OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / leden 2017 

www.praha8.cz

13

Územní rozvoj

Inteligentní energetika

Praha 8 v konceptu

chytrých měst

(Smart Cities)

nnProgram Strategického

plánu udržitelného rozvoje

MČ Praha 8 na období

2017–2026 je strategickým

rozvojovým dokumentem,

který vznikne na základě

potřeby představitelů

a veřejnosti MČ Praha 8

vytvořit dlouhodobou vizi

rozvoje městské části

a stanoví jednotlivé kroky

k jejímu postupnému

naplňování.

Dokument bude zpracován jako

souhrn představ, které zpracují

čtyři pracovní skupiny. Pracovní

skupina pod názvem Rozvoj

území, bydlení, řízení a správa

MČ, rozvoj podnikání úzce

souvisí s územním rozvojem

a právě to je důvod, abychom vás

milí čtenáři seznámili s touto

aktivitou. Program Strategického plánu udržitelného rozvoje

bude ve své konečné podobě

navržen jako celek za všechny

pracovní skupiny.

Územním rozvojem rozumíme

komplexní rozvoj území, tedy

trvalý proces vývoje a změn

využití ploch, pozemků, staveb

(urbanistických struktur)

a krajiny (přírodních struktur),

včetně jejich údržby a ochrany

hodnot. Cílem je udržitelný

a vyvážený inteligentní rozvoj

všech těchto složek v území.

Inteligentní územní rozvoj je

tedy usměrňován udržitelným

územním plánováním, regionální politikou, péčí o životní

prostředí, energetickou politikou a péčí o kulturní a přírodní

dědictví. To ve své integrované

podobě tvoří základní princip

konceptu Smart Cities.

Energetický management

v návaznosti na energetický

plán je také malým výsekem

konceptu Smart Cities, například na podporu energetických

úspor i predikce spotřeby

energie (a vody) veřejných

budov (optimalizace odběrových

míst, návrh rozložení energetické zátěže, regulace spotřebičů

jisté, že za pár let tradiční zdroje

energie (ropa, uhlí, zemní plyn)

dojdou. Výhledově můžeme

hovořit asi o 50 letech. Pak už

bude třeba využít nových

možností a rozhodně by nebylo

dobře čekat na to, až se svět

ocitne bez surovin na výrobu

energie. Je nutné tento problém

řešit a hledat nové zdroje

energie. Hnutí ANO má ve svém

programu starost o své děti

a vnuky a to je právě to, o čem na

tomto místě hovoříme. Udržitelnost a úspora energií pro

generace je alfou a omegou této

politiky. Je třeba delegovat

odborníky na uvedenou

problematiku a ne jen politiky.

Energetický

management podle

ISO 50001

a řízení spotřeby podle zátěže

a pobytu osob v budovách, podle

předpovědi počasí apod.), kvality

životního prostředí a udržitelného městského plánování

definované konkrétními

aktivitami. Součástí energetického managementu je rovněž

inteligentní energetika, která

využívá moderních, ekologických a vysoce účinných

technologií, zaměřených na

úsporné a efektivní využívání

různých zdrojů energie (například fotovoltaické elektrárny,

kogenerační jednotky v oblasti

vytápění objektů), na průběžnou

kontrolu energetické náročnosti,

a to ve vlastnictví či správě

Smart Cities (chytrých měst)

včetně plnění legislativních

požadavků. Smart Cities mají

tedy ve své realitě zajistit

efektivnější fungování měst,

a tím pohodlnější život jejich

obyvatel.

Od ledna 2016 se např. větší

veřejné budovy musejí dle

zákona stavět ve standardu

„TNB“, tj. budovy s téměř

nulovou spotřebou. Současně

však mají možnost získat dotace

jak na novostavby a renovace

stávajících budov, tak na využití

obnovitelných zdrojů.

Žadatelům z Prahy je také

k dispozici Operační program

Praha – pól růstu ČR (OP P-PR),

konkrétně prioritní osa 2:

Udržitelná mobilita a energetické úspory. Žádat může Hlavní

město Praha i městské části

a městem zřizované organizace.

Cílem je již zmiňovaná přeměna

energeticky náročných městských budov na budovy s téměř

nulovou spotřebou energie (příp.

na budovy v pasivním energetickém standardu) s integrovanými

inteligentními systémy, které

umožní centralizaci plnohodnotného sledování, ovládání

a plánování funkcí budov.

Územní rozvoj jako

součást udržitelného

rozvoje

Jak jste si všimli, tak v rámci

udržitelného rozvoje se skloňuje

ve všech pádech energetická

problematika. Dost dlouho

převládal názor, že je na Zemi

k dispozici nevyčerpatelné

množství základních energetických surovin, a to ropy, uhlí

a zemního plynu. Pro celou

veřejnost a pro celý svět bylo

šokem, když se začalo mluvit

o možné celosvětové energetické

krizi, která by mohla v důsledku

ubývání základních energetických surovin nastat.

Tato skutečnost, že by mohly

dojít zdroje energie, s sebou

přináší i určité obavy. Například

pro země, které žijí pouze

z prodeje ropy a nemají žádnou

jinou alternativu, nastane velký

problém najít nové uplatnění.

Spotřeba energie zaznamenává

obrovský růst, a to nejen díky

dalšímu rozvoji vyspělých zemí

a hlavně světových hospodářských špiček, ale podílí se na tom

i zvyšování životní úrovně

v rozvojových zemích. Je tak

Energetická otázka je otázkou

politickou především v souvislosti s komunitní energetikou, která

mění obvyklé schéma zákazník

– dodavatel (distributor energie).

Vychází z potřeb samosprávně

rozhodovat o způsobu produkce

a distribuce elektrické energie

a tepla, jež jsou zásadními

podmínkami důstojného života.

Princip spočívá v tom, že občan

je zapojen do vytváření podoby

spotřeby i výroby energie.

To znamená, že spotřebitel má

možnost ovlivnit, jakou energii

bude spotřebovávat a kolik za ni

bude platit. Propojení energetického managementu s koncepcí

Smart Cities může být synergické v mnoha ohledech, ale vždy

je potřeba vyhodnotit předem

poměr přínosů a nákladů

technologických řešení. Skupina

ČEZ má pro města, která chtějí

zvýšit kvalitu života a zároveň

využít efektivního způsobu

řízení prostřednictvím moderních technologií, připravené

řešení včetně optimálního

způsobu financování.

Na ČVUT Fakultě stavební

pod vedením docenta Bohumíra

Garlíka byla zpracována

diplomová práce Ing. Petra

Hlaváčka, která konkrétním

způsobem dokumentuje výše

uvedené informace a řešení

v podmínkách Smart Cities.

V příštím čísle časopisu Osmička

ukážeme prostřednictvím

zmíněné diplomové práce návrh

a řešení konceptu Smart Cities

Rohanského nábřeží v katastru

MČ Praha 8.

BOHUMÍR GARLÍK

Předseda Komise pro územní

rozvoj a památkovou péči

MČ Praha 8