6
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / květen 2017
www.praha8.cz
Zpravodajství
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu konečně začala
Tiché vlaky
už nebudou rušit
pulzující život
Karlínský viadukt,
jehož stavbu řídil inženýr Alois Negrelli, byl
budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849
a uveden do provozu 1. června 1850.
Po svém dokončení měl 87 kamenných oblouků
(nyní je jich 74) a se svými 1100 metry je dodnes
nejdelším železničním mostem v ČR. Do roku 1910
byl dokonce nejdelším mostem Evropy. Šířka
mostovky mezi kamenným zábradlím je 7,6 m.
Je zapsán ve Státním seznamu nemovitých
kulturních památek.
nnNegrelliho viadukt v Karlíně se
v první polovině dubna konečně dočkal
dlouho chystané rekonstrukce. Po jejím
dokončení v září 2019 nabídne nejen
mnohem tišší vlakovou dopravu, ale
pod jeho oblouky a okolí i místo pro
aktivní život.
Rekonstrukce tohoto 1100 metrů dlouhého
železničního mostu, patřícího mezi nemovité kulturní památky, by měla stát 1,046 miliardy a provede ji sdružení firem Hochtief,
Strabag Rail a Avers (ta se přímo specializuje
na rekonstrukce památek). Toto sdružení si
25. dubna (tedy po naší uzávěrce) mělo
převzít od Správy železničních dopravních
cest (SŽDC) staveniště. Důležitým datem je
4. červenec, kdy přestanou po mostu jezdit
vlaky. Spoje od Rakovníku a Kladna budou
končit už na provizorní zastávce u metra
Vltavská.
„Celé rekonstrukce je rozplánovaná na
několik etap,“ říká architekt Igor Kovačevič
z CCEA MOBA, který se podílel na zpracovaní
studie budoucího využití prostoru pod
a v okolí mostu „Viadukt“. Nejprve proběhne
odkopání kolem základů pilířů a zjištění
jejich faktického stavu – 160 let starý most se
nikdy kompletně nerekonstruoval. Po zastavení vlakové dopravy dojde k rozebrání
stavby shora, tedy k demontáži kolejiště
včetně násypu. Po hloubkových mikroinjek-
placená inzerce
Vizualizace: CCEA MOBA
Úprav se v rámci rekonstrukce Negrelliho viaduktu dočká i jeho bezprostřední okolí.
tážích přímo do mostních pilířů dojde
k samotné rekonstrukci mostu a pokládce
„tichého“ kolejiště. „Aby se co nejvíc zachovala autentičnost viaduktu, budou například
pilíře na Štvanici rozebrány, kameny
očíslovány a po ošetření opět použity. Tento
postup se osvědčil už při opravě Karlova
mostu,“ vysvětluje architekt Kovačevič s tím,
že vše musí být hotovo v září 2019.
V závěrečné fázi rekonstrukce viaduktu
začne i úprava jeho okolí. „Ideální stav je, aby
s koncem stavebních prací byly dokončeny
i úpravy nejbližšího okolí,“ říká Kovačevič
a dodává, že půjde o kompletní úpravu nejen
prostoru pod mostními oblouky (nové
využití se plánuje pro 44 z nich), ale i fasád
domů, obnovu zeleně (vykácení náletových
dřevin a výsadba nových) a přípravu ploch
pro další využití.
Nyní se v architektonickém ateliéru CCEA
MOBA na základě zadání Magistrátu hl. m.
Prahy dokončuje podrobná studie, jak by
mohlo okolí Negrelliho viaduktu ožít. Vzorem
je pro ni model okolí viaduktu v Curychu,
jehož klady a zápory loni na podzim přímo ve
Švýcarsku posuzovaly radní MČ Praha 8
Anna Kroutil a primátorka Adriana Krnáčová
spolu se zástupci SŽDC. „Negrelliho viadukt
je veřejností vnímán jako vstupní brána do
Prahy 8 a měl by její návštěvníky vítat. Jsem
přesvědčena, že po dokončení všech prací
bude i okolí viaduktu příjemným místem
pro život,“ říká Anna Kroutil.
Prostory kolem viaduktu CCEA MOBA
sdružilo do pěti celků s pracovními názvy
Park Viadukt, U Kasáren, Negrelliho náměstí,
Karlínská brána a Jeruzalémský ostrov, které
jsou vždy definované odlišným veřejným
prostorem. „Rozhodně se sem nevrátí
nelegální parkoviště,“ tvrdí architekt
Kovačevič a poodhaluje budoucnost: „Plánem
je, aby tu nevznikl luxus pro pár vyvolených,
ale naopak se do Karlína vrátil život v celé
šíři.“ Třetinu zrekonstruovaných ploch by tak
zabraly komerční prostory, třetinu například
služby a řemeslné dílny a třetinu finančně
dostupné ateliéry pro malíře, hudebníky
a podobně.
Jak by nakonec okolí mostu mohlo žít
a pulzovat, ukázala loňská akce Léto pod
viaduktem. „Vyplněním prostoru pod
oblouky kavárnami, bistry, galeriemi, dílnami, obchůdky a studii vznikne živý městský
charakter přilehlých veřejných prostranství
s předzahrádkami, drobným mobiliářem
a vegetací,“ uzavírá architekt Igor Kovačevič
pohled do už ne příliš vzdálené budoucnosti
okolí Negrelliho viaduktu.
Vladimír Slabý