OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ZÁŘÍ 2020
Matěj Fichtner
zastupitel
MČ Praha 8
ANO
Martin Jedlička
předseda Komise
pro dopravu RMČ
Praha 8
TOP 09 A STAN
Vláda musí zlepšit Zásadní stavby
komunikaci
jsou jiné: okruhy
Z pohledu obyvatel Prahy 8 toho
o rozšíření letiště Ruzyně víme
jen málo, abychom si mohli
udělat obrázek o tom, zda rozšíření letiště podpořit, či nikoliv.
Nejsou známy zejména hlukové
dopady na bohnické sídliště.
Určité informace najdeme v posudku EIA, ale ne každý má
možnost, čas a chuť po nocích
studovat 333 stran textu
a přílohy.
Faktem je, že rozšíření letiště
o paralelní dráhu RWY 06R/24L se
připravuje už dlouho a i Praha 8
se k němu v rámci EIA vyjadřovala. Nicméně ze strany vlády
postrádám jasné a srozumitelné
vyjádření, proč je paralelní dráha
nutná, jaké bude mít celospolečenské přínosy a proč by měly její
výstavbu podpořit i obce, na které
bude mít nová dráha negativní
vliv.
Vláda by měla aktivně komunikovat, představit svůj projekt,
jeho pozitiva a způsoby, jakými se
vypořádává s negativy. Jsem toho
názoru, že srozumitelný vládní
záměr získá podporu velké většiny lidí.
Na záměr vybudování paralelní
dráhy na letišti Ruzyně se
můžeme dívat ze dvou pohledů.
Prvním pohledem je podpora
letectví jako sice utlumeného,
ale dlouhodobě významného
módu dopravy. Touto optikou
bychom rozvoj letecké dopravy
samozřejmě podporovat měli.
S dostatečně rozvinutou sítí
dálnic, železnic i robustního
zázemí pro leteckou dopravu
přichází ruku v ruce rozvoj
obchodních vztahů, ekonomiky
i bohatství lidí v zemi. Tvářit se,
že lidé nemají létat, je podobné
zpátečnictví, jako blokovat
výstavbu dálnic.
Druhým pohledem je ale
dopad rozšíření letiště na obyvatele Prahy 8, což je hledisko pro
nás klíčové. A jakkoli zastánci
budování další dráhy na letišti
argumentují možností lepšího
rozložení letů v čase a díky tomu
utlumením leteckých spojů
zejména ve večerních hodinách
a také omezením letů nad Prahou, podle dostupných informací se nezdá, že by z toho profitovali obyvatelé Prahy 8. Jinými
slovy, k utlumení počtu letadel
nad Bohnicemi a Kobylisy by
nedošlo. Spíše naopak. Z tohoto
pohledu se rozšíření letiště
nejeví jako žádoucí.
V každém případě se ale
musíme připravit na to, že dříve
či později se na Letiště Václava
Havla vrátí letadla i cestující, což
způsobuje kapacitní problémy.
I bez nové přistávací dráhy.
Město musí pracovat na tom,
aby dopady na obyvatele byly co
nejmenší. Potřebujeme proto
urychlit stavbu vlaku na letiště,
aby se z něj lidé dostali jinak než
kloubovým autobusem. Musíme
také tlačit na stát a na hlavní
město, aby došlo k dostavbě
vnitřního (Blanka 2) i vnějšího
okruhu (stavby 518 a 519). To
jsou priority číslo jedna pro
dopravu v Praze. Nikoli zavírání
nábřeží nebo nesmyslné zužování pruhů.
www.praha8.cz
Hana Matoušová
zastupitelka
MČ Praha 8
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
OSMIČKA SOBĚ –
ZELENÍ, KDU-ČSL
PATRIOTI
S TRIKOLOROU
55 miliard lze
využít lépe
To poslední, do
čeho by se mělo
investovat
Investovat 55 miliard do možnosti, aby více lidí mohlo létat
z Prahy a do Prahy nepovažuji
za účelně vynaložené peníze.
Rozšíření letiště zvýší hluk na
severu Prahy 8. Více letadel
znamená více skleníkových
plynů. Musím pokračovat dál,
proč není záměr rozšiřovat
letiště dobrý nápad?
Vláda v listopadu 2019 oznámila investovat 55 miliard do
rozšíření pražského Letiště
Václava Havla. Výstavba nové
přistávací dráhy by zdvojnásobila počet odbavených cestujících
přes pražské letiště Ruzyně.
K čemu nám bude dvojnásobný
počet turistů, když počty turistů
před koronavirovou krizí byly
pro centrum města už příliš
a město začalo mluvit o možnostech, jak začít počty turistů
regulovat?
Výstavba paralelní dráhy by
letiště rozšířila o 1,6 km směrem
do centra, čímž by došlo ke
zvýšení současné hlukové zátěže
v oblasti Bohnic, Čimic a Ďáblic.
Praha 8 by se měla svých občanů
před státem zastat a tento záměr
na zastupitelstvu odmítnout. Se
záměrem již vyslovily nesouhlas
zastupitelstva Dolních Chaber
a Prahy 6. Přidá se i Praha 8?
Finance by měla vláda použít
třeba na revitalizaci české krajiny, která není připravena na
extrémní počasí zaviněné klimatickými změnami, jako jsou
období sucha nebo častější lokální povodně. Nemluvě o podfinancovaném školství, které by 55
miliard jistě nakoplo lepším
směrem. Velké investice potřebuje také železniční síť. Zejména
vysokorychlostní tratě ve spojení
s nočními vlaky dokáží poptávku
po cestování na krátké vzdálenosti v rámci Evropy uspokojit
mnohem šetrněji.
13
Jsem patriot, našinec a jako
obyvatel Prahy vidím asi sto
projektů, které je potřeba rychle
vybudovat a do kterých je třeba
skutečně investovat. Aby se
ulehčilo samotným obyvatelům
hlavního města a lidem, co
v něm pracují. Co třeba dodělat
městský okruh, dát dohromady
Nemocnici Na Bulovce, zahloubit Holešovičky, stavět parkovací
domy, cenově dostupné městské
byty, opravit zastaralé mosty.
Musíme si stanovit prioritu,
zda chceme být město pro turisty nebo našince, co cestují z Prahy do zahraničí, nebo pro obyvatele, kteří potřebují k lepšímu
prostředí okolo sebe zcela jiné
projekty. Jestli řekne zcela vážně
odpovědný radní pro dopravu
v hlavním městě, že se musí
zdražovat jízdné kvůli tomu, že
tu půl roku nejsou turisté, tak
promiňte, tuhle závislost skutečně nechci.
A také nechci polemizovat
o možné hlukové zátěži pro
sídliště Bohnice či Čimice, protože je mnoho studií, které si různě
odporují, ale jak jsem již psal,
vidím stovky důležitějších
projektů, do kterých by se mělo
investovat. A to hned, protože
Praha za poslední osm let pouze
náletově experimentuje, co
místní obyvatel je schopen
vydržet, od cyklostezek pro
kamikadze, uzavírek, kvality
našich zadnic při čekání v čekárnách pohotovostí až po restaurační barikády jak v Donbasu na
Smetanově nábřeží. A je to čím
dál tím horší.
Nakonec trochu ironie, jak se
ten dvojnásobný počet cestujících vejde do busu číslo 119,
když stát ani město nedokázaly
za třicet let vybudovat metro či
rychlodráhu k samotnému
letišti. Ona se totiž pak ta přeplněná Praha k prasknutí začne
zajídat i samotným turistům.