8
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / květen 2017
www.praha8.cz
Fórum
V této rubrice najdete názory zástupců stran zvolených
do Zastupitelstva MČ Praha 8. Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere otázku, na kterou odpovídají i ostatní.
Bohumír Garlík
zastupitel
MČ Praha 8
za ANO
Tomáš Mrázek
zastupitel
MČ Praha 8
za ODS
Tento měsíc se ptá:
KDU-ČSL, Osmička sobě a nezávislí
Jaroslav Antonín
zastupitel
MČ Praha 8
za TOP 09
Roman Petrus
starosta
MČ Praha 8
za ČSSD
hnutí ano
ods praha 8
top 09 praha 8
ČSSD
Tunel exhalace
neschová
Již dávno
měla stát
Jsme pro
komplexní řešení
Auta chceme
dostat pod zem
Z hlediska druhu pozemní
komunikace se jedná o místní
sběrnou komunikaci celoměstského významu funkční třídy B,
obousměrnou směrově rozdělenou, která je vedena v patrovém
tunelu se dvěma samostatnými
tubusy. Z dopravně technického
pohledu, plynulosti dopravy
a s vazbou na životní prostředí,
se záměr jeví jako smysluplný.
Součástí jsou dvě mimoúrovňové křižovatky v prostoru
Zenklovy ulice (Vychovatelna,
U Kříže), tvořící připojovací body
Libeňské spojky. Na obou
stranách je možno připojit
hlavní dopravní proudy
(Prosecká radiála, Zenklova
ulice, Městský okruh) i ostatní
povrchové komunikace. Řízení
křižovatek (nám. Na Stráži
a okružní U Kříže) je světelné
s možností aplikace inteligentních systémů řízení v rámci
chytré dopravy.
Byly prověřovány varianty
realizace této komunikace
(povrchové řešení, ražený tunel,
hloubený tunel). V územně
plánovací dokumentaci se
nejspíš nenajde prostor pro
změnu strategické koncepce
Libeňské spojky v připravovaném Metropolitním plánu.
To je informace nepodložená,
ale zřejmá.
Odpověď na položenou otázku
tedy ovlivňují dva faktory.
1. Legislativní proces při
projednávání a povolování
stavby. 2. Finance (složitost
konfigurace a urbanismu města),
které se mohou pohybovat
přes 150 mld. Kč, zde bych se
přiklonil k přísnějšímu měřítku
pohledu. Diskutabilní je termín
dokončení do roku 2025.
Tlak občanských a ekologických sdružení schovat celou
novou komunikaci pod zem lze
přirovnat k jednání pštrosa:
Když strčíme hlavu do písku,
nejsme vidět. Když strčíme auto
do tunelů, ztratí se exhalace.
Ani jedno není pravda.
Ano, protože už dávno měla být
v provozu a nemuseli jsme se
kodrcat v nekonečných kolonách rozbitou Zenklovou ulicí.
Jelikož současné vedení
magistrátu je totálně neschopné
prosadit jakoukoliv dopravní
stavbu, tak se dokončení
Libeňské spojky nedočkají
zřejmě ani naši vnuci. Buď
začněte okamžitě stavět, nebo
zrušte stavební uzávěru! Ať nám
Prahu 8 nadále nehyzdí
například tento „krásný“ dům…
Obecně se dá říci, že každá
dopravní stavba, která pomůže
řešit každodenní provoz na
Praze 8, je vítána. V případě
spojky realizované tunelem od
ulice U Kříže a ústící u nemocnice Bulovka je potřeba říci, že
důležité je především vyřešení
vyústění tunelu Blanka v ulici
V Holešovičkách a na tento
projekt navázat tuto dopravní
spojku. Nikoliv odděleně
a izolovaně, ale jako komplexní
řešení pro celou oblast Bulovky
a Holešoviček. A to neprodleně
i v souvislosti s rozhodnutím
Obvodního soudu pro Prahu 1,
které nařizuje magistrátu
zklidnit dopravu od mostu
Barikádníků ke křižovatce
Vychovatelna. Jestliže nyní
projíždí v Holešovičkách denně
81,5 tisíce aut a počet vozidel
se pravděpodobně ještě bude
zvedat, pak i zmíněná spojka
k tomu výrazně dopomůže.
Z hlediska kvality ovzduší,
kvality rezidenčního bydlení
a blízkosti nemocnice Bulovka
je zahloubení komunikace
i spojky jediné řešení, protože
ani položení „tichého“ asfaltu
by nepomohlo snížit hlukovou
zátěž na úroveň 60 decibelů
(dnes okolo 70). Žádné náhradní
řešení nepomáhá. Proto by
Praha 8 měla důrazně žádat
magistrát o nalezení 10 miliard
Kč pro zahloubení dle propočtů
TSK a výstavbu zkrátit z původních 4 let na 3 roky. Není
udržitelné, aby oblast Holešoviček byla „obětním beránkem“
nevůle projektantů a vedení
města najít řešení a problém
jenom „vysedět“. Naopak je
vhodný proaktivní přístup
a konečně začít řídit projekt tak,
aby odpovídal potřebám všech
dotčených a především občanů,
kteří mají právo na důstojné
životní podmínky.
Libeňská spojka je typický
příklad problému, který je na
dlouhé diskuse a mnoho slov
textu. Shrnout to do jednoho
krátkého sloupečku je tak
nevděčný úkol. Zvláště, když se
touto problematikou zabýváte
mnoho let. Odpověď totiž
v tomto případě není jednoduchá, protože tzv. Libeňská spojka
má své výhody a své nevýhody.
V Praze navíc uslyšíte mnoho
názorů na tento problém od
řady odborníků a politiků.
Ty jdou od postoje, že Libeňská
spojka je naprosto nevhodná,
až po tvrzení, že se bez ní
neobejdeme.
Pojďme se nad tím zamyslet
s pověstným selským rozumem.
Máme tu magistrálu, kterou
jezdí auta do centra Prahy
a do tunelového komplexu
Blanka. Je tady rovněž pokračování vnitřního okruhu od
Balabenky dále do Prahy. Mezi
nimi je Zenklova ulice, kterou
projíždí tisíce aut, které se snaží
dostat mezi těmito komunikacemi ke svému cíli. Představa,
že zmizí tranzitní doprava
ze Zenklovy ulice, je bohužel
naivní. Tu zde totiž na rozdíl od
podobně silně vytížené Trojské
ulice nejde zakázat, protože za
tuto komunikaci není náhrada.
Je tak před námi několik
možností. Možné je například
nepodnikat žádné kroky k řešení
této situace a doufat, že dojde
k výraznému poklesu silničního
provozu. Je to sice dost smutné,
ale tento názor má v Praze své
zastánce. Vhodnější je však
určitě dostat automobily pod
zem. Teoreticky lze rovněž
v některých místech zkapacitnit
současné komunikace.
ČSSD dlouhodobě podporuje
snahu dostat tranzitní dopravu
pod zem. Tunel Blanka totiž
ukázal přednosti tohoto řešení.
Budeme se proto vážně zabývat
touto variantou řešení špatné
dopravní situace na Praze 8.