 duben 2015 

11

Měsíčník Městské části Praha 8

www.praha8.cz

HOSPODAŘENÍ RADNICE

Finance

Základní parametry rozpočtu

Prahy 8 na rok 2015

Struktura příjmů a výdajů rozpočtu

mil. Kč

900

výstavba

nové radnice

800

700

600

500

kultura

doprava

400

300

200

100

0

životní prostředí

zdravotnictví

a sociální oblast

školství

provoz úřadu

provozní výdaje

ný a jako vyrovnaný byl i prezentován. Prodej majetku však např. v r.

2014 kryl skoro 900 mil. korun výdajů. To si z dlouhodobého hlediska MČ nemůže dovolit. Podobně

tomu bude v letošním roce z důvodu mnoha výdajů, ke kterým Prahu 8 vážou platné smlouvy uzavřené ještě bývalým vedením radnice.

Co nás čeká

Nejnákladnější investiční akcí i pro

letošní rok bude pokračování fi-

S nížení provozních výdajů

se musí podařit, jiný scénář by vedl

k bankrotu městské části.

Z plánovaných opatření ke snížení

provozních výdajů uveďme zeštíhlení úřadu či hromadné nakupování energií na burze pro všechny organizace města včetně škol.

K těmto úsporám mělo být přikročeno již dávno. Je škoda, že se jimi

bývalé vedení nezabývalo.

Další zásadní změnou je také nezastírání schodkového hospodaření obce. Rozbujelé výdaje včetně

výdajů provozních byly dlouhodobě kryty prodejem majetku, přesto

byl rozpočet vždy účetně vyrovna-

ostatní

kryto z větší části

prodejem

majetku, z menší

části účelovými

dotacemi

běžné příjmy bez

účelových dotací

Na posledním jednání zastupitelstva byl schválen rozpočet na rok

2015. Přestože je charakter rozpočtu z velké části daný rozhodnutími

bývalého vedení radnice, rozpočet

signalizuje důležité změny do budoucna.

Zásadní je změna přístupu

k pro­vozním výdajům města. Zatímco provozní výdaje v minulosti postupně narůstaly, nová koalice hledá cesty k úsporám, aniž by

se úspory odrazily v úrovni poskytovaných služeb veřejnosti. Provozní výdaje schváleného rozpočtu pro letošní rok poklesly o cca

40 mil. korun oproti roku 2014.

Jak dále ukazuje rozpočtový výhled, nová koalice počítá s postupným snižováním těchto výdajů na

úroveň, která by byla dlouhodobě

udržitelná. Plánováno je jejich každoroční snižování o 50 mil. korun

až do doby, kdy běžné příjmy městské části plně pokryjí provozní výdaje. Jak je patrné z grafu, nejvyšší

jsou výdaje na provoz úřadu.

Snížení provozních výdajů se

koalici musí podařit, jiný scénář

by vedl k bankrotu městské části.

nančně náročné výstavby budovy

nové radnice na Palmovce (v r. 2015

bude vydáno 480 mil. korun). Další

finančně náročnou akcí je dostavba

domu sociálních služeb (v r. 2015

bude vydáno 126 mil. korun). Pro

srovnání celý rozpočet MČ na jeden rok počítá s příjmy ve výši cca

424 mil. korun.

Pro tento rok je plánováno mnoho projektů v oblasti školství. Například rekonstrukce jídelny a kuchyně

v ZŠ Ústavní (v rozpočtu je vyhrazeno 38 mil. korun), zřízení čtyř tříd

investiční výdaje

pro mateřskou školu v budově Pernerova (vyhrazeno 25 mil. korun),

půdní vestavba v ZŠ Lyčkovo náměstí (12 mil. korun).

V oblasti kultury je plánována rekonstrukce národní kulturní památky Kobyliská střelnice

(20 mil. korun).

V oblasti životního prostředí

se počítá např. s dokončením rekonstrukce Thomayerových sadů

(11 mil. korun). Dále se bude revitalizovat Karlínské náměstí. Pro

rok 2015 je v rozpočtu na tuto akci

vyhrazeno 51 mil. korun. Již nyní

však víme, že se Praze 8 podařilo

vysoutěžit tuto zakázku za výrazně

levnější částku s tím, že 87 % investičních výdajů pokryje dotace Evropské unie.

V oblasti dopravy vznikne bezpečnostní analýza krizových míst,

která vyústí v řešení nejproblematičtějších úseků silnic. Například

půjde o křižovatku u OC Krakov.

Koncepčně bude řešeno zlepšení

možností pohybu chodců a cyklistů po městské části a dopravní

situace dolní Libně a Palmovky.

V Karlíně proběhne úprava dopravního značení a parkovacích

zón.*)

Schválený rozpočet je k dispozici na webu Prahy 8 www.praha8.cz

v sekci rozpočty. Občané tak mají

názor

opozice

ODS: Rozpočet na rok 2015

jsme nepodpořili mimo jiné

z důvodu výrazného snížení

investičních prostředků nutných pro rozvoj Prahy 8. Jako

příklad lze uvést pokles investic do obnovy chodníků z řádu

desítek milionů na jednotky milionů. Přičemž finance

na běžný chod odboru dopravy, např. na různé studie či tisk

propagačních materiálů, radikálně vzrostly. 

Tomáš Mrázek, zastupitel za ODS

TOP 09: Byť velká část navrhovaného rozpočtu je podobná rozpočtu, který chystala během roku 2014 bývalá koalice,

pro zastupitele TOP 09 Praha 8

nebylo možné rozpočet podpořit. Rozpočet nepočítá s financováním Centra péče pro

žáky se speciálními vzdělávacími potřebami; z rozpočtu

byly odstraněny položky nutné k dostavbě nové radnice

a přesunu úředníků; položka

na personální náklady zůstává stále stejně vysoká. Zákroky

a změny, které byly v rozpočtu provedeny, nevedou k žádnému avizovanému zlepšení

financování městské části. Zatím jediné, co bylo provedeno, je nesmyslné škrtání potřebných investic a zahrnování

blíže neobjasněných položek.

To vše za nejasného programu

a priorit současného vedení,

které občany odmítá seznámit

se svým programovým prohlášením. 

Petra Hainzová, předsedkyně

zastupitelského klubu

TOP 09 Praha 8

možnost se hlouběji seznámit s jednotlivými položkami. 

Eliška Vejchodská, předsedkyně

finančního výboru zastupitelstva

MČ Praha 8 (Strana zelených)

*) F inancování akcí spojených s dopravou

je zahrnuto v provozních výdajích.

Praha 8 je financuje formou daru

magistrátu, který je vlastníkem dopravní

infrastruktury.