OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / BŘEZEN 2016
www.praha8.cz
13
Doprava
Ostře sledovaný Libeňský most
Být, či rozbít?
nnKdyž se Libeňský most
architekta Pavla Janáka 29.
října roku 1928 otevřel při
příležitosti desátého výročí
od založení Československa,
zdaleka nikdo netušil, jaké
vášně vzbudí o 88 let později.
Špatně udržovaná stavba nyní
dělá starosti nejenom Technické
správě komunikací hl. m. Prahy,
ale především politikům při
rozhodování, zda most rekonstruovat, či zbourat a postavit nový.
S bouráním zásadně nesouhlasí
někteří obyvatelé Prahy a historické spolky. Na podporu
zachování mostu dokonce
vznikla iniciativa Libeňský most
nebourat, nerozšiřovat. Občanská
aktivita nakonec dovedla nejvyšší
představitele města k jednomu
stolu, aby na veřejné diskuzi
podali vysvětlení – co s mostem
zamýšlejí dál.
V úterý 26. ledna se v Husově
kapli v Praze 8 sešly magistrátní
špičky v čele s primátorkou
Adrianou Krnáčovou a jejím
prvním náměstkem Petrem
Dolínkem, aby občanům
vysvětlili plánované kroky
a podrobnosti v případu
Libeňského mostu. Diskuze se
zúčastnili také starostové
MČ Praha 8 Roman Petrus
a MČ Praha 7 Jan Čižinský,
představitelé památkové péče,
zástupci odborné veřejnosti
a obyvatelé výše zmíněných
městských částí. Na diskuzi,
která trvala dvě hodiny, dorazilo
více než 150 účastníků.
Bourat se nebude?
Hlavní část debaty se točila
okolo dvou rozdílných pohledů
na budoucnost mostu. Nechat
stát a opravit, anebo zbourat
a postavit nový a širší, což
vychází z uděleného a stále
platného stavebního povolení?
Respektovaný Kloknerův ústav
z ČVUT ve své loňské studii
věnované současnému stavu
Libeňského mostu říká: „Stávající soumostí je na hranici
životnosti a zásah je zcela
nezbytný v co nejkratší době.
Jakákoli parciální (dílčí, částečná,
lokální) oprava je možná, avšak
je nezbytné vzít v úvahu, že
prodlouží životnost konstrukce
pouze v řádu cca do 20 let. Nová
konstrukce je navržena na
minimální životnost 100 let.“
Účastníci debaty se především
shodli na tom, že most je
v žalostném stavu a zásah je
nutný. Starosta Prahy 8 Roman
Petrus podotkl, že bezpečnost
občanů je pro něj na prvním mís-
Parkování
Nový web o zónách
placeného stání
Technická správa komunikací
hl. m. Prahy spustila nový web
parkujvklidu.cz, kde lze najít
podrobné informace o parkování v nově zaváděných
zónách placeného stání.
Stránky budou průběžně
aktualizované a přístupné jsou
i z webu naší městské části.
Zóny placeného stání by
měly být zavedeny od 1. května
v oblasti Karlína a Invalidovny
a od 1. června v oblasti Ládví
a Kobylis. V Praze 8 by zóny
měly být rozděleny do dvou
tzv. oblastí, když první bude
tvořit oblast Karlína a druhou
ostatní části Prahy 8, kde
budou zavedeny zóny placeného stání. Občané si budou moci
zakoupit parkovací oprávnění
jen pro jednu z těchto dvou
oblastí, které vyjde levněji než
oprávnění pro obě dvě oblasti.
Definitivní podoba zón
placeného stání musí být ještě
schválena Radou hl. m. Prahy.
„Věřím, že tyto nové internetové stránky poskytnou
občanům dostatek informací
o zónách placeného stání. Naší
městské části se podařilo
prosadit, aby zóny byly
zavedeny i v oblasti Ládví
a Kobylis, abychom zlepšili
parkování pro místní obyvatele. Původně totiž měly být zóny
zavedeny jen v oblasti Karlína,“
uvedl radní pro dopravu Karel
Šašek.(pep)
tě. Zástupci všech výše zmíněných stran se také shodli, že
současnou podobu mostu chtějí
zachovat a s rozšiřováním mostu
nesouhlasí. Primátorka Adriana
Krnáčová dodala, že jako
kunsthistorička rozhodně na
bourání zájem nemá. Podotkla
také, že za současný stav je
zodpovědná především TSK,
respektive bývalé vedení Prahy,
jehož pokyny se TSK primárně
řídí. Zástupce TOP 09 pan Jiří
Nouza opakovaně potvrdil, že
v minulém volebním období
přípravil a předložil variantu,
která vyžaduje zbourání mostu.
Potvrdil, že v té době se mu
zdálo toto řešení jako nejvhodnější. Za posledních 15 let
se investovalo do údržby mostu
pouze 8 milionů Kč, i když bylo
od roku 2004 jasné, že most je
v havarijním stavu.
Do celé záležitosti se nyní
zapojilo i Ministerstvo kultury,
které zahájilo řízení o prohlášení
Libeňského mostu kulturní
památkou. Náměstek primátorky Petr Dolínek, který má
v Praze dopravu ve své gesci,
připomněl, že Libeňský most
zdaleka není jediný, který
potřebuje generální opravu.
Potvrdil však jeho opravitelnost
na základě posudku Kloknerova
ústavu a také připomněl,
že potřebuje další technické
analýzy, které zohlední především bezpečnost mostu.
Petr Kopeček
Pohled na Libeňský most zespodu dosvědčuje jeho dezolátní stav.
Foto Miloš Skácel
Veřejná debata
Autobusy na Ládví
zatím zůstanou
V Kulturním domě Ládví se
25. ledna uskutečnilo veřejné
projednání k integraci příměstských linek autobusové
dopravy ze Středočeského
kraje, které jsou od dubna 2015
zkušebně ukončeny na
terminálu Ládví. Besedy se
zúčastnilo přibližně 100 občanů, kteří vedli bouřlivou diskuzi
nad závěry studie vypracované
ČVUT, která pro ukončení
autobusových linek PID
z oblasti Mělnicka a Neratovicka určila terminál Ládví
z nabízených variant jako
nejvhodnější řešení, i když ne
bezproblémové. Zástupci
ROPIDu, zhotovitele studie
i Magistrátu hl. m. Prahy se
snažili představit své argumenty nespokojeným občanům
a zástupcům iniciativy Ládví
není autobusák, kteří vyjádřili
své rozhořčení v petici podepsané více než 4000 občany, a kteří
se zasazují o přeložení ukončení
autobusových linek na terminál
v Letňanech. Nelíbí se jim také
přeplněná parkoviště a hluk
z přijíždějících autobusů.
MČ Praha 8 již 10. června 2015
podpořila návrhy petice pro
ukončení autobusových linek
na Ládví a snaží se s Magistrátem neustále vyjednávat
o nejvhodnějším řešení nastalé
situace v zájmu všech zúčastněných stran a občanů Prahy 8.
(kop)