Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVEN 2023 

Martin Štěrba

zastupitel

MČ Praha 8

Tomáš Slabihoudek

radní

MČ Praha 8

www.praha8.cz 11

Jiří Vítek

místostarosta

MČ Praha 8

Vítězslav Novák,

zastupitel

MČ Praha 8

PIRÁTI

TOP 09 A STAN

PATRIOTI

SPD A TRIKOLORA

Plošné zavedení

Zavedení plošné

30 není téma,

řešme skutečné

problémy

Patrioti jsou proti

plošné třicítce

Plošné omezení

by bylo

nespravedlivé

a neúčinné

ne, třicítka má

být hlavně u škol,

školek a na

sídlištích

Budu se opakovat. Nesouhlasím

s formou protestu a stylem

komunikace, který vede Poslední generace a některé politické

strany na pražských silnicích.

S Piráty podporujeme zklidňování dopravy, ale ad hoc zavedení plošné třicítky to podle nás

neřeší a její plošné zavádění

v Praze 8 proto odmítáme.

Třicítka patří podle nás i dopravních odborníků do rezidenčních čtvrtí, na sídliště či do okolí

škol a školek. Až na výjimky,

třeba v Horní Libni či v Bohnicích, třicítka už v ulicích je.

V některých místech už dokonce

víc než deset let a v některých se

objeví po zavedení zón placeného stání v příštím roce. V okolí

škol a školek pak podporujeme

pro větší bezpečnost také například zvýšené přechody či křižovatky. Právě na sídlištích a u škol

dává snížení maximální rychlosti

smysl. Data dokazují, že tady

dochází k menšímu počtu nehod, a to hlavně těch, které mají

za následek závažné či smrtelné

zranění. Vycházet můžeme třeba

ze zkušeností z Toronta.

Co by tedy pomohlo? V okolí

škol a školek chceme pro větší

bezpečnost například zvýšené

přechody či křižovatky. A jelikož

ti, co po městě chtějí jezdit

rychle, jezdí rychle i nyní přes

existující třicítku například

v ulici Trojská, je třeba důsledně

vybírat pokuty za nedodržování

rychlosti.

Podtrženo sečteno, se zavedením třicítky by se v mnohých

případech jednalo jen o to, že

někde značky sundáme a někde

je nandáme. Praha 8 je v tomhle

napřed a třicítky už na svém

území má. Připravili jsme pro

vás mapu, kde už maximální

30 km za hodinu u nás „na

osmičce“ je. Podívejte se

(https://pi2.cz/30-praha8).

Požadavky aktivistů jsou nesystémové, a forma jejich protestu

dokonce až bezohledná. Praha 8

je průkopníkem ve snižování

rychlosti v místech, kde to dává

smysl. Například v Karlíně

funguje Zóna 30 již od roku

2012. Troufnu si říct, že jsme

tenkrát byli jedni z prvních

v Praze. Považuji tedy za absurdní, že jeden z protestů

započal právě tam. Zásadně pak

nesouhlasím s formou protestů,

která spočívá v zablokování

komunikací, což způsobuje

kolapsy dopravy, a tedy i např.

MHD či IZS.

Pokud jde o požadavky samotné, odmítám plošné zavedení maximální rychlosti 30 km/h.

Takový limit totiž průběžně

zavádíme v místech, kde to

dává smysl, tedy například

v rezidenčních zónách nebo

u škol. Každá komunikace se

musí posuzovat individuálně,

s ohledem na její typ, plynulost

provozu a přítomnost MHD.

Páteřní komunikace, jako je

třeba Rohanské nábřeží, mají

zůstat na 50 km/h.

Dopravě v Praze neprospěje

plošná 30, ale zcela jiná opatření. Našimi prioritami je urychlit

přípravu Městského okruhu

a Libeňské spojky. Předtím však

potřebujeme zprůjezdnit ulici

Zenklova, kde po svedení tramvají a aut do jednoho pruhu

vznikají nesnesitelné kolony.

Chceme také dále budovat

moderní cyklostezky, které

oddělí provoz od cyklistů, což

povede k větší bezpečnosti na

silnicích. Dlouhodobější výzvou

pak je zavedení tramvajové trati

do Zdib či Bohnic a propojení

mostem s Prahou 6. Toto jsou

skutečně koncepční řešení,

která uleví obyvatelům celé

Prahy z hlediska dopravy, klidného bydlení, bezpečnosti

i životního prostředí.

Plošné zavedení třicítky jako

omezení rychlosti ve městech je

téma, které v poslední době

vyvolává mnoho diskusí. Aktivisté blokují dopravu a tímto

tlakem si vynucují různá jednání, která jim paradoxně hlavní

město umožňuje, a tím jim

poskytuje prostor a fakticky

legalizuje porušování pravidel

silničního provozu.

Někteří tvrdí, že by takové

opatření přineslo značné zlepšení bezpečnosti a snížení hlučnosti v obytných zónách. Jiní

zase argumentují, že takový

krok by měl mnoho nevýhod

a že by bylo lepší zavést omezení rychlosti pouze tam, kde to

skutečně má smysl. To je i názor

Patriotů. Má rozhodně smysl

omezit rychlost například v obytných čtvrtích, tedy

v místech, kde žijí mnozí obyvatelé. To zahrnuje oblasti kolem

škol, nemocnic, domovů pro

seniory a dalších citlivých míst,

kde je snížení rychlosti skutečně důležité z hlediska bezpečnosti. A světe div se, Praha 8

s takovým přístupem přišla již

před lety.

Avšak omezování rychlosti na

hlavních komunikacích vytváří a bude vytvářet zbytečné

dopravní zácpy a rozhodně

zavedení třicítky neumožní tak

potřebný plynulejší provoz na

hlavních komunikacích. Navíc

automobil jedoucí rychlostí 30

km/h na druhý rychlostní stupeň produkuje více zplodin než

ve vyšších rychlostních stupních. Tím pádem by plošné

zavedení třicítky mohlo paradoxně vést ke zhoršení kvality

ovzduší ve městech.

Tedy nechť si o tom, kde má

být třicítka, rozhodují městské

části samy, bez tlaku úzké

skupinky aktivistů a bez plošných nařízení.

Jako zastupitel Prahy 8 jsem

rozhodný odpůrce snah aktivistů o zavedení plošného omezení

rychlosti ve městě na 30 km/h.

Považuji tyto návrhy za nepřiměřené a zbytečné. V obytných

zónách, kde je to oprávněné

a prospěšné, již existují omezení

rychlosti na 30 km/h, a není

třeba zavádět plošná opatření,

která by omezila provoz ve

všech částech města.

Takové plošné omezení by

mělo vážné dopady na dopravní

tok a pohodlí obyvatel. Příliš

nízká rychlost by způsobila

zbytečné zdržení a nedostatečnou plynulost provozu. Naším

cílem by mělo být nalézt vyvážený přístup, který zohledňuje

jak bezpečnost, tak také pohodlí

obyvatel a potřeby provozovatelů dopravy.

Jsem přesvědčen, že každá

lokalita má své vlastní specifické charakteristiky a vyžaduje

individuální hodnocení. Omezovat rychlost veškerého provozu plošně by bylo nespravedlivé

a neúčinné. Místo toho by měly

být provedeny analýzy a konzultace s odborníky, aby se

identifikovala místa, kde je

vhodné upravit rychlostní

limity a zlepšit bezpečnost. To

umožní zachovat správný dopravní tok a minimalizovat

negativní dopady na obyvatele.

Jako zastupitel Prahy 8 se

budu vždy snažit hájit zájmy

občanů naší městské části

a podporovat opatření, která

jsou založena na rozumné

analýze a vyváženém přístupu.

Plošné omezení rychlosti ve

městě na 30 km/h není řešením,

které by přinášelo skutečné

vylepšení a pohodlí pro naše

občany.