8

MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8

www.praha8.cz

červenec 2015

FÓRUM

Jak by se měl

změnit systém

zadávání

veřejných

zakázek na

MČ Praha 8

?

V této rubrice najdete názory

zástupců stran zvolených

do Zastupitelstva MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně jedna

z nich vybere otázku,

na kterou odpovídají i ostatní.

HNUTÍ ANO

ODS PRAHA 8

TOP 09 PRAHA 8

Pro začátek

by se měl

dodržovat zákon

Ne změnám

nade vše

Praha 8 se stává

nespolehlivým

investorem

S veřejnými zakázkami má Praha 8

bohaté negativní zkušenosti z éry minulé koalice ODS a TOP 09. Několikrát jí Úřad pro ochranu hospodářské

soutěže (ÚOHS) uložil pokutu a některé veřejné zakázky jsou i předmětem vyšetřování ze strany policie. Pochybení bylo mnoho. Kromě

nezákonného zadání zakázky na výstavbu radnice Nová Palmovka, za

které dostala Praha 8 od ÚOHS pokutu 450 000 Kč, se jednalo i o další rozličná pochybení.

Tak například zákon o veřejných zakázkách (ZVZ) předepisuje, že obálky

s nabídkami musí být otevřeny ihned

po uplynutí lhůty pro jejich podání.

Předchozí koalice si s tím ale hlavu nelámala a obvykle si nechávala několikahodinovou pauzu. Co se během ní

dělo, dnes už asi nikdo nemá šanci zjistit. Podobně nezákonně odmítla hodnotící komise při zakázce na propagaci

výstavby nové radnice otevřít obálku

s nabídkou od firmy, která nebyla vyzvána, čímž pro změnu způsobila škodu skoro půl milionu korun, protože

zrovna tento uchazeč byl – kdo by to

byl čekal? – nejlevnější. Smlouvy se

zveřejňovaly pozdě nebo vůbec, a ne

do 15 dnů, jak stanoví ZVZ.

Pokud jde o změnu systému zadávání veřejných zakázek, je třeba celý

systém kompletně přepracovat. První

a stěžejní požadavek je, aby byl bez

výjimek dodržen zákon. Zadávací řízení musí zajistit, že cena bude rozumná a plnění bude dodáno včas

a v požadované kvalitě.

Zatím jsme v souladu se zákonem

zveřejnili smlouvy uzavřené předchozím vedením, a to i u příspěvkových

organizací. Do budoucna chceme

urychlit systém zadávání zakázek,

snížit administrativní zátěž a zesílit

kontrolu kvality zadávacích řízení.

Položená otázka by jistě byla zajímavým podnětem pro odborné fórum

zadavatelů z různých oblastí veřejné

správy, její smysl v tomto politickém

fóru mi však uniká. Je asi zřejmé,

kam směřuje, neboť změna systému,

na kterou mají vliv zastupitelé, se

může týkat především elektronizace

procesu zadávání.

Také minulá koalice začínala postupně tyto postupy využívat a vyhodnocovat je. Jde jistě o nástroje

moderní, dynamické, ale pokud jde

o výsledný výběr kvalitního uchazeče, samozřejmě také nikoliv všespasitelné. Navíc se některé metody

v praxi osvědčují více, některé méně.

Proto je důležitá ne politizace typu

„bude to lepší, protože to budeme

dělat jinak“, které se na tomto vymezeném prostoru v odpovědích obávám, ale zkušenosti lidí, kteří se denně problematikou zadávání

veřejných zakázek zabývají. Jen z takového typu diskuse mohou vzejít

cenné podněty pro případná další vylepšování.

Zastupitelé ODS, i z opoziční pozice, mají nepochybně zájem na tom,

aby byli vybíráni takoví dodavatelé,

kteří nabídnou své dodávky, služby

či provedení stavebních prací v pro

MČ Praha 8 optimálním poměru kvalita/cena. Tedy aby vždy zvítězila

ekonomicky nejvhodnější nabídka

a vítězný uchazeč následně odvedl

svoji práci tak, jak uváděl v nabídce.

K tomuto vedl systém zadávání dosavadní ve smyslu zákona o zadávání

veřejných zakázek, k tomuto musí

vést i systém zadávání do budoucna,

ať bude jakýkoliv. Tedy samozřejmě

jakýkoliv rovněž podle zákona.

Určitě je nutné systém zadávání veřejných zakázek stále upravovat.

Nutí nás k tomu změny v zákonech,

ale i vývoj trhu. TOP 09 se změnám

k lepšímu nebrání. Sami jsme v minulém volebním období učinili kroky, které posílily postavení Prahy 8

jako investora. Veřejný zadavatel,

který nemůže rozhodovat podle

zdravého rozumu, ale musí postupovat podle zákona, nutně musí dobře

nastavit potřebnou administrativu.

Příliš volné zadávací podmínky přitahují i firmy, které přecení své možnosti.

Naopak, příliš košaté zadávací

podmínky přitahují firmy, které

v tom „umí chodit“. Složité zadávací

podmínky firmy odrazují. Jako podnikatel si často kladu otázku: Proč

musím platit státu za dokument, který mi vystaví stát, abych ho obratem

státu předal?

Dalším kritériem, které každého

uchazeče o zakázku zajímá, je důvěryhodnost investora. Pokud jako vítěz výběrového řízení splní podepsanou smlouvu, dostane také dle

smlouvy zaplaceno? Nebo ho čeká

právní bitva? Toto vše každý podnikatel vnímá a hraje to roli při rozhodování, zda svůj čas a prostředky investuje do přípravy podkladů na

výběrové řízení. Současné vedení

Prahy 8 tento aspekt ekonomiky bohužel zcela přehlíží. Nerespektování

uzavřených smluv odrazuje uchazeče a prodražuje zakázky, protože za

rizikové investice se připlácí. Rovněž

pak klesá počet uchazečů, zejména

v době ekonomického oživení, kdy

firmy nejsou již tak závislé na veřejném sektoru.

Matěj Fichtner

místostarosta

Martin Roubíček

Jakub Čáp

MČ Praha 8

zastupitel MČ Praha 8

zastupitel MČ Praha 8

za ANO

za ODS

za TOP 09