26

Měsíčník Městské části Praha 8

www.praha8.cz

 duben 2015

bezpečnost

Pomoc občanům

Kampaň Prahy 8 STOP ŠMEJDŮM:

Jak se jim bránit?

Vážení čtenáři. Jak jsme avizovali v minulých číslech našeho měsíčníku, radnice Prahy 8 vyhlásila

kampaň proti nepoctivým podomním obchodníkům. Jejím účelem je poukázat na rizika a komplikace plynoucí z podomního prodeje, který

v našem hlavním městě není doposud zakázán,

a tím iniciovat minimálně jeho omezení. Dovolte nám, abychom vás v jejím rámci seznámili se

zkušenostmi našich spoluobčanů tak, jak nám je

zaslali. Tentokrát se jedná o „obchodníky“ s energiemi a o případ „změny telefonního operátora“.

Zkušenosti pana V.B.

České energetické centrum

V roce 2011 u mého bytu zazvonil člověk, že je

z pražské energetiky a nabízel sloučení faktur za

elektrickou energii a za plyn. Protože moji tehdejší dodavatelé Pražská energetika a. s. a Pražská

plynárenská o určité kooperaci uvažovaly, vzbuzovalo to důvěru. Mělo tak dojít k určitému zlevnění. Na můj přímý dotaz, zda nedojde ke změně dodavatele, jsem byl ujištěn, že nikoli. Toto je

důležité: ten podomní obchodník jednal a mluvil

tak, že jsem měl dojem, že nepřecházím k jiným

dodavatelům, že se nic nemění. Smluvní vztah byl

uzavřen na pět let. Součástí smlouvy byla i možnost (nikoli povinnost!) zaplatit mimořádnou zálohu, díky které se cena energií měla postupně

snižovat. (tzv. BONUS5O v jejich terminologii).

Navštívil jsem pak Pražskou energetiku a Pražskou plynárenskou, kde jsem zjistil, že jsem ve skutečnosti přešel k jiné firmě, k Českému energetickému centru. Tu mimořádnou zálohu jsem proto

nezaplatil a snažil se vrátit zpět. Jenže to bych musel zaplatit smluvní pokutu pět tisíc korun za odstoupení od smlouvy na dodávku elektřinu a pět tisíc korun za plyn. Nakonec jsem zálohu zaplatil, ale

oni mě opakovaně upomínali dále. Vyměnili jsme

si několik ostrých dopisů. V té době ovšem na jejich

praktiky upozorňovalo více lidí a byl o tom i pořad

v České televizi. Navrhl jsem ukončení smluvního

vztahu kvůli jejich pochybením bez sankčních poplatků a oni na to k mé úlevě přistoupili. Vrátil jsem

se ke svým původním dodavatelům, ovšem přišel

jsem o výhody věrného zákazníka.

Air Telecom

Zhruba před rokem mi na pevnou linku někdo telefonoval. Představil se jako Air Telecom, že přebírají linky od O2. Chodí po domě a za chvíli při-

jdou také ke mně. Protože v té době došlo k prodeji

O2 novému vlastníkovi, vypadalo to důvěryhodně.

Nabízeli novou smlouvu s razantním zlevněním.

Když se ukázalo, že dostanu nové číslo a pokud

bych si chtěl ponechat to staré, musel bych zaplatit snad šest tisíc korun, došlo mi, že se někdo snaží docela neomaleným a nepřátelským způsobem

převzít zákazníky, a rozhovor jsem ukončil.

Moje teta ale smlouvu uzavřela. Za změnu čísla

pevné linky a novou SIM kartu do mobilu zaplatila asi 400 korun. Pročetl jsem si podrobně smlouvu. Ukázalo se, že k uvedeným nízkým poplatkům

budou připočítávat cenu za dopravu zpráv (tedy

i telefonních hovorů) majiteli přenosové soustavy,

a to je O2. Výsledná cena je pak nakonec vyšší než

u O2. Naštěstí teta neprovedla aktivaci SIM karty

a nového čísla u pevné linky, takže jsme vše vrátili

a teta zůstala u původního operátora.

Jakých nástrah

podvodníci využívají

 Momentu překvapení, kdy člověk není připraven na jimi vnucené obchodní jednání.

 Název jejich firmy se jen o málo liší od názvu firmy, jejíž zákazníky chtějí přebrat. Název své firny řeknou hned na začátku, kdy člověk není zcela

pozorný, a snadno tak v člověku vzbudí dojem, že

zůstává u své firmy, jen to bude mít lepší.

 Lákají na různé slevy a výhody. Uvádějí přitom

jen část skutečnosti. Výsledné ceny jsou pak dosti často vyšší.

 Neupozorňují na sankční pokuty v případě, že

bude člověk chtít ukončit smlouvu před termínem, který bývá zpravidla několik let.

 Vše se děje po časovým tlakem. Člověk se musí

rozhodnout okamžitě, nemá možnost si příslušné smlouvy a obchodní podmínky v klidu třeba

do příštího dne přečíst. Na okamžité uzavření

smlouvy jsou většinou vázány i některé „výhody“, které obchodník nabízí. Tím je na člověka

vytvářen ještě větší nátlak, aby smlouvu podepsal okamžitě bez důkladného zvážení. 

Zpracovala Komise pro bezpečnost RMČ Prahy 8

ve spolupráci s oddělením prevence

kriminality PČR, Správy hl. m. Prahy

a redakcí časopisu Osmička

Další podrobnosti:

N

 ajdete na našich webových sránkách

www.praha8.cz

STOP

ŠMEJDŮM

Jak se proti

nepoctivcům bránit:

V tomto směru můžeme doporučit především naše osvědčené zásady bezpečného

chování, které platí v případě předcházení

majetkové trestné činnosti. Ne každý podomní obchodník je vždy podvodník nebo

zloděj, ovšem dodržováním bezpečnostních zásad však chráníte především SEBE.

Vždy je pro vás bezpečnější počítat v těchto případech s tou HORŠÍ variantou. Takže:

 S nikým, kdo vám nabízí jakoukoli pro

vás na první pohled výhodnou službu

nebo výhodné zboží, NEKOMUNIKUJTE.

 Zabraňte přístupu těchto lidí k vašemu bytu a k bytům vašich sousedů. Uvědomte si, že vstupní dveře do domu slouží jako „filtr“ osob, které pustíte dovnitř.

Proto je ZAMYKEJTE.

 Při komunikaci s neznámými lidmi po­

užívejte domovní zvonky.

 Pokud zpozorujete po domě pohyb podezřelých cizích osob, přivolejte vždy raději policii (PČR 158, MP 156).

 O odečtu plynoměrů a vodoměrů budete informováni majitelem domu, případně správcovskou firmou. S „náhodnými“

řemeslníky nebo neohlášenými kontrolory se tudíž nebavte.

 Uvědomte si, že spousta věcí se dá vyřídit, aniž byste museli otevřít dveře.

 Mějte dveře k bytu opatřeny panoramatickým kukátkem a pojistným řetízkem.

 Nikdy nepodléhejte vidině snadného

zbohatnutí. Zvláště nereagujte na podomní nabídky výher v loterii nebo slevových kuponů. Téměř vždy se jedná o podvod.

 Nalepte si na dveře nebo ke zvonku

samolepku, kterou najdete v tomto

čísle Osmičky.