14
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / březen 2019
www.praha8.cz
Doprava
Parkovací místa
Odstranit vraky
není jednoduché,
ale pracujeme
na tom
nnHonda Civic s propadlou technickou zkouškou, rozbitým oknem a vypuštěnými koly v ulici Sokolovská nebo
Citroën XM s otevřenými dveřmi a bez značek v ulici
Pomořanská. To jsou dva příklady aut, které byly v únoru vyhodnoceny jako vraky a bylo zahájeno správní
řízení o jejich odstranění. Další vraky budou následovat.
„Vraky zabírají parkovací místa
a v některých případech mohou
být i nebezpečné, proto se je
snažíme odstranit z ulic Prahy 8. Není to ale jednoduché,
definice vraku je poměrně
přísná, a i když třeba nemá
platnou STK, musíme postupovat podle zákona. Odstranit
vrak z ulice pak trvá třeba i půl
roku,“ vysvětluje Tomáš Slabihoudek, radní pro dopravu.
„V rámci daných lhůt uděláme
maximum,“ dodává.
Posoudit, zda se jedná o vrak,
musí městská společnost Správa služeb hlavního města Prahy
(v zastoupení vlastníka místní
komunikace, jímž je hlavní
město Praha). Zákon uvádí,
že vrakem je vozidlo, které je
pro závady v technickém stavu
zjevně technicky nezpůsobilé
k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných
částí mechanismu nebo konstrukce silničního vozidla.
Pokud je rozbité auto vyhodnocené jako vrak, odbor dopravy Prahy 8 nebo magistrátu
vyzve majitele vozidla, aby ho
odstranil mimo komunikaci.
Pokud tak ve dvouměsíční lhůtě
neučiní, odstraňuje vrak
SSHMP. Celý proces tak trvá
několik měsíců. „Je to trochu
boj s větrnými mlýny, ale pochopitelně s tím budeme pokračo-
Ekologie i ekonomika
V Praze 8 se testuje
hybridní autobus
Osmnáct metrů dlouhý kloubový autobus Volvo 7900 LAH
s hybridním pohonem jezdí od
února v Praze. Hybridní autobus
bude střídat trasu deseti linek,
v Praze 8 na něj můžete narazit
na linkách 177, 183 nebo 135.
Testování potrvá 4 měsíce.
Autobus švédského výrobce
byl Dopravním podnikem zapůjčen za účelem ověření jízdních
vlastností, a především úspory
Hybridní autobus Volvo 7900 LAH. Foto: DPP
Dvě vozidla, která byla v posledních týdnech vyhodnocena jako vraky.
Další přibývají. Foto: Pavel Schnirch/Jakub Ryba
vat,“ dodává Slabihoudek. Pokud vás ve vašem okolí trápí
nějaký vrak, pošlete prosím jeho
pohonných hmot. Hybridní
autobus je poháněn kombinací
elektromotoru, na který se
rozjíždí, a naftového motoru,
který nastartuje v rychlosti 30
km/h. Energii ukládá z brzdění,
výrobce deklaruje úsporu
pohonných hmot až o 30 procent. Kromě porovnání spotřeby v zimním a letním provozu
jsou předmětem testování
i technické a jízdní vlastnosti
na různých linkách v Praze.
„Vítáme, že Dopravní podnik
zkouší moderní pohony, které by
mohly pomoci se snížením emisí
a hluku hlavně při rozjezdech.
Do budoucna si dovedeme
představit takové autobusy
MHD projíždějící přes Ládví
nebo z Kobylis do Bohnic,“ říká
radní pro dopravu Tomáš
Slabihoudek.
„Případný nákup těchto autobusů nebude platit městská část,
přesto nás bude zajímat ekono-
pozici a nejlépe i fotku na e-mail
martin.jedlicka@praha8.cz.
(maj)
Děkujeme.
Technické parametry:
VOLVO 7900 LAH (7905 LAH)
Délka: 18,135 m
Šířka: 2,55 m
Výška: 3,28 m
Spalovací motor: diesel 5132 ccm,
180 kW/2200 ot./min, EURO VI
Elektromotor: 130 kW
Kapacita: celkem 139
(k sezení 47, k stání 92)
mika provozu, jakou úsporu
nafty by nasazení hybridních
autobusů přineslo a za jakou
cenu,“ dodává Slabihoudek.
Dopravní podnik v minulosti
už testoval hybridní autobus
SOR NBH 18, k masovému
nasazení do provozu ale nedošlo. Testovalo se také několik
různých typů elektrobusů
a dlouhodobě je nasazený elektrobus s dynamickým dobíjením
z troleje na lince 140, která vede
i přes Prahu 8.
Martin Jedlička