OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / květen 2017 

www.praha8.cz

9

Jste pro stavbu tunelu pod ulicí Zenklova, tzv. Libeňskou spojku

vedoucí od ulice U Kříže k Bulovce?

Vladislav Kopal

zastupitel

MČ Praha 8

za KSČM

KSČM

Ilona Tůmová

členka sociální

komise, Osmička

sobě (KDU-ČSL

a nezávislí)

osmička sobě

a nezávislí

Bez vize je

Správné téma,

význam jedné

stavby marginální špatná otázka

Když jsem přečetl otázku

zastupitele p. Pavlů z KDU-ČSL ,

vloudil se mi na tvář smutný

úsměv. Téma je totiž ze stejného

soudku, jako dotaz vlivu Měsíce

na měsíčky zahradní... Není to

jízlivost, ale povzdechnutí. Proč?

Vytrhávat pouze jednu stavbu

z kontextu systému pražské

dopravy nelze. Jedna stavba

neřeší nic. Viz tunel Blanka. Bez

návazných komunikací a organického zapojení do dopravního

systému Prahy, je její přepravní

potenciál snížen. Blanka prostě

nemá kapacitně odpovídající

přivaděče. Vozy se proto kupí

např. v ulici V Holešovičkách.

Zvolna se sunou povolenou

50km rychlostí. Projíždějí jí tedy

déle, produkujíce vyšší emise.

Podívejte se někdy na svůj měřič

momentální spotřeby… Návazný

tunel jednoznačně chybí.

Další perlička: Povltavská.

Úzká, málo kapacitní, další

„špunt“ dopravy. Přeci bylo dost

času na její úpravu. Stavba

Blanky termínově netrhala

rekordy...

A nyní jsem u Libeňské spojky

z otázky pana Pavlů. Bez

smysluplného a vizionářského

napojení na dopravní systém

Prahy jako celku, je její význam

marginální. Jako občan Prahy 8

podporuji převedení dopravy

pod zem, budování mimoúrovňových křižovatek. Připouštím,

že se celek dá sestavit i z fragmentů, ale jejich propojení do

výkonného a lidem prospěšného

celku, nesmí trvat desítky let.

Řešení ovšem není v silách

Prahy 8. Proto ten úsměv.

Je v kompetenci Magistrátu

HMP. Praha 8 mu jistě stát

v cestě nebude.

Odpověď na závěr. Libeňská

spojka ano, ale musí tvořit

kontinuální součást pražského

dopravního systému.

Nejprve je třeba vysvětlit, oč jde:

Libeňská spojka je součástí tzv.

Blanky 2, tedy pokračování

vnitřního městského okruhu,

který má navazovat na tunel

Blanka a který je předkládán

jako „nutné pokračování“.

Otázka by tedy měla správně

znít takto: Chceme si nechat

všechna auta mířící do Drážďan

projíždět Prahou 8? Chceme mít

před okny ústí tunelu, kde

nebudou přechody pro chodce,

obchody, cyklostezky, ani hřiště?

Vybudováním Blanky 2

a Libeňské spojky přivedeme do

Libně další desetitisíce projíždějících aut. Tranzitní doprava

nepřináší nic pozitivního – degraduje území, mezilidské

vztahy, nevytváří pracovní

příležitosti, zhoršuje životní

prostředí. Ke stavbě tzv. Blanky 2

a Libeňské spojky, která je navíc

koncepčně zastaralá, by se proto

měli vyjádřit lidé, které by tyto

stavby zasáhly. Městská část

i magistrát by měly jejich názor

respektovat a mít na zřeteli

zdraví svých občanů. Projděte se

někdy pěšky ulicí V Holešovičkách, která je odstrašujícím

příkladem, jak by mohla jednou

vypadat i další místa na Praze 8.

Skutečnou prioritou je

dořešení situace v ulici V Holešovičkách, dobudování Pražského

okruhu, zkvalitnění a zatraktivnění veřejné dopravy – včetně

většího využití vlakové dopravy

na území Prahy a vybudování

P+R parkovišť na okraji Prahy.

Nechtějme stavbu, která jen dál

zhorší kvalitu ovzduší. Naše

městská část by měla být

především pro lidi, kteří zde žijí

a pracují, vychovávají děti

a vytvářejí sousedské vztahy.

Ne pro tranzitní dopravu.

Petr Vilgus

zástupce starosty

MČ Praha 8

za Stranu zelených

strana

zelených

Potřebujeme

nové tramvajové

trati a tunel

v Holešovičkách

Dříve než odsoudím projekt

Libeňské spojky, zmíním se

o tom, jaké dopravní stavby

Praha 8 skutečně potřebuje.

Největší bolestí na osmičce jsou

Holešovičky. Tato ulice je

silničním přivaděčem od dálnice

D8 do tunelu Blanka. Nelze

tolerovat, aby tudy jezdilo třeba

100 tisíc automobilů denně po

povrchu a mezi rodinnými

domky. Ulice V Holešovičkách

musí jít pod zem v úseku od

Liberecké až po vysokoškolské

koleje 17. listopadu. Zatunelování

Holešoviček je životní nutnost

naší městské části. To musí

pochopit i pražský magistrát.

Druhou prioritou je rozvoj

tramvajových tratí, díky kterým

z ulic zmizí část kouřících

autobusů a automobilů. Tramvaje by měly jezdit ze Stírky do

Bohnic, od Krakova do Prahy 6

s mezizastávkou u severní brány

zoo, i do Dolních Chaber a dále

do Středočeského kraje, kde by

na křížení s dálnicí D8 mělo

vzniknout velké parkoviště P+R.

Auta návštěvníků města

nebudou zabírat místo pro naše

občany na Ládví, v Libni ani

v Karlíně. V Praze 8 by se měla

začít testovat i velká naděje pro

veřejnou dopravu – kombinace

trolejbusu a elektrobusu. Období

spalovacích motorů, které ničí

přírodu i naše zdraví, pomalu

končí. Elektřina vystřídá

zastaralý pohon na naftu, benzín

nebo stlačený plyn.

A Libeňská spojka, tedy tunel

mezi křižovatkou U Kříže

a mimoúrovňovou křižovatkou

Vychovatelna? To je mrtvý,

škodlivý a zoufale zastaralý

projekt, který dnes postrádá

dopravní smysl. Město by mělo

zrušit Libeňskou spojku

a umožnit, aby se i v její trase

město začalo normálně rozvíjet.

Tomáš Pavlů

zastupitel

KDU-ČSL,

Osmička sobě.

KDU-ČSL,

Osmička sobě

a nezávislí

Ne, nejsme

Podporujeme alternativní řešení

„Duál IPR“, které vzniklo

v Institutu plánování a rozvoje

a řešení „Městský okruh pro

všechny“ připravené Auto*matem. Ani jeden návrh s Libeňskou spojkou nepočítá a trasy

vedou mimo rezidenční oblasti.

Známá pravda urbanismu říká:

Jestliže plánujete město pro

auta a silnice, budete mít ve

městě auta a silnice. Jestliže

plánujete město pro lidi a hezká

místa, budou tam lidé a hezká

místa. Nedávno byl dostavěn

předražený tunel Blanka

(původní cena 17 miliard,

konečná cena 40 miliard). Tunel

pomohl motoristům podjet

rychleji Prahou, ale potvrdilo se,

co říkali kritici: stavba přivede

další auta do města a zhorší

životní prostředí v okolí vjezdů

a výjezdů. To je další důvod, proč

nejsme pro stavbu tunelu

v Libni. Libeňská spojka je

součástí Městského okruhu

(vnitřního), při pohledu na plán

okruhu zjistíme, že je zkratkou

mezi dvěma dopravními tahy

s vjezdy a výjezdy v rezidenční

oblasti U Kříže a Na Bulovce.

Plán na výstavbu Městského

okruhu vychází ze zastaralé

koncepce dopravy, přivádí do

rezidenčních oblastí nové

proudy aut, přitom je velice

pravděpodobné, že auta budou

jezdit tunelem i po povrchu jako

se děje nyní na Letné.

Hlavní město by mělo

veškerou energii vložit do

dokončení Pražského silničního

okruhu (vnějšího). Bez dokončení obchvatu Prahy je tranzitní

doprava přiváděna do rezidenčních částí města. Chcete-li

pomoci zastavit stavbu zbytečného tunelu v Libni, sledujte

a zapojte se! Info na Facebooku:

Libeňská spojka? NE.