40
Osmička
červen 2014
měsíčník Městské části Praha 8
Školství
V bohnické ZŠ Glowackého
si pochvalují první nultý ročník
Základní škola Glowackého v září 2013 otevře-
z předchozího dne a popovídají, učitelka žáčky
ní fotbal, ale i mnoho dalších her jsou u dětí
la první nultý ročník. Dala tak prostor před-
seznámí s náplní dne, aby věděli, co je čeká.
na denním pořádku. Sluchovou diferenciaci se
školním dětem připravit se na školu přímo
Děti nemají klasické předměty, nemají úkoly
učí propojovat i s dalšími činnostmi. Těší se,
v jejím prostředí. Tento zkušební ročník je ve
ani písemky či testy. Učí se hrou. Ta je už ale
jaké že písmeno budou mít napsané uprostřed
finále a už nyní je možné podle spokojených
velmi cíleně zaměřená na rozvoj jednotlivých
tabule, aby kolem něj – např. písmene „S‟ –
dětí říci, že se setkal s úspěchem. Díky tomu
rozumových schopností. Při psaní si procvičují
mohly pak postupně vymyslet a dokreslit věci
bude výuka pokračovat i nadále.
grafomotoriku, trénují jemnou motoriku po-
začínající na toto písmeno – slunce, semínko…
mocí křivek, obloučků atp.
Jako opravdoví školáci se cítí převážně u inter-
Jak taková „výuka‟ v nultém ročníku probí-
aktivní tabule, na které si pomocí hry trénují
há? Jak se liší od té školkové? Jak moc se už
Na budoucí hodiny matematiky se seznamují
podobá té školní? Pro koho je výuka vhodná?
s tzv. předmatematickými pojmy. Nejčastější
Tyto dotazy patří mezi nejčastější, proto jsme
pomůckou tolik oblíbené korálky, které různě
Tělocvik je pro děti nadšení z velkého pro-
se rozhodli o výuce v nultém ročníku na naší
počítají, dávají na hromádky, přidávají, ubírají.
storu a opravdové školní tělocvičny. Žebřiny,
základní škole informovat podrobněji.
pravolevou orientaci.
Učí se názorně vnímat, co je „více‟, „méně‟,
lavičky a další nářadí nabízí také mnoho her,
Do nultého ročníku mohou nastoupit řádně
co znamená „dohromady‟, co je sčítání, ode-
které dětem nejen pořádně protáhnou tělo,
zapsané děti, kterým byl doporučený odklad
čítání a tak dále. Pro procvičování prostorové
ale současně je seznámí s tělesnou výcho-
školní docházky. Výuka probíhá podle Rám-
orientace dostávají úkoly typu: dej na pravou
vou. Další pohyb získají na dopravním hřišti,
cově vzdělávacího programu pro předškolní
kupičku další korálek, nad to či pod to přidej
kde se učí pravidlům silničního provozu nejen
vzdělávání. Hlavním smyslem je připravit děti
modrý hranatý korálek atp. Matematika v tom-
pod dohledem pedagoga, ale zároveň městské
do první třídy, naladit je na atmosféru školy,
to podání je pro ně jednou vůbec z nejoblíbe-
policie, která jim dělá osvětu. Stejně jako ve
seznámit je s režimem. Ale přitom je nutné
nějších činností.
školce i ve škole, tak i v nultém ročníku nechy-
děti nepřetěžovat a na prvním místě mít vždy
Pro nástup do školy je také nutné mít dobře
bí výlety do zajímavých míst v Praze.
vyvinutou nejen prostorovou ale i sluchovou
Děti milují školní prostředí, které se pro ně
orientaci. Je potřeba, aby děti pochopily, že
často výrazně liší od toho školkového. Od za-
v ostatních třídách. Poté, co si společně
slova se skládají z písmen a slabik. Učí se sly-
čátku se učí orientovat ve velké budově. Toale-
s učitelkou v kolečku na koberci sdělí zážitky
šet první nebo i koncové písmeno. Nejen slov-
ty nejsou hned u třídy, jak tomu bylo ve školce.
hru.
Výuka začíná v osm hodin stejně jako
Stejně tak jídelna i šatny jsou zvlášť, kam se
musí docházet. Všude se setkávají se staršími dětmi, pedagogy, sledují je, jak se chovají,
jak se pohybují v tomto, pro malé „nulťáčky‟,
novém prostředí. Své kouzlo má pochopitelně
školní zvonek.
Co se týče hodnocení, děti nedostávají známky. Hrají si a učí se během hry. Ale
protože jsou ve školním prostředí, dostávají
také vysvědčení formou slovního ohodnocení, které je dobrou zpětnou vazbou jak pro
ně, tak hlavně pro rodiče. Rodiče jsou stále
v kontaktu s pedagogem. Mají možnost využít i spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou.
Cílem nultého ročníku je nejen připravit děti
na školu po jejich vědomostní stránce, dohnat
nedostatky, podpořit silné stránky, ale zároveň
je pomalu zvykat na prostředí instituce, která
jim bude na dalších devět let velkým partnerem.
Našim „nulťáčkům‟ přejeme odpočinkové
prázdniny a šťastný start do první třídy. Zároveň se už nyní těšíme na další žáčky.
Předškoláci se v nultém ročníku rozhodně nenudí
Jana Jasanská, ZŠ Glowackého