12
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVEN 2021
www.praha8.cz
Fórum zastupitelů
Jak se vám
líbí stav
komunikací po
zimě? Stará se
o ně magistrát
dobře?
TENTO MĚSÍC
SE PTÁ:
ODS
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Tomáš Mrázek
zastupitel
MČ Praha 8
Martin Štěrba
předseda Pirátů
v Praze 8
Vlaďka Vojtíšková
zastupitelka
MČ Praha 8
ODS
PIRÁTI
8ŽIJE
Katastrofa
v podání
magistrátní firmy
Díra v silnici není
ideový problém.
Je to prostě díra!
Je třeba veřejný
plán oprav
Stav silnic je po celé Praze katastrofální, naši městskou část
nevyjímaje. Technická správa
komunikací, akciová společnost
stoprocentně vlastněná magistrátem, po zimě pouze provizorně
zalátala ta největší zvěrstva. To
však znamená, že se do ulic bude
muset opět vrátit k definitivní
opravě. Tedy pokud k tomu bude
z její strany vůle.
Kvalita silnic totiž úzce souvisí
s rolí TSK. Ta v posledních letech
téměř rezignovala na svůj hlavní
úkol – správu a údržbu komunikací a chodníků. Firma se pod
tlakem aktivistů z vedení magistrátu soustředí na tak zásadní
úkoly, jako je budování elektrocyklodep, malování cyklopruhů
a cyklopiktogramů na těch
nejšílenějších místech či papírovému vylepšování stavu mostů.
U nás v Praze 8 máme krásný
důkaz, Libeňský most. Po několika nových měřeních se jeho
kondice zázračně zlepšila a havarijní stav rázem zmizel.
Chápu, že vedení magistrátní
firmy nemá moc času věnovat se
hlavní náplni své činnosti. Je
totiž zaneprázdněno stěhováním svých úředníků z městského objektu k soukromému
developerovi úplně náhodně
sídlícímu v tolik populární
Praze 7 (nájem bude jistě mnohem nižší…) či tvorbou nového
loga od jednoho z nejdražších
designerských studií.
Anebo je všechno úplně jinak.
Magistrátní TSK nás šíleným
stavem komunikací nutí přesedlat z automobilů na sdílené
elektrokoloběžky a elektrokola…
Bývalo zvykem v těchto sloupcích řešit naši městskou část
a kroky, které radnice udělala
anebo plánuje udělat. V poslední
době se však zdejší koalice snaží
svými otázkami odvést pozornost jinam – k velké Praze a magistrátu, který zřejmě může za
všechny problémy městských
částí včetně té naší. Ale budiž.
Jak už to bývá, každá zima dá
silnicím zabrat, a nejinak tomu
bylo po té letošní. Někde je to
vidět více, někde méně. Některé
díry či výmoly se opraví provizorně, protože na větší opravy
nezbývají čas ani peníze. Pražský rozpočet, ani rozpočet organizace odpovědné za zajišťování
udržování sjízdnosti pražské
silniční sítě, kterou je Technická
správa komunikací hl. města
Prahy (zkráceně TSK), totiž není
bezedný.
Zjednodušeně by se dalo říct,
že čím frekventovanější silnice
v Praze, tím větší a lepší péče.
Pokud na takovém úseku dojde
k destrukci povrchu, je větší
šance, že silničáři vozovku opraví
rychle a lépe než v případě „zapadlé ulice“, kde projede pár aut
za den. Ideální to není, ale je to asi
to nejlepší řešení. Příkladem větší
opravy v posledních měsících je
třeba Jižní spojka – sestra našich
Holešoviček. Na takto vytíženém
místě by měla provizorní oprava
životnost pár týdnů, došlo proto
k vyfrézování asfaltu a položení
nového.
A ještě k TSK – nedávno se ve
skupině Libeň, Karlín na Facebooku řešila krátká oprava
Prosecké ulice v části, kde dochází k odbočení ze Zenklovy
ulice. Strhla se velká diskuse
o tom, jak zlí Piráti a Praha sobě
ničí a zavírají Prahu. Je to ale
jinak – ti, kteří rozhodují o takových opravách, nejsou politici,
ale úředníci. Díra v silnici není
ani pravicová, ani středová a ani
levicová. Je to prostě díra, která
se musí opravit.
Pokud vás trápí nějaký výmol
či díra, nahlašte ji skrze magistrátní aplikaci zmente.to. Věřím,
že bude opravena co nejdřív.
JEDNA Z MNOHA řidičských výzev v ulici
Františka Kadlece.
Na takřka totožnou otázku už
jsem odpovídala v časopisu
Osmička 11/2020. Ale opakování
je matka moudrosti, tak ještě
jednou. Stav komunikací v Praze
a především stav chodníků není
dobrý ani po zimě, ani po létě.
Nedá se srovnat s povrchy
v zahraničí, a to nejen v Německu, ale mnohdy i na východ od
nás. Všude samá záplata, hladký
chodník skoro nenajdete.
Jaká je příčina? Asi jich je víc:
možná podstav městské společnosti Technická správa komunikací (TSK), v níž má stotisícovou
Prahu 8 na starosti jen jeden
člověk. Možná absence financí,
ale i systematičnosti. Chybí
detailní pasport všech komunikací a chodníků s popisem jejich
stavu a několikaletým plánem
oprav, který by byl projednán
i se správci vodovodů a kanalizací a dalších sítí, aby byly opravy
plánovány společně. S takovým
pasportem by určitě mohla
pomoct i Praha 8. Bohužel mám
pocit, že opravy jsou prováděny
tak nějak náhodně podle toho,
jaká stížnost od občanů zrovna
dorazí.
Osmička žije přispěla ke
zlepšení stavu věcí tím, že právě
teď po zimě sesbíral náš zastupitel Ondřej Buršík podněty občanů a předal je TSK. Velkou část
z nich už společnost vypořádala
a díry opravila, ty další budeme
určitě sledovat a urgovat. A ve
volném čase (protože jsme
všichni neuvolnění zastupitelé,
kteří nepracují na radnici, ale
jinde) budeme procházet Prahu 8 a dělat vlastními silami
pasport silnic a chodníků, abychom – pokud po volbách budeme v koalici na radnici – neztráceli čas, ale jeli podle plánu a jen
urgovali a urgovali.