6
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / říjen 2017
www.praha8.cz
Fórum
V této rubrice najdete názory zástupců stran zvolených
do Zastupitelstva MČ Praha 8. Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere otázku, na kterou odpovídají i ostatní.
Matěj Fichtner
zástupce starosty
MČ Praha 8
za ANO
Vladimíra Ludková
zastupitelka
MČ Praha 8
za ODS
Tento měsíc se ptá:
KSČM
Markéta Pekarová
Adamová
zastupitelka
MČ Praha 8
za TOP 09
Jan Vašek
člen komise
pro životní prostředí
za ČSSD
hnutí ano
ods praha 8
top 09 praha 8
Ano, ale postupně
Placená místa pro
kamarády? NE!!!
Lepší starost
Je to potřeba
o zeleň by Praze 8 do nejmenšího
prospěla, ale
detailu připravit
nemusí kvůli tomu Údržba komunikací a zelených
ploch musí být jednou z hlavzačít podnikat
ních priorit jakékoliv místní
Předně je třeba připomenout, že
silnice a chodníky v Praze 8 jsou
v majetku hl. m. Prahy a údržbu
na nich provádí (nebo by
alespoň měla provádět) TSK.
Zbývá tedy hovořit o zeleni, resp.
její části, o kterou pečuje
MČ Praha 8, a o veřejných
prostranstvích.
V minulém volebním období
byly všechny práce na úklidu
veřejných prostranství a údržbě
zeleně zadávány externím
firmám. Letos jsme s velice
pozitivním ohlasem od občanů
otestovali zřízení pohotovostní
úklidové čety – do odboru
životního prostředí byli přijati
noví zaměstnanci, kteří na
zavolání přijedou a sami uklidí
nahlášený nepořádek. Jejich
výsledky se dají lépe kontrolovat, navíc jsou pracovníci při své
činnosti pečlivější a ve výsledku
je tato služba i levnější.
Tímto směrem, tj. nahrazováním dodavatelských firem
vlastními silami úřadu, chceme
jít i nadále. Ještě v letošním roce
nebo na začátku roku 2018
bychom chtěli představit tři
nové služby, které budou
prováděny přímo našimi
zaměstnanci – pravidelné
zametání pěších cest, odmetání
sněhu a ořezy křovin. Postupně
bychom tímto způsobem chtěli
nahradit externí firmy ve
většině pravidelně prováděných
prací a externě řešit jen
nepravidelné činnosti.
Máme také zahájeno jednání
s ministerstvem spravedlnosti
a Vězeňskou službou, mohli
bychom na veřejně prospěšných
pracích zaměstnat osoby ve
výkonu trestu. Jejich velmi
podstatnou výhodou je, že
nákladově stojí městskou část
4500 Kč měsíčně (+ odvody).
Nedělám si ambice na to, zřídit
nyní v rámci Prahy 8 „technické
služby“ v pravém slova smyslu.
Postupně by však naši pracovníci
měli přebírat podstatnou část
péče o zeleň a veřejná prostranství a občané by si měli všimnout,
že se uklízí častěji a důkladněji.
Další placená křesla pro
kamarády současné radniční
koalice nejsou potřeba. O tom,
zda bude posekáno a uklizeno,
totiž nerozhoduje množství
ředitelů a asistentek, ale ten, kdo
má životní prostředí na starost.
Ještě v minulém volebním
období péče o veřejné prostory
fungovala. Fungovala bez nové
servisní organizace, fungovala
za méně peněz. V létě se sekalo,
v zimě se hrabal sníh. Změna
v posledních třech letech je
zaviněna přístupem k Praze 8.
Stala se z ní dojná kráva pro
osádku radniční koalice,
tvořenou z ANO, Zelených,
ČSSD, a to vše s podporou
komunistů.
Na psí louce v Libni je lavička
za 130 tisíc korun. To je jen jeden
z příkladů, na který si může každý
sáhnout a který ukazuje, jaký přístup
má ANO ke správě Prahy 8.
Nepotřebujeme novou společnost,
potřebujeme, aby Prahu 8
neovládalo bratrstvo kočičí pracky.
Městská část je tu od toho, aby
zajišťovala veřejnou správu
s odpovědností řádného
hospodáře, ne aby podnikala.
Ačkoliv by někteří možná rádi
městskou část řídili jako firmu,
já s tím zásadně nesouhlasím.
Obec, stejně jako stát, se
spravuje, ne řídí jako soukromý
podnik. Nesouhlasím s tím, aby
městská část zřizovala vlastní
firmy, pokud to není nezbytně
nutné, a u technických služeb
to nutné rozhodně není. Firem
podnikajících v tomto oboru je
na trhu dost na to, aby si z nich
Praha 8 mohla vybrat kvalitního
dodavatele.
Co vše by musela MČ udělat,
kdyby se pro to přesto rozhodla?
Založila by společnost, vložila by
do ní kapitál, nakoupila by stroje
a nářadí, najala desítky nových
zaměstnanců. Zaměstnanci
musí mít nějaké zázemí, takže
by pronajala nebo koupila nové
prostory. I stroje, nářadí a další
příslušenství musí mít své místo,
takže se pronajmou nebo koupí
sklady. A v neposlední řadě
každá společnost potřebuje svůj
management. Pár přátel
politické reprezentace by našlo
teplé místečko, lze se domnívat,
že velmi lukrativní. To vše
placeno z kapes obyvatel
Prahy 8.
Městská část se musí postarat
o kvalitní údržbu zeleně, čistotu
parků, chodníků a ulic. Ale
k tomu nepotřebuje začít
podnikat. Ve veřejné soutěži je
schopna získat dodavatele, který
pracuje pro více obcí, a má díky
tomu úspory z rozsahu. Tudíž je
schopen nabídnout zajímavější
cenu, než za kterou by pracovala
firma městské části. Starejme se
o správu věcí veřejných.
Odpovědně. Neexperimentujme.
ČSSD
samosprávy. Pokud totiž nejsou
udržované komunikace a zelené
plochy, pak to výrazně znepříjemňuje život každému z nás.
V současné době má tuto
činnost na starost několik
organizací. Většinu komunikací
má ve své správě hlavní město
Praha. Jejich údržbu proto
zajištuje Technická správa
komunikací hlavního města
Prahy. Ta bohužel především
v zimních měsících tuto činnost
nevykonává dostatečně
efektivně. Tedy alespoň tak, jak
by si představitelé a obyvatelé
městských částí představovali.
Naše městská část proto vypsala
veřejnou zakázku na zimní úklid
chodníků ve správě magistrátu,
aby se už neopakovaly problémy
s jejich údržbou z letošní zimy.
Údržbu zelených ploch
zajištuje naše městská část
pomocí externích dodavatelů.
Navíc nově na našem úřadě
pracuje skupina zaměstnanců,
která zajištuje rychlý úklid
nepořádků na základě podnětů
od našich občanů. Může tak být
okamžitě proveden a není ho
potřeba objednávat
u dodavatelů.
Osobně tento model považuji
za nejlepší, protože zajistí,
že hlavní část činnosti bude
provádět zkušený dodavatel.
Zároveň nám umožnuje pružně
reagovat na potřeby našich
obyvatel. Zřízení vlastních
technických služeb by jistě mělo
své nesporné výhody, protože
bychom se nemuseli spoléhat na
cizí subjekty. Na druhou stranu
se jedná o poměrně velkou
změnu, kterou je nutné mít do
nejmenšího detailu připravenou
a naplánovanou, aby nehrozilo,
že za začátku nebude údržba
komunikací a zeleně probíhat
dostatečně kvalitně.