8

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2016 

www.praha8.cz

Fórum

Daniel Sklenář

Tomáš Mrázek

Jakub Čáp

Jste pro

člen komise

zastupitel

zastupitel

pro dopravu

MČ Praha 8 za ODS

MČ Praha 8 za TOP

výstavbu

MČ Praha 8 za ANO

09

tramvaje

ods praha 8

top 09 praha 8

hnutí ano

do Bohnic,

Je to nesmysl

Jen přesednutí

případně i dále Ano, ale…

z BUS na TRAM

Ne, nejsme blázni!! A tím by naše

Rozvoj tramvajových tratí je pro

okolo zoo

odpověď mohla skončit. Ale…

město velmi přínosný. Tramvajoje málo

A právě to ALE je zajímavé. Tuto

vá doprava je velmi efektivní

do Prahy 6

Myšlenka přivést tramvaje

otázku totiž položila Strana

druh městské hromadné

Tento měsíc

se ptá:

Strana zelených

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

dopravy a už od jejího vzniku se

vždy spolupodílela na rozvoji

města. Takže takto položené

otázce se skoro ani nedá

odpovědět ne. Je zde však velké

ALE.

Zavedení tramvajové dopravy

do Bohnic není úplně technicky

a prostorově jednoduché. Za

příklad můžeme vzít dvě

významné dopravní stavby

MHD z nedávné minulosti.

Zavedení tramvajové dopravy na

sídliště Barrandov se velmi

podařilo, na rozdíl od ukončení

metra trasy C v Letňanech, které

místním občanům vůbec

nepomohlo.

Je proto nutné dobré plánování a zvažování více alternativ již

od začátku těchto studií.

Zmiňovaná trať do Bohnic po

protažení nabízí spojení do

Prahy 6. Souběžně s touto tratí

by se již mělo plánovat i

tramvajové spojení z Dejvic do

Suchdola. Jako úvaha se dále

nabízí, že přestup na tramvaje

do Bohnic by byl opět v místě

stanice metra Nádraží Holešovice, kdy po přejetí Trojského

mostu přes Vltavu by tramvaj

odbočila doleva za protipovodňovou hrází směrem k Trojskému zámku. Odtud by již

stoupala tunelem do prostoru

Poliklinika Mazurská – Lodžská.

Tím by došlo jak ke zkrácení

času cesty z centra do Bohnic,

tak k rapidnímu úbytku

cestujících na metro do Kobylis.

Trať by byla i vhodnou přepravou pro cestující od metra

Holešovice do zoo. Možných

variant napojení na Prahu 6 je

více a je vhodné je posuzovat již

od počátku.

Z hlediska hlukového zatížení

jsou dnešní tramvaje, obzvláště

na zatravněných pásech, tiché

a nezvyšují tak hlukové zatížení

svého okolí.

zelených. To je ta strana, jejíž

členové a sympatizanti blokují

kvůli „broučkům“ významné

dopravní stavby i v rámci jimi tolik milované Evropské unie.

Například chybějící část dálnice

D8 do Německa. O Pražském

okruhu ani nemluvě.

Tak proč se nyní ptají na

tramvajovou trať z Bohnic do

Podbaby? Tramvajová trať má

vést podél pražské zoologické

zahrady ulicí Pod Hrachovkou

přes ulice K Bohnicím a K Pazderkám nahoru na bohnické

sídliště. Už vidím tu radost

v Africkém pavilonu, ze kterého

budou žirafy okukovat schoulené bezdomovce ve vytopené

tramvaji. A ten nadšený ryk

antilop, pštrosů, surikat

a hrabáčů. Možná hluk z tramvají dolehne i do Údolí slonů, snad

jen hroši ponořeni do vody ve

svém pavilonu budou apatičtí…

Apatický rozhodně není ředitel

pražské zoo Miroslav Bobek. Ten

k této možnosti v roce 2011 pro

idnes.cz řekl: „Je to šílený

nápad!“ S těmito slovy nelze nic

jiného než souhlasit.

Zato zelený místostarosta

Prahy 8 Vilgus na svém webu již

v roce 2008 napsal: „Tramvaj by

jela ze sídliště Bohnice podél

zoologické zahrady k Vltavě.

Troju s Podbabou by propojil

tramvajový most. Obě tyto

varianty (druhou variantou je

trať z Kobylis do Bohnic – pozn.

autora) by měly mimořádný

význam pro dopravní obslužnost naší městské části a mají

jednoznačnou podporu Strany

zelených.“

Podle ODS Praha 8 je tento

nápad z dopravního, ekonomického i ekologického hlediska

naprosto nesmyslný!

do Bohnic je stará jako sídliště

samo, které se začalo stavět

v roce 1972. Ale za těch 44 let se

Bohnice i jejich okolí změnilo,

a je proto nutné si nejdříve

odpovědět na několik otázek.

Zeptal se někdo občanů

Bohnic, zda o tramvaje mají

zájem? Když si projdu podněty

ze setkání občanů Bohnic

v rámci Agendy 21 s panem

Vilgusem, tak tramvaje nikdo nepožadoval. Nebudou Bohničtí

reagovat na zúžení jejich

čtyřproudových komunikací na

dvouproudové komunikace

stejně, jako když TSK dva pruhy

v ulici Čimická vyhradila pro

cyklisty na úkor automobilové

dopravy? Nestanou se bohnické

ulice Čimická, K Pazderkám

a Lodžská díky zúžení ze čtyř

pruhů na dva pruhy dalšími

běžnými ulicemi Prahy 8, kde se

více stojí, než jezdí? Také si

musíme být jisti, zda zavedení

tramvají do Bohnic nezkomplikuje dopravu obyvatelům

Kobylis. Nezkolabuje křižovatka

na Kobyliském náměstí? Bude

průjezdná ulice Pod Sídlištěm

i jako dvouproudová? Je možné

v ulici Pod Sídlištěm vést

tramvajovou trať pro 16tunové

tramvaje, když je uměle

navýšena kvůli zázemí metra?

Kolik nových světelných

křižovatek bude muset vzniknout podél nové tratě?

Až Rada Prahy 8 bude znát

odpověď na tyto otázky, je

teprve ten správný čas se zeptat,

zda podporujeme tramvaje do

Bohnic. TOP 09 však požaduje,

aby tak velká investice přinesla

obyvatelům Bohnic víc než jen

prosté přesednutí z autobusu do

tramvaje. Takovým krokem

může být most přes Vltavu do

Prahy 6. A samozřejmostí je

nenavyšování dopravní zátěže

v Praze 8.