26
Měsíčník Městské části Praha 8
www.praha8.cz
duben 2015
bezpečnost
Pomoc občanům
Kampaň Prahy 8 STOP ŠMEJDŮM:
Jak se jim bránit?
Vážení čtenáři. Jak jsme avizovali v minulých číslech našeho měsíčníku, radnice Prahy 8 vyhlásila
kampaň proti nepoctivým podomním obchodníkům. Jejím účelem je poukázat na rizika a komplikace plynoucí z podomního prodeje, který
v našem hlavním městě není doposud zakázán,
a tím iniciovat minimálně jeho omezení. Dovolte nám, abychom vás v jejím rámci seznámili se
zkušenostmi našich spoluobčanů tak, jak nám je
zaslali. Tentokrát se jedná o „obchodníky“ s energiemi a o případ „změny telefonního operátora“.
Zkušenosti pana V.B.
České energetické centrum
V roce 2011 u mého bytu zazvonil člověk, že je
z pražské energetiky a nabízel sloučení faktur za
elektrickou energii a za plyn. Protože moji tehdejší dodavatelé Pražská energetika a. s. a Pražská
plynárenská o určité kooperaci uvažovaly, vzbuzovalo to důvěru. Mělo tak dojít k určitému zlevnění. Na můj přímý dotaz, zda nedojde ke změně dodavatele, jsem byl ujištěn, že nikoli. Toto je
důležité: ten podomní obchodník jednal a mluvil
tak, že jsem měl dojem, že nepřecházím k jiným
dodavatelům, že se nic nemění. Smluvní vztah byl
uzavřen na pět let. Součástí smlouvy byla i možnost (nikoli povinnost!) zaplatit mimořádnou zálohu, díky které se cena energií měla postupně
snižovat. (tzv. BONUS5O v jejich terminologii).
Navštívil jsem pak Pražskou energetiku a Pražskou plynárenskou, kde jsem zjistil, že jsem ve skutečnosti přešel k jiné firmě, k Českému energetickému centru. Tu mimořádnou zálohu jsem proto
nezaplatil a snažil se vrátit zpět. Jenže to bych musel zaplatit smluvní pokutu pět tisíc korun za odstoupení od smlouvy na dodávku elektřinu a pět tisíc korun za plyn. Nakonec jsem zálohu zaplatil, ale
oni mě opakovaně upomínali dále. Vyměnili jsme
si několik ostrých dopisů. V té době ovšem na jejich
praktiky upozorňovalo více lidí a byl o tom i pořad
v České televizi. Navrhl jsem ukončení smluvního
vztahu kvůli jejich pochybením bez sankčních poplatků a oni na to k mé úlevě přistoupili. Vrátil jsem
se ke svým původním dodavatelům, ovšem přišel
jsem o výhody věrného zákazníka.
Air Telecom
Zhruba před rokem mi na pevnou linku někdo telefonoval. Představil se jako Air Telecom, že přebírají linky od O2. Chodí po domě a za chvíli při-
jdou také ke mně. Protože v té době došlo k prodeji
O2 novému vlastníkovi, vypadalo to důvěryhodně.
Nabízeli novou smlouvu s razantním zlevněním.
Když se ukázalo, že dostanu nové číslo a pokud
bych si chtěl ponechat to staré, musel bych zaplatit snad šest tisíc korun, došlo mi, že se někdo snaží docela neomaleným a nepřátelským způsobem
převzít zákazníky, a rozhovor jsem ukončil.
Moje teta ale smlouvu uzavřela. Za změnu čísla
pevné linky a novou SIM kartu do mobilu zaplatila asi 400 korun. Pročetl jsem si podrobně smlouvu. Ukázalo se, že k uvedeným nízkým poplatkům
budou připočítávat cenu za dopravu zpráv (tedy
i telefonních hovorů) majiteli přenosové soustavy,
a to je O2. Výsledná cena je pak nakonec vyšší než
u O2. Naštěstí teta neprovedla aktivaci SIM karty
a nového čísla u pevné linky, takže jsme vše vrátili
a teta zůstala u původního operátora.
Jakých nástrah
podvodníci využívají
Momentu překvapení, kdy člověk není připraven na jimi vnucené obchodní jednání.
Název jejich firmy se jen o málo liší od názvu firmy, jejíž zákazníky chtějí přebrat. Název své firny řeknou hned na začátku, kdy člověk není zcela
pozorný, a snadno tak v člověku vzbudí dojem, že
zůstává u své firmy, jen to bude mít lepší.
Lákají na různé slevy a výhody. Uvádějí přitom
jen část skutečnosti. Výsledné ceny jsou pak dosti často vyšší.
Neupozorňují na sankční pokuty v případě, že
bude člověk chtít ukončit smlouvu před termínem, který bývá zpravidla několik let.
Vše se děje po časovým tlakem. Člověk se musí
rozhodnout okamžitě, nemá možnost si příslušné smlouvy a obchodní podmínky v klidu třeba
do příštího dne přečíst. Na okamžité uzavření
smlouvy jsou většinou vázány i některé „výhody“, které obchodník nabízí. Tím je na člověka
vytvářen ještě větší nátlak, aby smlouvu podepsal okamžitě bez důkladného zvážení.
Zpracovala Komise pro bezpečnost RMČ Prahy 8
ve spolupráci s oddělením prevence
kriminality PČR, Správy hl. m. Prahy
a redakcí časopisu Osmička
Další podrobnosti:
N
ajdete na našich webových sránkách
www.praha8.cz
STOP
ŠMEJDŮM
Jak se proti
nepoctivcům bránit:
V tomto směru můžeme doporučit především naše osvědčené zásady bezpečného
chování, které platí v případě předcházení
majetkové trestné činnosti. Ne každý podomní obchodník je vždy podvodník nebo
zloděj, ovšem dodržováním bezpečnostních zásad však chráníte především SEBE.
Vždy je pro vás bezpečnější počítat v těchto případech s tou HORŠÍ variantou. Takže:
S nikým, kdo vám nabízí jakoukoli pro
vás na první pohled výhodnou službu
nebo výhodné zboží, NEKOMUNIKUJTE.
Zabraňte přístupu těchto lidí k vašemu bytu a k bytům vašich sousedů. Uvědomte si, že vstupní dveře do domu slouží jako „filtr“ osob, které pustíte dovnitř.
Proto je ZAMYKEJTE.
Při komunikaci s neznámými lidmi po
užívejte domovní zvonky.
Pokud zpozorujete po domě pohyb podezřelých cizích osob, přivolejte vždy raději policii (PČR 158, MP 156).
O odečtu plynoměrů a vodoměrů budete informováni majitelem domu, případně správcovskou firmou. S „náhodnými“
řemeslníky nebo neohlášenými kontrolory se tudíž nebavte.
Uvědomte si, že spousta věcí se dá vyřídit, aniž byste museli otevřít dveře.
Mějte dveře k bytu opatřeny panoramatickým kukátkem a pojistným řetízkem.
Nikdy nepodléhejte vidině snadného
zbohatnutí. Zvláště nereagujte na podomní nabídky výher v loterii nebo slevových kuponů. Téměř vždy se jedná o podvod.
Nalepte si na dveře nebo ke zvonku
samolepku, kterou najdete v tomto
čísle Osmičky.