8
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2016
www.praha8.cz
Fórum
Daniel Sklenář
Tomáš Mrázek
Jakub Čáp
Jste pro
člen komise
zastupitel
zastupitel
pro dopravu
MČ Praha 8 za ODS
MČ Praha 8 za TOP
výstavbu
MČ Praha 8 za ANO
09
tramvaje
ods praha 8
top 09 praha 8
hnutí ano
do Bohnic,
Je to nesmysl
Jen přesednutí
případně i dále Ano, ale…
z BUS na TRAM
Ne, nejsme blázni!! A tím by naše
Rozvoj tramvajových tratí je pro
okolo zoo
odpověď mohla skončit. Ale…
město velmi přínosný. Tramvajoje málo
A právě to ALE je zajímavé. Tuto
vá doprava je velmi efektivní
do Prahy 6
Myšlenka přivést tramvaje
otázku totiž položila Strana
druh městské hromadné
Tento měsíc
se ptá:
Strana zelených
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
dopravy a už od jejího vzniku se
vždy spolupodílela na rozvoji
města. Takže takto položené
otázce se skoro ani nedá
odpovědět ne. Je zde však velké
ALE.
Zavedení tramvajové dopravy
do Bohnic není úplně technicky
a prostorově jednoduché. Za
příklad můžeme vzít dvě
významné dopravní stavby
MHD z nedávné minulosti.
Zavedení tramvajové dopravy na
sídliště Barrandov se velmi
podařilo, na rozdíl od ukončení
metra trasy C v Letňanech, které
místním občanům vůbec
nepomohlo.
Je proto nutné dobré plánování a zvažování více alternativ již
od začátku těchto studií.
Zmiňovaná trať do Bohnic po
protažení nabízí spojení do
Prahy 6. Souběžně s touto tratí
by se již mělo plánovat i
tramvajové spojení z Dejvic do
Suchdola. Jako úvaha se dále
nabízí, že přestup na tramvaje
do Bohnic by byl opět v místě
stanice metra Nádraží Holešovice, kdy po přejetí Trojského
mostu přes Vltavu by tramvaj
odbočila doleva za protipovodňovou hrází směrem k Trojskému zámku. Odtud by již
stoupala tunelem do prostoru
Poliklinika Mazurská – Lodžská.
Tím by došlo jak ke zkrácení
času cesty z centra do Bohnic,
tak k rapidnímu úbytku
cestujících na metro do Kobylis.
Trať by byla i vhodnou přepravou pro cestující od metra
Holešovice do zoo. Možných
variant napojení na Prahu 6 je
více a je vhodné je posuzovat již
od počátku.
Z hlediska hlukového zatížení
jsou dnešní tramvaje, obzvláště
na zatravněných pásech, tiché
a nezvyšují tak hlukové zatížení
svého okolí.
zelených. To je ta strana, jejíž
členové a sympatizanti blokují
kvůli „broučkům“ významné
dopravní stavby i v rámci jimi tolik milované Evropské unie.
Například chybějící část dálnice
D8 do Německa. O Pražském
okruhu ani nemluvě.
Tak proč se nyní ptají na
tramvajovou trať z Bohnic do
Podbaby? Tramvajová trať má
vést podél pražské zoologické
zahrady ulicí Pod Hrachovkou
přes ulice K Bohnicím a K Pazderkám nahoru na bohnické
sídliště. Už vidím tu radost
v Africkém pavilonu, ze kterého
budou žirafy okukovat schoulené bezdomovce ve vytopené
tramvaji. A ten nadšený ryk
antilop, pštrosů, surikat
a hrabáčů. Možná hluk z tramvají dolehne i do Údolí slonů, snad
jen hroši ponořeni do vody ve
svém pavilonu budou apatičtí…
Apatický rozhodně není ředitel
pražské zoo Miroslav Bobek. Ten
k této možnosti v roce 2011 pro
idnes.cz řekl: „Je to šílený
nápad!“ S těmito slovy nelze nic
jiného než souhlasit.
Zato zelený místostarosta
Prahy 8 Vilgus na svém webu již
v roce 2008 napsal: „Tramvaj by
jela ze sídliště Bohnice podél
zoologické zahrady k Vltavě.
Troju s Podbabou by propojil
tramvajový most. Obě tyto
varianty (druhou variantou je
trať z Kobylis do Bohnic – pozn.
autora) by měly mimořádný
význam pro dopravní obslužnost naší městské části a mají
jednoznačnou podporu Strany
zelených.“
Podle ODS Praha 8 je tento
nápad z dopravního, ekonomického i ekologického hlediska
naprosto nesmyslný!
do Bohnic je stará jako sídliště
samo, které se začalo stavět
v roce 1972. Ale za těch 44 let se
Bohnice i jejich okolí změnilo,
a je proto nutné si nejdříve
odpovědět na několik otázek.
Zeptal se někdo občanů
Bohnic, zda o tramvaje mají
zájem? Když si projdu podněty
ze setkání občanů Bohnic
v rámci Agendy 21 s panem
Vilgusem, tak tramvaje nikdo nepožadoval. Nebudou Bohničtí
reagovat na zúžení jejich
čtyřproudových komunikací na
dvouproudové komunikace
stejně, jako když TSK dva pruhy
v ulici Čimická vyhradila pro
cyklisty na úkor automobilové
dopravy? Nestanou se bohnické
ulice Čimická, K Pazderkám
a Lodžská díky zúžení ze čtyř
pruhů na dva pruhy dalšími
běžnými ulicemi Prahy 8, kde se
více stojí, než jezdí? Také si
musíme být jisti, zda zavedení
tramvají do Bohnic nezkomplikuje dopravu obyvatelům
Kobylis. Nezkolabuje křižovatka
na Kobyliském náměstí? Bude
průjezdná ulice Pod Sídlištěm
i jako dvouproudová? Je možné
v ulici Pod Sídlištěm vést
tramvajovou trať pro 16tunové
tramvaje, když je uměle
navýšena kvůli zázemí metra?
Kolik nových světelných
křižovatek bude muset vzniknout podél nové tratě?
Až Rada Prahy 8 bude znát
odpověď na tyto otázky, je
teprve ten správný čas se zeptat,
zda podporujeme tramvaje do
Bohnic. TOP 09 však požaduje,
aby tak velká investice přinesla
obyvatelům Bohnic víc než jen
prosté přesednutí z autobusu do
tramvaje. Takovým krokem
může být most přes Vltavu do
Prahy 6. A samozřejmostí je
nenavyšování dopravní zátěže
v Praze 8.