Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ÚNOR 2023 

www.praha8.cz

7

NOVINKA

V pruzích pro

autobusy pojedou

i skútry a motorky

Vyhrazenými jízdními pruhy pro autobusy MHD budou

moci od jara jezdit skútry a motocykly. Záměr schválil

silniční správní úřad magistrátu. Důvodem zavedení

změny je zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu.

Vyhrazené „buspruhy“ využívají kromě autobusů také policisté, strážníci, záchranáři nebo

taxikáři a na některých místech

jsou určeny i cyklistům.

BEZPEČNĚJŠÍ PROVOZ

A MÉNĚ AUT

„Povolení jízdy v buspruzích

považujeme za logický krok,

proto tuto změnu vítáme.

Alespoň trochu tím podpoříme

řidiče skútrů, kteří v provozu

nezabírají příliš mnoho prostoru a nezpůsobují kolony.

Každý skútr nebo motorka pak

znamená, že na ulicích je

méně aut, což je výhodné pro

všechny,“ vysvětlil Tomáš

Slabihoudek (TOP 09 + STAN),

radní pro dopravu. Motocyklisté a řidiči skútrů využívali

tyto pruhy k předjíždění kolon

a poté se řadili zpět do pruhů

mezi auta. Tyto manévry,

často nebezpečné, nové opatření omezí, čímž se sníží riziko

nehod. Bezpečnost se zvýší

i pro cyklisty, protože je motocykly a skútry nebudou ohrožovat zmíněným přejížděním

mezi pruhy. Cyklisté budou

zároveň počítat s tím, že v pruzích jezdí i motorky a skútry.

Plynulosti provozu autobusů

ve vyhrazených pruzích se

 S vedením města se v této věci shodujeme, říká Martin Jedlička

nové opatření nedotkne,

protože rychlost motocyklů je

srovnatelná s autobusy.

POČET BUSPRUHŮ ROSTE

Po celé Praze je aktuálně celkem

66 kilometrů buspruhů. Za

poslední rok přibyly více než

čtyři kilometry. V Praze 8 jsou

vyhrazené pruhy v ulicích

Horňátecká, Čimická a několik

dalších krátkých úseků. V některých jiných městských částech ale v nedávné době vedení

města počet těchto pruhů výrazně rozšířilo.

V některých vyhrazených

pruzích můžou jezdit mimo

vyhrazené časy i řidiči automobilů. „Ohledně autobusových

pruhů jsme měli s vedením

města spor, protože Praha

v nich chtěla zakázat jízdu

automobilů úplně. V některých

úsecích přitom můžou autobusovými pruhy jezdit i řidiči aut

například o víkendu. Rušit tento

režim nám připadalo zbytečné

a zastupitelstvo Prahy nám dalo

za pravdu. V této věci máme ale

s vedením Prahy shodu, není

důvod, aby řidiči skútrů nemohli tyto pruhy využívat,“ konstatoval Martin Jedlička (TOP 09 +

STAN), předseda komise pro

dopravu. (TK)

PARKOVÁNÍ

Ulice a chodníky nejsou vrakoviště

Mnoho desítek odstavených vraků se podařilo v posledních čtyřech letech odtáhnout

z ulic Prahy 8. Ale i když vraky mizí, neustále se objevují nové, ke kterým se jejich

majitelé neznají. V zájmu obyvatel i městské části je se takových vozidel co nejrychleji zbavit, radnice ale musí postupovat

podle platné legislativy.

Autovraky a dlouhodobě odstavená

vozidla zabírají parkovací místa obyvatelům

Prahy 8, komplikují pravidelné čištění ulic,

často se stávají dočasným příbytkem pro

bezdomovce a v neposlední řadě představují hrozbu ekologické havárie při případném

úniku provozních kapalin. Přesto trvá

i dlouhé měsíce, než se nahlášený automobil podaří ze silnice odstranit.

„Za poslední roky se nám podařilo nechat

odtáhnout desítky autovraků z ulic Prahy 8.

Není to vždy jednoduché, musíme postupovat podle zákona, který uvádí definici

vraku, a i přes novelu z roku 2020, díky

které můžeme nechat odtáhnout i vozidla,

 Jeden z vraků v Trojské ulici, který se

podařilo v nedávné době odtáhnout

která mají šest měsíců propadlou STK,

a přitom na první pohled nevypadají jako

nezpůsobilá k provozu, trvá celý proces

minimálně tři měsíce. Často bohužel i déle,“

uvádí radní pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09 + STAN). Vrakem je podle

zákona o pozemních komunikacích takové

vozidlo, které je pro závady v technickém

stavu zjevně technicky nezpůsobilé a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu,

doplnění nebo opravu podstatných částí

mechanismu nebo konstrukce silničního

vozidla. Podstatnými částmi mechanismu

se myslí například motor nebo část karoserie. Ulomená zrcátka, vypuštěný vzduch

v pneumatikách nebo rozbitá skla tedy dle

zákona z vozidla vrak nedělají.

„Ačkoli nejde zařídit odstranění autovraků

z našich ulic ze dne na den, snažíme se při

každém nahlášení takového vozidla postupovat co nejrychleji. Velmi nám pomáhají

občané Prahy 8, kteří na radnici posílají

fotografie ‚podezřelých‘ automobilů a my tak

můžeme obratem iniciovat potřebné šetření

na místě,“ dodává předseda komise pro

dopravu Martin Jedlička (TOP 09 + STAN).

Pokud i vy víte o nějakém autovraku ve

vašem okolí, pošlete prosím jeho pozici

a ideálně i fotografii na e-mail martin.jedlicka@praha8.cz. (TK)