12

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVEN 2021 

www.praha8.cz

Fórum zastupitelů

Jak se vám

líbí stav

komunikací po

zimě? Stará se

o ně magistrát

dobře?

TENTO MĚSÍC

SE PTÁ:

ODS

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Tomáš Mrázek

zastupitel

MČ Praha 8

Martin Štěrba

předseda Pirátů

v Praze 8

Vlaďka Vojtíšková

zastupitelka

MČ Praha 8

ODS

PIRÁTI

8ŽIJE

Katastrofa

v podání

magistrátní firmy

Díra v silnici není

ideový problém.

Je to prostě díra!

Je třeba veřejný

plán oprav

Stav silnic je po celé Praze katastrofální, naši městskou část

nevyjímaje. Technická správa

komunikací, akciová společnost

stoprocentně vlastněná magistrátem, po zimě pouze provizorně

zalátala ta největší zvěrstva. To

však znamená, že se do ulic bude

muset opět vrátit k definitivní

opravě. Tedy pokud k tomu bude

z její strany vůle.

Kvalita silnic totiž úzce souvisí

s rolí TSK. Ta v posledních letech

téměř rezignovala na svůj hlavní

úkol – správu a údržbu komunikací a chodníků. Firma se pod

tlakem aktivistů z vedení magistrátu soustředí na tak zásadní

úkoly, jako je budování elektrocyklodep, malování cyklopruhů

a cyklopiktogramů na těch

nejšílenějších místech či papírovému vylepšování stavu mostů.

U nás v Praze 8 máme krásný

důkaz, Libeňský most. Po několika nových měřeních se jeho

kondice zázračně zlepšila a havarijní stav rázem zmizel.

Chápu, že vedení magistrátní

firmy nemá moc času věnovat se

hlavní náplni své činnosti. Je

totiž zaneprázdněno stěhováním svých úředníků z městského objektu k soukromému

developerovi úplně náhodně

sídlícímu v tolik populární

Praze 7 (nájem bude jistě mnohem nižší…) či tvorbou nového

loga od jednoho z nejdražších

designerských studií.

Anebo je všechno úplně jinak.

Magistrátní TSK nás šíleným

stavem komunikací nutí přesedlat z automobilů na sdílené

elektrokoloběžky a elektrokola…

Bývalo zvykem v těchto sloupcích řešit naši městskou část

a kroky, které radnice udělala

anebo plánuje udělat. V poslední

době se však zdejší koalice snaží

svými otázkami odvést pozornost jinam – k velké Praze a magistrátu, který zřejmě může za

všechny problémy městských

částí včetně té naší. Ale budiž.

Jak už to bývá, každá zima dá

silnicím zabrat, a nejinak tomu

bylo po té letošní. Někde je to

vidět více, někde méně. Některé

díry či výmoly se opraví provizorně, protože na větší opravy

nezbývají čas ani peníze. Pražský rozpočet, ani rozpočet organizace odpovědné za zajišťování

udržování sjízdnosti pražské

silniční sítě, kterou je Technická

správa komunikací hl. města

Prahy (zkráceně TSK), totiž není

bezedný.

Zjednodušeně by se dalo říct,

že čím frekventovanější silnice

v Praze, tím větší a lepší péče.

Pokud na takovém úseku dojde

k destrukci povrchu, je větší

šance, že silničáři vozovku opraví

rychle a lépe než v případě „zapadlé ulice“, kde projede pár aut

za den. Ideální to není, ale je to asi

to nejlepší řešení. Příkladem větší

opravy v posledních měsících je

třeba Jižní spojka – sestra našich

Holešoviček. Na takto vytíženém

místě by měla provizorní oprava

životnost pár týdnů, došlo proto

k vyfrézování asfaltu a položení

nového.

A ještě k TSK – nedávno se ve

skupině Libeň, Karlín na Facebooku řešila krátká oprava

Prosecké ulice v části, kde dochází k odbočení ze Zenklovy

ulice. Strhla se velká diskuse

o tom, jak zlí Piráti a Praha sobě

ničí a zavírají Prahu. Je to ale

jinak – ti, kteří rozhodují o takových opravách, nejsou politici,

ale úředníci. Díra v silnici není

ani pravicová, ani středová a ani

levicová. Je to prostě díra, která

se musí opravit.

Pokud vás trápí nějaký výmol

či díra, nahlašte ji skrze magistrátní aplikaci zmente.to. Věřím,

že bude opravena co nejdřív.

JEDNA Z MNOHA řidičských výzev v ulici

Františka Kadlece.

Na takřka totožnou otázku už

jsem odpovídala v časopisu

Osmička 11/2020. Ale opakování

je matka moudrosti, tak ještě

jednou. Stav komunikací v Praze

a především stav chodníků není

dobrý ani po zimě, ani po létě.

Nedá se srovnat s povrchy

v zahraničí, a to nejen v Německu, ale mnohdy i na východ od

nás. Všude samá záplata, hladký

chodník skoro nenajdete.

Jaká je příčina? Asi jich je víc:

možná podstav městské společnosti Technická správa komunikací (TSK), v níž má stotisícovou

Prahu 8 na starosti jen jeden

člověk. Možná absence financí,

ale i systematičnosti. Chybí

detailní pasport všech komunikací a chodníků s popisem jejich

stavu a několikaletým plánem

oprav, který by byl projednán

i se správci vodovodů a kanalizací a dalších sítí, aby byly opravy

plánovány společně. S takovým

pasportem by určitě mohla

pomoct i Praha 8. Bohužel mám

pocit, že opravy jsou prováděny

tak nějak náhodně podle toho,

jaká stížnost od občanů zrovna

dorazí.

Osmička žije přispěla ke

zlepšení stavu věcí tím, že právě

teď po zimě sesbíral náš zastupitel Ondřej Buršík podněty občanů a předal je TSK. Velkou část

z nich už společnost vypořádala

a díry opravila, ty další budeme

určitě sledovat a urgovat. A ve

volném čase (protože jsme

všichni neuvolnění zastupitelé,

kteří nepracují na radnici, ale

jinde) budeme procházet Prahu 8 a dělat vlastními silami

pasport silnic a chodníků, abychom – pokud po volbách budeme v koalici na radnici – neztráceli čas, ale jeli podle plánu a jen

urgovali a urgovali.