OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2016
Karel Šašek
radní
MČ Praha 8 za ČSSD
ČSSD
Petr Vilím
zastupitel
MČ Praha 8 za KSČM
KSČM
Zásadní je
diskuse s občany
Příliš mnoho
otazníků
V současné době jsou zpracovávány dva zásadní dokumenty
pro rozvoj hlavního města
Prahy. A to nový územní plán
Prahy a Strategický plán
hlavního města Prahy. Tyto
plány by měly nahradit ty
stávající, které jsou již zastaralé
a neodrážejí aktuální potřeby
rozvoje města. Praha za poslední
dekádu prošla významnými
proměnami a velké změny
nastaly i v dopravě. Celkové
výkony automobilové dopravy
prošly poměrně bouřlivým
vývojem, což se velmi negativně
odráží na kvalitě života obyvatel.
Abychom dosáhli výsledného
cíle, tedy zklidnění dopravy na
území naší městské části, je
zapotřebí změnit přístup
k řešení dopravy, včetně
plánování budoucího rozvoje
dopravní infrastruktury. To
znamená reflexi na změny
v ekonomice a v rozpočtových
možnostech „velkého“ města
a naší městské části, potřebu
reagovat na změny v požadavcích obyvatel osmičky, a na
změny v dopravním chování
obyvatel. Je proto nezbytné
veškeré projekty posuzovat
podle základních kritérií. A to
podle udržitelnosti a proveditelnosti, kvality prostoru a přínosu
k životnímu prostředí.
Tato kritéria mají za cíl
sledovat kvalitu života v blízkém
okolí, zohledňovat přínosy
a dopady investic k udržitelné
mobilitě a mají vliv na stanovení
priorit investic v dopravě. Proto,
než začneme rozdělovat naše
spoluobčany na ty, kteří tramvaj
do Bohnic chtějí, a na ty, co ji
nechtějí, musíme znát celou
řadu odpovědí na základní
otázky. Neboť chceme-li
dosáhnout zvýšení kvality
života obyvatel Bohnic a Čimic
musíme zajistit i kvalitu
prostoru, ve kterém se pohybují.
Nesmíme však dopustit, aby
výstavba tramvajové tratě ve
svém konečném důsledku
nebyla spíše bariérou uživatelské přívětivosti Bohnic.
Tramvaj do oblasti sídliště
Bohnice by byla přínosem pro
místní obyvatele. Snížilo by se
zatížení emisemi, ale je celý
podnik reálný?
Kudy by vedla tramvajová
trať? Chtěli bychom ji od metra
Kobylisy vést po Čimické ulici?
Tím by došlo ke snížení počtu
jízdních pruhů v jejích obou
směrech a snížila by se propustnost nejen Čimické, ale i
Kobyliského náměstí. Těžko si
představit koleje v ulicích
sídliště, které jsou již dnes
zacpány parkujícími auty. Trať,
vedoucí po jižním okraji sídliště
ulicí K Pazderkám, která by
svými parametry vyhovovala
s možným připojením přes most
směrem na Prahu 6, není to
nejvhodnější řešení vzhledem
k docházkové vzdálenosti
případných stanic od lokality
Starých Bohnic a přilehlých ulic.
Vést tramvajovou trať od
Kobyliské vozovny směrem
k Psychiatrické nemocnici
Bohnice přes ulici K Ládví nelze
s ohledem na zastavěnost
pozemků a šířky komunikace.
Vraťme se k připojení směrem
na Prahu 6. Již v minulosti se
Zoo Praha vyjádřila k předmětnému projektu negativně.
V případě vybudování přemostění pro tramvaje by byl jistě
vznesen požadavek, aby most
sloužil také automobilové
dopravě a tím došlo ke zkrácení
dojezdové doby směrem k Praze
6. A máme další problém: nárůst
provozu automobilů v části
Prahy 8, ale také na Praze 6
v Podbabě. Osobně vidím
v tomto případě potřebu
důkladné přípravy alespoň
takového rozsahu, jak byla
provedena ohledně cyklistických stezek. I tady je nutno
zeptat se občanů v dotčené části
Prahy 8 na jejich názor a možné
řešení. Své slovo k řešení bude
mít jistě DP, TSK a hlavní tíže
rozhodnutí bude na Magistrátu
hl. města Prahy.
www.praha8.cz
Jan Červenka
člen Komise
pro obecní majetek,
člen KDU-ČSL
osmička sobě,
kdu-čsl
a nezávislí
Petr Vilgus
místostarosta
MČ Praha 8
za Stranu zelených
strana
zelených
Tramvaj do
Alternativní
Dejvic a Bohnic
pohon autobusů je je dobrý nápad
levný a ekologický
Nápad na zavedení tramvaje do
Bohnic, případně dále do zoo
a do Prahy 6, rozhodně není
nový.
Ve volebním období 1994
– 1998 byla zevrubně zkoumána
možnost dostavby sídliště
Bohnice. Byla zpracována
nejedna urbanistická studie této
dostavby, a to včetně řešení
dopravy. Při té příležitosti se
zjistilo, že sídliště Bohnice
nebylo projektováno na
dopravní obsluhu tramvají a ani
metrem. Již umístění tramvajové trati do ulice Čimická by bylo
značně náročné, dále je prostorové uspořádání sídliště takové, že
nemá jeden hlavní bulvár jako
např. sídliště Petřiny, proto by
jednou tramvajovou tratí byla
obsloužena pouze jeho část.
Nehledě na extrémně vysoké
investiční náklady.
Tramvajová trať do zoo či až
na Prahu 6 je z říše nereálných
fantazií, jelikož cca 100 m
převýšení od Vltavy po severní
terasu by bylo možné absolvovat
možná tak tatranskou zubačkou,
nikoliv pražskou tramvají s její
poměrně malou stoupavostí.
Délka trati ze zoo do sídliště
Bohnice by musela být asi
taková, jako z Palmovky ke
stanici metra Kobylisy. Tu ale
není kam umístit.
Nesporných výhod tramvajové dopravy s ohledem na životní
prostředí by mohlo být dosaženo zavedením autobusové
dopravy s alternativními
pohony, tj. s pohonem na
stlačený zemní plyn (CNG) nebo
i zavedením dobíjecích autobusů, kterých dva prototypy
Dopravní podnik hl. m. Prahy,
a.s., (DPP) v současné době
testuje. Je škoda, že s přechodem
na alternativní pohony nezačal
DPP o něco dříve, životní
prostředí v ulici Čimická mohlo
již vypadat lépe.
9
Na otázku, jaký druh městské
veřejné dopravy má budoucnost,
je snadná odpověď – elektrická
a kolejová. Čistá, ekologická,
tichá, bezbariérová a spolehlivá.
Tramvaj.
O možnosti propojit Kobylisy
s Bohnicemi a dále Bohnice
s Dejvicemi v Praze 6 tramvajovou tratí se hovoří už desítky let.
Poté, co se před lety Bohnicím
z nepochopitelných důvodů
vyhnulo metro C, je tramvaj
druhým nejlepším řešením pro
dopravní obsluhu tohoto
sídliště. Podle posledních vizí by
tramvaj mohla odbočit ze
stávající trati v oblasti zastávky
metra Kobylisy, pokračovala by
přes Kobyliské náměstí, okolo
bazénu Šutka a ulicí K Pazderkám, až k poliklinice Mazurská.
Část spojů by zajížděla do
bohnického sídliště, část by
pokračovala okolo botanické
zahrady k zadním vrátkům
zoologické zahrady, po tramvajovém mostě do Podbaby v Praze 6
a odtud dále na „Kulaťák“. Zde by
šlo využít přestup na vlaky na
sever Čech a do Německa,
snadnější by byla i cesta na
ruzyňské letiště.
Tramvaj nabízí komfort, jaký
u jiných dopravních prostředků
nenajdeme. Nepopojíždí
v zácpách, nevypouští výfukové
plyny, nízkopodlažní vozy
vyhovují dětem, seniorům
i hendikepovaným. Moderní
tramvaj uveze velké množství
cestujících, odpadly by tak
nekonečné šňůry autobusů
v ranních špičkách. Moderní
tratě jsou rychlé, odhlučněné
a často zatravněné.
Kolejové spojení z Prahy 8 do
Prahy 6 má ještě jednu výhodu.
Razantně sníží zatížení městské
části Troja, protože návštěvníci
zoo budou mít k autům
a autobusům alternativu v podobě tramvaje.
Na názor k tramvaji do Bohnic
a Dejvic se zeptáme občanů
Prahy 8 v průběhu roku 2016.