6

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / květen 2017 

www.praha8.cz

Zpravodajství

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu konečně začala

Tiché vlaky

už nebudou rušit

pulzující život

Karlínský viadukt,

jehož stavbu řídil inženýr Alois Negrelli, byl

budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849

a uveden do provozu 1. června 1850.

Po svém dokončení měl 87 kamenných oblouků

(nyní je jich 74) a se svými 1100 metry je dodnes

nejdelším železničním mostem v ČR. Do roku 1910

byl dokonce nejdelším mostem Evropy. Šířka

mostovky mezi kamenným zábradlím je 7,6 m.

Je zapsán ve Státním seznamu nemovitých

kulturních památek.

nnNegrelliho viadukt v Karlíně se

v první polovině dubna konečně dočkal

dlouho chystané rekonstrukce. Po jejím

dokončení v září 2019 nabídne nejen

mnohem tišší vlakovou dopravu, ale

pod jeho oblouky a okolí i místo pro

aktivní život.

Rekonstrukce tohoto 1100 metrů dlouhého

železničního mostu, patřícího mezi nemovité kulturní památky, by měla stát 1,046 miliardy a provede ji sdružení firem Hochtief,

Strabag Rail a Avers (ta se přímo specializuje

na rekonstrukce památek). Toto sdružení si

25. dubna (tedy po naší uzávěrce) mělo

převzít od Správy železničních dopravních

cest (SŽDC) staveniště. Důležitým datem je

4. červenec, kdy přestanou po mostu jezdit

vlaky. Spoje od Rakovníku a Kladna budou

končit už na provizorní zastávce u metra

Vltavská.

„Celé rekonstrukce je rozplánovaná na

několik etap,“ říká architekt Igor Kovačevič

z CCEA MOBA, který se podílel na zpracovaní

studie budoucího využití prostoru pod

a v okolí mostu „Viadukt“. Nejprve proběhne

odkopání kolem základů pilířů a zjištění

jejich faktického stavu – 160 let starý most se

nikdy kompletně nerekonstruoval. Po zastavení vlakové dopravy dojde k rozebrání

stavby shora, tedy k demontáži kolejiště

včetně násypu. Po hloubkových mikroinjek-

placená inzerce

Vizualizace: CCEA MOBA

Úprav se v rámci rekonstrukce Negrelliho viaduktu dočká i jeho bezprostřední okolí.

tážích přímo do mostních pilířů dojde

k samotné rekonstrukci mostu a pokládce

„tichého“ kolejiště. „Aby se co nejvíc zachovala autentičnost viaduktu, budou například

pilíře na Štvanici rozebrány, kameny

očíslovány a po ošetření opět použity. Tento

postup se osvědčil už při opravě Karlova

mostu,“ vysvětluje architekt Kovačevič s tím,

že vše musí být hotovo v září 2019.

V závěrečné fázi rekonstrukce viaduktu

začne i úprava jeho okolí. „Ideální stav je, aby

s koncem stavebních prací byly dokončeny

i úpravy nejbližšího okolí,“ říká Kovačevič

a dodává, že půjde o kompletní úpravu nejen

prostoru pod mostními oblouky (nové

využití se plánuje pro 44 z nich), ale i fasád

domů, obnovu zeleně (vykácení náletových

dřevin a výsadba nových) a přípravu ploch

pro další využití.

Nyní se v architektonickém ateliéru CCEA

MOBA na základě zadání Magistrátu hl. m.

Prahy dokončuje podrobná studie, jak by

mohlo okolí Negrelliho viaduktu ožít. Vzorem

je pro ni model okolí viaduktu v Curychu,

jehož klady a zápory loni na podzim přímo ve

Švýcarsku posuzovaly radní MČ Praha 8

Anna Kroutil a primátorka Adriana Krnáčová

spolu se zástupci SŽDC. „Negrelliho viadukt

je veřejností vnímán jako vstupní brána do

Prahy 8 a měl by její návštěvníky vítat. Jsem

přesvědčena, že po dokončení všech prací

bude i okolí viaduktu příjemným místem

pro život,“ říká Anna Kroutil.

Prostory kolem viaduktu CCEA MOBA

sdružilo do pěti celků s pracovními názvy

Park Viadukt, U Kasáren, Negrelliho náměstí,

Karlínská brána a Jeruzalémský ostrov, které

jsou vždy definované odlišným veřejným

prostorem. „Rozhodně se sem nevrátí

nelegální parkoviště,“ tvrdí architekt

Kovačevič a poodhaluje budoucnost: „Plánem

je, aby tu nevznikl luxus pro pár vyvolených,

ale naopak se do Karlína vrátil život v celé

šíři.“ Třetinu zrekonstruovaných ploch by tak

zabraly komerční prostory, třetinu například

služby a řemeslné dílny a třetinu finančně

dostupné ateliéry pro malíře, hudebníky

a podobně.

Jak by nakonec okolí mostu mohlo žít

a pulzovat, ukázala loňská akce Léto pod

viaduktem. „Vyplněním prostoru pod

oblouky kavárnami, bistry, galeriemi, dílnami, obchůdky a studii vznikne živý městský

charakter přilehlých veřejných prostranství

s předzahrádkami, drobným mobiliářem

a vegetací,“ uzavírá architekt Igor Kovačevič

pohled do už ne příliš vzdálené budoucnosti

okolí Negrelliho viaduktu.

Vladimír Slabý