24

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / květen 2017 

www.praha8.cz

Historie

PRAŽSKÉ TRAMVAJE za protektorátu

Stínítka na světlech

i dvojjazyčné nápisy

nnV okamžik atentátu

na zastupujícího říšského

protektora Reynharda

Heydricha, který uskutečnili

27. května 1942 parašutisté

Jan Kubiš a Josef Gabčík,

jela kolem tramvaj.

Ta si svou jízdu zopakuje ve

stejný den i po 75 letech v rámci

vzpomínkové rekonstrukce celé

události. Jaká byla vlastně

protektorátní tramvajová

doprava v Praze?

Veřejnou dopravu provázela

celá řada opatření. Byla to

například důsledná dvojjazyčnost názvů stanic. Každá měla

český a německý název. Zatímco

u německého jména Kobilis bylo

české Kobylisy rozpoznatelné,

u jmen Veitsberg (Žižkov) či

Rosenbühl (Spořilov) to už bylo

horší. Tramvajové vlaky se

musely přizpůsobit nařízením

o zatemnění. Okna vozů byla

zatřena modrou barvou, stejně

byly upraveny i linkové svítilny.

Čelní reflektory i osvětlení

uvnitř vozu byly regulovány

různými stínítky, aby osvětlovaly co nejmenší plochu.

Dnes jen těžko představitelnými byla diskriminační opatření

vůči židům. Od 12. září 1940

platila vyhláška policejního

prezidenta, která nařizovala, že

židé mohou cestovat v tramvajích jen v posledním přívěsném

voze. Měl-li vlak jen jeden vlečný

vůz se středním vstupem, byla

židům vyhrazena jen zadní

polovina vozu. Pokud do stanice

přijel jen motorový vůz bez

vlečného vozu, židé do něj

nesměli nastoupit. Od 8. května

1942 bylo opatření zpřísněno

a židé dokonce museli vůz

opustit, pokud se přistupující

cestující nemohli do vozu vejít.

Tramvaj a vůz Reinharda Heydricha v zatáčce pod Vychovatelnou

dne 27. května 1942.

Oblast křižovatky Vychovatelna v květnu 1942 obsluhovaly

dvě linky – č. 3 (Vozovna Kobylisy

– Pankrác, Veselí) a 14 (Kobylisy,

Čimická – Kačerov). Na „trojku“

bylo vypravováno v dopravní

špičce 36 vlaků, z toho část

třívozových, některé dvouvozové,

v intervalu 3 až 3,5 minuty.

Druhá zdejší linka, číslo 14, byla

rovněž velmi frekventovaná, bylo

na ni nasazováno až 41 třívozových vlaků ve špičkovém

intervalu 2–4 minuty! Trojka

tehdy jezdívala ulicí V Holešovič-

kách. Nedaleko odtud, ve stanici

Bulovka, byla konečná linky č. 4.

Přesným místem atentátu,

lidově řečeno tzv. Heydrichovou

zatáčkou, dnes už tramvaje

nejezdí. Trať byla zrušena na

počátku stavby silniční magistrály v roce 1975. Křižovatka se

zásadně změnila v roce 1980 při

stavbě mimoúrovňové křižovatky, kdy byla do nové polohy

přeložena dnešní Zenklova ulice.

Pavel Fojtík, Archiv Dopravního

podniku hlavního města Prahy

Anthropoid

PŘIPOMÍNKA 75. VÝROČÍ VOJENSKÉ

OPERACE PROTI HEYDRICHOVI

pátek 26. května

21:00 / nádvoří Libeňského zámku

PROMÍTÁNÍ ČESKOSLOVENSKÉHO

FILMU ATENTÁT (1964)

---------------------------------------------------------------------------

sobota 27. května

10:25–10:45 / zatáčka u tramvajové zastávky

U kříže (Praha 8 – Libeň)

REKONSTRUKCE ÚTOKU NA HEYDRICHA

komentuje badatel Jiří Padevět

---------------------------------------------------------------------------

Dopravní podnik

hlavního města Prahy

VSTUP NA AKCE

PRO VEŘEJNOST

ZDARMA

Městská

část

Městská

Praha 8

část

Praha 8

Dopravní podnik

hlavního města Prahy

11:30–19:00 / prostor před tzv. Bílým domem

(budovou úřadu MČ Praha 8 – U Meteoru 6)

X tábor Československé samostatné obrněné brigády

ve Velké Británii (dobová vojenská technika,

komentované ukázky výcviku atd.)

X tábor československých stíhacích pilotů

v RAF – letadlo Spitfire

X ukázky ze života v Protektorátu Čechy a Morava

X atrakce pro děti

X skotská dudácká kapela The Rebel Pipers

X výstava „Akce Anthropoid – Někomu život

někomu smrt“ v Libeňské sokolovně

---------------------------------------------------------------------------

18:00–19:00

KONCERT KAPELY TAXMENI