10

Měsíčník Městské části Praha 8

www.praha8.cz

 duben 2015

HOSPODAŘENÍ RADNICE

Prověrka

Audit hospodaření s majetkem

městské části odhalil závažná

pochybení minulého vedení

Porovnání výběru nájemného MČ Praha 8

proti tržnímu průměru

(v Kč na m2, obchodní prostory-starší zástavba)

LIBEŇ

KARLÍN

600

525

491

500

445

387

400

300

175

200

70

100

Cena zakázky dosáhla výše 2,2 milionu korun, dle vyjádření znalce

z  oboru stavebnictví byla zakázka

předražena až o 900 tisíc korun, což

je více jak 40 % z ceny zakázky. Zajímavostí je, že zakázku realizovala

společnost Aqua SUN s.r.o., jejíž majitelkou je nově zvolená zastupitelka

za ODS v Praze 8 (zdroj: www.justice.cz). Společnost Aqua SUN s.r.o.

byla současně třrtím nejvýznamnějším dodavatelem prací oprav bytů

a nebytových prostor v minulém volebním období a za posledních šest

let inkasovala od MČ Praha 8 celkem

39 mil. korun. V souvislosti s opravami a  údržbou majetku je třeba

zmínit také nestandardní pravomoci bývalého vedoucího odboru majetku, kterému rada udělila výjimku

na výši limitu pro schvalování zakázek oprav a údržby až do výše 500 tisíc korun, přičemž do této částky bylo schvalováno více jak 90 %

všech zakázek bez řádné soutěže

rk

ma

en

ch

lity

rea

Lib

eň

- -b

eb

S

Lib

eň

Lib

eň

-w

ha

8

Pra

MČ

be

nch

ín -

rea

Kar

l

we

bS

ín -

ma

lity

ín

Kar

l

Kar

l

ha

8

Pra

rk

0

MČ

Nové vedení radnice MČ Praha 8 reprezentované novým  radním zodpovědným za majetek panem Radomírem Nepilem (ANO) si

po volbách nechalo zpracovat audit hospodaření s  majetkem v  minulém volebním období. Závěry

z  provedeného auditu jsou šokující a poukázaly na závažné chyby

v hospodaření s majetkem městské

části v minulosti.

Audit byl provedený externím

nezávislým auditorem v  období

ledna až února 2015 a  zahrnoval

kontrolu uzavřených smluv na pronájem nemovitostí, smluv na opravy a  údržbu majetku a  posouzení

spolupráce s dodavateli služeb. Klíčovým zjištěním auditu byla velmi

nízká rentabilita (návratnost) majetku v držení městské části, a to na

úrovni zanedbatelných 0,3 %.

Mezi klíčové důvody vedoucí

k  takto nízké návratnosti majetku

patří dle zjištění auditu především

nízká dosahovaná efektivita vybírání nájemného, kdy současná výše

nájemného dosahuje úrovně pouhých 35 % tržního průměru. V případě zvýšení nájemného u nebytových prostor se smlouvami na dobu

neurčitou odhadl audit roční potenciál k nárůstu výnosů na úrovni

zhruba 10–17 milionů korun.

Dalším důvodem nízké rentability majetku byly dle auditu vysoké náklady na opravy a údržbu nemovitostí, kdy v průměru 85–90 %

z výnosů z pronájmu bylo v minulosti „prohospodařeno“ na správu,

opravy, údržbu a investice. V rámci

prověřovaných smluv byly identifikovány v průměru o 20–30 % vyšší

náklady na opravy a údržbu, než je

obvyklé, nezřídka kdy i s nižší kvalitou prováděných prací. Příkladem

takové „efektivně vysoutěžené“ zakázky byla výmalba společných prostor v  objektu Taussigova 1/1172.

Třetím významným faktorem

nízké návratnosti majetku byly dle

auditu vysoké náklady na správu

nemovitostí. Audit vyčíslil celkové náklady na poskytované služby správcovských firem na úrovni

zhruba dvojnásobku oproti obvyklé odměně správcovských firem.

Současně bylo zjištěno, že správcovské firmy neplnily některé povinnosti pro ně vyplývající z  uzavřených mandátních smluv, a  to

zejména v  oblasti procesu řízení a  vymáhání pohledávek za nájemné. Městská část evidovala ke

konci roku 2014 cca 120 milionů

korun pohledávek po splatnosti,

což je víceméně výše ročního výnosu z nájmů. Dle zjištění auditu

trvalo například v Karlíně zaslání

upomínky o vzniklém dluhu v průměru 9,5 měsíce a  následně šest

měsíců trvalo, než byly podniknuty kroky k soudnímu vymáhání.

Vzhledem k povaze velké části po-

názor

opozice

ODS: Naše vyjádření je velmi stručné, jelikož jde o reakci na „článek o auditu“, nikoli na „audit“. Těžko můžeme

rea­ ovat na tvrzení, která neg

byla ničím podložena, resp.

do termínu, ve kterém jsme se

měli vyjádřit, nebyl zastupitelům předložen audit, o němž

celý článek pojednává. Už jen

to, že byl narychlo předložen

v době, kdy bylo médii přetřásáno dvojí vytištění časopisu

Osmička, vyvolává spíše mnoho otázek.

Nelze se tak vyhnout podezření, že vše jen mělo překrýt

tuto aférku. V dohledné době

na našich webových stránkách

uveřejníme veškeré dokumenty k zakázce, která je zde

zmíněna, aby se měl každý

možnost přesvědčit o nepravdivosti těchto tvrzení. 

Ondřej Gros, zastupitel za ODS

TOP 09: TOP 09 nemůže reagovat na závěrečnou zprávu z auditu hospodaření, protože ji

doposud od současné koalice

neobdržela. A to přesto, že už

na jednání Zastupitelstva 11. 3.

byla informace v písemné podobě všem stranám přislíbena.

Nebudeme tedy hodnotit něco,

s čím jsme se nemohli blíže seznámit, neznáme ani autora

auditu, ani metodiku, jakou byl

vypracován. 

Markéta Adamová, zastupitelka

a předsedkyně TOP 09 Praha 8

hledávek z  pohledu jejich „nedobytnosti“ bude muset být poměrně vysoký podíl těchto pohledávek

v budoucnu zřejmě odepsán.

Na závěr je třeba dodat, že současné vedení radnice MČ Praha 8

dělá vše pro to, aby zefektivnilo

hospodaření s  majetkem městské

části a  dosáhlo identifikovaného

potenciálu zlepšení na úrovni milionů korun, o  které městská část

v  minulých letech každý rok přicházela. 

Michal Fišer, zastupitel (ANO)