18

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / leden 2019 

www.praha8.cz

Bezpečnost / doprava

Bezpečnost v ulicích

Chodec s autem vždy prohraje

nnChodec versus auto. Zranitelný člověk versus stovky kilogramů železa. Souboj, který má při vzájemném střetu jednoznačného vítěze. Přesto se mnozí z nás do tohoto souboje

každý den dobrovolně pouští a bez respektu ke zmíněné

hmotě a fyzikálním zákonům se snaží prosadit i tam, kde

nemají šanci. Pojďme si připomenout základní pravidla.

Nelze opominout základní

pravidlo, které by mělo platit

pro všechny v silničním provozu, vždy, všude a za všech okolností, a tím je vzájemná ohleduplnost, vstřícnost. Důležitá je

i předvídavost a obezřetnost.

Kdo je chodec?

Chodec je každý, kdo se pohybuje pěšky. Dále pak jsou za chodce považováni lyžaři, jezdci na

kolečkových bruslích (inlinech).

Cyklista, za něhož je považován

i člověk pohybující se na koloběžce, může na chodníku jízdní

kolo nebo koloběžku pouze vést

(s výjimkou dítěte do deseti let).

Zákon 361/2000 k 1. 10. 2018

§ 2 písm. j): chodec je i osoba,

která tlačí nebo táhne sáňky,

dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové

šířce nepřevyšující 600 mm,

pohybuje se na kolečkových

bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí

ručního nebo motorového

vozíku pro invalidy, vede jízdní

kolo, motocykl o objemu válců

do 50 cm3, psa a podobně.

Z toho plyne, že cyklisté nebo

jezdci na koloběžkách nemají na

chodníku co dělat, což je v dnešní době bohužel velmi častý jev

a pro chodce pohybující se často

nižší rychlostí je to velmi nebezpečné. Tady je pak vina v drtivé

většině případů na straně

cyklisty, který škodu i zranění

chodce, nemá-li své pojištění

odpovědnosti, bude platit ze

svého, neboť jízdní kolo nemá

povinné ručení.

Přednost má přechod

Pro všechny pak platí základní

pravidlo, že se chodí vpravo.

Samozřejmě, že asi nikdo nebude pokutován za to, že nejde po

chodníku vpravo. Lidé se snadno

na chodníku vyhnou a je to

o vzájemné ohleduplnosti, ale

důležité je to například na přechodech, kde vyhýbání a dávání

si přednosti může vyvolávat

zbytečně zmatečné situace.

V případě přechodu, který

je řízen semafory, platí jedno

základní pravidlo: zelená pro

chodce svítí natolik dlouho, aby

chodci mohli vstoupit do vozovky a přejít na druhou stranu.

To, že se během jejich přecházení rozsvítí červená, je naprosto

běžné. Pro ty, kdo jsou už ve

vozovce na přechodu, to znamená, že mají co nejrychleji, ale

v klidu dokončit přecházení.

Pro ty, co ještě na přechod

nevstoupili, to pak je jednoznačný pokyn, že už na přechod

vstupovat nemají.

I tam, kde má chodec přednost, tedy na přechodu bez

signalizace, nemá chodec absolutní přednost. V prvé řadě si

nemůže přecházet, doslova kde

chce. Je-li přechod pro chodce,

podchod nebo nadchod vzdálen

méně než 50 metrů, je chodec

povinen jej použít.

Zákon 361/2000 k 1. 10. 2018

§ 54 (1): Je-li blíže než 50 m

křižovatka s řízeným provozem,

přechod pro chodce, místo pro

přecházení vozovky, nadchod

nebo podchod vyznačený dopravní značkou „Přechod pro

chodce“, „Podchod nebo nadchod“, musí chodec přecházet

jen na těchto místech. Na přechodu pro chodce se chodí

vpravo.

Kdy chodec nemá

přednost

Na přechodu pro chodce bez

signalizace nemá chodec přednost před tramvají. Chodec také

nesmí vstoupit bezprostředně

před projíždějící vozidlo.

Co znamená „bezprostředně“?

Z pohledu řidiče je to vzdálenost, na kterou je schopen

vozidlo bezpečně zastavit.

Chodec tedy může řidiče

takzvaně omezit, což znamená,

že ho může donutit zpomalit

nebo zastavit, ale nesmí vyvolat

takovou situaci, která by ohrozila jeho samotného nebo kohokoliv jiného, včetně řidiče auta.

Řada lidí nemá představu, na

jaké vzdálenosti auto mohou

zastavit, ať už nemají odhad,

nebo nejsou sami řidiči. Vždy je

proto nejbezpečnější navázat

Foto: Vladimír Slabý

Jen pokud jde chodec po přechodu, má před autem přednost.

s řidičem oční kontakt a ujistit

se, že o vás ví a že skutečně

zastavuje.

Měli bychom se také vždy

ujistit, že zastavuje i případné

další přijíždějící vozidlo, a velmi

opatrní musíme být na víceproudých komunikacích. Přechody přes více jízdních pruhů

patří k těm nejnebezpečnějším

a stávají se na nich ty nejtragičtější nehody. Zatímco jeden řidič

zastaví, chodce – a velmi často

důvěřivé dítě – smete řidič,

který v dalším pruhu nezabrzdí.

Velmi často také vidíme maminky, které za autem před přechodem, i když to tam často nemá

co dělat, vyjedou do vozovky

nejprve s kočárkem, až pak jdou

ony. Na takovém nepřehledném

místě bychom měli vždy vejít na

místo s rozhledem do vozovky

jako první my dospělí, až pak by

měly být děti nebo kočárek.

Mimo přechody je chodec

vždy odpovědný za své chování

a nemůže si vynucovat jakoukoliv přednost.

Neslyším, nevidím…

Fenoménem dnešní doby jsou

mobilní telefony a vzrůstající

obliba sluchátek. Chodci zahledění do displejů telefonu nebo

zaposlouchaní do hudby nevnímají okolní provoz. Naprosto

běžně dnes bez rozhlédnutí

slepě vstupují do vozovky.

Na přechodu si často bezohledně a neoprávněně nárokují svoji

přednost za všech okolností

a chovají se jako nezranitelní.

Mimo přechod je takové chování doslova hazardováním se

svým životem!

Nejde jen o zdraví. Pojišťovny

už daly najevo, že takové nezodpovědné chování a nevěnování

se provozu ze strany chodce pro

ně může znamenat důvod pro

nezaplacení způsobené škody

nebo pro krácení plnění. K tomuto kroku mohou přistoupit třeba

tehdy, když se prokáže, že to, že

chodec měl sluchátka nebo se

věnoval mobilnímu telefonu,

bylo přímou příčinou nehody,

například ve chvíli, kdy zabrán

do jiné činnosti vstoupí bezprostředně před přijíždějící vozidlo

mimo přechod a podobně.

besip

Základní pravidla

pro chodce:

• Po chodníku nebo

po přechodu chodíme

vždy vpravo.

• Tam, kde není chodník,

chodíme po krajnici po levé

straně vozovky směrem proti

přijíždějícím vozidlům.

• Přednost na přechodu

pro chodce máme před

přijíždějícími motorovými

i nemotorovými (cyklisté)

vozidly, ale nemáme ji před

tramvajemi ani vozidly

s právem přednosti v jízdě

(s modrými majáky).