18
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ÚNOR 2020
www.praha8.cz
Rozhovor
MALÍŘ, ŘEZBÁŘ A SPISOVATEL PETR V. GODOTHOR:
Obdivuji lidi, co
umí něco rukama
n Malba mě pohlcuje, to je
věc, bez které bych nemohl
a nechci existovat, svěřuje se
libeňský patriot, malíř Petr
V. Godothor ve svém ateliéru
na Švábkách. Mezi všelijakým náčiním a stojany s rozpracovanými díly se líně
proplétá jeho věrná společnice, osmiletá boxerka Amálka.
Fenka každého příchozího
nadšeně vítá, zvědavě
očichává.
„Zbožňuji zvířata, rád přispívám
do psích útulků. Já v podstatě
nepotřebuju peníze, když to šlo,
tak jsem pomohl,“ usmívá se
rodák z Krkonoš, který se ocitl
v encyklopedii světové metalové hudby. „To mě polechtalo
ego,“ přiznává. Vytvořil totiž
několik obalů hudebních alb.
Připouští, že jeho obrazy, na
většině převažuje temná barva,
můžou být pro někoho těžko
stravitelné. „Smysl pro tajemno
jsem měl vždy, ale jako dítko
bych asi těžko maloval rohaté,“
přemítá dvaapadesátiletý umělec, jenž se naučil pečlivě si
vybírat lidi, s nimiž se setkává.
A když někomu není sympatický, rozhodně ho to netrápí.
„Chci se stýkat s lidmi, kteří mi
za to stojí. Nemám čas zabývat
se blbci. A ani nechci,“ říká
důrazně.
Prozraďte, jak vznikl váš
pseudonym?
Moje vlastní jméno zní Petr
Vašíček, které ale nikde neuvádím, protože už jeden malíř Petr
Vašíček je. Rodiče mě nechali
pokřtít, můj kmotr byl Pavel,
jsem tedy Petr Pavel Vašíček, leč
existují Petr a Pavel Vašíčkovi,
malíři, dvojčata. S člověkem,
který se mi stará o styk se zahraničím, jelikož na rozdíl ode mě
brilantně vládne angličtinou,
jsme dávali dohromady pseudonym, aby byl stravitelný jak
v češtině, tak v cizojazyčných
zemích. Mám fandy ve Skandinávii, Japonsku, Mexiku, Brazílii.
Godothor – God – Godot – ruská
klasika, čekání na cosi, Thor – severská mytologie. Velice obdivuji
severskou mytologii, božstvo,
jejich způsob života, přírodu.
me ji, všechno nám stonásobně
vrací, a navíc nás učí spoustě
věcí.
Máte v Česku oblíbenou končinu?
Kokořínsko s kouzelnými pískovcovými skalami. To, co tvořím, vidím v těch skalách. A samozřejmě Šumava, jižní Čechy,
krásná rovina, klídek. Zbožňuju
památky, hrady a zámky, třeba
na hradě Houska jsem dělal
erbovní výzdobu všech vlastníků. Vyřezával a maloval, protože
se věnuju i řezbařině, mám na
svědomí také nábytkovou
výzdobu.
Jste muž mnoha profesí...
Ano, člověk se nenudí. Věnuju se
historickému šermu, napsal jsem
osm divadelních her na téma
středověk s odkazem na Housku. Je to trochu duchařina.
Věříte, že na tajuplné Housce vede
brána do pekel, jak praví legendy?
Několikrát jsem tam spal
a z těch nocí mám bílá místa,
nevím nic. Když jste sama v celém hradu, provází vás neodbytný pocit, že máte pořád někoho
za sebou. Houska je úžasná,
mám ji odchozenou od sklepení
po půdu. K tajemnu mám velký
respekt.
HROZNĚ RÁD chodím do hospody, baví mě pozorovat lidi, říká výtvarník.
Severské země jste navštívil?
Ještě jsem tam nebyl, schovávám si to za odměnu. Chci si
vyrazit, až na to budu mít dostatečný obolus, abych se nemusel omezovat a hlavně, abych
tam mohl zůstat co nejdéle.
Rozhodně chci do Norska.
Zajímá mě příroda, muzika, chci
vystopovat kořeny norského
black metalu.
Tím směrem jste tíhnul vždy?
Moje sestra mi říkala, že jsem byl
vždycky divný. Byl jsem benjamínek, blbnul venku s klukama,
jezdili jsme na kole, hráli si na
Indiány, lyžovali, ale ještě než
jsem nastoupil do školy, uměl
jsem číst a ležel v májovkách,
Štorchovi, Rychlých šípech
a neustále si kreslil.
Jaká byla vaše cesta k malířskému stojanu?
Trnitá. Na čas jsem si dal s ma-
lováním pokoj, pak jsem se
k němu vrátil. Osmnáct let jsem
dělal muziku, hrál na bicí a na
kytaru, ale volání plátna bylo
nakonec silnější. Díky propojení
s hudebním světem jsem dělal
i obaly na alba různých kapel,
povětšinou mě vyhledávaly
metalové kapely.
Kde berete inspiraci?
Matka příroda je to nejlepší, co
nás lidi mohlo potkat. Musíme
si jí vážit, ctít. Tu otázku nenávidím. Člověk, kterého si nesmírně vážím, malíř Aleš Krejča, mi
říkal, že když se ho na to někdo
zeptá, odpovídá, no v tubách.
Ale takový dotaz se prostě
nabízí...
Jasně. Už jsem to trochu předeslal, když jsem hovořil o přírodě.
Inspiruje mě příroda, jednoznačně. Promlouvá k nám, pokud jí
umíme naslouchat, respektuje-
Jak byste představil svoji tvorbu?
Naprosto souhlasím s označením, že je to bizarní surrealismus. To jsem nevymyslel já, ale
lidé, kteří pořádají jeden z největších hudebních festivalů
Brutal Assault u Jaroměře, kde
jsem vystavoval a moje obrazy
si prohlédlo kolem osmi tisíc
lidí.
O čem malujete?
Je to můj pohled na svět. Rozkvetlých luk a zátiší s vyvrženým bažantem a mísy s ovocem,
toho už bylo dost. Snažím se
malovat z druhé strany, pojmenovat to špatné, co je v člověku.
A proto se na to lidi neradi
dívají. Oleg Mazurov, věhlasný
ruský psycholog, který pracuje
s podvědomím lidí, mi řekl, že
jsem ztvárnil jeho představy,
pojmenování té druhé strany,
nechci říct posmrtné, prostě
řeka má dva břehy. Vysvětlil mi,
že tady na tom našem břehu je
jen mých 85 kilo masa a kostí
a ruce, které to dokážou, ale
jinak že jsem na druhé straně.
Kartáři mi řekli, vy už jste tady
byl, žil jste v gotice, na severu,
ale hlavně řekli, vy jste na
druhé straně, proto se tak
strašně trápíte.