14

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / březen 2019 

www.praha8.cz

Doprava

Parkovací místa

Odstranit vraky

není jednoduché,

ale pracujeme

na tom

nnHonda Civic s propadlou technickou zkouškou, rozbitým oknem a vypuštěnými koly v ulici Sokolovská nebo

Citroën XM s otevřenými dveřmi a bez značek v ulici

Pomořanská. To jsou dva příklady aut, které byly v únoru vyhodnoceny jako vraky a bylo zahájeno správní

řízení o jejich odstranění. Další vraky budou následovat.

„Vraky zabírají parkovací místa

a v některých případech mohou

být i nebezpečné, proto se je

snažíme odstranit z ulic Prahy 8. Není to ale jednoduché,

definice vraku je poměrně

přísná, a i když třeba nemá

platnou STK, musíme postupovat podle zákona. Odstranit

vrak z ulice pak trvá třeba i půl

roku,“ vysvětluje Tomáš Slabihoudek, radní pro dopravu.

„V rámci daných lhůt uděláme

maximum,“ dodává.

Posoudit, zda se jedná o vrak,

musí městská společnost Správa služeb hlavního města Prahy

(v zastoupení vlastníka místní

komunikace, jímž je hlavní

město Praha). Zákon uvádí,

že vrakem je vozidlo, které je

pro závady v technickém stavu

zjevně technicky nezpůsobilé

k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných

částí mechanismu nebo konstrukce silničního vozidla.

Pokud je rozbité auto vyhodnocené jako vrak, odbor dopravy Prahy 8 nebo magistrátu

vyzve majitele vozidla, aby ho

odstranil mimo komunikaci.

Pokud tak ve dvouměsíční lhůtě

neučiní, odstraňuje vrak

SSHMP. Celý proces tak trvá

několik měsíců. „Je to trochu

boj s větrnými mlýny, ale pochopitelně s tím budeme pokračo-

Ekologie i ekonomika

V Praze 8 se testuje

hybridní autobus

Osmnáct metrů dlouhý kloubový autobus Volvo 7900 LAH

s hybridním pohonem jezdí od

února v Praze. Hybridní autobus

bude střídat trasu deseti linek,

v Praze 8 na něj můžete narazit

na linkách 177, 183 nebo 135.

Testování potrvá 4 měsíce.

Autobus švédského výrobce

byl Dopravním podnikem zapůjčen za účelem ověření jízdních

vlastností, a především úspory

Hybridní autobus Volvo 7900 LAH. Foto: DPP

Dvě vozidla, která byla v posledních týdnech vyhodnocena jako vraky.

Další přibývají. Foto: Pavel Schnirch/Jakub Ryba

vat,“ dodává Slabihoudek. Pokud vás ve vašem okolí trápí

nějaký vrak, pošlete prosím jeho

pohonných hmot. Hybridní

autobus je poháněn kombinací

elektromotoru, na který se

rozjíždí, a naftového motoru,

který nastartuje v rychlosti 30

km/h. Energii ukládá z brzdění,

výrobce deklaruje úsporu

pohonných hmot až o 30 procent. Kromě porovnání spotřeby v zimním a letním provozu

jsou předmětem testování

i technické a jízdní vlastnosti

na různých linkách v Praze.

„Vítáme, že Dopravní podnik

zkouší moderní pohony, které by

mohly pomoci se snížením emisí

a hluku hlavně při rozjezdech.

Do budoucna si dovedeme

představit takové autobusy

MHD projíždějící přes Ládví

nebo z Kobylis do Bohnic,“ říká

radní pro dopravu Tomáš

Slabihoudek.

„Případný nákup těchto autobusů nebude platit městská část,

přesto nás bude zajímat ekono-

pozici a nejlépe i fotku na e-mail

martin.jedlicka@praha8.cz.

(maj)

Děkujeme. 

Technické parametry:

VOLVO 7900 LAH (7905 LAH)

Délka: 18,135 m

Šířka: 2,55 m

Výška: 3,28 m

Spalovací motor: diesel 5132 ccm,

180 kW/2200 ot./min, EURO VI

Elektromotor: 130 kW

Kapacita: celkem 139

(k sezení 47, k stání 92)

mika provozu, jakou úsporu

nafty by nasazení hybridních

autobusů přineslo a za jakou

cenu,“ dodává Slabihoudek.

Dopravní podnik v minulosti

už testoval hybridní autobus

SOR NBH 18, k masovému

nasazení do provozu ale nedošlo. Testovalo se také několik

různých typů elektrobusů

a dlouhodobě je nasazený elektrobus s dynamickým dobíjením

z troleje na lince 140, která vede

i přes Prahu 8.

Martin Jedlička