6

Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ÚNOR 2023 

www.praha8.cz

Doprava

INFRASTRUKTURA

Výstavba Štvanické lávky finišuje

Stavba lávky pro pěší a cyklisty, která propojí

Holešovice a Karlín, bude dokončena na jaře tohoto

roku. Z karlínské strany na ni bude navazovat

i rekonstruovaná cyklostezka.

O lávce, která propojí Karlín

a Holešovice s ostrovem Štvanice, se diskutuje již více než

20 let. Samotnou stavbu ale

ovlivnily povodně v roce 2002.

Původní projekt nevyhovoval

novým nárokům na bezpečnost

a nesplňoval podmínku bezbariérovosti. Podoba lávky, jejíž

realizace se v těchto měsících

chýlí ke konci, vzešla z architektonické soutěže z roku

2017, do které se přihlásilo

více než 50 architektonických

studií. Autory vítězného návr-

hu jsou Petr Tej, Marek Blank

a Jan Mourek.

„Samotná stavba Štvanické

lávky začala téměř přesně před

rokem a v současné době je na

svém místě většina z 57 betonových segmentů, ze kterých se

lávka skládá. Průběh realizace

projektu pravidelně kontrolujeme a navzdory ztížené situaci ve

stavebnictví nepředpokládáme

žádné výrazné zdržení výstavby. A na jaře tohoto roku bude

lávka v provozu. Na naší karlínské straně navíc dojde k úpravě

veřejného prostoru na přilehlém

soukromém pozemku,“ komentuje aktuální stav radní pro

dopravu Tomáš Slabihoudek

(TOP 09 + STAN).

Podle vyjádření náměstka

primátora Adama Scheinherra

(Praha sobě) ze začátku ledna se

lávka dostává do poslední etapy,

hrubá stavba je hotová z Karlína

přes Štvanici a běží finální práce

přes Vltavu do Holešovic. Po

dokončení se stane lávka

18. pražským mostem. Její

délka bude 299,4 metru, boční

rampa na Štvanici bude dlouhá

84 metrů. Konstrukce Štvanické

lávky je navržena z unikátního

materiálu, vyvinutého ČVUT

v Praze, díky kterému bude mít

most vynikající mechanické

vlastnosti a vysokou trvanlivost. Lávka bude minimalistického vzhledu, aby nebránila ve

výhledech na město a krajinu.

„V polovině ledna jsme zahájili

rekonstrukci posledního úseku

cyklostezky A2 na Rohanském

ostrově, která bude přímo

napojena na Štvanickou lávku.

Stejně jako předchozí úsek od

Libeňského mostu, i zde cyklostezku rozšíříme na 4 metry,

místo současného rozbahněného mlatu a počítáme i s vybudováním chybějícího veřejného

osvětlení. Dokončení úprav

plánujeme tak, aby lávka i cyklostezka mohly sloužit občanům

už během jara,“ doplňuje předseda komise pro dopravu Martin

Jedlička (TOP 09 + STAN). (TK)

 Podoba Štvanické lávky v průběhu stavby v lednu 2023

BEZPEČNOST

Počet osvětlených přechodů se zvýší

Vedení městské části ve spolupráci s městskou společností THMP zařizuje instalaci

přisvětlení na přechody, které jsou v noci

hůře viditelné. Takových je v městské části

stále mnoho, a pokud se nacházejí na využívaných přechodech, jejich přisvětlení je

žádoucí. V zájmu bezpečnosti chodců –

a i jako prevence proti nehodám – se tomu

vedení Prahy 8 intenzivně věnuje. „Přisvětlením přechodů se zabýváme delší dobu.

Osobně jednám se zástupci městské firmy

Technologie hlavního města Prahy, která se

o osvětlení v Praze stará. Ještě letos se

dočkáme přisvětlení přechodů na několika

místech. Další jsou v plánu příští rok,“

uvedl radní pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09 + STAN).

Zapojit se můžete i vy. Pokud máte tipy

na přisvětlení přechodů, posílejte je na

e-mail tomas.slabihoudek@praha8.cz. (TK)

Přisvětlení přechodů v roce 2023:

 Vršní, Pod Sídlištěm

 Zhořelecká, Lodžská

 Zhořelecká, Bohnická (východ)

 Zhořelecká, Bohnická (západ)

 Lodžská, Těšínská

 Na Štamberku, Kokořínská (MČ Ďáblice)