OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / leden 2017
www.praha8.cz
13
Územní rozvoj
Inteligentní energetika
Praha 8 v konceptu
chytrých měst
(Smart Cities)
nnProgram Strategického
plánu udržitelného rozvoje
MČ Praha 8 na období
2017–2026 je strategickým
rozvojovým dokumentem,
který vznikne na základě
potřeby představitelů
a veřejnosti MČ Praha 8
vytvořit dlouhodobou vizi
rozvoje městské části
a stanoví jednotlivé kroky
k jejímu postupnému
naplňování.
Dokument bude zpracován jako
souhrn představ, které zpracují
čtyři pracovní skupiny. Pracovní
skupina pod názvem Rozvoj
území, bydlení, řízení a správa
MČ, rozvoj podnikání úzce
souvisí s územním rozvojem
a právě to je důvod, abychom vás
milí čtenáři seznámili s touto
aktivitou. Program Strategického plánu udržitelného rozvoje
bude ve své konečné podobě
navržen jako celek za všechny
pracovní skupiny.
Územním rozvojem rozumíme
komplexní rozvoj území, tedy
trvalý proces vývoje a změn
využití ploch, pozemků, staveb
(urbanistických struktur)
a krajiny (přírodních struktur),
včetně jejich údržby a ochrany
hodnot. Cílem je udržitelný
a vyvážený inteligentní rozvoj
všech těchto složek v území.
Inteligentní územní rozvoj je
tedy usměrňován udržitelným
územním plánováním, regionální politikou, péčí o životní
prostředí, energetickou politikou a péčí o kulturní a přírodní
dědictví. To ve své integrované
podobě tvoří základní princip
konceptu Smart Cities.
Energetický management
v návaznosti na energetický
plán je také malým výsekem
konceptu Smart Cities, například na podporu energetických
úspor i predikce spotřeby
energie (a vody) veřejných
budov (optimalizace odběrových
míst, návrh rozložení energetické zátěže, regulace spotřebičů
jisté, že za pár let tradiční zdroje
energie (ropa, uhlí, zemní plyn)
dojdou. Výhledově můžeme
hovořit asi o 50 letech. Pak už
bude třeba využít nových
možností a rozhodně by nebylo
dobře čekat na to, až se svět
ocitne bez surovin na výrobu
energie. Je nutné tento problém
řešit a hledat nové zdroje
energie. Hnutí ANO má ve svém
programu starost o své děti
a vnuky a to je právě to, o čem na
tomto místě hovoříme. Udržitelnost a úspora energií pro
generace je alfou a omegou této
politiky. Je třeba delegovat
odborníky na uvedenou
problematiku a ne jen politiky.
Energetický
management podle
ISO 50001
a řízení spotřeby podle zátěže
a pobytu osob v budovách, podle
předpovědi počasí apod.), kvality
životního prostředí a udržitelného městského plánování
definované konkrétními
aktivitami. Součástí energetického managementu je rovněž
inteligentní energetika, která
využívá moderních, ekologických a vysoce účinných
technologií, zaměřených na
úsporné a efektivní využívání
různých zdrojů energie (například fotovoltaické elektrárny,
kogenerační jednotky v oblasti
vytápění objektů), na průběžnou
kontrolu energetické náročnosti,
a to ve vlastnictví či správě
Smart Cities (chytrých měst)
včetně plnění legislativních
požadavků. Smart Cities mají
tedy ve své realitě zajistit
efektivnější fungování měst,
a tím pohodlnější život jejich
obyvatel.
Od ledna 2016 se např. větší
veřejné budovy musejí dle
zákona stavět ve standardu
„TNB“, tj. budovy s téměř
nulovou spotřebou. Současně
však mají možnost získat dotace
jak na novostavby a renovace
stávajících budov, tak na využití
obnovitelných zdrojů.
Žadatelům z Prahy je také
k dispozici Operační program
Praha – pól růstu ČR (OP P-PR),
konkrétně prioritní osa 2:
Udržitelná mobilita a energetické úspory. Žádat může Hlavní
město Praha i městské části
a městem zřizované organizace.
Cílem je již zmiňovaná přeměna
energeticky náročných městských budov na budovy s téměř
nulovou spotřebou energie (příp.
na budovy v pasivním energetickém standardu) s integrovanými
inteligentními systémy, které
umožní centralizaci plnohodnotného sledování, ovládání
a plánování funkcí budov.
Územní rozvoj jako
součást udržitelného
rozvoje
Jak jste si všimli, tak v rámci
udržitelného rozvoje se skloňuje
ve všech pádech energetická
problematika. Dost dlouho
převládal názor, že je na Zemi
k dispozici nevyčerpatelné
množství základních energetických surovin, a to ropy, uhlí
a zemního plynu. Pro celou
veřejnost a pro celý svět bylo
šokem, když se začalo mluvit
o možné celosvětové energetické
krizi, která by mohla v důsledku
ubývání základních energetických surovin nastat.
Tato skutečnost, že by mohly
dojít zdroje energie, s sebou
přináší i určité obavy. Například
pro země, které žijí pouze
z prodeje ropy a nemají žádnou
jinou alternativu, nastane velký
problém najít nové uplatnění.
Spotřeba energie zaznamenává
obrovský růst, a to nejen díky
dalšímu rozvoji vyspělých zemí
a hlavně světových hospodářských špiček, ale podílí se na tom
i zvyšování životní úrovně
v rozvojových zemích. Je tak
Energetická otázka je otázkou
politickou především v souvislosti s komunitní energetikou, která
mění obvyklé schéma zákazník
– dodavatel (distributor energie).
Vychází z potřeb samosprávně
rozhodovat o způsobu produkce
a distribuce elektrické energie
a tepla, jež jsou zásadními
podmínkami důstojného života.
Princip spočívá v tom, že občan
je zapojen do vytváření podoby
spotřeby i výroby energie.
To znamená, že spotřebitel má
možnost ovlivnit, jakou energii
bude spotřebovávat a kolik za ni
bude platit. Propojení energetického managementu s koncepcí
Smart Cities může být synergické v mnoha ohledech, ale vždy
je potřeba vyhodnotit předem
poměr přínosů a nákladů
technologických řešení. Skupina
ČEZ má pro města, která chtějí
zvýšit kvalitu života a zároveň
využít efektivního způsobu
řízení prostřednictvím moderních technologií, připravené
řešení včetně optimálního
způsobu financování.
Na ČVUT Fakultě stavební
pod vedením docenta Bohumíra
Garlíka byla zpracována
diplomová práce Ing. Petra
Hlaváčka, která konkrétním
způsobem dokumentuje výše
uvedené informace a řešení
v podmínkách Smart Cities.
V příštím čísle časopisu Osmička
ukážeme prostřednictvím
zmíněné diplomové práce návrh
a řešení konceptu Smart Cities
Rohanského nábřeží v katastru
MČ Praha 8.
BOHUMÍR GARLÍK
Předseda Komise pro územní
rozvoj a památkovou péči
MČ Praha 8