OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / říjen 2017 

www.praha8.cz

7

Chtěli byste, aby údržbu komunikací a zeleně zajišťoval

úřad MČ zřízením vlastních „technických služeb“?

Vladislav Kopal

zastupitel

MČ Praha 8

za KSČM

KSČM

Technické služby:

ano i ne

Po jarních problémech s travní

sečí jsem se započal zabývat

myšlenkou na zřízení Technických služeb MČ. Je to cesta

správná? Posuďte sami. Na jedné

straně je letošní selhání vítěze

výběrového řízení znepříjemňující občanům život, na druhé

straně se nabízí vše řešit

vlastními zdroji. Nejprve se ale

ptát: Má na to vše řešit pouze

vlastními silami MČ Praha 8

finance? Odpověď by mohl dát

ekonomický rozbor, analýza

efektivnosti a porovnání

nákladovosti obou variant.

Pro použití outsorcingu služeb,

tedy dnešního způsobu seče,

hovoří jeho jednoduchost.

Neexistují problémy s technikou,

servisem či obnovou, neexistují

ani problémy s lidmi. Proti němu

však stojí reálné riziko selhání

externího dodavatele služby.

A v otázce travní seče je toto

obzvláště palčivé.

Pro Technické služby (TS)

hovoří jeho operativnost. Proti

stojí nutnost vybudovat jejich

hospodářskou nadstavbu, určité

řídící složky. Též související péče

o strojový park rozhodně není

maličkost. Jak se tedy rozhodnout? Primárně musí bezpochyby hovořit čísla. Ale není řešení

formou TS krokem zpět?

Je vůbec v silách MČ podnik

efektivně řídit? Nemám jasnou

odpověď. Přikláněl bych se ale

k alternativě provádět seče

velkých ploch formou ousorcingu služby a ten kombinovat

s rozšířením stávající technické

čety MČ. Ta by operativně

odstraňovala případné dílčí

problémy. A může být efektivně

využita nejen na travní seče, ale

též na úklid listí, posyp chodníků či následný úklid po něm atd.

Otázku nevnímám jako

politickou, a proto zde není na

místě žádná ideologie. Životní

prostředí je přeci věcí nás všech,

bez rozdílu. Ale odpověď na tyto

otázky nám dá pouze pečlivá

analýza variant.

Tomáš Němeček

zastupitel

MČ Praha 8

za Osmička sobě

a nezávislí

Petr Vilgus

zástupce starosty

MČ Praha 8

za Stranu zelených

osmička sobě

a nezávislí

strana

zelených

V čem je kouzlo

uklízených obcí

Podstatné je,

aby Praha 8

vypadala k světu

Ale ne, jsme lidé s jednoduššími

přáními: chtěli bychom, aby bylo

uklizeno a posekáno. Můžete mít

obrovskou městskou akciovku

Technické služby, jako si ji

udržuje tradičně levicová

radnice v Havířově, nebo můžete

všechno zprivatizovat jako

teplický primátor z ODS. Obecní

firma má své výhody (nesvazuje

vás zákon o zadávání veřejných

zakázek – pošlete ji prostě

uklízet, kam je třeba) i nevýhody

(může se z ní stát rezervace

reálného socialismu za obecní

peníze, zvlášť když se členství

v představenstvu chápe hlavně

jako přivýdělek pro koaliční

zastupitele).

Když se podíváte do obcí, které

skutečně dbají na čistotu,

a zkoumáte, v čem je trik,

najdete obvykle zapáleného

radního, který úklid vzal jako

věc své cti a umí pro to nadchnout i občany. V Teplicích nad

Metují vyhlašují soutěž o úklid

veřejných prostranství, místostarostka Chebu v dopisech

apeluje i na soukromé vlastníky,

aby dbali na vzhled města.

V Praze 8 by myslím stačila malá

úklidová „četa rychlého

nasazení“. Vydržovat celý

strojový park se městské části

nevyplatí: na to je lepší vybrat

v soutěži externí firmu s dobrými referencemi a pak jí šlapat

na paty. K tomu je nutný radní

pro životní prostředí, kterého

jeho práce těší, věnuje se jí

naplno a objíždí kvůli tomu

pravidelně celou čtvrť. Netrvám

na bicyklu, může i v autě.

Odpověď za zelené zní – spíš

nikoliv. Domníváme se, že na

trhu existuje dostatek soukromých firem, které jsou schopné

poskytovat tyto služby na

vysoké úrovni. Díky soutěži se

správně nastavenými parametry

a díky profesionálnímu dohledu

ze strany zadavatele nad

odvedenou prací jsme schopni

udržovat městskou část

v takovém stavu, jaký občané

od nás očekávají. Ještě připomínám, že Praha 8 je městskou

částí Prahy. Ta vlastní většinu

ve společnosti Pražské služby.

Pokud bychom tedy měli

využívat obecní společnosti,

upřednostňuji právě tuto téměř

městskou akciovku.

Otázkou samozřejmě je, jak

naložit s údržbou pozemků,

které všichni vnímáme jako

veřejná prostranství, ve

skutečnosti však patří firmám

nebo restituentům. V Karlíně je

například běžným jevem, že se

tu vyskytují zbytkové pozemky

Českých drah, Palmovka je zas

rozdělena mezi magistrát,

dopravní podnik a developery.

Podobný stav je i na sídlištích.

Má obec sekat i soukromé

pozemky? Tvrdím, že ano,

a následně peníze investované

do údržby těchto pozemků

vymáhat na majiteli. Není

přijatelné, aby Prahu 8 hyzdily

„zelené“ plochy zarostlé

pralesem kopřiv a bodláčí.

Jan Červenka

člen Komise

pro obecní majetek,

člen KDU-ČSL

KDU-ČSL,

Osmička sobě

a nezávislí

Radši rychlou

rotu

MČ Praha 8 má ve správě

z komunikací pouze chodníky

v zeleni a dále cca 200 ha veřejné

zeleně, především v sídlištích.

Roční rozpočet na údržbu uv.

majetku činí cca 40 mil. Kč.

Místní komunikace I.–III. třídy

má ve správě k tomu hl. m.

Prahou zřízená Technická

správa komunikací (TSK),

organizace napojená na rozpočet

hl. m Prahy.

MČ Praha 8 si správu a údržbu

zeleně objednává u subjektů na

trhu především podle potřeb jí

spravovaného majetku. Zřízením

vlastních „technický služeb“ (TS)

by Praze 8 přibyla starost

o subjekt zaměstnávající cca

30 zaměstnanců, otázkou je, zda

by Prahu 8 poté vyšla správa jí

svěřeného majetku levněji. Mimo

to má Praha 8 akciový podíl v a. s.

IPODEC – čisté město (přesně

43 %), která veškeré potřebné

činnosti může zajistit. Jedná se

ale o obchodní společnost,

zřízenou za účelem dosažení

zisku, což asi tazatel neměl

přesně na mysli.

Bohužel dosud nebyla

zpracována úplná pasportizace

spravovaného majetku. Pokud

by Praha 8 měla jasno které části

chce např. posekat, mohla by

vyhlásit tzv. elektronickou

aukci. Např. jedno posekání

zeleně na již cit. 200 ha stojí

Prahu 8 cca 2 mil. Kč. V elektronické aukci by cena mohla být

nižší až o 30 %!

Mám za to, že vlastní „technické služby“ jsou cestou neefektivní, jelikož pokud by si je Praha 8

zřídila, nebude dělat nic jiného,

než jim hledat práci bez ohledu

na efektivitu jejich snažení.

Další z cest ke zlepšení čistoty

Prahy 8 je držet si „rychlou rotu“

čítající cca 5 zaměstnanců na

nejnutnější úklid a údržbu. Tuto

cestu si již Praha 8 zvolila a nelze

proti ní nic mít.