28

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / duben 2019 

www.praha8.cz

Školství a mládež

Mateřská škola Sofia School

Rodič by měl přemýšlet

o dalších stupních škol

nnMateřská škola Sofia

School (sofia – řecky moudrost) byla založena v roce

2013. O rok později byla plně

akreditována pod MŠMT.

Tehdy byly otevřeny dvě

pobočky s kapacitou dvakrát

40 dětí.

Dnes jsou plně obsazené, i když

každý rok odchází alespoň

40 procent žáčků do základních

škol. Čtenářům Osmičky školku

představuje Mgr. Danuše Svobodová, její ředitelka a zakladatelka.

„Jakožto středoškolská učitelka češtiny a výtvarky jsem učila

na soukromých školách, přednášela lingvistiku i na vysokých

školách, ale stále jsem toužila

po vlastní vzdělávací instituci.

Vnímala jsem plusy i mínusy

těch škol a byla jsem přesvědčená, že i škola se může vést tak,

aby největší přínos dostali právě

její žáci. Předobrazem byl můj

syn, dnes je mu dvacet, umí pět

jazyků a studuje na prestižní

anglické univerzitě. Brzy jsem

poznala, že chce poznávat, a ty

dveře k vědění jsem mu otevřela.

Každý rodič by při výběru

aktuální školy měl přemýšlet

o tom, jak dobře ho taková škola

připraví na další stupně vzdělávání. Naši absolventi nastupují

do základních škol v okolí, ale

například i na PORG, OPEN

GATE nebo Square.

Po studiu japonské léčitelské

psychologie jsem si uvědomila,

že právě doba od počátku života

do období 7–8 let nás formuje

pro celý další život. Je to totiž

období, kdy náš mozek vnímá

vše napřímo, nedochází ještě

k procesu učení. Jednoduše

řečeno, co dáme dětem v tomto

věku, ať dobré, či zlé, to už v nich

navždy zůstane a na tom staví

dál v průběhu celého dalšího

života.

Bilingvní prostředí

To je filozofie, na které jsem

s kolegy postavila vzdělávací

program a veškeré činnosti ve

školce. Středobodem všeho je

dítě, jeho pohodlí, spokojenost,

radost a samozřejmě nadstandardní vzdělávání. Aby se nám

toto vše zdárně dařilo, máme

malé skupiny dětí, větší počet

pedagogů mluvících česky a angličtí lektoři jsou s dětmi každý

den. Navozují prostředí bilingvní

rodiny. Dítě tak vnímá cizí jazyk

přirozeně, velmi brzy všemu

rozumí a postupně začíná přes

jednoslovné věty opakovat, aby

po třech letech naprosto bez

přemýšlení plynně hovořilo

s anglickým lektorem. Není

to nátlak ani drcení slovíček.

Ale učení cizího jazyka není

naší prioritou, je to jen bonusem

navíc. Základem je vzdělávání.

Naše témata jsou náročná, důraz

klademe na logické myšlení.

Samozřejmě jsou přizpůsobena

věku a možnostem dětí. Výstupem jsou ale znalosti ze všech

oblastí života a vědění kolem

nás. Starší děti mají každodenní

předškolní přípravu, která umocňuje výsledky práce během

celého dne a předchozích let.

Naši absolventi jsou již ve třetí

a čtvrté třídě, všichni jsou jedničkáři, škola je baví a rodiče jsou

nadšeni, protože dítě je samostatné, přípravu i učení zvládá

samo. Pomocníkem je nám

samozřejmě moderní prezentační a výuková technika – v každé

třídě používáme interaktivní

tabule a mnoho logických her.

Logopedická prevence

Každotýdenní logopedická

prevence je cestou ke správnému rozvoji řeči, který pomáhá

předcházet poruchám, jako je

dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a jejich kombinacím. Neméně důležitá je oblast

sociální, ve školce panuje přátel-

MŠ Na Přesypu

Primární prevence hrou

V Praze 8 probíhají již druhým rokem ve

spolupráci s organizací Proxima Sociale

programy Primární prevence pro mateřské

školy. Posláním programu je podporovat

zdravý životní styl a předcházet vzniku

a rozvoji rizikového chování u dětí v mateřských školách v Praze 8.

Program usiluje především o to, aby se děti

seznámily se základními informacemi z oblasti rizikového chování, s důvody, proč se

lidé chovají rizikově a jaký má rizikové chování škodlivý vliv na lidský organismus.

Programu primární prevence v MŠ Na Přesypu se zúčastnil i pan místostarosta Tomáš

Tatranský (TOP 09 a STAN), který si spolupráci městské části se společností Proxima

Sociale pochvaluje: „Jak víme z vývojové

psychologie, ve věku, kdy děti chodí do

mateřské školy, se formují jejich základní

hodnotové postoje. Proto je nesmírně důležité předávat dětem právě v tomto věku hravou a zábavnou formou jednoduchá pravidla,

která jim v životě pomůžou předcházet

nepříjemným či nebezpečným situacím

a nenásilným způsobem řešit konflikty.“

„V naší mateřské škole probíhá Program

primární prevence od společnosti Proxima

Sociale již druhým rokem a jsme s ním velmi

ství, pohoda a klid. Každodenní

organizace je vyplněna střídáním hravé výuky a odpočinku do

pozdních odpoledních hodin.

O dítě se tedy smysluplně staráme od 7 do 18 hodin. V odpoledních hodinách nabízíme všem

dětem množství kroužků, které

jsou v ceně základního školného,

aby každý žáček vyzkoušel

všechny oblasti – kreativitu,

sport, tanec, vědu i zpěv. Od

16 hod. máme speciální kroužky,

populární zpěv, balet, sportovní

všestrannost a nově i angličtinu.

Lekce anglické konverzace

poskytujeme i našim absolventům, kteří již navštěvují základní

školu, i dětem z širokého okolí.

Spokojenost dětí je také podpořena skvělým jídlem, strava je

zdravá, pestrá a velmi chutná.

I počet jídel je nadstandardní –

ranní svačina, oběd, odpolední

svačina a pozdní svačina včetně

pitného režimu.

I v létě se o děti skvěle postaráme. Od dalšího školního roku

opět nabízíme příměstský tábor,

kdy ve školkovém režimu věnujeme každý týden jednomu

hravému tématu, viz webové

stránky.

Veškeré naše snažení směřuje

k tomu, aby od nás děti odcházely připravené na další studium,

pohodové, přátelské, vyrovnané,

aby dále toužily po vzdělávání.

Vychováváme z nich osobnosti,

které logicky myslí, jsou empatické a schopné uvědomovat si

samy sebe. Po letech zkušeností

víme, že se nám to daří, za což

patří velký dík našim skvělým

pedagogům, kteří jsou kvalifikovaní, mají veliké vnímavé srdce

a dokonale se připravují.

Více na www.sofiaschool.cz

Danuše Svobodová

spokojeni. Lektorky přistupují k dětem

citlivě a profesionálně. Formou her, příběhů

a scének u dětí podporují zdravý životní styl

a seznamují je s různými formami rizikového

chování a jeho důsledky a možnostmi předcházení a řešení. Samozřejmostí je pravidlo

„stop“, kdy platí, že pokud je některému dítěti

aktivita nepříjemná, má možnost vždy

činnost ukončit. Většinou se všechny děti

zapojují s chutí a ještě po programu o probíraném tématu vypravují mladším kamarádům a učitelkám ve třídě. Děkujeme městské

části, že myslí v oblasti rizikového chování

i na děti z mateřských škol a že máme možnost se programu primární prevence účastnit,“ říká ředitelka MŠ Eva Vodrážková.

Zuzana Holíková