26
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / prosinec 2017
www.praha8.cz
Školství a mládež
Doporučení
Školy by měly
i v zimě
pravidelně
větrat
nnHygienická stanice hlavního města Prahy (dále jen
„HSHMP“) se v rámci své dozorové činnosti v oblasti hygieny
dětí a mladistvých zaměřuje také na monitoring kvality
ovzduší ve třídách pražských mateřských a základních škol.
Z naší zkušenosti se jasně
potvrzuje, že v topné sezoně
a v souvislosti se zateplováním
školních objektů jsou tyto naše
kontroly nanejvýš důležité. Děti
potřebují mít ve třídách nejen
dostatečné teplo, ale také
čerstvý vzduch, který udržuje
jejich bdělost a koncentraci.
Po zateplení školního objektu je
totiž potřeba větrat daleko
častější. Poměrně dokonalá
těsnost oken snižující náklady
na energie totiž na druhé straně
omezuje tolik potřebnou
cirkulaci vzduchu mezi prostředím venku a uzavřenými
interiéry školních budov.
Snadno měřitelným ukazatelem kvality výměny vzduchu
ve třídách je koncentrace oxidu
uhličitého (CO2) v prostoru
učeben a tříd. Udává se v hodnotách ppm. Jen v průběhu
Čerstvý vzduch ve třídě je pro kvalitu výuky velmi důležitý.
prvního pololetí letošního roku
provedli naši zaměstnanci
vlastními kalibrovanými
měřidly celkem 32 měření
v 17 základních školách ve
třídách 1. i 2. stupně. Tyto
kontroly ale intenzivně pokračují i ve druhé půlce letošního
roku.
V současné době je limit pro
koncentraci CO2 ve vnitřním
prostředí stanoven na
1500 ppm, a to pouze ve
vyhlášce č. 268/2009 Sb.,
o technických požadavcích
na stavby.
Výsledky dosavadních kontrol
určité nedostatky v dané oblasti
prokázaly. Oxid uhličitý je
běžným kontaminantem
vnitřního ovzduší. Zdrojem je
především sám člověk (dýchání).
Jeho vyšší množství může
způsobit bolesti hlavy, závratě,
únavu. Ve 20 % měření byly
zjištěny hodnoty, které nebyly
optimální (přes 1200 ppm do
1499 ppm). V 19,5 % měření
zjištěné výsledky přesáhly
hodnotu 1500 ppm. Okamžité
větrání tedy vyžadovalo téměř
40 % učeben.
V několika málo případech
naši kontrolní zaměstnanci
naměřili hodnoty atakující
hranici 2000 ppm CO2. To je už
koncentrace, kdy se může u žáků
projevit například únava nebo
ztráta koncentrace. Hygienici
tak přímo na místě v těchto
případech krátkým, ale efektivním vyvětráním učebny
prokázali, že došlo k podstatnému zlepšení kvality vnitřního
prostředí. Hodnoty po vyvětrání
totiž klesly pod 1000 ppm CO2.
Základem pro přijatelnou
kvalitu ovzduší ve vnitřních
prostorách je nejen dostatečné
větrání, ale i přijatelně velký
prostor pro každou přítomnou
osobu, takzvaná vzduchová
kostka. Proto jsme v rámci
měření CO2 také ověřovali, zda
v hodnocených místnostech není
překročena kapacita učeben
a tepelně-vlhkostní poměry, a to
orientačním měřením teploměrem a vlhkoměrem. Až na jediný
případ byla ve všech kontrolovaných případech kapacita
prostoru vyhovující a neprokázalo se ani překročení limitů pro
teplotu vzduchu a relativní
vlhkost. Kvalita vnitřního
ovzduší tedy v průběhu kontrol
vždy závisela hlavně na výměně
vzduchu, tedy krátkém, ale
efektivním (tj. pravidelně se
opakujícím) větrání.
Snažíme se, aby naše práce,
jakožto orgánu ochrany
veřejného zdraví, nebyla
vnímána pouze jako represivní,
ale především jako činnost
preventivní. Proto jsme během
kontrol zástupcům kontrolovaných škol vysvětlili důvody
nutnosti pravidelného větrání
v průběhu přítomnosti dětí ve
školách. Na místě jsme toto
navíc názorně dokládali
opakovaným měřením po
krátkém, cca pětiminutovém
vyvětrání. Hodnoty CO2 se pak
totiž snížily o více než 500 ppm.
Jan Jarolímek, ředitel Hygienické
stanice hlavního města Prahy
Jak větrat
• větrání by mělo být krátké,
ale častější a intenzivnější,
• dobrého výsledku lze
dosáhnout například příčným
větráním mezi okny umístěnými naproti sobě nebo okny
a otevřenými dveřmi (záleží
samozřejmě na technické
dispozici dané třídy / učebny),
• větrat by se mělo o každé
přestávce anebo dle potřeby,
• nepřetápět vnitřní prostory –
optimální teplota je 20 až
22 °C .