26

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / prosinec 2017 

www.praha8.cz

Školství a mládež

Doporučení

Školy by měly

i v zimě

pravidelně

větrat

nnHygienická stanice hlavního města Prahy (dále jen

„HSHMP“) se v rámci své dozorové činnosti v oblasti hygieny

dětí a mladistvých zaměřuje také na monitoring kvality

ovzduší ve třídách pražských mateřských a základních škol.

Z naší zkušenosti se jasně

potvrzuje, že v topné sezoně

a v souvislosti se zateplováním

školních objektů jsou tyto naše

kontroly nanejvýš důležité. Děti

potřebují mít ve třídách nejen

dostatečné teplo, ale také

čerstvý vzduch, který udržuje

jejich bdělost a koncentraci.

Po zateplení školního objektu je

totiž potřeba větrat daleko

častější. Poměrně dokonalá

těsnost oken snižující náklady

na energie totiž na druhé straně

omezuje tolik potřebnou

cirkulaci vzduchu mezi prostředím venku a uzavřenými

interiéry školních budov.

Snadno měřitelným ukazatelem kvality výměny vzduchu

ve třídách je koncentrace oxidu

uhličitého (CO2) v prostoru

učeben a tříd. Udává se v hodnotách ppm. Jen v průběhu

Čerstvý vzduch ve třídě je pro kvalitu výuky velmi důležitý.

prvního pololetí letošního roku

provedli naši zaměstnanci

vlastními kalibrovanými

měřidly celkem 32 měření

v 17 základních školách ve

třídách 1. i 2. stupně. Tyto

kontroly ale intenzivně pokračují i ve druhé půlce letošního

roku.

V současné době je limit pro

koncentraci CO2 ve vnitřním

prostředí stanoven na

1500 ppm, a to pouze ve

vyhlášce č. 268/2009 Sb.,

o technických požadavcích

na stavby.

Výsledky dosavadních kontrol

určité nedostatky v dané oblasti

prokázaly. Oxid uhličitý je

běžným kontaminantem

vnitřního ovzduší. Zdrojem je

především sám člověk (dýchání).

Jeho vyšší množství může

způsobit bolesti hlavy, závratě,

únavu. Ve 20 % měření byly

zjištěny hodnoty, které nebyly

optimální (přes 1200 ppm do

1499 ppm). V 19,5 % měření

zjištěné výsledky přesáhly

hodnotu 1500 ppm. Okamžité

větrání tedy vyžadovalo téměř

40 % učeben.

V několika málo případech

naši kontrolní zaměstnanci

naměřili hodnoty atakující

hranici 2000 ppm CO2. To je už

koncentrace, kdy se může u žáků

projevit například únava nebo

ztráta koncentrace. Hygienici

tak přímo na místě v těchto

případech krátkým, ale efektivním vyvětráním učebny

prokázali, že došlo k podstatnému zlepšení kvality vnitřního

prostředí. Hodnoty po vyvětrání

totiž klesly pod 1000 ppm CO2.

Základem pro přijatelnou

kvalitu ovzduší ve vnitřních

prostorách je nejen dostatečné

větrání, ale i přijatelně velký

prostor pro každou přítomnou

osobu, takzvaná vzduchová

kostka. Proto jsme v rámci

měření CO2 také ověřovali, zda

v hodnocených místnostech není

překročena kapacita učeben

a tepelně-vlhkostní poměry, a to

orientačním měřením teploměrem a vlhkoměrem. Až na jediný

případ byla ve všech kontrolovaných případech kapacita

prostoru vyhovující a neprokázalo se ani překročení limitů pro

teplotu vzduchu a relativní

vlhkost. Kvalita vnitřního

ovzduší tedy v průběhu kontrol

vždy závisela hlavně na výměně

vzduchu, tedy krátkém, ale

efektivním (tj. pravidelně se

opakujícím) větrání.

Snažíme se, aby naše práce,

jakožto orgánu ochrany

veřejného zdraví, nebyla

vnímána pouze jako represivní,

ale především jako činnost

preventivní. Proto jsme během

kontrol zástupcům kontrolovaných škol vysvětlili důvody

nutnosti pravidelného větrání

v průběhu přítomnosti dětí ve

školách. Na místě jsme toto

navíc názorně dokládali

opakovaným měřením po

krátkém, cca pětiminutovém

vyvětrání. Hodnoty CO2 se pak

totiž snížily o více než 500 ppm.

Jan Jarolímek, ředitel Hygienické

stanice hlavního města Prahy

Jak větrat

• větrání by mělo být krátké,

ale častější a intenzivnější,

• dobrého výsledku lze

dosáhnout například příčným

větráním mezi okny umístěnými naproti sobě nebo okny

a otevřenými dveřmi (záleží

samozřejmě na technické

dispozici dané třídy / učebny),

• větrat by se mělo o každé

přestávce anebo dle potřeby,

• nepřetápět vnitřní prostory –

optimální teplota je 20 až

22 °C .