OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / DUBEN 2020
Jana Salomonová
zastupitelka
MČ Praha 8
ANO
Tomáš Tatranský
místostarosta
MČ Praha 8
TOP 09 A STAN
Občané mohou
Otevřený
kontrolovat výdej úřad je pro nás
financí své radnice samozřejmostí
Veřejně přístupný je například
schválený rozpočet na konkrétní
rok, a to na webových stránkách
městské části. Zde se může
každý podívat, jaké výdaje se
v roce chystají. Současně je
většina veřejných zakázek
zveřejňována na úřední desce,
stejně tak jako záměry o pronájmech či prodejích pozemků
nebo budov. Kdo tyto zakázky
následně vyhrál a za kolik, je
také možné kontrolovat. Menší
zakázky si pak každý odbor
zajišťuje sám, nicméně všechny
podepsané a realizované smlouvy nad 50 000 Kč jsou umístěny
do registru smluv, kam je možné
také nahlížet.
Je pravdou, že pro běžného
občana, který není zvyklý všechny tyto informace vyhledávat,
může být orientace v takto
rozsáhlé činnosti městské části
poněkud složitější. Otázkou tedy
je, zda by neměl smysl například
tzv. rozklikávací rozpočet, kde by
si mohl zájemce rozkliknout
konkrétní odbor a jeho aktuální
hospodaření. Pro zevrubnou
orientaci, jak radnice plní své
stanovené cíle, by to asi smysl
mělo. Pro detailní hledání nejdrobnějších zakázek si myslím,
že to smysl nemá. Zadávat do
aplikace veškeré výdaje, například nákup drobného občerstvení nebo drobných položek od
desetikorun po stokoruny,
dokládat veškeré výdajové
doklady a následně všechny tyto
informace do systému nahrávat
by bylo bezesporu nejen časově,
ale také personálně náročné.
Co se týká financí, které městská část vynakládá například na
odměny zastupitelů, i toto je již
jednoduše dohledatelné. Výše
odměn je stanovena platovou
tabulkou, kterou určuje vláda
a kde jsou jasně specifikované
odměny podle funkcí
zastupitele.
Kontrola městské části ze
strany občanů je bezesporu
důležitá. A to především snaha
o kontrolu toho, zda je městská
část dobrým hospodářem a postupuje transparentně.
Předně je otázka zvláštně položená. Pokud by byla finanční
kondice Prahy 8 výborná, a radnice by tak mohla vydávat
daleko větší množství finančních prostředků, tak by občané
měli mít podle mého názoru
také – ne-li naopak ještě více –
možnost snadno kontrolovat
jejich využití.
V současnosti při omezeném
množství vlastních finančních
prostředků na udržování chodu
Prahy 8 vážíme pečlivě jejich
účelné využívání na klíčové
oblasti, jako jsou investice
a opravy ve školních zařízeních
či údržba veřejného prostoru,
neboť naprostou většinu peněz
v rozpočtu musíme vynaložit na
mandatorní výdaje městské
části (jako jsou mzdy zaměstnanců, energie, pojištění atd.).
Nicméně jsme také příznivci
otevřeného úřadu – ostatně byli
to právě naši zástupci v Parlamentu, kteří přišli s konceptem
registru smluv (již v roce 2011),
podle kterého dnes všechny
úřady povinně zveřejňují uzavírané smlouvy. Na základě tohoto
zákona je dnes možné online
dohledat všechny smlouvy nad
50 tisíc Kč, které Praha 8
uzavřela.
Nutno podotknout, že podle
zákona o svobodném přístupu
k informacím se může na radnici
každý občan obrátit s otázkami,
které se týkají konkrétních
výdajů.
TOP 09 a STAN podporuje
otevřenost v maximální možné
míře. Pojďme se bavit o dalších
možnostech, jak umožnit občanům účinně kontrolovat své
volené zástupce, jako je kupříkladu rozklikávací rozpočet.
Věřme, že se finanční situaci
Prahy 8 podaří stabilizovat, aby
v budoucnu vůbec bylo co
kontrolovat…
www.praha8.cz
Tomáš Pavlů
zastupitel
MČ Praha 8
13
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
OSMIČKA SOBĚ –
ZELENÍ, KDU-ČSL
PATRIOTI
S TRIKOLOROU
Podívejte se!
Zemřete smíchem
nebo vztekem!
Transparentnost
a odpovědnost,
to jsou pilíře této
koalice
Transparentní a hospodárné
nakládání s finančními prostředky má být samozřejmostí, ať už
je město v dobré, nebo špatné
finanční kondici. Stejně tak by
mělo být pro občany snadné
najít na webu přehledný rozklikávací rozpočet, a klidně i faktury. Jasný rozklikávací rozpočet
mají např. v Liberci (rozpocet.
liberec.cz). Faktury zveřejňují
naši sousedé v Praze 7.
V březnu v Praze 7 otevřeli
novou radnici, na Praze 8 máme
nedostavěnou hrubou stavbu
radnice. Poslední dvě koalice zde
utopily miliony korun. Na dostavbu nejsou peníze. V Praze 7
chtěla koalice ODS a ČSSD (rok
2012) postavit novou radnici za
1,5 miliardy Kč. Na Praze 8 chtěla
koalice ODS a Volby pro Prahu 8
postavit radnici a obchoďák za
1,2 miliardy (2010). Proti této
předražené a špatně připravené
stavbě jsme se postavili informační kampaní a peticí, náš
soused z Prahy 7 Jan Čižinský se
inspiroval naším (Osmička sobě,
KDU-ČSL) postojem a zorganizoval referendum (2013). V roce
2014 jeho uskupení Praha 7 sobě
drtivě vyhrála volby. Praha 7
sobě a Zelení dokázali koupit
starý dům, opravit ho a vybavit
novou radnici za méně než
500 milionů korun. Na jedné
straně Libeňského mostu máme
skelet budovy – pomník neschopnosti a šlendriánství a na
druhé v ulici U Průhonu – fungující radnici – ukázku transparentní a poctivé politiky. Na snímku
Radnice MČ Prahy 7.
Transparentnost je jedna z věcí,
kvůli které jsem vstoupil do
politiky. V minulých letech byly
doslova uzavřené téměř všechny
komise jako poradní orgány
opozičním politikům. Otevření
komisí naší koalicí všem zástupcům zvolených stran ukázalo, že
tady nikdo nic nebude schovávat
pod pokličkou, že transparentnost není jen heslo z plakátu.
Už se nevyhazují peníze za
zbytečné studie vzdušných
nesmyslů, nepodporují se kamarádi v různých agendách.
Každý nese svoji odpovědnost
a odpovědný radní předkládá
veřejně svůj rozpočet, který
musí obhájit a jasně vysvětlit,
kam jde jaká částka. Každá
objednávka, faktura je podepisována radním nebo jeho vedoucím odboru, a od částky padesát
tisíc je každá faktura zveřejněna
v registru smluv. Proto každý
radní musí odpovědět, kam jdou
peníze z jeho rozpočtu. Jestli
bude předložen návrh na nějaký
model rozklikávacího rozpočtu
a na ten projekt budou peníze,
tak ho jednoznačně podpoříme.
Jednoduchý graf, kolik ročně
občan dá z daní (resp. z přerozdělené částky pro městské části,
drtivá částka jde totiž státu,
nikoliv samosprávě). Kolik
přispěje na osmičkové školství,
zdravotnická a sociální zařízení,
údržbu majetku, platy zaměstnanců, sekání trávy, úklidu ulic,
voda, světlo, havárie v budovách
ve správě MČ Praha 8, svoz
odpadu, různé revize apod. Graf
by jistě ukázal, jak dlouhodobě
bídně přerozděluje magistrát
peníze do městských částí, a to
se týká i výnosu z modrých zón.
Takový informační graf má
jistě v měsíčníku Osmička své
místo. A k té kondici? Bohužel
jedině tvrdé a nepopulární
úspory vedou k získání lepší
kondice, populismus si mohou
dovolit jen ti, co nemají
odpovědnost.