OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2016 

Karel Šašek

radní

MČ Praha 8 za ČSSD

ČSSD

Petr Vilím

zastupitel

MČ Praha 8 za KSČM

KSČM

Zásadní je

diskuse s občany

Příliš mnoho

otazníků

V současné době jsou zpracovávány dva zásadní dokumenty

pro rozvoj hlavního města

Prahy. A to nový územní plán

Prahy a Strategický plán

hlavního města Prahy. Tyto

plány by měly nahradit ty

stávající, které jsou již zastaralé

a neodrážejí aktuální potřeby

rozvoje města. Praha za poslední

dekádu prošla významnými

proměnami a velké změny

nastaly i v dopravě. Celkové

výkony automobilové dopravy

prošly poměrně bouřlivým

vývojem, což se velmi negativně

odráží na kvalitě života obyvatel.

Abychom dosáhli výsledného

cíle, tedy zklidnění dopravy na

území naší městské části, je

zapotřebí změnit přístup

k řešení dopravy, včetně

plánování budoucího rozvoje

dopravní infrastruktury. To

znamená reflexi na změny

v ekonomice a v rozpočtových

možnostech „velkého“ města

a naší městské části, potřebu

reagovat na změny v požadavcích obyvatel osmičky, a na

změny v dopravním chování

obyvatel. Je proto nezbytné

veškeré projekty posuzovat

podle základních kritérií. A to

podle udržitelnosti a proveditelnosti, kvality prostoru a přínosu

k životnímu prostředí.

Tato kritéria mají za cíl

sledovat kvalitu života v blízkém

okolí, zohledňovat přínosy

a dopady investic k udržitelné

mobilitě a mají vliv na stanovení

priorit investic v dopravě. Proto,

než začneme rozdělovat naše

spoluobčany na ty, kteří tramvaj

do Bohnic chtějí, a na ty, co ji

nechtějí, musíme znát celou

řadu odpovědí na základní

otázky. Neboť chceme-li

dosáhnout zvýšení kvality

života obyvatel Bohnic a Čimic

musíme zajistit i kvalitu

prostoru, ve kterém se pohybují.

Nesmíme však dopustit, aby

výstavba tramvajové tratě ve

svém konečném důsledku

nebyla spíše bariérou uživatelské přívětivosti Bohnic.

Tramvaj do oblasti sídliště

Bohnice by byla přínosem pro

místní obyvatele. Snížilo by se

zatížení emisemi, ale je celý

podnik reálný?

Kudy by vedla tramvajová

trať? Chtěli bychom ji od metra

Kobylisy vést po Čimické ulici?

Tím by došlo ke snížení počtu

jízdních pruhů v jejích obou

směrech a snížila by se propustnost nejen Čimické, ale i

Kobyliského náměstí. Těžko si

představit koleje v ulicích

sídliště, které jsou již dnes

zacpány parkujícími auty. Trať,

vedoucí po jižním okraji sídliště

ulicí K Pazderkám, která by

svými parametry vyhovovala

s možným připojením přes most

směrem na Prahu 6, není to

nejvhodnější řešení vzhledem

k docházkové vzdálenosti

případných stanic od lokality

Starých Bohnic a přilehlých ulic.

Vést tramvajovou trať od

Kobyliské vozovny směrem

k Psychiatrické nemocnici

Bohnice přes ulici K Ládví nelze

s ohledem na zastavěnost

pozemků a šířky komunikace.

Vraťme se k připojení směrem

na Prahu 6. Již v minulosti se

Zoo Praha vyjádřila k předmětnému projektu negativně.

V případě vybudování přemostění pro tramvaje by byl jistě

vznesen požadavek, aby most

sloužil také automobilové

dopravě a tím došlo ke zkrácení

dojezdové doby směrem k Praze

6. A máme další problém: nárůst

provozu automobilů v části

Prahy 8, ale také na Praze 6

v Podbabě. Osobně vidím

v tomto případě potřebu

důkladné přípravy alespoň

takového rozsahu, jak byla

provedena ohledně cyklistických stezek. I tady je nutno

zeptat se občanů v dotčené části

Prahy 8 na jejich názor a možné

řešení. Své slovo k řešení bude

mít jistě DP, TSK a hlavní tíže

rozhodnutí bude na Magistrátu

hl. města Prahy.

www.praha8.cz

Jan Červenka

člen Komise

pro obecní majetek,

člen KDU-ČSL

osmička sobě,

kdu-čsl

a nezávislí

Petr Vilgus

místostarosta

MČ Praha 8

za Stranu zelených

strana

zelených

Tramvaj do

Alternativní

Dejvic a Bohnic

pohon autobusů je je dobrý nápad

levný a ekologický

Nápad na zavedení tramvaje do

Bohnic, případně dále do zoo

a do Prahy 6, rozhodně není

nový.

Ve volebním období 1994

– 1998 byla zevrubně zkoumána

možnost dostavby sídliště

Bohnice. Byla zpracována

nejedna urbanistická studie této

dostavby, a to včetně řešení

dopravy. Při té příležitosti se

zjistilo, že sídliště Bohnice

nebylo projektováno na

dopravní obsluhu tramvají a ani

metrem. Již umístění tramvajové trati do ulice Čimická by bylo

značně náročné, dále je prostorové uspořádání sídliště takové, že

nemá jeden hlavní bulvár jako

např. sídliště Petřiny, proto by

jednou tramvajovou tratí byla

obsloužena pouze jeho část.

Nehledě na extrémně vysoké

investiční náklady.

Tramvajová trať do zoo či až

na Prahu 6 je z říše nereálných

fantazií, jelikož cca 100 m

převýšení od Vltavy po severní

terasu by bylo možné absolvovat

možná tak tatranskou zubačkou,

nikoliv pražskou tramvají s její

poměrně malou stoupavostí.

Délka trati ze zoo do sídliště

Bohnice by musela být asi

taková, jako z Palmovky ke

stanici metra Kobylisy. Tu ale

není kam umístit.

Nesporných výhod tramvajové dopravy s ohledem na životní

prostředí by mohlo být dosaženo zavedením autobusové

dopravy s alternativními

pohony, tj. s pohonem na

stlačený zemní plyn (CNG) nebo

i zavedením dobíjecích autobusů, kterých dva prototypy

Dopravní podnik hl. m. Prahy,

a.s., (DPP) v současné době

testuje. Je škoda, že s přechodem

na alternativní pohony nezačal

DPP o něco dříve, životní

prostředí v ulici Čimická mohlo

již vypadat lépe.

9

Na otázku, jaký druh městské

veřejné dopravy má budoucnost,

je snadná odpověď – elektrická

a kolejová. Čistá, ekologická,

tichá, bezbariérová a spolehlivá.

Tramvaj.

O možnosti propojit Kobylisy

s Bohnicemi a dále Bohnice

s Dejvicemi v Praze 6 tramvajovou tratí se hovoří už desítky let.

Poté, co se před lety Bohnicím

z nepochopitelných důvodů

vyhnulo metro C, je tramvaj

druhým nejlepším řešením pro

dopravní obsluhu tohoto

sídliště. Podle posledních vizí by

tramvaj mohla odbočit ze

stávající trati v oblasti zastávky

metra Kobylisy, pokračovala by

přes Kobyliské náměstí, okolo

bazénu Šutka a ulicí K Pazderkám, až k poliklinice Mazurská.

Část spojů by zajížděla do

bohnického sídliště, část by

pokračovala okolo botanické

zahrady k zadním vrátkům

zoologické zahrady, po tramvajovém mostě do Podbaby v Praze 6

a odtud dále na „Kulaťák“. Zde by

šlo využít přestup na vlaky na

sever Čech a do Německa,

snadnější by byla i cesta na

ruzyňské letiště.

Tramvaj nabízí komfort, jaký

u jiných dopravních prostředků

nenajdeme. Nepopojíždí

v zácpách, nevypouští výfukové

plyny, nízkopodlažní vozy

vyhovují dětem, seniorům

i hendikepovaným. Moderní

tramvaj uveze velké množství

cestujících, odpadly by tak

nekonečné šňůry autobusů

v ranních špičkách. Moderní

tratě jsou rychlé, odhlučněné

a často zatravněné.

Kolejové spojení z Prahy 8 do

Prahy 6 má ještě jednu výhodu.

Razantně sníží zatížení městské

části Troja, protože návštěvníci

zoo budou mít k autům

a autobusům alternativu v podobě tramvaje.

Na názor k tramvaji do Bohnic

a Dejvic se zeptáme občanů

Prahy 8 v průběhu roku 2016.