nemusel ji všude
vozit autem. Taková svoboda
má pro mě přednost před komfortem za volantem v městských
ulicích, a ve smyslu výše napsaného se za ni i za závěry plynoucí z dat a studií zasadím i svým
zastupitelským hlasem.