12

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / červen 2019 

www.praha8.cz

Rozhovor

ředitel divadla Pod Palmovkou

Michal Lang:

Ocenění

si nesmírně

vážíme

nnDivadlo pod Palmovkou získalo nedávno cenu za nejlepší

inscenaci i divadlo roku. Tento úspěch zapůsobil pro libeňské

divadlo jako závan nové energie. S ředitelem Michalem

Langem jsme si povídali o tom, jak divadlo funguje dnes.

Přišel jste do divadla kolem roku

2013. Proč jste si vybral Divadlo

pod Palmovkou a jaký byl váš

příchod?

Někdy mám pocit, že osudové

věci opravdu fungují. Narodil

jsem se v Praze a jako malý jsem

trávil prázdniny u babičky na

Pankráci. Často jezdili na návštěvu za tetou do Dolních Počernic.

Jako malý kluk si pamatuji, jak

stojím na autobusové zastávce

a dívám se na modrý most. Byl

to železniční most v ulici Na

Žertvách. Dlouho jsem nevěděl,

kde se nachází. No a teď se na

něj dívám každý den z divadla.

V roce 2013 se odehrávala dvě

výběrová řízení na ředitele – do

Divadla Na Zábradlí a do Divadla

pod Palmovkou. Byl jsem tehdy

v činoherním klubu a věděl jsem,

že pro divadlo je důležitá především dobrá značka.

Divadlu pod Palmovkou se

dlouho vyčítalo, že se jeho repertoár překrývá s komerčními

divadly. Příspěvková organizace

hl. m. Prahy by totiž měla plnit

jinou funkci než komerční

divadlo. K tomu je potřeba dobrá

značka u odborné i laické veřejnosti a já se ji rozhodl libeňskému divadlu vytvořit.

Jak se taková divadelní značka

vytváří?

Důležité je nabízet něco jiného

než největší komerci. Myslím tím

samozřejmě kvalitu. To neznamená, že to musí být něco, čemu

nikdo nerozumí. Máme tu experimentální kousky od slavných

evropských režisérů. Ti přináší

nekonvenční tvorbu, která se

sama nenabízí a divák si k ní musí

najít svou vlastní cestu. Vedle

toho tu máme klasická představení v moderním provedení, ve

kterých je ukryta moudrost

a tradice našich předků, potažmo celého vědění lidstva.

Získali jste cenu za nejlepší

inscenaci i nejlepší divadlo roku.

Je to pro vás úspěch?

Ohromný a nesmírně si toho

vážíme. Je to prestižní ocenění

divadelních kritiků, kteří jsou

vyzváni, aby hlasovali pro jednotlivé kategorie. Je to vysoce

nezávislé hodnocení, které jsme

navíc vyhráli s docela velkým

předstihem.

Máme všichni opravdu velkou

radost. Zvedlo to sebevědomí

celému vedení divadla i hercům

na jevišti. Na scéně je vidět, že

všichni hrají s chutí. Navazujeme díky tomu také mnoho

mezinárodních kontaktů, které

jsou pro nás velmi důležité.

Kritici ocenili inscenaci Něco za

něco od Williama Shakespeara.

V čem se ta hra povedla?

Jan Klata je originální režisér,

který má svůj jasný divadelní

jazyk. Je provokativní, poetický

a především velmi dobrý. V české činohře pracovala evropská

hvězda jeho formátu vůbec

poprvé.

Některé jeho scény vám mohou připadat hrozně dlouhé,

ale je to tak dobře.

Když se divák na internetu

podívá na nějaké video, tak si

nepříjemné scény v pohodlí

přetočí. V reálném světě ale

některé zážitky nelze posunout

nebo vyškrtnout. Pan Klata jim

na scéně dává stejný prostor

a divadelní zážitek je pak velmi

vyvážený. I herecké výkony jsou

opravdu skvělé. Tereza Dočkalová s Honzou Vlasákem do toho

dali opravdu všechno a to

zabodovalo.

Jsou nějaké další inscenace, které

vás letos zaujaly?

Jan Klata u nás inscenoval

i podruhé, a to Fausta. Dostal

za něj velkou evropskou cenu.

Má to přes tři hodiny a určitě to

není pro většinového diváka.

Místní nám mohou vyčítat,

že děláme moc intelektuální

Inscenace Něco za něco vyhrála Cenu divadelní kritiky. Foto: archiv DPP

a dramatické věci, ale my tu

máme Mocnou Afrodité od

Woodyho Alena nebo Zamilovaného Shakespeara od Toma Stopparda. To jsou velmi vtipné

komedie opravdu pro všechny.

Pusťte Donnu k maturitě od

Tomáše Dianišky mělo velký

úspěch u mladých lidí. Dále

hrajeme Královu řeč, Ritu Marlene, máme tu na hostování i kabaret. Jsme opravdu celopražské

divadlo.

Jaký máte jako ředitel recept na

vytvoření kvalitního programu?

Mám především skvělé spolupracovníky. S týmem dramaturgů vytváříme obsah. Je to skvělá

skupina, která přemýšlí do

hloubky a přichází s kvalitní

analýzou. Titul se hledá tak, aby

pasoval na tělo našemu hereckému souboru. A to je velmi technická práce. Herec se v kostýmu

i tématu musí najít.

Zároveň téma musí být přitažlivé pro diváka. Sleduji, co se děje

ve společnosti a co v ní rezonuje.

Často se stává, že i když je téma

těžké, ale trefí se do současnosti,

tak zafunguje a představení je

vyprodané.

Na scéně je vidět, že

všichni hrají s chutí.

Jste spíš direktivní ředitel, nebo

si necháte poradit?

Nejsem direktivní, ale někdy

musíte dělat rozhodnutí. Ve

spolupráci s dramaturgy se

jedná opravdu o partnerství.

Kdyby lidé v divadle brali velké

peníze, tak bych si mohl dovolit