OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ZÁŘÍ 2020 

Matěj Fichtner

zastupitel

MČ Praha 8

ANO

Martin Jedlička

předseda Komise

pro dopravu RMČ

Praha 8

TOP 09 A STAN

Vláda musí zlepšit Zásadní stavby

komunikaci

jsou jiné: okruhy

Z pohledu obyvatel Prahy 8 toho

o rozšíření letiště Ruzyně víme

jen málo, abychom si mohli

udělat obrázek o tom, zda rozšíření letiště podpořit, či nikoliv.

Nejsou známy zejména hlukové

dopady na bohnické sídliště.

Určité informace najdeme v posudku EIA, ale ne každý má

možnost, čas a chuť po nocích

studovat 333 stran textu

a přílohy.

Faktem je, že rozšíření letiště

o paralelní dráhu RWY 06R/24L se

připravuje už dlouho a i Praha 8

se k němu v rámci EIA vyjadřovala. Nicméně ze strany vlády

postrádám jasné a srozumitelné

vyjádření, proč je paralelní dráha

nutná, jaké bude mít celospolečenské přínosy a proč by měly její

výstavbu podpořit i obce, na které

bude mít nová dráha negativní

vliv.

Vláda by měla aktivně komunikovat, představit svůj projekt,

jeho pozitiva a způsoby, jakými se

vypořádává s negativy. Jsem toho

názoru, že srozumitelný vládní

záměr získá podporu velké většiny lidí.

Na záměr vybudování paralelní

dráhy na letišti Ruzyně se

můžeme dívat ze dvou pohledů.

Prvním pohledem je podpora

letectví jako sice utlumeného,

ale dlouhodobě významného

módu dopravy. Touto optikou

bychom rozvoj letecké dopravy

samozřejmě podporovat měli.

S dostatečně rozvinutou sítí

dálnic, železnic i robustního

zázemí pro leteckou dopravu

přichází ruku v ruce rozvoj

obchodních vztahů, ekonomiky

i bohatství lidí v zemi. Tvářit se,

že lidé nemají létat, je podobné

zpátečnictví, jako blokovat

výstavbu dálnic.

Druhým pohledem je ale

dopad rozšíření letiště na obyvatele Prahy 8, což je hledisko pro

nás klíčové. A jakkoli zastánci

budování další dráhy na letišti

argumentují možností lepšího

rozložení letů v čase a díky tomu

utlumením leteckých spojů

zejména ve večerních hodinách

a také omezením letů nad Prahou, podle dostupných informací se nezdá, že by z toho profitovali obyvatelé Prahy 8. Jinými

slovy, k utlumení počtu letadel

nad Bohnicemi a Kobylisy by

nedošlo. Spíše naopak. Z tohoto

pohledu se rozšíření letiště

nejeví jako žádoucí.

V každém případě se ale

musíme připravit na to, že dříve

či později se na Letiště Václava

Havla vrátí letadla i cestující, což

způsobuje kapacitní problémy.

I bez nové přistávací dráhy.

Město musí pracovat na tom,

aby dopady na obyvatele byly co

nejmenší. Potřebujeme proto

urychlit stavbu vlaku na letiště,

aby se z něj lidé dostali jinak než

kloubovým autobusem. Musíme

také tlačit na stát a na hlavní

město, aby došlo k dostavbě

vnitřního (Blanka 2) i vnějšího

okruhu (stavby 518 a 519). To

jsou priority číslo jedna pro

dopravu v Praze. Nikoli zavírání

nábřeží nebo nesmyslné zužování pruhů.

www.praha8.cz

Hana Matoušová

zastupitelka

MČ Praha 8

­Jiří Vítek

místostarosta

MČ Praha 8

OSMIČKA SOBĚ –

ZELENÍ, KDU-ČSL

PATRIOTI

S TRIKOLOROU

55 miliard lze

využít lépe

To poslední, do

čeho by se mělo

investovat

Investovat 55 miliard do možnosti, aby více lidí mohlo létat

z Prahy a do Prahy nepovažuji

za účelně vynaložené peníze.

Rozšíření letiště zvýší hluk na

severu Prahy 8. Více letadel

znamená více skleníkových

plynů. Musím pokračovat dál,

proč není záměr rozšiřovat

letiště dobrý nápad?

Vláda v listopadu 2019 oznámila investovat 55 miliard do

rozšíření pražského Letiště

Václava Havla. Výstavba nové

přistávací dráhy by zdvojnásobila počet odbavených cestujících

přes pražské letiště Ruzyně.

K čemu nám bude dvojnásobný

počet turistů, když počty turistů

před koronavirovou krizí byly

pro centrum města už příliš

a město začalo mluvit o možnostech, jak začít počty turistů

regulovat?

Výstavba paralelní dráhy by

letiště rozšířila o 1,6 km směrem

do centra, čímž by došlo ke

zvýšení současné hlukové zátěže

v oblasti Bohnic, Čimic a Ďáblic.

Praha 8 by se měla svých občanů

před státem zastat a tento záměr

na zastupitelstvu odmítnout. Se

záměrem již vyslovily nesouhlas

zastupitelstva Dolních Chaber

a Prahy 6. Přidá se i Praha 8?

Finance by měla vláda použít

třeba na revitalizaci české krajiny, která není připravena na

extrémní počasí zaviněné klimatickými změnami, jako jsou

období sucha nebo častější lokální povodně. Nemluvě o podfinancovaném školství, které by 55

miliard jistě nakoplo lepším

směrem. Velké investice potřebuje také železniční síť. Zejména

vysokorychlostní tratě ve spojení

s nočními vlaky dokáží poptávku

po cestování na krátké vzdálenosti v rámci Evropy uspokojit

mnohem šetrněji.

13

Jsem patriot, našinec a jako

obyvatel Prahy vidím asi sto

projektů, které je potřeba rychle

vybudovat a do kterých je třeba

skutečně investovat. Aby se

ulehčilo samotným obyvatelům

hlavního města a lidem, co

v něm pracují. Co třeba dodělat

městský okruh, dát dohromady

Nemocnici Na Bulovce, zahloubit Holešovičky, stavět parkovací

domy, cenově dostupné městské

byty, opravit zastaralé mosty.

Musíme si stanovit prioritu,

zda chceme být město pro turisty nebo našince, co cestují z Prahy do zahraničí, nebo pro obyvatele, kteří potřebují k lepšímu

prostředí okolo sebe zcela jiné

projekty. Jestli řekne zcela vážně

odpovědný radní pro dopravu

v hlavním městě, že se musí

zdražovat jízdné kvůli tomu, že

tu půl roku nejsou turisté, tak

promiňte, tuhle závislost skutečně nechci.

A také nechci polemizovat

o možné hlukové zátěži pro

sídliště Bohnice či Čimice, protože je mnoho studií, které si různě

odporují, ale jak jsem již psal,

vidím stovky důležitějších

projektů, do kterých by se mělo

investovat. A to hned, protože

Praha za poslední osm let pouze

náletově experimentuje, co

místní obyvatel je schopen

vydržet, od cyklostezek pro

kamikadze, uzavírek, kvality

našich zadnic při čekání v čekárnách pohotovostí až po restaurační barikády jak v Donbasu na

Smetanově nábřeží. A je to čím

dál tím horší.

Nakonec trochu ironie, jak se

ten dvojnásobný počet cestujících vejde do busu číslo 119,

když stát ani město nedokázaly

za třicet let vybudovat metro či

rychlodráhu k samotnému

letišti. Ona se totiž pak ta přeplněná Praha k prasknutí začne

zajídat i samotným turistům.