40

Osmička

červen 2014

měsíčník Městské části Praha 8

Školství

V bohnické ZŠ Glowackého

si pochvalují první nultý ročník

Základní škola Glowackého v září 2013 otevře-

z předchozího dne a popovídají, učitelka žáčky

ní fotbal, ale i  mnoho dalších her jsou u  dětí

la první nultý ročník. Dala tak prostor před-

seznámí s  náplní dne, aby věděli, co je čeká.

na denním pořádku. Sluchovou diferenciaci se

školním dětem připravit se na školu přímo

Děti nemají klasické předměty, nemají úkoly

učí propojovat i  s  dalšími činnostmi. Těší se,

v jejím prostředí. Tento zkušební ročník je ve

ani písemky či testy. Učí se hrou. Ta je už ale

jaké že písmeno budou mít napsané uprostřed

finále a  už nyní je možné podle spokojených

velmi cíleně zaměřená na rozvoj jednotlivých

tabule, aby kolem něj – např. písmene „S‟ –

dětí říci, že se setkal s  úspěchem. Díky tomu

rozumových schopností. Při psaní si procvičují

mohly pak postupně vymyslet a dokreslit věci

bude výuka pokračovat i nadále.

grafomotoriku, trénují jemnou motoriku po-

začínající na toto písmeno – slunce, semínko…

mocí křivek, obloučků atp.

Jako opravdoví školáci se cítí převážně u inter-

Jak taková „výuka‟ v nultém ročníku probí-

aktivní tabule, na které si pomocí hry trénují

há? Jak se liší od té školkové? Jak moc se už

Na budoucí hodiny matematiky se seznamují

podobá té školní? Pro koho je výuka vhodná?

s  tzv. předmatematickými pojmy. Nejčastější

Tyto dotazy patří mezi nejčastější, proto jsme

pomůckou tolik oblíbené korálky, které různě

Tělocvik je pro děti nadšení z  velkého pro-

se rozhodli o  výuce v  nultém ročníku na naší

počítají, dávají na hromádky, přidávají, ubírají.

storu a  opravdové školní tělocvičny. Žebřiny,

základní škole informovat podrobněji.

pravolevou orientaci.

Učí se názorně vnímat, co je „více‟, „méně‟,

lavičky a  další nářadí nabízí také mnoho her,

Do nultého ročníku mohou nastoupit řádně

co znamená „dohromady‟, co je sčítání, ode-

které dětem nejen pořádně protáhnou tělo,

zapsané děti, kterým byl doporučený odklad

čítání a tak dále. Pro procvičování prostorové

ale současně je seznámí s  tělesnou výcho-

školní docházky. Výuka probíhá podle Rám-

orientace dostávají úkoly typu: dej na pravou

vou. Další pohyb získají na dopravním hřišti,

cově vzdělávacího programu pro předškolní

kupičku další korálek, nad to či pod to přidej

kde se učí pravidlům silničního provozu nejen

vzdělávání. Hlavním smyslem je připravit děti

modrý hranatý korálek atp. Matematika v tom-

pod dohledem pedagoga, ale zároveň městské

do první třídy, naladit je na atmosféru školy,

to podání je pro ně jednou vůbec z nejoblíbe-

policie, která jim dělá osvětu. Stejně jako ve

seznámit je s  režimem. Ale přitom je nutné

nějších činností.

školce i ve škole, tak i v nultém ročníku nechy-

děti nepřetěžovat a na prvním místě mít vždy

Pro nástup do školy je také nutné mít dobře

bí výlety do zajímavých míst v Praze.

vyvinutou nejen prostorovou ale i  sluchovou

Děti milují školní prostředí, které se pro ně

orientaci. Je potřeba, aby děti pochopily, že

často výrazně liší od toho školkového. Od za-

v  ostatních třídách. Poté, co si společně

slova se skládají z písmen a slabik. Učí se sly-

čátku se učí orientovat ve velké budově. Toale-

s  učitelkou v  kolečku na koberci sdělí zážitky

šet první nebo i koncové písmeno. Nejen slov-

ty nejsou hned u třídy, jak tomu bylo ve školce.

hru.

Výuka začíná v  osm hodin stejně jako

Stejně tak jídelna i  šatny jsou zvlášť, kam se

musí docházet. Všude se setkávají se staršími dětmi, pedagogy, sledují je, jak se chovají,

jak se pohybují v tomto, pro malé „nulťáčky‟,

novém prostředí. Své kouzlo má pochopitelně

školní zvonek.

Co se týče hodnocení, děti nedostávají známky. Hrají si a  učí se během hry. Ale

protože jsou ve školním prostředí, dostávají

také vysvědčení formou slovního ohodnocení, které je dobrou zpětnou vazbou jak pro

ně, tak hlavně pro rodiče. Rodiče jsou stále

v  kontaktu s  pedagogem. Mají možnost využít i  spolupráci s  pedagogicko-psychologickou poradnou.

Cílem nultého ročníku je nejen připravit děti

na školu po jejich vědomostní stránce, dohnat

nedostatky, podpořit silné stránky, ale zároveň

je pomalu zvykat na prostředí instituce, která

jim bude na dalších devět let velkým partnerem.

Našim „nulťáčkům‟ přejeme odpočinkové

prázdniny a šťastný start do první třídy. Zároveň se už nyní těšíme na další žáčky. 

Předškoláci se v nultém ročníku rozhodně nenudí

Jana Jasanská, ZŠ Glowackého