OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVENEC / SRPEN 2020
www.praha8.cz
7
KARLÍN
Oprava Negrelliho viaduktu
skončila. Vlaky jezdí rychleji
nnNa zrekonstruovaném Negrelliho viaduktu od června opět
jezdí vlaky. Z Kladna se tak dostanete až na Masarykovo
nádraží. Osobní a spěšné vlaky od Kralup nad Vltavou už
nejezdí přes nádraží Holešovice, ale kratší cestou po Negrelliho viaduktu, což znamená, že jako dříve zastavují v zastávce
Holešovice. Rychlíky od Děčína a Ústí nad Labem jezdí i nadále přes nádraží Holešovice na hlavní nádraží.
Upozornění: osobní vlaky od
Kladna opět zastavují v Bubnech u staré nádražní budovy,
nikoli poblíž metra Vltavská,
rychlíky míří až na Masarykovo
nádraží jako před výlukou.
Zachování zastavování u metra Vltavská je nyní vyloučeno
proto, že vlaky budou pokračovat přes výhybky na Negrelliho
viadukt, tj. musí zastavit před
odjezdovými návěstidly, která
jsou ve stanici Praha–Bubny
umístěná cca 250 metrů severněji, než bylo dosud provizorní
nástupiště u slepé koleje.
V rámci modernizace trati ve
směru na Kladno je samozřejmě
MODERNIZACE UMOŽNILA ZVÝŠIT RYCHLOST vlaků ze 40 na 60 kilometrů za hodinu.
připravováno vybudování nové
stanice Praha-Bubny, která
bude mít samostatná nástupiště pro trať na Kladno i Kralupy
a bude co nejblíže vstupu do
metra Vltavská, obecně tam,
kde byla dosud provizorní
zastávka.
ŽIVOT POD OBLOUKY
Rekonstrukce stavby z 19. století začala v dubnu 2017. Oproti
původním plánům se zhruba
o půl roku zpozdila. Důvodem
byl horší stav viaduktu, než se
původně předpokládalo.
Během rekonstrukce se
opravila stovka cihlových,
pískovcových a žulových kleneb, z nichž osm překračuje
Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno
a znovu sestaveno.
Zmodernizoval se také železniční spodek a svršek, což
umožní zvýšení traťové rychlosti ze 40 km/h na 60 km/h a také
plynulejší a bezpečnější provoz.
Na trať nyní může vyjet až
čtrnáct párů vlaků za hodinu.
Vyměněny byly na některých
místech i mostní konstrukce.
Trať byla také vybavena protihlukovými a zabezpečovacími
systémy.
V budoucnu by se měly obnovit i prostory pod oblouky, kde
vzniknou kavárny či ateliéry.
Magistrát chce kvůli tomu
zažádat v létě o územní rozhodnutí na úpravu okolí Negrelliho
viaduktu v Karlíně. Stavební
práce by měly začít za dva roky.
(tk)