OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ŘÍJEN 2020
Jana Solomonová
zastupitelka
MČ Praha 8
Tomáš Hřebík
radní MČ Praha 8
ANO
TOP 09 A STAN
Bezpečnost
obyvatel by měla
být pro radnici
prioritou
Kultivované
prostředí je cesta
k bezpečnosti
To, jak se obyvatelé cítí bezpečně,
nebo v nebezpečí, v místě svého
bydliště, by mělo být pro radnici
městské části velice důležité.
Pocit bezpečí v prostředí, ve
kterém člověk žije, je totiž zásadní pro kvalitu života. Pokud
cestou ze zaměstnání máte
strach u stanic metra, autobusu
nebo tramvaje, bojíte se pustit
samotné dítě do školy a musíte
ho doprovázet, nebo máte strach
projít při venčení psa okolo
obsazené lavičky, není určitě
něco v pořádku. Bohužel je
pravdou, že v poslední době jsou
některá místa v Praze 8, která na
občany tímto způsobem působí.
Například okolí metra Florenc,
ale i okolí stanice Kobylisy či
Ládví. Tato frekventovaná veřejná prostranství jsou hojně využívána občany, a jsou tak vlastně
centry jednotlivých čtvrtí městské části. Je zcela logické, že se
v takových místech setkává
velké množství osob, a že se zde
může vyskytnout také skupina
osob s rizikovým chováním,
která vyvolává u obyvatel pocit
nebezpečí. Úkolem městské části
je taková místa, například s pomocí občanů, vytipovat a podrobněji je sledovat. Občané
například kladně hodnotí častější pohyb hlídek městské policie.
Samotná přítomnost vozu městské policie však někdy situaci
neřeší, jelikož se problém přesune jen kousek vedle. Policisté by
měli okolí stanic metra aktivně
procházet, komunikovat s občany a možná častěji zajít i dále do
obydlených částí. K bezpečnosti
ve svém okolí může však přispět
také každý občan. Je jen třeba
nebýt ke svému okolí lhostejný
a více se dívat kolem sebe a případně si navzájem pomoci.
Městské části se asi nikdy nepodaří zcela vymýtit nežádoucí
aspekty, které k životu ve velkoměstě patří. Její snahou by však
měl být spokojený občan, který
se bude v okolí svého bydliště
cítit bezpečně a bude žít na
Praze 8 rád.
Vnímáme stížnosti občanů. Ať už
se jedná o stanice Ládví, Kobylisy,
Florenc nebo Palmovka. Právě
proto vedení radnice požádalo
primátora Prahy o navýšení
počtu strážníků v okolí techto
stanic. Více strážníků přímo
v místě problémů by už vlastní
dostatečnou přítomností odrazovalo některé skupiny obyvatel od
jejich přítomnosti.
Je skličující, že v současné
době máme ještě na území
Prahy 8 místa, kde jsme nuceni
sledovat, mj. i na sociálních
sítích množící se zkušenosti
našich občanů s mnohými
případy krádeží, vandalismu
a podezření z prodeje drog.
Stále máme mnoho středisek
s lidmi bez domova, která rekrutují spoustu negativních aspektů pro naše spoluobčany. Budeme situaci vyhodnocovat
a pravděpodobně znovu žádat
Magistrát o navýšení počtu
strážníků na problematických
místech. Jsem bytostně přesvědčen, že primární úloha
městské policie je právě ve
fyzické přítomnosti v ulicích
a pomoci občanům.
Jsme také velmi aktivní v oblastech, kam dosahuje působnost naší radnice. Proto také
řešíme např. vyklizení obecních
bytů neplatiči, kteří mnohdy
spadají zároveň do problémových skupin z hlediska bezpečnosti v Praze 8. Brzdou jsou
v tomto zvláště pomalé soudy.
Situaci může pomoci výrazné
zlepšení kvality veřejných prostorů kolem stanic metra, na
které aktivně pracujeme a doufáme, že brzy budeme společně
s občany sklízet plody této
činnosti. Za příklad můžeme
uvést okolí metra Palmovka, kde
v rámci projektu Palmovka TEĎ
pracujeme na postupné proměně na moderní srdce Prahy 8.
Dalším příkladem může být
metro Ládví, kde pracujeme na
lepším využití veřejného prostoru při farmářských trzích, nebo
při kulturních akcích ve spojení
s Kulturním domem Ládví
a místními podnikateli.
www.praha8.cz
Tomáš Pavlů
zastupitel
MČ Praha 8
13
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
OSMIČKA SOBĚ –
ZELENÍ, KDU-ČSL
PATRIOTI
S TRIKOLOROU
Situace je špatná,
mluvíte, ale
nekonáte
Strážník má
strážit, parkování
jedním kolem
na trávě ať řeší
Pomněnková
Marie
Otázka vyjadřuje určitou nejistotu pana místostarosty (Jiří
Vítek, Patrioti s Trikolórou),
který má bezpečnost v Praze 8
ve své gesci. Pan místostarosta
v minulém roce představil
zajímavou a inspirující Koncepci
prevence kriminality, zdá se
však, že uvést text do praxe není
jednoduché. Dovolíme si nabídnout několik zásadních rad pro
zajištění bezpečnosti:
1) Pečujte o veřejný prostor.
Už v minulém volebním období
jsem v Komisi pro bezpečnost
požadoval ořezání keřů na
Palmovce a péči o tento prostor.
Po mnoha urgencích bylo žádosti vyhověno a Palmovka prokoukla, v dalších letech jsme
péči o zeleň opakovaně urgovali.
Soustavná péče o veřejný prostor pomáhá bezpečnosti!
2) Vyžadujte dodržování zákazu
konzumace alkoholu na veřejných prostranstvích v Praze 8!
3) Udělejte prověrku funkčnosti kamerového systému! Jsou
místa, kde jsou kamery STK,
policie i obce, jsou však riziková
místa bez kamer, kde by pomohly zabránit vandalismu, vykrádání aut i domů.
4) Podporujte práci nízkoprahových klubů pro mládež, podporujte streetworkery.
5) V Praze 9 je dobrá zkušenost s bezdomovci, kteří pečují
o své okolí výměnou za jednoduché ubytování.
6) Zajistěte bezpečnost chodců a bezpečné přechody. Před
více než dvěma roky jsem žádal
o zvýšení bezpečnosti na přechodu v Povltavské, přislíbeno
vedením odboru dopravy – nesplněno. Minulý rok náš pan
soused žádal o zajištění bezpečného přecházení v ulici V Zahradách Na Sypkém, přislíbeno
vedením odboru dopravy
– nesplněno.
Vy, odpovědní za bezpečnost
i za dopravu, přestaňte se chlubit na facebooku a začněte
konat.
Občana informace, kdo zřizuje
městskou policii, kdo jí velí a kdo
ji má úkolovat, nemusí vůbec
zajímat. Platí si bezpečnost
z daní. Přesto je dobré si připomenout i pro některé politiky, že
městskou policii zřizuje hlavní
město a městská část nemá žádné
pravomoci k řízení strážníků.
Nemůže nařizovat, tedy dávat jí
přímé rozkazy, pouze žádat
o součinnost. To znamená po
politické lince, že městskou policii
řídí primátor, případně pověřený
člen pražského zastupitelstva.
Každá menší obec má větší vliv
na řízení městské policie, než
starosta stotisícové městské části,
což je paradox Prahy.
S čím se v Praze 8 potýkáme,
je především nedostatek strážníků a jejich povinnost jako celku
řešit dopravní přestupky. Tato
koncepce jedné složky „univerzálního strážníka“ dělat všechno
nikdy nevyústí v tolikrát opakované heslo „více strážníků v ulicích“. Pozor, to ale není chyba
samotných strážníků! Oni místo
potřebného hlídkování musí po
ohlášení občany na linku 156
řešit špatné parkování, musí se
přesouvat na jinou městskou
část při větším dopravním
opatření apod. A tím vážou své
síly a prostředky.
Práce strážníků není jednoduchá, žijeme v době, kdy každý
lump zná pouze svá práva, ale
nezná své povinnosti. Chceme-li
mít strážníky v ulicích, tak musí
vzniknout samostatný funkční
útvar pouze na dopravní přestupky tam, kde nejde o minuty.
Členové takového týmu by
nemuseli splňovat některé náborové požadavky, na kterých dnes
končí mnoho uchazečů o práci
u městské policie, takové seriálové Pomněnkové Marie. Strážník
by byl STRÁŽníkem a dopravní
strážník „dopravákem“.