OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / říjen 2016 

Alexandr Křížek

člen ČSSD

Vladislav Kopal

zastupitel

MČ Praha 8

za KSČM

ČSSD

KSČM

Podpora

finančního

vzdělávání

Finanční

negramotnost

ohrožuje

Peníze jsou společným jmenovatelem mnoha lidských činností.

Jejich nedostatek patří k největším zdrojům mezilidských sporů

a většina z nás někdy zažila

kratší či delší období, kdy nám

nedostatek peněz přidělal

starosti. Někdy jsou to situace

objektivní, způsobené vnějšími

okolnostmi, ale často jde

o situace, kterým by základní

finanční gramotnost zúčastněných mohla předejít.

Základní vzdělání v oblasti

nakládání s penězi je důležité

pro každého z nás, ale pro lidi

s nižším příjmem je doslova

klíčové. U lidí, kteří si vytvářejí

nedostatečné finanční rezervy,

dojde snadněji k situacím, kdy je

akutní nedostatek peněz nutí

udělat finanční rozhodnutí, jež

roztočí jejich dluhovou spirálu.

Pokud taková situace nastane,

dochází k obtížně napravitelným sociálním škodám s často

zásadními negativními důsledky.

Obce pak tvoří poslední

záchrannou síť, která se už jen

více či méně úspěšně snaží

zmírnit ty nejhorší důsledky.

Vzdělávání v oblasti finanční

gramotnosti je jediný způsob, jak

tyto důsledky do budoucna co

nejvíce omezit a tím zmírnit

finanční a lidské náklady na

budoucí řešení těchto závažných

sociálních problémů. Co s penězi

dělat a co naopak v žádném

případě nedělat, na koho se

obrátit o radu a komu ve

finanční oblasti důvěřovat, jsou

základní informace, které by měl

znát každý z nás. Pozornost

a prostředky, které tomuto

vzdělávání bude MČ věnovat,

se jí v budoucnu vrátí v podobě

úspor díky menšímu počtu

krizových situací, ve kterých

bude v zájmu společnosti nutné

prostřednictvím svých orgánů

intervenovat.

ČSSD takto zaměřené

finanční vzdělávání jednoznačně

podporuje.

Na počátku zájmu o zvýšení

finanční gramotnosti stály –

mnohdy osudné – omyly

občanů, které je existenčně

postihly. Veřejný prostor

přesycený nabídkou neseriózních úvěrů, případy podpisů

likvidačních smluv se množily,

pojem lichva byl vykládán

vágně, a počty nešťastných

proto lavinovitě rostly. Příčinou

tohoto škodlivého jevu byly

nejenom uvedené důvody, ale též

nedostatečná finanční gramotnost, neznalost elementárních finančních pojmů, lehkovážnost

vyplývající z neznalosti, marná

snaha vymanit se z dluhové

pasti. Vše nabylo takového

rozsahu, že bylo nutno na tyto

jevy reagovat. Zaznamenali

vyučování základní fin.gramotnosti na školách. Ale jsou zde

i jiné skupiny ohrožených

občanů. Lidé středního věku

a senioři. Jsem přesvědčen, že

právě zde se nalézá prostor pro

aktivity MČ a komunální sféru

obecně. Nabízí se využití

komunikačních kanálů, které má

MČ k dispozici. Časopis

Osmička, informace prostřednictvím tiskovin rozdávaných na

sociálních odborech ÚMČ,

využitím společenských

organizací na Praze 8. Vždy

krátkou, jasnou, nekomplikovanou formou. Občan postrádající

finanční zběhlost nesmí být

zavalen neznámými pojmy. Vše

nutno vysvětlovat přehledně,

graficky výrazně. Takto koncipovaný vložený leták do Osmičky

je jednou z cest. Finanční

gramotnost se zvolna zlepšuje,

nicméně je před všemi zainteresovanými ještě kus práce. A na ní

se může podílet téměř každý.

Komunální sféra, společenské

organizace i ÚMČ Prahy 8.

www.praha8.cz

Jiří Šilhavý

nestraník

osmička sobě,

kdu-čsl

a nezávislí

Každý má svou

odpovědnost

a město může

pomoci

Po absolvování základní

i střední školy má člověk

přehled o tom, jaký živočich je

bezobratlý a jaká květina patří

do jaké čeledi. V době, kdy

z obdobných témat probíhá

„zkouška dospělosti“, si každý

občan může vzít hypotéku,

rychlou půjčku nebo jiný

„produkt“, který může hravě

přivést neznalého na ulici. Kde

selhává školství, tam může

občanům pomoci město. Leckdy

stačí málo: přečíst si detailně

smlouvu, nepodepisovat to,

čemu úplně nerozumím.

Jednoduchý vzoreček, který mi

prozradí, o kolik korun půjčku

přeplatím, ale i selský rozum

bránící příslibům rychlého

zbohatnutí. To vše může být ku

prospěchu. Na Praze 8 žije jistě

mnoho občanů, kterým jsou tato

témata každodenní, v práci

zažívanou rutinou. Právě

startující kurzy finanční

gramotnosti by mohly být

doplněny semináři pro širokou

veřejnost. Danou problematiku

by v základě popsal odborník

a občané by měli možnost se

bezplatně daného specialisty

zeptat na konkrétní situaci,

kterou právě řeší. I negativní

zkušenost může být inspirující,

kromě školitelů by mohli na

veřejných přednáškách

předstoupit i ti, kteří takové

informace včas nestihli získat.

Mládež, která by v rámci

vyučování tyto lekce mohla

navštívit, si spíše poté dokáže

představit, kam až neznalost

může člověka dovést. Myslím si,

že každý z nás by ocenil

bezplatnou radu odborníka.

Stát ani město nikdy neubrání

občana před úlisnou taktikou

„šmejdů“, jedině člověk vybavený

finanční gramotností je schopen

obstát v opravdové „zkoušce

dospělosti“, a nemusí si projít

bolestným reparátem.

9

Eliška Vejchodská

zastupitelka

MČ Praha 8

za Stranu zelených

strana

zelených

Odměňme

iniciativu

a kreativitu

učitelů

Finanční gramotnost je jednou

z potřebných dovedností.

Přednášky organizované obcí

jsou dobrá věc, ale nestačí.

Umění předcházet exekucím

a osobním bankrotům by se

měly naučit všechny děti.

A nejen to si žádá 21. století:

Potřebné je také třeba umět

zacházet se záplavou na první

pohled nepřehledných informací, které se valí ze všech stran,

rozeznat důvěryhodné zdroje od

pochybných. Internet je plný

skvělých informačních kanálů,

ale i lží a bludů. Děti se musí

cvičit ve vytváření vlastního

názoru, kritickému myšlení,

vyjadřovacím schopnostem.

České školství má dobrou

úroveň, jen pomalu reaguje na

nové výzvy a významně se

neposouvá. Pořád se odvoláváme

na Komenského a nedáváme

vyniknout novým osobnostem,

které by daly českému školství

nový impuls. V mnohých

předmětech jsou od dětí

vyžadovány encyklopedické

znalosti, přestože jsou v době

snadné dostupnosti informací

zbytečné. Pak nezbývá tolik času

na hloubkový rozbor vybraných

témat. Ministerstvo školství lpí

na přežitých osnovách, které nutí

učit i látku, o které nikdo neví,

k čemu je dobrá. Využili jste

někdy k čemukoli znalost druhů

vedlejších vět?

Je spousta učitelů, kteří jsou

kreativní a kteří se s osnovami

a zažitými pořádky vypořádají

tak, že děti dokážou nadchnout

a motivovat je k lepším výkonům. Je spousta takových,

přestože jsou finančně značně

nedoceněni. Ukažme, že si

vážíme iniciativy, kreativity

a tvrdé práce kvalitních učitelů

i ředitelů škol. Městská část by se

proto měla hlouběji zajímat

o kvalitu výuky na svých školách

a dále posílit motivační nástroje

k neustálému zlepšování svých

škol.