24
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / květen 2017
www.praha8.cz
Historie
PRAŽSKÉ TRAMVAJE za protektorátu
Stínítka na světlech
i dvojjazyčné nápisy
nnV okamžik atentátu
na zastupujícího říšského
protektora Reynharda
Heydricha, který uskutečnili
27. května 1942 parašutisté
Jan Kubiš a Josef Gabčík,
jela kolem tramvaj.
Ta si svou jízdu zopakuje ve
stejný den i po 75 letech v rámci
vzpomínkové rekonstrukce celé
události. Jaká byla vlastně
protektorátní tramvajová
doprava v Praze?
Veřejnou dopravu provázela
celá řada opatření. Byla to
například důsledná dvojjazyčnost názvů stanic. Každá měla
český a německý název. Zatímco
u německého jména Kobilis bylo
české Kobylisy rozpoznatelné,
u jmen Veitsberg (Žižkov) či
Rosenbühl (Spořilov) to už bylo
horší. Tramvajové vlaky se
musely přizpůsobit nařízením
o zatemnění. Okna vozů byla
zatřena modrou barvou, stejně
byly upraveny i linkové svítilny.
Čelní reflektory i osvětlení
uvnitř vozu byly regulovány
různými stínítky, aby osvětlovaly co nejmenší plochu.
Dnes jen těžko představitelnými byla diskriminační opatření
vůči židům. Od 12. září 1940
platila vyhláška policejního
prezidenta, která nařizovala, že
židé mohou cestovat v tramvajích jen v posledním přívěsném
voze. Měl-li vlak jen jeden vlečný
vůz se středním vstupem, byla
židům vyhrazena jen zadní
polovina vozu. Pokud do stanice
přijel jen motorový vůz bez
vlečného vozu, židé do něj
nesměli nastoupit. Od 8. května
1942 bylo opatření zpřísněno
a židé dokonce museli vůz
opustit, pokud se přistupující
cestující nemohli do vozu vejít.
Tramvaj a vůz Reinharda Heydricha v zatáčce pod Vychovatelnou
dne 27. května 1942.
Oblast křižovatky Vychovatelna v květnu 1942 obsluhovaly
dvě linky – č. 3 (Vozovna Kobylisy
– Pankrác, Veselí) a 14 (Kobylisy,
Čimická – Kačerov). Na „trojku“
bylo vypravováno v dopravní
špičce 36 vlaků, z toho část
třívozových, některé dvouvozové,
v intervalu 3 až 3,5 minuty.
Druhá zdejší linka, číslo 14, byla
rovněž velmi frekventovaná, bylo
na ni nasazováno až 41 třívozových vlaků ve špičkovém
intervalu 2–4 minuty! Trojka
tehdy jezdívala ulicí V Holešovič-
kách. Nedaleko odtud, ve stanici
Bulovka, byla konečná linky č. 4.
Přesným místem atentátu,
lidově řečeno tzv. Heydrichovou
zatáčkou, dnes už tramvaje
nejezdí. Trať byla zrušena na
počátku stavby silniční magistrály v roce 1975. Křižovatka se
zásadně změnila v roce 1980 při
stavbě mimoúrovňové křižovatky, kdy byla do nové polohy
přeložena dnešní Zenklova ulice.
Pavel Fojtík, Archiv Dopravního
podniku hlavního města Prahy
Anthropoid
PŘIPOMÍNKA 75. VÝROČÍ VOJENSKÉ
OPERACE PROTI HEYDRICHOVI
pátek 26. května
21:00 / nádvoří Libeňského zámku
PROMÍTÁNÍ ČESKOSLOVENSKÉHO
FILMU ATENTÁT (1964)
---------------------------------------------------------------------------
sobota 27. května
10:25–10:45 / zatáčka u tramvajové zastávky
U kříže (Praha 8 – Libeň)
REKONSTRUKCE ÚTOKU NA HEYDRICHA
komentuje badatel Jiří Padevět
---------------------------------------------------------------------------
Dopravní podnik
hlavního města Prahy
VSTUP NA AKCE
PRO VEŘEJNOST
ZDARMA
Městská
část
Městská
Praha 8
část
Praha 8
Dopravní podnik
hlavního města Prahy
11:30–19:00 / prostor před tzv. Bílým domem
(budovou úřadu MČ Praha 8 – U Meteoru 6)
X tábor Československé samostatné obrněné brigády
ve Velké Británii (dobová vojenská technika,
komentované ukázky výcviku atd.)
X tábor československých stíhacích pilotů
v RAF – letadlo Spitfire
X ukázky ze života v Protektorátu Čechy a Morava
X atrakce pro děti
X skotská dudácká kapela The Rebel Pipers
X výstava „Akce Anthropoid – Někomu život
někomu smrt“ v Libeňské sokolovně
---------------------------------------------------------------------------
18:00–19:00
KONCERT KAPELY TAXMENI