OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / květen 2017
www.praha8.cz
9
Jste pro stavbu tunelu pod ulicí Zenklova, tzv. Libeňskou spojku
vedoucí od ulice U Kříže k Bulovce?
Vladislav Kopal
zastupitel
MČ Praha 8
za KSČM
KSČM
Ilona Tůmová
členka sociální
komise, Osmička
sobě (KDU-ČSL
a nezávislí)
osmička sobě
a nezávislí
Bez vize je
Správné téma,
význam jedné
stavby marginální špatná otázka
Když jsem přečetl otázku
zastupitele p. Pavlů z KDU-ČSL ,
vloudil se mi na tvář smutný
úsměv. Téma je totiž ze stejného
soudku, jako dotaz vlivu Měsíce
na měsíčky zahradní... Není to
jízlivost, ale povzdechnutí. Proč?
Vytrhávat pouze jednu stavbu
z kontextu systému pražské
dopravy nelze. Jedna stavba
neřeší nic. Viz tunel Blanka. Bez
návazných komunikací a organického zapojení do dopravního
systému Prahy, je její přepravní
potenciál snížen. Blanka prostě
nemá kapacitně odpovídající
přivaděče. Vozy se proto kupí
např. v ulici V Holešovičkách.
Zvolna se sunou povolenou
50km rychlostí. Projíždějí jí tedy
déle, produkujíce vyšší emise.
Podívejte se někdy na svůj měřič
momentální spotřeby… Návazný
tunel jednoznačně chybí.
Další perlička: Povltavská.
Úzká, málo kapacitní, další
„špunt“ dopravy. Přeci bylo dost
času na její úpravu. Stavba
Blanky termínově netrhala
rekordy...
A nyní jsem u Libeňské spojky
z otázky pana Pavlů. Bez
smysluplného a vizionářského
napojení na dopravní systém
Prahy jako celku, je její význam
marginální. Jako občan Prahy 8
podporuji převedení dopravy
pod zem, budování mimoúrovňových křižovatek. Připouštím,
že se celek dá sestavit i z fragmentů, ale jejich propojení do
výkonného a lidem prospěšného
celku, nesmí trvat desítky let.
Řešení ovšem není v silách
Prahy 8. Proto ten úsměv.
Je v kompetenci Magistrátu
HMP. Praha 8 mu jistě stát
v cestě nebude.
Odpověď na závěr. Libeňská
spojka ano, ale musí tvořit
kontinuální součást pražského
dopravního systému.
Nejprve je třeba vysvětlit, oč jde:
Libeňská spojka je součástí tzv.
Blanky 2, tedy pokračování
vnitřního městského okruhu,
který má navazovat na tunel
Blanka a který je předkládán
jako „nutné pokračování“.
Otázka by tedy měla správně
znít takto: Chceme si nechat
všechna auta mířící do Drážďan
projíždět Prahou 8? Chceme mít
před okny ústí tunelu, kde
nebudou přechody pro chodce,
obchody, cyklostezky, ani hřiště?
Vybudováním Blanky 2
a Libeňské spojky přivedeme do
Libně další desetitisíce projíždějících aut. Tranzitní doprava
nepřináší nic pozitivního – degraduje území, mezilidské
vztahy, nevytváří pracovní
příležitosti, zhoršuje životní
prostředí. Ke stavbě tzv. Blanky 2
a Libeňské spojky, která je navíc
koncepčně zastaralá, by se proto
měli vyjádřit lidé, které by tyto
stavby zasáhly. Městská část
i magistrát by měly jejich názor
respektovat a mít na zřeteli
zdraví svých občanů. Projděte se
někdy pěšky ulicí V Holešovičkách, která je odstrašujícím
příkladem, jak by mohla jednou
vypadat i další místa na Praze 8.
Skutečnou prioritou je
dořešení situace v ulici V Holešovičkách, dobudování Pražského
okruhu, zkvalitnění a zatraktivnění veřejné dopravy – včetně
většího využití vlakové dopravy
na území Prahy a vybudování
P+R parkovišť na okraji Prahy.
Nechtějme stavbu, která jen dál
zhorší kvalitu ovzduší. Naše
městská část by měla být
především pro lidi, kteří zde žijí
a pracují, vychovávají děti
a vytvářejí sousedské vztahy.
Ne pro tranzitní dopravu.
Petr Vilgus
zástupce starosty
MČ Praha 8
za Stranu zelených
strana
zelených
Potřebujeme
nové tramvajové
trati a tunel
v Holešovičkách
Dříve než odsoudím projekt
Libeňské spojky, zmíním se
o tom, jaké dopravní stavby
Praha 8 skutečně potřebuje.
Největší bolestí na osmičce jsou
Holešovičky. Tato ulice je
silničním přivaděčem od dálnice
D8 do tunelu Blanka. Nelze
tolerovat, aby tudy jezdilo třeba
100 tisíc automobilů denně po
povrchu a mezi rodinnými
domky. Ulice V Holešovičkách
musí jít pod zem v úseku od
Liberecké až po vysokoškolské
koleje 17. listopadu. Zatunelování
Holešoviček je životní nutnost
naší městské části. To musí
pochopit i pražský magistrát.
Druhou prioritou je rozvoj
tramvajových tratí, díky kterým
z ulic zmizí část kouřících
autobusů a automobilů. Tramvaje by měly jezdit ze Stírky do
Bohnic, od Krakova do Prahy 6
s mezizastávkou u severní brány
zoo, i do Dolních Chaber a dále
do Středočeského kraje, kde by
na křížení s dálnicí D8 mělo
vzniknout velké parkoviště P+R.
Auta návštěvníků města
nebudou zabírat místo pro naše
občany na Ládví, v Libni ani
v Karlíně. V Praze 8 by se měla
začít testovat i velká naděje pro
veřejnou dopravu – kombinace
trolejbusu a elektrobusu. Období
spalovacích motorů, které ničí
přírodu i naše zdraví, pomalu
končí. Elektřina vystřídá
zastaralý pohon na naftu, benzín
nebo stlačený plyn.
A Libeňská spojka, tedy tunel
mezi křižovatkou U Kříže
a mimoúrovňovou křižovatkou
Vychovatelna? To je mrtvý,
škodlivý a zoufale zastaralý
projekt, který dnes postrádá
dopravní smysl. Město by mělo
zrušit Libeňskou spojku
a umožnit, aby se i v její trase
město začalo normálně rozvíjet.
Tomáš Pavlů
zastupitel
KDU-ČSL,
Osmička sobě.
KDU-ČSL,
Osmička sobě
a nezávislí
Ne, nejsme
Podporujeme alternativní řešení
„Duál IPR“, které vzniklo
v Institutu plánování a rozvoje
a řešení „Městský okruh pro
všechny“ připravené Auto*matem. Ani jeden návrh s Libeňskou spojkou nepočítá a trasy
vedou mimo rezidenční oblasti.
Známá pravda urbanismu říká:
Jestliže plánujete město pro
auta a silnice, budete mít ve
městě auta a silnice. Jestliže
plánujete město pro lidi a hezká
místa, budou tam lidé a hezká
místa. Nedávno byl dostavěn
předražený tunel Blanka
(původní cena 17 miliard,
konečná cena 40 miliard). Tunel
pomohl motoristům podjet
rychleji Prahou, ale potvrdilo se,
co říkali kritici: stavba přivede
další auta do města a zhorší
životní prostředí v okolí vjezdů
a výjezdů. To je další důvod, proč
nejsme pro stavbu tunelu
v Libni. Libeňská spojka je
součástí Městského okruhu
(vnitřního), při pohledu na plán
okruhu zjistíme, že je zkratkou
mezi dvěma dopravními tahy
s vjezdy a výjezdy v rezidenční
oblasti U Kříže a Na Bulovce.
Plán na výstavbu Městského
okruhu vychází ze zastaralé
koncepce dopravy, přivádí do
rezidenčních oblastí nové
proudy aut, přitom je velice
pravděpodobné, že auta budou
jezdit tunelem i po povrchu jako
se děje nyní na Letné.
Hlavní město by mělo
veškerou energii vložit do
dokončení Pražského silničního
okruhu (vnějšího). Bez dokončení obchvatu Prahy je tranzitní
doprava přiváděna do rezidenčních částí města. Chcete-li
pomoci zastavit stavbu zbytečného tunelu v Libni, sledujte
a zapojte se! Info na Facebooku:
Libeňská spojka? NE.