OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / DUBEN 2016

Vladislav Kopal

zastupitel

MČ Praha 8 za KSČM

Lenka Majerová

členka komise

pro školství za ČSSD

ČSSD

Školám peníze

nikdo nesebral

V rozpočtu naší městské části

sice byl o deset milionů snížen

objem finančních prostředků

vynaložených na běžné výdaje

ve školství, ale to neznamená, že

bychom snížili rozsah služeb

v této důležité oblasti. Byla totiž

provedena opatření, která zajistí

efektivnější a úspornější

hospodaření. V minulém roce

byl vysoutěžen centrální

dodavatel plynu pro všechny

budovy, které má ve správě

Praha 8. Díky tomu se městské

části podařilo dosáhnout

výrazně nižších výdajů.

Základní a mateřské školy proto

budou platit méně za dodávky

plynu. V letošním by měl být

vysoutěžen také centrální

dodavatel elektřiny.

Dále se podařilo zavést

standardizovaný příspěvek

školám na provoz. Dříve jsme

školám dorovnávali rozdíl mezi

jejich výnosy a náklady. Standardizovaný příspěvek zajistí, že

základní školy dostanou

finanční příspěvek na základě

počtu svých žáků a mateřské

školy podle počtu svých tříd.

Nastavili jsme tak jednotné

a spravedlivé podmínky pro

školská zařízení.

Z uvedených důvodů jsme

mohli snížit rozsah finančních

prostředků vynakládaných na

běžné výdaje ve školství při

zachování kvality. Určitě nelze

tvrdit, že zvýšení výdajů na

právní služby jde na úkor

školství. Pokud jde o výdaje na

právní služby, Praha 8 vede

několik soudních sporů a musí

být na ně důkladně připravená.

Nechceme zbytečně platit

pokuty nebo jiné smluvní

sankce. Ty by totiž teprve

snižovaly objem finančních

prostředků, který lze vynaložit

na školství nebo jiné důležité

oblasti rozpočtu.

www.praha8.cz

Perla Kuchtová

zastupitelka MČ

Praha 8 za Osmička

sobě – KDU-ČSL

a nezávislí

KSČM

OSMIČKA SOBĚ,

Napravovat chyby KDU-ČSL

A NEZÁVISLÍ

je vždy nákladné

Otázka položená ODS v sobě

skrývá čertovské kopýtko.

Na první pohled se může zdát,

žeodpověď je jednoduchá.

Na jedné straně právníci, na

druhé děti z Prahy 8. Ale ne vždy

prvoplánová odpověď je ta

nejsprávnější. Abychom mohli

posoudit veškeré aspekty,

musíme se vrátit trošku do

historie. Do doby, kdy byla tou

nejtěsnější většinou tehdejším

zastupitelstvem schválena

realizace Centra Palmovka.

Následující průběh potvrdil řadu

pochybností, vznesených při

jeho schvalování. Kvalita smluv

byla nevalná. Tento fakt pak

přinutil společnost CP vést spor

o úhradu části ceny za výstavbu

budovy, dále o určení vlastnictví

k budově a neposledně i spor

ohledně platnosti smlouvy

o půjčce.

V tuto chvíli je zřejmější, proč

je příklon k placení právních

služeb nezbytný. I když bolí.

Škody se musí minimalizovat

a to bez právníků nelze.

Existují i jiné typy sporů.

ÚMČ zdědil 2 400 soudních

sporů o dluhy na nájmech

a službách. I toto je smutný

relikt minulosti. Kontrolní výbor

ZMČ se na tuto problematiku

zaměřuje a bude hledat spolu

s vedoucími odborů cestu, jak

toto číslo snížit. Dluhy na

sociálním bydlení či azylových

bytech jsou totiž leckdy

nevymahatelné.

Ale i o školy se Radnice stará.

Zateplení škol a školek představovalo pro rozpočet MČ výdaj

desítky milionů Kč. Investiční

akce na školách též pokryly

většinu požadavků. A naše MŠ?

Ty patří k nejvybavenějším

v rámci celé ČR.

Napravovat chyby je nákladné

– ale nezbytné.

Jak utratit

a netratit?

Jsou statisíce vložené MČ do

auditů, právních a konzultačních služeb na úkor škol

a sociálních služeb tím nejlepším z možných zhodnocení

peněz z kapes daňových

poplatníků?

Dle odpovědi místostarosty

Matěje Fichtnera na únorovém

jednání zastupitelstva má smysl

platit kvalitní audity a studie

s cílem zkvalitnit práci ÚMČ

a zajistit MČ Praha 8 prosperitu.

Schválený rozpočet zrcadlí tento

názor, vždyť jen v kap. 03

plánuje rozpočet na konzultační,

poradenské a právní služby

o 1,2 mil. Kč více než loni.

Na projekty a studie spojené

s cyklostezkami bude v roce

2016 vydáno 2,2 mil. Kč.

Studie ke správě aktiv stála

MČ milion korun. I když trvala

půl roku, nezvažovala všechny

dostupné formy správy majetku,

umožňující plnou kontrolu

hospodaření. Při bližším

zkoumání bylo navíc konstatováno, že některé položky

(zdánlivě dokazující předchozí

nehospodárnost) správně

neměly být ve výpočtu zahrnuty. Chybka se vloudila. Co už teď

(za ty peníze) naděláme? „Osmá

správa majetku a služeb, a. s.,“

byla založena (i s převodem

8 mil.). Má s tím někdo problém?

Lze jen doufat, že další najaté

znamenité firmy budou

generovat neúčelové, smysluplně využitelné produkty, když už

nám koalice ANO, ČSSD, SZ

a KSČM odklepla meziroční

(2015/2016) navýšení útraty za

konzultační a poradenské služby

o 265 %, ze 4,97 mil. na 18,14 mil.

Kč. Stojí za zmínku, že nejvyšší

položka v tomto posledním

součtu je spojená s Centrem

Palmovka (9 mil. Kč). Centrum

Palmovka stojí! Hodně moc.

A ještě dlouho bude stát. Stavba

i akciovka. Zatím jen ve

hvězdách je psáno, co s tím

projektem bude. A co školy?

Hospodaří dobře?

9

Eliška Vejchodská

zastupitelka

MČ Praha 8

za Stranu zelených

STRANA

ZELENÝCH

Základním školám

se rozpočet

nekrátí

Cílem koalice je ozdravit veřejné

výdaje tak, aby MČ za pár let

nezkrachovala. V rámci ozdravování rozpočtu je snaha nedotýkat se základního školství.

Je proto třeba zdůraznit, že

celková částka poskytovaná ZŠ

na provoz se reálně nemění,

investice dokonce rostou.

Zde konkrétní čísla: Příspěvek

základním školám na provoz

v roce 2015 byl bez započtení

jednorázové neinvestiční

účelové dotace na vybavení

nových prostor jedné konkrétní

školy 85,5 mil. Kč plus příspěvek

na asistenty pedagoga a

programy prevence. Základní

školy sice dostávají na rok 2016

o trochu méně: 82,7 mil. Kč

základního příspěvku plus jako

v předešlém roce příspěvek na

asistenty pedagoga a programy

prevence. Na druhou stranu

rozpočet počítá s úsporou

2,5 mil. Kč na energiích (byl

přesoutěžen plyn, bude přesoutěžena elektrická energie).

Případné vyšší výdaje na energie

budou školám uhrazeny.

Mírně klesá příspěvek

mateřským školám. Ty jsou

dlouhodobě zvýhodněny oproti

ZŠ příjmem ze školného od

rodičů. Podstatnou změnou je

zavedení pravidel pro rozdělování peněz mezi ZŠ. Díky nim se

narovnal rozdíl mezi dlouhodobě podfinancovanými a přefinancovanými školami. Kupodivu v minulosti nejhůře

financovanou školou je ZŠ

Lyčkovo náměstí, která patří

mezi nejkvalitnější a nejoblíbenější školy na MČ Praha 8.

Té rozpočet výrazně narůstá.

Jak je vidět, pouze od financí na

vybavení škol se kvalita neodvíjí.

Finančně by školám pomohlo

spíš stálé zvýšení rozpočtu na

platy učitelů. Ti jsou skutečně

oproti jiným vysokoškolsky

vzdělaným zaměstnancům

dlouhodobě finančně znevýhodněni. Toto je však prosba na

státní úroveň, obec platy

ovlivnit nemůže.