10
Měsíčník Městské části Praha 8
www.praha8.cz
duben 2015
HOSPODAŘENÍ RADNICE
Prověrka
Audit hospodaření s majetkem
městské části odhalil závažná
pochybení minulého vedení
Porovnání výběru nájemného MČ Praha 8
proti tržnímu průměru
(v Kč na m2, obchodní prostory-starší zástavba)
LIBEŇ
KARLÍN
600
525
491
500
445
387
400
300
175
200
70
100
Cena zakázky dosáhla výše 2,2 milionu korun, dle vyjádření znalce
z oboru stavebnictví byla zakázka
předražena až o 900 tisíc korun, což
je více jak 40 % z ceny zakázky. Zajímavostí je, že zakázku realizovala
společnost Aqua SUN s.r.o., jejíž majitelkou je nově zvolená zastupitelka
za ODS v Praze 8 (zdroj: www.justice.cz). Společnost Aqua SUN s.r.o.
byla současně třrtím nejvýznamnějším dodavatelem prací oprav bytů
a nebytových prostor v minulém volebním období a za posledních šest
let inkasovala od MČ Praha 8 celkem
39 mil. korun. V souvislosti s opravami a údržbou majetku je třeba
zmínit také nestandardní pravomoci bývalého vedoucího odboru majetku, kterému rada udělila výjimku
na výši limitu pro schvalování zakázek oprav a údržby až do výše 500 tisíc korun, přičemž do této částky bylo schvalováno více jak 90 %
všech zakázek bez řádné soutěže
rk
ma
en
ch
lity
rea
Lib
eň
- -b
eb
S
Lib
eň
Lib
eň
-w
ha
8
Pra
MČ
be
nch
ín -
rea
Kar
l
we
bS
ín -
ma
lity
ín
Kar
l
Kar
l
ha
8
Pra
rk
0
MČ
Nové vedení radnice MČ Praha 8 reprezentované novým radním zodpovědným za majetek panem Radomírem Nepilem (ANO) si
po volbách nechalo zpracovat audit hospodaření s majetkem v minulém volebním období. Závěry
z provedeného auditu jsou šokující a poukázaly na závažné chyby
v hospodaření s majetkem městské
části v minulosti.
Audit byl provedený externím
nezávislým auditorem v období
ledna až února 2015 a zahrnoval
kontrolu uzavřených smluv na pronájem nemovitostí, smluv na opravy a údržbu majetku a posouzení
spolupráce s dodavateli služeb. Klíčovým zjištěním auditu byla velmi
nízká rentabilita (návratnost) majetku v držení městské části, a to na
úrovni zanedbatelných 0,3 %.
Mezi klíčové důvody vedoucí
k takto nízké návratnosti majetku
patří dle zjištění auditu především
nízká dosahovaná efektivita vybírání nájemného, kdy současná výše
nájemného dosahuje úrovně pouhých 35 % tržního průměru. V případě zvýšení nájemného u nebytových prostor se smlouvami na dobu
neurčitou odhadl audit roční potenciál k nárůstu výnosů na úrovni
zhruba 10–17 milionů korun.
Dalším důvodem nízké rentability majetku byly dle auditu vysoké náklady na opravy a údržbu nemovitostí, kdy v průměru 85–90 %
z výnosů z pronájmu bylo v minulosti „prohospodařeno“ na správu,
opravy, údržbu a investice. V rámci
prověřovaných smluv byly identifikovány v průměru o 20–30 % vyšší
náklady na opravy a údržbu, než je
obvyklé, nezřídka kdy i s nižší kvalitou prováděných prací. Příkladem
takové „efektivně vysoutěžené“ zakázky byla výmalba společných prostor v objektu Taussigova 1/1172.
Třetím významným faktorem
nízké návratnosti majetku byly dle
auditu vysoké náklady na správu
nemovitostí. Audit vyčíslil celkové náklady na poskytované služby správcovských firem na úrovni
zhruba dvojnásobku oproti obvyklé odměně správcovských firem.
Současně bylo zjištěno, že správcovské firmy neplnily některé povinnosti pro ně vyplývající z uzavřených mandátních smluv, a to
zejména v oblasti procesu řízení a vymáhání pohledávek za nájemné. Městská část evidovala ke
konci roku 2014 cca 120 milionů
korun pohledávek po splatnosti,
což je víceméně výše ročního výnosu z nájmů. Dle zjištění auditu
trvalo například v Karlíně zaslání
upomínky o vzniklém dluhu v průměru 9,5 měsíce a následně šest
měsíců trvalo, než byly podniknuty kroky k soudnímu vymáhání.
Vzhledem k povaze velké části po-
názor
opozice
ODS: Naše vyjádření je velmi stručné, jelikož jde o reakci na „článek o auditu“, nikoli na „audit“. Těžko můžeme
rea ovat na tvrzení, která neg
byla ničím podložena, resp.
do termínu, ve kterém jsme se
měli vyjádřit, nebyl zastupitelům předložen audit, o němž
celý článek pojednává. Už jen
to, že byl narychlo předložen
v době, kdy bylo médii přetřásáno dvojí vytištění časopisu
Osmička, vyvolává spíše mnoho otázek.
Nelze se tak vyhnout podezření, že vše jen mělo překrýt
tuto aférku. V dohledné době
na našich webových stránkách
uveřejníme veškeré dokumenty k zakázce, která je zde
zmíněna, aby se měl každý
možnost přesvědčit o nepravdivosti těchto tvrzení.
Ondřej Gros, zastupitel za ODS
TOP 09: TOP 09 nemůže reagovat na závěrečnou zprávu z auditu hospodaření, protože ji
doposud od současné koalice
neobdržela. A to přesto, že už
na jednání Zastupitelstva 11. 3.
byla informace v písemné podobě všem stranám přislíbena.
Nebudeme tedy hodnotit něco,
s čím jsme se nemohli blíže seznámit, neznáme ani autora
auditu, ani metodiku, jakou byl
vypracován.
Markéta Adamová, zastupitelka
a předsedkyně TOP 09 Praha 8
hledávek z pohledu jejich „nedobytnosti“ bude muset být poměrně vysoký podíl těchto pohledávek
v budoucnu zřejmě odepsán.
Na závěr je třeba dodat, že současné vedení radnice MČ Praha 8
dělá vše pro to, aby zefektivnilo
hospodaření s majetkem městské
části a dosáhlo identifikovaného
potenciálu zlepšení na úrovni milionů korun, o které městská část
v minulých letech každý rok přicházela.
Michal Fišer, zastupitel (ANO)