OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / BŘEZEN 2016 

www.praha8.cz

13

Doprava

Ostře sledovaný Libeňský most

Být, či rozbít?

nnKdyž se Libeňský most

architekta Pavla Janáka 29.

října roku 1928 otevřel při

příležitosti desátého výročí

od založení Československa,

zdaleka nikdo netušil, jaké

vášně vzbudí o 88 let později.

Špatně udržovaná stavba nyní

dělá starosti nejenom Technické

správě komunikací hl. m. Prahy,

ale především politikům při

rozhodování, zda most rekonstruovat, či zbourat a postavit nový.

S bouráním zásadně nesouhlasí

někteří obyvatelé Prahy a historické spolky. Na podporu

zachování mostu dokonce

vznikla iniciativa Libeňský most

nebourat, nerozšiřovat. Občanská

aktivita nakonec dovedla nejvyšší

představitele města k jednomu

stolu, aby na veřejné diskuzi

podali vysvětlení – co s mostem

zamýšlejí dál.

V úterý 26. ledna se v Husově

kapli v Praze 8 sešly magistrátní

špičky v čele s primátorkou

Adrianou Krnáčovou a jejím

prvním náměstkem Petrem

Dolínkem, aby občanům

vysvětlili plánované kroky

a podrobnosti v případu

Libeňského mostu. Diskuze se

zúčastnili také starostové

MČ Praha 8 Roman Petrus

a MČ Praha 7 Jan Čižinský,

představitelé památkové péče,

zástupci odborné veřejnosti

a obyvatelé výše zmíněných

městských částí. Na diskuzi,

která trvala dvě hodiny, dorazilo

více než 150 účastníků.

Bourat se nebude?

Hlavní část debaty se točila

okolo dvou rozdílných pohledů

na budoucnost mostu. Nechat

stát a opravit, anebo zbourat

a postavit nový a širší, což

vychází z uděleného a stále

platného stavebního povolení?

Respektovaný Kloknerův ústav

z ČVUT ve své loňské studii

věnované současnému stavu

Libeňského mostu říká: „Stávající soumostí je na hranici

životnosti a zásah je zcela

nezbytný v co nejkratší době.

Jakákoli parciální (dílčí, částečná,

lokální) oprava je možná, avšak

je nezbytné vzít v úvahu, že

prodlouží životnost konstrukce

pouze v řádu cca do 20 let. Nová

konstrukce je navržena na

minimální životnost 100 let.“

Účastníci debaty se především

shodli na tom, že most je

v žalostném stavu a zásah je

nutný. Starosta Prahy 8 Roman

Petrus podotkl, že bezpečnost

občanů je pro něj na prvním mís-

Parkování

Nový web o zónách

placeného stání

Technická správa komunikací

hl. m. Prahy spustila nový web

parkujvklidu.cz, kde lze najít

podrobné informace o parkování v nově zaváděných

zónách placeného stání.

Stránky budou průběžně

aktualizované a přístupné jsou

i z webu naší městské části.

Zóny placeného stání by

měly být zavedeny od 1. května

v oblasti Karlína a Invalidovny

a od 1. června v oblasti Ládví

a Kobylis. V Praze 8 by zóny

měly být rozděleny do dvou

tzv. oblastí, když první bude

tvořit oblast Karlína a druhou

ostatní části Prahy 8, kde

budou zavedeny zóny placeného stání. Občané si budou moci

zakoupit parkovací oprávnění

jen pro jednu z těchto dvou

oblastí, které vyjde levněji než

oprávnění pro obě dvě oblasti.

Definitivní podoba zón

placeného stání musí být ještě

schválena Radou hl. m. Prahy.

„Věřím, že tyto nové internetové stránky poskytnou

občanům dostatek informací

o zónách placeného stání. Naší

městské části se podařilo

prosadit, aby zóny byly

zavedeny i v oblasti Ládví

a Kobylis, abychom zlepšili

parkování pro místní obyvatele. Původně totiž měly být zóny

zavedeny jen v oblasti Karlína,“

uvedl radní pro dopravu Karel

Šašek.(pep)

tě. Zástupci všech výše zmíněných stran se také shodli, že

současnou podobu mostu chtějí

zachovat a s rozšiřováním mostu

nesouhlasí. Primátorka Adriana

Krnáčová dodala, že jako

kunsthistorička rozhodně na

bourání zájem nemá. Podotkla

také, že za současný stav je

zodpovědná především TSK,

respektive bývalé vedení Prahy,

jehož pokyny se TSK primárně

řídí. Zástupce TOP 09 pan Jiří

Nouza opakovaně potvrdil, že

v minulém volebním období

přípravil a předložil variantu,

která vyžaduje zbourání mostu.

Potvrdil, že v té době se mu

zdálo toto řešení jako nejvhodnější. Za posledních 15 let

se investovalo do údržby mostu

pouze 8 milionů Kč, i když bylo

od roku 2004 jasné, že most je

v havarijním stavu.

Do celé záležitosti se nyní

zapojilo i Ministerstvo kultury,

které zahájilo řízení o prohlášení

Libeňského mostu kulturní

památkou. Náměstek primátorky Petr Dolínek, který má

v Praze dopravu ve své gesci,

připomněl, že Libeňský most

zdaleka není jediný, který

potřebuje generální opravu.

Potvrdil však jeho opravitelnost

na základě posudku Kloknerova

ústavu a také připomněl,

že potřebuje další technické

analýzy, které zohlední především bezpečnost mostu.

Petr Kopeček

Pohled na Libeňský most zespodu dosvědčuje jeho dezolátní stav.

Foto Miloš Skácel

Veřejná debata

Autobusy na Ládví

zatím zůstanou

V Kulturním domě Ládví se

25. ledna uskutečnilo veřejné

projednání k integraci příměstských linek autobusové

dopravy ze Středočeského

kraje, které jsou od dubna 2015

zkušebně ukončeny na

terminálu Ládví. Besedy se

zúčastnilo přibližně 100 občanů, kteří vedli bouřlivou diskuzi

nad závěry studie vypracované

ČVUT, která pro ukončení

autobusových linek PID

z oblasti Mělnicka a Neratovicka určila terminál Ládví

z nabízených variant jako

nejvhodnější řešení, i když ne

bezproblémové. Zástupci

ROPIDu, zhotovitele studie

i Magistrátu hl. m. Prahy se

snažili představit své argumenty nespokojeným občanům

a zástupcům iniciativy Ládví

není autobusák, kteří vyjádřili

své rozhořčení v petici podepsané více než 4000 občany, a kteří

se zasazují o přeložení ukončení

autobusových linek na terminál

v Letňanech. Nelíbí se jim také

přeplněná parkoviště a hluk

z přijíždějících autobusů.

MČ Praha 8 již 10. června 2015

podpořila návrhy petice pro

ukončení autobusových linek

na Ládví a snaží se s Magistrátem neustále vyjednávat

o nejvhodnějším řešení nastalé

situace v zájmu všech zúčastněných stran a občanů Prahy 8.

(kop)