duben 2015
11
Měsíčník Městské části Praha 8
www.praha8.cz
HOSPODAŘENÍ RADNICE
Finance
Základní parametry rozpočtu
Prahy 8 na rok 2015
Struktura příjmů a výdajů rozpočtu
mil. Kč
900
výstavba
nové radnice
800
700
600
500
kultura
doprava
400
300
200
100
0
životní prostředí
zdravotnictví
a sociální oblast
školství
provoz úřadu
provozní výdaje
ný a jako vyrovnaný byl i prezentován. Prodej majetku však např. v r.
2014 kryl skoro 900 mil. korun výdajů. To si z dlouhodobého hlediska MČ nemůže dovolit. Podobně
tomu bude v letošním roce z důvodu mnoha výdajů, ke kterým Prahu 8 vážou platné smlouvy uzavřené ještě bývalým vedením radnice.
Co nás čeká
Nejnákladnější investiční akcí i pro
letošní rok bude pokračování fi-
S nížení provozních výdajů
se musí podařit, jiný scénář by vedl
k bankrotu městské části.
Z plánovaných opatření ke snížení
provozních výdajů uveďme zeštíhlení úřadu či hromadné nakupování energií na burze pro všechny organizace města včetně škol.
K těmto úsporám mělo být přikročeno již dávno. Je škoda, že se jimi
bývalé vedení nezabývalo.
Další zásadní změnou je také nezastírání schodkového hospodaření obce. Rozbujelé výdaje včetně
výdajů provozních byly dlouhodobě kryty prodejem majetku, přesto
byl rozpočet vždy účetně vyrovna-
ostatní
kryto z větší části
prodejem
majetku, z menší
části účelovými
dotacemi
běžné příjmy bez
účelových dotací
Na posledním jednání zastupitelstva byl schválen rozpočet na rok
2015. Přestože je charakter rozpočtu z velké části daný rozhodnutími
bývalého vedení radnice, rozpočet
signalizuje důležité změny do budoucna.
Zásadní je změna přístupu
k provozním výdajům města. Zatímco provozní výdaje v minulosti postupně narůstaly, nová koalice hledá cesty k úsporám, aniž by
se úspory odrazily v úrovni poskytovaných služeb veřejnosti. Provozní výdaje schváleného rozpočtu pro letošní rok poklesly o cca
40 mil. korun oproti roku 2014.
Jak dále ukazuje rozpočtový výhled, nová koalice počítá s postupným snižováním těchto výdajů na
úroveň, která by byla dlouhodobě
udržitelná. Plánováno je jejich každoroční snižování o 50 mil. korun
až do doby, kdy běžné příjmy městské části plně pokryjí provozní výdaje. Jak je patrné z grafu, nejvyšší
jsou výdaje na provoz úřadu.
Snížení provozních výdajů se
koalici musí podařit, jiný scénář
by vedl k bankrotu městské části.
nančně náročné výstavby budovy
nové radnice na Palmovce (v r. 2015
bude vydáno 480 mil. korun). Další
finančně náročnou akcí je dostavba
domu sociálních služeb (v r. 2015
bude vydáno 126 mil. korun). Pro
srovnání celý rozpočet MČ na jeden rok počítá s příjmy ve výši cca
424 mil. korun.
Pro tento rok je plánováno mnoho projektů v oblasti školství. Například rekonstrukce jídelny a kuchyně
v ZŠ Ústavní (v rozpočtu je vyhrazeno 38 mil. korun), zřízení čtyř tříd
investiční výdaje
pro mateřskou školu v budově Pernerova (vyhrazeno 25 mil. korun),
půdní vestavba v ZŠ Lyčkovo náměstí (12 mil. korun).
V oblasti kultury je plánována rekonstrukce národní kulturní památky Kobyliská střelnice
(20 mil. korun).
V oblasti životního prostředí
se počítá např. s dokončením rekonstrukce Thomayerových sadů
(11 mil. korun). Dále se bude revitalizovat Karlínské náměstí. Pro
rok 2015 je v rozpočtu na tuto akci
vyhrazeno 51 mil. korun. Již nyní
však víme, že se Praze 8 podařilo
vysoutěžit tuto zakázku za výrazně
levnější částku s tím, že 87 % investičních výdajů pokryje dotace Evropské unie.
V oblasti dopravy vznikne bezpečnostní analýza krizových míst,
která vyústí v řešení nejproblematičtějších úseků silnic. Například
půjde o křižovatku u OC Krakov.
Koncepčně bude řešeno zlepšení
možností pohybu chodců a cyklistů po městské části a dopravní
situace dolní Libně a Palmovky.
V Karlíně proběhne úprava dopravního značení a parkovacích
zón.*)
Schválený rozpočet je k dispozici na webu Prahy 8 www.praha8.cz
v sekci rozpočty. Občané tak mají
názor
opozice
ODS: Rozpočet na rok 2015
jsme nepodpořili mimo jiné
z důvodu výrazného snížení
investičních prostředků nutných pro rozvoj Prahy 8. Jako
příklad lze uvést pokles investic do obnovy chodníků z řádu
desítek milionů na jednotky milionů. Přičemž finance
na běžný chod odboru dopravy, např. na různé studie či tisk
propagačních materiálů, radikálně vzrostly.
Tomáš Mrázek, zastupitel za ODS
TOP 09: Byť velká část navrhovaného rozpočtu je podobná rozpočtu, který chystala během roku 2014 bývalá koalice,
pro zastupitele TOP 09 Praha 8
nebylo možné rozpočet podpořit. Rozpočet nepočítá s financováním Centra péče pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami; z rozpočtu
byly odstraněny položky nutné k dostavbě nové radnice
a přesunu úředníků; položka
na personální náklady zůstává stále stejně vysoká. Zákroky
a změny, které byly v rozpočtu provedeny, nevedou k žádnému avizovanému zlepšení
financování městské části. Zatím jediné, co bylo provedeno, je nesmyslné škrtání potřebných investic a zahrnování
blíže neobjasněných položek.
To vše za nejasného programu
a priorit současného vedení,
které občany odmítá seznámit
se svým programovým prohlášením.
Petra Hainzová, předsedkyně
zastupitelského klubu
TOP 09 Praha 8
možnost se hlouběji seznámit s jednotlivými položkami.
Eliška Vejchodská, předsedkyně
finančního výboru zastupitelstva
MČ Praha 8 (Strana zelených)
*) F inancování akcí spojených s dopravou
je zahrnuto v provozních výdajích.
Praha 8 je financuje formou daru
magistrátu, který je vlastníkem dopravní
infrastruktury.