Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVEN 2023
Martin Štěrba
zastupitel
MČ Praha 8
Tomáš Slabihoudek
radní
MČ Praha 8
www.praha8.cz 11
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
Vítězslav Novák,
zastupitel
MČ Praha 8
PIRÁTI
TOP 09 A STAN
PATRIOTI
SPD A TRIKOLORA
Plošné zavedení
Zavedení plošné
30 není téma,
řešme skutečné
problémy
Patrioti jsou proti
plošné třicítce
Plošné omezení
by bylo
nespravedlivé
a neúčinné
ne, třicítka má
být hlavně u škol,
školek a na
sídlištích
Budu se opakovat. Nesouhlasím
s formou protestu a stylem
komunikace, který vede Poslední generace a některé politické
strany na pražských silnicích.
S Piráty podporujeme zklidňování dopravy, ale ad hoc zavedení plošné třicítky to podle nás
neřeší a její plošné zavádění
v Praze 8 proto odmítáme.
Třicítka patří podle nás i dopravních odborníků do rezidenčních čtvrtí, na sídliště či do okolí
škol a školek. Až na výjimky,
třeba v Horní Libni či v Bohnicích, třicítka už v ulicích je.
V některých místech už dokonce
víc než deset let a v některých se
objeví po zavedení zón placeného stání v příštím roce. V okolí
škol a školek pak podporujeme
pro větší bezpečnost také například zvýšené přechody či křižovatky. Právě na sídlištích a u škol
dává snížení maximální rychlosti
smysl. Data dokazují, že tady
dochází k menšímu počtu nehod, a to hlavně těch, které mají
za následek závažné či smrtelné
zranění. Vycházet můžeme třeba
ze zkušeností z Toronta.
Co by tedy pomohlo? V okolí
škol a školek chceme pro větší
bezpečnost například zvýšené
přechody či křižovatky. A jelikož
ti, co po městě chtějí jezdit
rychle, jezdí rychle i nyní přes
existující třicítku například
v ulici Trojská, je třeba důsledně
vybírat pokuty za nedodržování
rychlosti.
Podtrženo sečteno, se zavedením třicítky by se v mnohých
případech jednalo jen o to, že
někde značky sundáme a někde
je nandáme. Praha 8 je v tomhle
napřed a třicítky už na svém
území má. Připravili jsme pro
vás mapu, kde už maximální
30 km za hodinu u nás „na
osmičce“ je. Podívejte se
(https://pi2.cz/30-praha8).
Požadavky aktivistů jsou nesystémové, a forma jejich protestu
dokonce až bezohledná. Praha 8
je průkopníkem ve snižování
rychlosti v místech, kde to dává
smysl. Například v Karlíně
funguje Zóna 30 již od roku
2012. Troufnu si říct, že jsme
tenkrát byli jedni z prvních
v Praze. Považuji tedy za absurdní, že jeden z protestů
započal právě tam. Zásadně pak
nesouhlasím s formou protestů,
která spočívá v zablokování
komunikací, což způsobuje
kolapsy dopravy, a tedy i např.
MHD či IZS.
Pokud jde o požadavky samotné, odmítám plošné zavedení maximální rychlosti 30 km/h.
Takový limit totiž průběžně
zavádíme v místech, kde to
dává smysl, tedy například
v rezidenčních zónách nebo
u škol. Každá komunikace se
musí posuzovat individuálně,
s ohledem na její typ, plynulost
provozu a přítomnost MHD.
Páteřní komunikace, jako je
třeba Rohanské nábřeží, mají
zůstat na 50 km/h.
Dopravě v Praze neprospěje
plošná 30, ale zcela jiná opatření. Našimi prioritami je urychlit
přípravu Městského okruhu
a Libeňské spojky. Předtím však
potřebujeme zprůjezdnit ulici
Zenklova, kde po svedení tramvají a aut do jednoho pruhu
vznikají nesnesitelné kolony.
Chceme také dále budovat
moderní cyklostezky, které
oddělí provoz od cyklistů, což
povede k větší bezpečnosti na
silnicích. Dlouhodobější výzvou
pak je zavedení tramvajové trati
do Zdib či Bohnic a propojení
mostem s Prahou 6. Toto jsou
skutečně koncepční řešení,
která uleví obyvatelům celé
Prahy z hlediska dopravy, klidného bydlení, bezpečnosti
i životního prostředí.
Plošné zavedení třicítky jako
omezení rychlosti ve městech je
téma, které v poslední době
vyvolává mnoho diskusí. Aktivisté blokují dopravu a tímto
tlakem si vynucují různá jednání, která jim paradoxně hlavní
město umožňuje, a tím jim
poskytuje prostor a fakticky
legalizuje porušování pravidel
silničního provozu.
Někteří tvrdí, že by takové
opatření přineslo značné zlepšení bezpečnosti a snížení hlučnosti v obytných zónách. Jiní
zase argumentují, že takový
krok by měl mnoho nevýhod
a že by bylo lepší zavést omezení rychlosti pouze tam, kde to
skutečně má smysl. To je i názor
Patriotů. Má rozhodně smysl
omezit rychlost například v obytných čtvrtích, tedy
v místech, kde žijí mnozí obyvatelé. To zahrnuje oblasti kolem
škol, nemocnic, domovů pro
seniory a dalších citlivých míst,
kde je snížení rychlosti skutečně důležité z hlediska bezpečnosti. A světe div se, Praha 8
s takovým přístupem přišla již
před lety.
Avšak omezování rychlosti na
hlavních komunikacích vytváří a bude vytvářet zbytečné
dopravní zácpy a rozhodně
zavedení třicítky neumožní tak
potřebný plynulejší provoz na
hlavních komunikacích. Navíc
automobil jedoucí rychlostí 30
km/h na druhý rychlostní stupeň produkuje více zplodin než
ve vyšších rychlostních stupních. Tím pádem by plošné
zavedení třicítky mohlo paradoxně vést ke zhoršení kvality
ovzduší ve městech.
Tedy nechť si o tom, kde má
být třicítka, rozhodují městské
části samy, bez tlaku úzké
skupinky aktivistů a bez plošných nařízení.
Jako zastupitel Prahy 8 jsem
rozhodný odpůrce snah aktivistů o zavedení plošného omezení
rychlosti ve městě na 30 km/h.
Považuji tyto návrhy za nepřiměřené a zbytečné. V obytných
zónách, kde je to oprávněné
a prospěšné, již existují omezení
rychlosti na 30 km/h, a není
třeba zavádět plošná opatření,
která by omezila provoz ve
všech částech města.
Takové plošné omezení by
mělo vážné dopady na dopravní
tok a pohodlí obyvatel. Příliš
nízká rychlost by způsobila
zbytečné zdržení a nedostatečnou plynulost provozu. Naším
cílem by mělo být nalézt vyvážený přístup, který zohledňuje
jak bezpečnost, tak také pohodlí
obyvatel a potřeby provozovatelů dopravy.
Jsem přesvědčen, že každá
lokalita má své vlastní specifické charakteristiky a vyžaduje
individuální hodnocení. Omezovat rychlost veškerého provozu plošně by bylo nespravedlivé
a neúčinné. Místo toho by měly
být provedeny analýzy a konzultace s odborníky, aby se
identifikovala místa, kde je
vhodné upravit rychlostní
limity a zlepšit bezpečnost. To
umožní zachovat správný dopravní tok a minimalizovat
negativní dopady na obyvatele.
Jako zastupitel Prahy 8 se
budu vždy snažit hájit zájmy
občanů naší městské části
a podporovat opatření, která
jsou založena na rozumné
analýze a vyváženém přístupu.
Plošné omezení rychlosti ve
městě na 30 km/h není řešením,
které by přinášelo skutečné
vylepšení a pohodlí pro naše
občany.