8
MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8
www.praha8.cz
červenec 2015
FÓRUM
Jak by se měl
změnit systém
zadávání
veřejných
zakázek na
MČ Praha 8
?
V této rubrice najdete názory
zástupců stran zvolených
do Zastupitelstva MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně jedna
z nich vybere otázku,
na kterou odpovídají i ostatní.
HNUTÍ ANO
ODS PRAHA 8
TOP 09 PRAHA 8
Pro začátek
by se měl
dodržovat zákon
Ne změnám
nade vše
Praha 8 se stává
nespolehlivým
investorem
S veřejnými zakázkami má Praha 8
bohaté negativní zkušenosti z éry minulé koalice ODS a TOP 09. Několikrát jí Úřad pro ochranu hospodářské
soutěže (ÚOHS) uložil pokutu a některé veřejné zakázky jsou i předmětem vyšetřování ze strany policie. Pochybení bylo mnoho. Kromě
nezákonného zadání zakázky na výstavbu radnice Nová Palmovka, za
které dostala Praha 8 od ÚOHS pokutu 450 000 Kč, se jednalo i o další rozličná pochybení.
Tak například zákon o veřejných zakázkách (ZVZ) předepisuje, že obálky
s nabídkami musí být otevřeny ihned
po uplynutí lhůty pro jejich podání.
Předchozí koalice si s tím ale hlavu nelámala a obvykle si nechávala několikahodinovou pauzu. Co se během ní
dělo, dnes už asi nikdo nemá šanci zjistit. Podobně nezákonně odmítla hodnotící komise při zakázce na propagaci
výstavby nové radnice otevřít obálku
s nabídkou od firmy, která nebyla vyzvána, čímž pro změnu způsobila škodu skoro půl milionu korun, protože
zrovna tento uchazeč byl – kdo by to
byl čekal? – nejlevnější. Smlouvy se
zveřejňovaly pozdě nebo vůbec, a ne
do 15 dnů, jak stanoví ZVZ.
Pokud jde o změnu systému zadávání veřejných zakázek, je třeba celý
systém kompletně přepracovat. První
a stěžejní požadavek je, aby byl bez
výjimek dodržen zákon. Zadávací řízení musí zajistit, že cena bude rozumná a plnění bude dodáno včas
a v požadované kvalitě.
Zatím jsme v souladu se zákonem
zveřejnili smlouvy uzavřené předchozím vedením, a to i u příspěvkových
organizací. Do budoucna chceme
urychlit systém zadávání zakázek,
snížit administrativní zátěž a zesílit
kontrolu kvality zadávacích řízení.
Položená otázka by jistě byla zajímavým podnětem pro odborné fórum
zadavatelů z různých oblastí veřejné
správy, její smysl v tomto politickém
fóru mi však uniká. Je asi zřejmé,
kam směřuje, neboť změna systému,
na kterou mají vliv zastupitelé, se
může týkat především elektronizace
procesu zadávání.
Také minulá koalice začínala postupně tyto postupy využívat a vyhodnocovat je. Jde jistě o nástroje
moderní, dynamické, ale pokud jde
o výsledný výběr kvalitního uchazeče, samozřejmě také nikoliv všespasitelné. Navíc se některé metody
v praxi osvědčují více, některé méně.
Proto je důležitá ne politizace typu
„bude to lepší, protože to budeme
dělat jinak“, které se na tomto vymezeném prostoru v odpovědích obávám, ale zkušenosti lidí, kteří se denně problematikou zadávání
veřejných zakázek zabývají. Jen z takového typu diskuse mohou vzejít
cenné podněty pro případná další vylepšování.
Zastupitelé ODS, i z opoziční pozice, mají nepochybně zájem na tom,
aby byli vybíráni takoví dodavatelé,
kteří nabídnou své dodávky, služby
či provedení stavebních prací v pro
MČ Praha 8 optimálním poměru kvalita/cena. Tedy aby vždy zvítězila
ekonomicky nejvhodnější nabídka
a vítězný uchazeč následně odvedl
svoji práci tak, jak uváděl v nabídce.
K tomuto vedl systém zadávání dosavadní ve smyslu zákona o zadávání
veřejných zakázek, k tomuto musí
vést i systém zadávání do budoucna,
ať bude jakýkoliv. Tedy samozřejmě
jakýkoliv rovněž podle zákona.
Určitě je nutné systém zadávání veřejných zakázek stále upravovat.
Nutí nás k tomu změny v zákonech,
ale i vývoj trhu. TOP 09 se změnám
k lepšímu nebrání. Sami jsme v minulém volebním období učinili kroky, které posílily postavení Prahy 8
jako investora. Veřejný zadavatel,
který nemůže rozhodovat podle
zdravého rozumu, ale musí postupovat podle zákona, nutně musí dobře
nastavit potřebnou administrativu.
Příliš volné zadávací podmínky přitahují i firmy, které přecení své možnosti.
Naopak, příliš košaté zadávací
podmínky přitahují firmy, které
v tom „umí chodit“. Složité zadávací
podmínky firmy odrazují. Jako podnikatel si často kladu otázku: Proč
musím platit státu za dokument, který mi vystaví stát, abych ho obratem
státu předal?
Dalším kritériem, které každého
uchazeče o zakázku zajímá, je důvěryhodnost investora. Pokud jako vítěz výběrového řízení splní podepsanou smlouvu, dostane také dle
smlouvy zaplaceno? Nebo ho čeká
právní bitva? Toto vše každý podnikatel vnímá a hraje to roli při rozhodování, zda svůj čas a prostředky investuje do přípravy podkladů na
výběrové řízení. Současné vedení
Prahy 8 tento aspekt ekonomiky bohužel zcela přehlíží. Nerespektování
uzavřených smluv odrazuje uchazeče a prodražuje zakázky, protože za
rizikové investice se připlácí. Rovněž
pak klesá počet uchazečů, zejména
v době ekonomického oživení, kdy
firmy nejsou již tak závislé na veřejném sektoru.
Matěj Fichtner
místostarosta
Martin Roubíček
Jakub Čáp
MČ Praha 8
zastupitel MČ Praha 8
zastupitel MČ Praha 8
za ANO
za ODS
za TOP 09