6
Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ÚNOR 2023
www.praha8.cz
Doprava
INFRASTRUKTURA
Výstavba Štvanické lávky finišuje
Stavba lávky pro pěší a cyklisty, která propojí
Holešovice a Karlín, bude dokončena na jaře tohoto
roku. Z karlínské strany na ni bude navazovat
i rekonstruovaná cyklostezka.
O lávce, která propojí Karlín
a Holešovice s ostrovem Štvanice, se diskutuje již více než
20 let. Samotnou stavbu ale
ovlivnily povodně v roce 2002.
Původní projekt nevyhovoval
novým nárokům na bezpečnost
a nesplňoval podmínku bezbariérovosti. Podoba lávky, jejíž
realizace se v těchto měsících
chýlí ke konci, vzešla z architektonické soutěže z roku
2017, do které se přihlásilo
více než 50 architektonických
studií. Autory vítězného návr-
hu jsou Petr Tej, Marek Blank
a Jan Mourek.
„Samotná stavba Štvanické
lávky začala téměř přesně před
rokem a v současné době je na
svém místě většina z 57 betonových segmentů, ze kterých se
lávka skládá. Průběh realizace
projektu pravidelně kontrolujeme a navzdory ztížené situaci ve
stavebnictví nepředpokládáme
žádné výrazné zdržení výstavby. A na jaře tohoto roku bude
lávka v provozu. Na naší karlínské straně navíc dojde k úpravě
veřejného prostoru na přilehlém
soukromém pozemku,“ komentuje aktuální stav radní pro
dopravu Tomáš Slabihoudek
(TOP 09 + STAN).
Podle vyjádření náměstka
primátora Adama Scheinherra
(Praha sobě) ze začátku ledna se
lávka dostává do poslední etapy,
hrubá stavba je hotová z Karlína
přes Štvanici a běží finální práce
přes Vltavu do Holešovic. Po
dokončení se stane lávka
18. pražským mostem. Její
délka bude 299,4 metru, boční
rampa na Štvanici bude dlouhá
84 metrů. Konstrukce Štvanické
lávky je navržena z unikátního
materiálu, vyvinutého ČVUT
v Praze, díky kterému bude mít
most vynikající mechanické
vlastnosti a vysokou trvanlivost. Lávka bude minimalistického vzhledu, aby nebránila ve
výhledech na město a krajinu.
„V polovině ledna jsme zahájili
rekonstrukci posledního úseku
cyklostezky A2 na Rohanském
ostrově, která bude přímo
napojena na Štvanickou lávku.
Stejně jako předchozí úsek od
Libeňského mostu, i zde cyklostezku rozšíříme na 4 metry,
místo současného rozbahněného mlatu a počítáme i s vybudováním chybějícího veřejného
osvětlení. Dokončení úprav
plánujeme tak, aby lávka i cyklostezka mohly sloužit občanům
už během jara,“ doplňuje předseda komise pro dopravu Martin
Jedlička (TOP 09 + STAN). (TK)
Podoba Štvanické lávky v průběhu stavby v lednu 2023
BEZPEČNOST
Počet osvětlených přechodů se zvýší
Vedení městské části ve spolupráci s městskou společností THMP zařizuje instalaci
přisvětlení na přechody, které jsou v noci
hůře viditelné. Takových je v městské části
stále mnoho, a pokud se nacházejí na využívaných přechodech, jejich přisvětlení je
žádoucí. V zájmu bezpečnosti chodců –
a i jako prevence proti nehodám – se tomu
vedení Prahy 8 intenzivně věnuje. „Přisvětlením přechodů se zabýváme delší dobu.
Osobně jednám se zástupci městské firmy
Technologie hlavního města Prahy, která se
o osvětlení v Praze stará. Ještě letos se
dočkáme přisvětlení přechodů na několika
místech. Další jsou v plánu příští rok,“
uvedl radní pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09 + STAN).
Zapojit se můžete i vy. Pokud máte tipy
na přisvětlení přechodů, posílejte je na
e-mail tomas.slabihoudek@praha8.cz. (TK)
Přisvětlení přechodů v roce 2023:
Vršní, Pod Sídlištěm
Zhořelecká, Lodžská
Zhořelecká, Bohnická (východ)
Zhořelecká, Bohnická (západ)
Lodžská, Těšínská
Na Štamberku, Kokořínská (MČ Ďáblice)