20
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / SRPEN 2016
www.praha8.cz
Školství a mládež
EKOLOGICKÝ PROJEKT NA ZŠ A MŠ PETRA STROZZIHO
Zemi nedědíme,
ale půjčujeme si ji
od našich dětí
n Na naší škole proběhl letos na jaře ekologický projekt
pod heslem „Zemi nedědíme po předcích, jen si ji
vypůjčujeme od našich dětí“. My jsme si tento citát
vypůjčili od spisovatele A. de Saint-Exupéryho.
Celý projekt vycházel z významného dne pro Zemi
22. dubna, který se slaví napříč
celou planetou. Naším cílem
bylo žáky upozornit na dopady
lidského chování na životní
prostředí. V aktivitách jsme se
zaměřili na třídění odpadu
a ochranu životního prostředí,
které je pro žáky to nejznámější
a kde se skutečně mohli všichni
aktivně zapojit do ekologických
aktivit. Všichni žáci nyní vědí,
že vyhozením papíru do koše
nic nekončí, ale právě naopak –
začíná!
0ČVWVNiþiVW
3UDKD
Do projektu se zapojila
opravdu celá škola, včetně
přípravné třídy, to nás potěšilo.
Malí předškoláci vytvořili
z odpadů roboty na hraní.
Po celý školní rok se účastníme projektu „Recyklohraní“, který zahrnuje sběr baterií. Sběrné
boxy jsou ve všech pavilonech
školy a žáci opravdu poctivě
nosí použité baterie.
První stupeň měl ekologické
aktivity v rámci programu na
škole v přírodě – aktivity
spojené s ekosystémem lesa,
společenstva luk, mokřadů,
vody a vodních ploch, třídění
odpadů – možnost porovnat
způsob třídění – kde žiji – město
a proti němu vesnice (areál
školy v přírodě). Vytvořili hezké
obrázky, které se týkaly
ekologických témat.
Na druhém stupni proběhly
aktivity spojené s tříděním
odpadu – program Smetiště,
exkurze na sběrné dvory,
exkurze – skládka Ďáblice, akce
spojené s oslavami Dne Země
a nemůžeme opomenout
celoškolní sběr papíru, kdy žáci
donesli celkem 5 400 kilogramů,
to je zachráněných stromů!
V rámci hodin předmětu
ekologie, který je v 8. třídě, jsem
s žáky udělala pokus, jak dlouho
se v přírodě rozpadá odpad,
který nejčastěji vzniká ve
školních lavicích. Odpadky jsme
ponechali v běžných podmínkách, např. v přírodě, a v pravidelných intervalech jsme
pozorovali, co se s nimi děje.
Zároveň si žáci sami tipovali,
jak dlouho který odpad leží
v přírodě beze změny. Někteří
byli opravdu překvapeni, že jsou
i odpady, které jsou pro přírodu
nerozložitelné.
Škola se zapojila do mezinárodní soutěže Rallye Wavetrophy 2016, kdy jednotlivé třídy
vytvořily kartičky, kde byly
napsány v českém, německém,
anglickém jazyce, nebo nakresleny informace, které se týkají
spotřeby energie, snížení emisí
oxidu uhličitého do ovzduší
a využívání obnovitelných
zdrojů energie. Tyto kartičky
jsou vystaveny v Ženevě na
náměstí Národů. Kartičky
si můžeme prohlédnout na
webových stránkách projektu.
A skutečně jsem kartičky naší
školy našla. Pokud budeme mít
štěstí, může být naše škola
vybrána a bude mít přednášku
a předvedení elektromobilu
ve školním roce 2016/17.
Ty nejzdařilejší výstupy
z ekologického projektu jsme
vystavili v prostorách jídelny,
kde si každý mohl prohlédnout,
jak máme šikovné žáky.
PETRA JEHNOVÁ,
ZŠ A MŠ PETRA STROZZIHO
2GERUNXOWXU\VSRUWXPOiGHåHDSDPiWNRYpSpþHÒ0ý3UDKD]YHURGLþHDGČWLQDDNFL
kdy?
kdy?
ɱșǻƨ±ƨȢɂșȱǘșʎǴŗ
ǀȱʞʞčǀĆʞʞșʼnƨÙǘ
ɱșƏðÙöŷœșįǘșʎǴŗ
ǀȱʞʞčǀĆʞʞșʼnƨÙǘ
kde?
kde?
ɱșǯðŷɂșǻǐƨǯȢƨɱœǿȢö
FK Meteor Praha VIII
PA R T N E R A K C E
ǐǴðÙșAɂŷȢɂǯƏŗƈ
ÙƨƈðƈșAǯűƨɱ
Ǔ]ǯʼnșĆÖșsșJðȢðƨǯɂșȱǕ
Ǔ]ǯʼnșĆÖșCƨÙʒǻűșɂŷœÁðǕ
űÁðșŭðșʎƈöǴðƏșƏșǐǯðʎðƏȢÁœșűȢœɱœȢ
ɱƨŷƏƨÆǻƨɱʁÁʼnșƨÙÙŗŷɭșșǻǐƨǯȢƨɱƏŗÁʼn
űŷɂ±ɭșʎș]ǯʼnɿșĆǘș]ǴðÙǻȢɱŗșǻðșʎŭƈƨɱò
ƨǯIJƏœʎÁðÖșűȢðǯòșÙöȢðƈșƏ±ŗʎðŭŗ
ǻǐƨǯȢƨɱƏŗÖșűɂŷȢɂǯƏŗșʩŭœƏòșǻǐƨŷðÆðƏǻűò
ɱɿʒœȢŗǘșcƨɂÆǻȢŗșűÁðș±ɂÙðșƈƨʒƏƨǻȢșʎǐǻȢ
ÙöȢœșÙƨșŭðÙƏƨȢŷœɱʁÁʼnșƨÙÙŗŷɭǘ
ɳɳɳǘǐǯʼnĆǘÁʎ