OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / říjen 2016
Alexandr Křížek
člen ČSSD
Vladislav Kopal
zastupitel
MČ Praha 8
za KSČM
ČSSD
KSČM
Podpora
finančního
vzdělávání
Finanční
negramotnost
ohrožuje
Peníze jsou společným jmenovatelem mnoha lidských činností.
Jejich nedostatek patří k největším zdrojům mezilidských sporů
a většina z nás někdy zažila
kratší či delší období, kdy nám
nedostatek peněz přidělal
starosti. Někdy jsou to situace
objektivní, způsobené vnějšími
okolnostmi, ale často jde
o situace, kterým by základní
finanční gramotnost zúčastněných mohla předejít.
Základní vzdělání v oblasti
nakládání s penězi je důležité
pro každého z nás, ale pro lidi
s nižším příjmem je doslova
klíčové. U lidí, kteří si vytvářejí
nedostatečné finanční rezervy,
dojde snadněji k situacím, kdy je
akutní nedostatek peněz nutí
udělat finanční rozhodnutí, jež
roztočí jejich dluhovou spirálu.
Pokud taková situace nastane,
dochází k obtížně napravitelným sociálním škodám s často
zásadními negativními důsledky.
Obce pak tvoří poslední
záchrannou síť, která se už jen
více či méně úspěšně snaží
zmírnit ty nejhorší důsledky.
Vzdělávání v oblasti finanční
gramotnosti je jediný způsob, jak
tyto důsledky do budoucna co
nejvíce omezit a tím zmírnit
finanční a lidské náklady na
budoucí řešení těchto závažných
sociálních problémů. Co s penězi
dělat a co naopak v žádném
případě nedělat, na koho se
obrátit o radu a komu ve
finanční oblasti důvěřovat, jsou
základní informace, které by měl
znát každý z nás. Pozornost
a prostředky, které tomuto
vzdělávání bude MČ věnovat,
se jí v budoucnu vrátí v podobě
úspor díky menšímu počtu
krizových situací, ve kterých
bude v zájmu společnosti nutné
prostřednictvím svých orgánů
intervenovat.
ČSSD takto zaměřené
finanční vzdělávání jednoznačně
podporuje.
Na počátku zájmu o zvýšení
finanční gramotnosti stály –
mnohdy osudné – omyly
občanů, které je existenčně
postihly. Veřejný prostor
přesycený nabídkou neseriózních úvěrů, případy podpisů
likvidačních smluv se množily,
pojem lichva byl vykládán
vágně, a počty nešťastných
proto lavinovitě rostly. Příčinou
tohoto škodlivého jevu byly
nejenom uvedené důvody, ale též
nedostatečná finanční gramotnost, neznalost elementárních finančních pojmů, lehkovážnost
vyplývající z neznalosti, marná
snaha vymanit se z dluhové
pasti. Vše nabylo takového
rozsahu, že bylo nutno na tyto
jevy reagovat. Zaznamenali
vyučování základní fin.gramotnosti na školách. Ale jsou zde
i jiné skupiny ohrožených
občanů. Lidé středního věku
a senioři. Jsem přesvědčen, že
právě zde se nalézá prostor pro
aktivity MČ a komunální sféru
obecně. Nabízí se využití
komunikačních kanálů, které má
MČ k dispozici. Časopis
Osmička, informace prostřednictvím tiskovin rozdávaných na
sociálních odborech ÚMČ,
využitím společenských
organizací na Praze 8. Vždy
krátkou, jasnou, nekomplikovanou formou. Občan postrádající
finanční zběhlost nesmí být
zavalen neznámými pojmy. Vše
nutno vysvětlovat přehledně,
graficky výrazně. Takto koncipovaný vložený leták do Osmičky
je jednou z cest. Finanční
gramotnost se zvolna zlepšuje,
nicméně je před všemi zainteresovanými ještě kus práce. A na ní
se může podílet téměř každý.
Komunální sféra, společenské
organizace i ÚMČ Prahy 8.
www.praha8.cz
Jiří Šilhavý
nestraník
osmička sobě,
kdu-čsl
a nezávislí
Každý má svou
odpovědnost
a město může
pomoci
Po absolvování základní
i střední školy má člověk
přehled o tom, jaký živočich je
bezobratlý a jaká květina patří
do jaké čeledi. V době, kdy
z obdobných témat probíhá
„zkouška dospělosti“, si každý
občan může vzít hypotéku,
rychlou půjčku nebo jiný
„produkt“, který může hravě
přivést neznalého na ulici. Kde
selhává školství, tam může
občanům pomoci město. Leckdy
stačí málo: přečíst si detailně
smlouvu, nepodepisovat to,
čemu úplně nerozumím.
Jednoduchý vzoreček, který mi
prozradí, o kolik korun půjčku
přeplatím, ale i selský rozum
bránící příslibům rychlého
zbohatnutí. To vše může být ku
prospěchu. Na Praze 8 žije jistě
mnoho občanů, kterým jsou tato
témata každodenní, v práci
zažívanou rutinou. Právě
startující kurzy finanční
gramotnosti by mohly být
doplněny semináři pro širokou
veřejnost. Danou problematiku
by v základě popsal odborník
a občané by měli možnost se
bezplatně daného specialisty
zeptat na konkrétní situaci,
kterou právě řeší. I negativní
zkušenost může být inspirující,
kromě školitelů by mohli na
veřejných přednáškách
předstoupit i ti, kteří takové
informace včas nestihli získat.
Mládež, která by v rámci
vyučování tyto lekce mohla
navštívit, si spíše poté dokáže
představit, kam až neznalost
může člověka dovést. Myslím si,
že každý z nás by ocenil
bezplatnou radu odborníka.
Stát ani město nikdy neubrání
občana před úlisnou taktikou
„šmejdů“, jedině člověk vybavený
finanční gramotností je schopen
obstát v opravdové „zkoušce
dospělosti“, a nemusí si projít
bolestným reparátem.
9
Eliška Vejchodská
zastupitelka
MČ Praha 8
za Stranu zelených
strana
zelených
Odměňme
iniciativu
a kreativitu
učitelů
Finanční gramotnost je jednou
z potřebných dovedností.
Přednášky organizované obcí
jsou dobrá věc, ale nestačí.
Umění předcházet exekucím
a osobním bankrotům by se
měly naučit všechny děti.
A nejen to si žádá 21. století:
Potřebné je také třeba umět
zacházet se záplavou na první
pohled nepřehledných informací, které se valí ze všech stran,
rozeznat důvěryhodné zdroje od
pochybných. Internet je plný
skvělých informačních kanálů,
ale i lží a bludů. Děti se musí
cvičit ve vytváření vlastního
názoru, kritickému myšlení,
vyjadřovacím schopnostem.
České školství má dobrou
úroveň, jen pomalu reaguje na
nové výzvy a významně se
neposouvá. Pořád se odvoláváme
na Komenského a nedáváme
vyniknout novým osobnostem,
které by daly českému školství
nový impuls. V mnohých
předmětech jsou od dětí
vyžadovány encyklopedické
znalosti, přestože jsou v době
snadné dostupnosti informací
zbytečné. Pak nezbývá tolik času
na hloubkový rozbor vybraných
témat. Ministerstvo školství lpí
na přežitých osnovách, které nutí
učit i látku, o které nikdo neví,
k čemu je dobrá. Využili jste
někdy k čemukoli znalost druhů
vedlejších vět?
Je spousta učitelů, kteří jsou
kreativní a kteří se s osnovami
a zažitými pořádky vypořádají
tak, že děti dokážou nadchnout
a motivovat je k lepším výkonům. Je spousta takových,
přestože jsou finančně značně
nedoceněni. Ukažme, že si
vážíme iniciativy, kreativity
a tvrdé práce kvalitních učitelů
i ředitelů škol. Městská část by se
proto měla hlouběji zajímat
o kvalitu výuky na svých školách
a dále posílit motivační nástroje
k neustálému zlepšování svých
škol.