28
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / duben 2019
www.praha8.cz
Školství a mládež
Mateřská škola Sofia School
Rodič by měl přemýšlet
o dalších stupních škol
nnMateřská škola Sofia
School (sofia – řecky moudrost) byla založena v roce
2013. O rok později byla plně
akreditována pod MŠMT.
Tehdy byly otevřeny dvě
pobočky s kapacitou dvakrát
40 dětí.
Dnes jsou plně obsazené, i když
každý rok odchází alespoň
40 procent žáčků do základních
škol. Čtenářům Osmičky školku
představuje Mgr. Danuše Svobodová, její ředitelka a zakladatelka.
„Jakožto středoškolská učitelka češtiny a výtvarky jsem učila
na soukromých školách, přednášela lingvistiku i na vysokých
školách, ale stále jsem toužila
po vlastní vzdělávací instituci.
Vnímala jsem plusy i mínusy
těch škol a byla jsem přesvědčená, že i škola se může vést tak,
aby největší přínos dostali právě
její žáci. Předobrazem byl můj
syn, dnes je mu dvacet, umí pět
jazyků a studuje na prestižní
anglické univerzitě. Brzy jsem
poznala, že chce poznávat, a ty
dveře k vědění jsem mu otevřela.
Každý rodič by při výběru
aktuální školy měl přemýšlet
o tom, jak dobře ho taková škola
připraví na další stupně vzdělávání. Naši absolventi nastupují
do základních škol v okolí, ale
například i na PORG, OPEN
GATE nebo Square.
Po studiu japonské léčitelské
psychologie jsem si uvědomila,
že právě doba od počátku života
do období 7–8 let nás formuje
pro celý další život. Je to totiž
období, kdy náš mozek vnímá
vše napřímo, nedochází ještě
k procesu učení. Jednoduše
řečeno, co dáme dětem v tomto
věku, ať dobré, či zlé, to už v nich
navždy zůstane a na tom staví
dál v průběhu celého dalšího
života.
Bilingvní prostředí
To je filozofie, na které jsem
s kolegy postavila vzdělávací
program a veškeré činnosti ve
školce. Středobodem všeho je
dítě, jeho pohodlí, spokojenost,
radost a samozřejmě nadstandardní vzdělávání. Aby se nám
toto vše zdárně dařilo, máme
malé skupiny dětí, větší počet
pedagogů mluvících česky a angličtí lektoři jsou s dětmi každý
den. Navozují prostředí bilingvní
rodiny. Dítě tak vnímá cizí jazyk
přirozeně, velmi brzy všemu
rozumí a postupně začíná přes
jednoslovné věty opakovat, aby
po třech letech naprosto bez
přemýšlení plynně hovořilo
s anglickým lektorem. Není
to nátlak ani drcení slovíček.
Ale učení cizího jazyka není
naší prioritou, je to jen bonusem
navíc. Základem je vzdělávání.
Naše témata jsou náročná, důraz
klademe na logické myšlení.
Samozřejmě jsou přizpůsobena
věku a možnostem dětí. Výstupem jsou ale znalosti ze všech
oblastí života a vědění kolem
nás. Starší děti mají každodenní
předškolní přípravu, která umocňuje výsledky práce během
celého dne a předchozích let.
Naši absolventi jsou již ve třetí
a čtvrté třídě, všichni jsou jedničkáři, škola je baví a rodiče jsou
nadšeni, protože dítě je samostatné, přípravu i učení zvládá
samo. Pomocníkem je nám
samozřejmě moderní prezentační a výuková technika – v každé
třídě používáme interaktivní
tabule a mnoho logických her.
Logopedická prevence
Každotýdenní logopedická
prevence je cestou ke správnému rozvoji řeči, který pomáhá
předcházet poruchám, jako je
dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a jejich kombinacím. Neméně důležitá je oblast
sociální, ve školce panuje přátel-
MŠ Na Přesypu
Primární prevence hrou
V Praze 8 probíhají již druhým rokem ve
spolupráci s organizací Proxima Sociale
programy Primární prevence pro mateřské
školy. Posláním programu je podporovat
zdravý životní styl a předcházet vzniku
a rozvoji rizikového chování u dětí v mateřských školách v Praze 8.
Program usiluje především o to, aby se děti
seznámily se základními informacemi z oblasti rizikového chování, s důvody, proč se
lidé chovají rizikově a jaký má rizikové chování škodlivý vliv na lidský organismus.
Programu primární prevence v MŠ Na Přesypu se zúčastnil i pan místostarosta Tomáš
Tatranský (TOP 09 a STAN), který si spolupráci městské části se společností Proxima
Sociale pochvaluje: „Jak víme z vývojové
psychologie, ve věku, kdy děti chodí do
mateřské školy, se formují jejich základní
hodnotové postoje. Proto je nesmírně důležité předávat dětem právě v tomto věku hravou a zábavnou formou jednoduchá pravidla,
která jim v životě pomůžou předcházet
nepříjemným či nebezpečným situacím
a nenásilným způsobem řešit konflikty.“
„V naší mateřské škole probíhá Program
primární prevence od společnosti Proxima
Sociale již druhým rokem a jsme s ním velmi
ství, pohoda a klid. Každodenní
organizace je vyplněna střídáním hravé výuky a odpočinku do
pozdních odpoledních hodin.
O dítě se tedy smysluplně staráme od 7 do 18 hodin. V odpoledních hodinách nabízíme všem
dětem množství kroužků, které
jsou v ceně základního školného,
aby každý žáček vyzkoušel
všechny oblasti – kreativitu,
sport, tanec, vědu i zpěv. Od
16 hod. máme speciální kroužky,
populární zpěv, balet, sportovní
všestrannost a nově i angličtinu.
Lekce anglické konverzace
poskytujeme i našim absolventům, kteří již navštěvují základní
školu, i dětem z širokého okolí.
Spokojenost dětí je také podpořena skvělým jídlem, strava je
zdravá, pestrá a velmi chutná.
I počet jídel je nadstandardní –
ranní svačina, oběd, odpolední
svačina a pozdní svačina včetně
pitného režimu.
I v létě se o děti skvěle postaráme. Od dalšího školního roku
opět nabízíme příměstský tábor,
kdy ve školkovém režimu věnujeme každý týden jednomu
hravému tématu, viz webové
stránky.
Veškeré naše snažení směřuje
k tomu, aby od nás děti odcházely připravené na další studium,
pohodové, přátelské, vyrovnané,
aby dále toužily po vzdělávání.
Vychováváme z nich osobnosti,
které logicky myslí, jsou empatické a schopné uvědomovat si
samy sebe. Po letech zkušeností
víme, že se nám to daří, za což
patří velký dík našim skvělým
pedagogům, kteří jsou kvalifikovaní, mají veliké vnímavé srdce
a dokonale se připravují.
Více na www.sofiaschool.cz
Danuše Svobodová
spokojeni. Lektorky přistupují k dětem
citlivě a profesionálně. Formou her, příběhů
a scének u dětí podporují zdravý životní styl
a seznamují je s různými formami rizikového
chování a jeho důsledky a možnostmi předcházení a řešení. Samozřejmostí je pravidlo
„stop“, kdy platí, že pokud je některému dítěti
aktivita nepříjemná, má možnost vždy
činnost ukončit. Většinou se všechny děti
zapojují s chutí a ještě po programu o probíraném tématu vypravují mladším kamarádům a učitelkám ve třídě. Děkujeme městské
části, že myslí v oblasti rizikového chování
i na děti z mateřských škol a že máme možnost se programu primární prevence účastnit,“ říká ředitelka MŠ Eva Vodrážková.
Zuzana Holíková