12
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ZÁŘÍ 2020
www.praha8.cz
Fórum zastupitelů
Rozšíření
letiště v Ruzyni
může ovlivnit
život občanů
na severu
Prahy 8. Jak
má MČ Praha 8
postupovat
v této věci?
TENTO MĚSÍC
SE PTÁ:
OSMIČKA SOBĚ
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Ondřej Gros
starosta
MČ Praha 8
Alice Hamalová
zastupitelka
MČ Praha 8
Michal Kalina
člen redakční rady
Osmičky
ODS
PIRÁTI
8ŽIJE
Radnice by měla
zatím trvat na
nesouhlasu
Magistrát musí
zastupovat
zájmy dotčených
městských částí
Radnice má hájit
zájmy obyvatel
V úvodu článku si dovolím jen
podotknout na adresu autorů
otázky z formace Osmička sobě,
KDU-ČSL a nezávislí, že pražské
letiště nese již dostatečně dlouho (několik let) jméno prvního
prezidenta České republiky
Václava Havla. Proto je pro mne
docela překvapením její znění,
ve kterém tuto skutečnost
opomíjejí, když se Václavem
Havlem tak často a rádi zaštiťují.
Ale k věci. Naše městská část
se k vybudování paralelní ranveje historicky vyjadřovala v roce
2011, a to nesouhlasným způsobem. Tehdejší přesvědčení, že
Praze 8 přinese více negativ než
pozitiv, sdílím i dnes. Je zároveň
jasné, že rozvoj letiště je žádoucí,
nicméně potřebujeme především pro severní část Prahy 8
jasná a nezpochybnitelná data,
že se provoz této dráhy nepodepíše na zřetelném poklesu kvality života našich občanů.
V současné situaci nastupující
ekonomické recese, kdy se náš
stát zadlužuje neuvěřitelným
tempem, zůstává zároveň otázkou, zda bude na vybudování
další dráhy dost finančních
prostředků i politické vůle vlády.
Je však evidentní, a dnes ještě
víc, že bez přílivu turistů do
Prahy se město neobejde. Dnes,
kdy kvůli koronavirovému
bezprecedentnímu úpadku
cestování přichází město o desítky miliard, je to víc než jasné.
Právě v současné chvíli však
v metropoli vidím mnoho palčivějších problémů, které je nutno
řešit více než letiště. Seškrtávání
spojů MHD, možné zdražování
kupónů a parkování, se kterým
si pohrává pirátské vedení
hlavního města, a především
ignorance názorů městských
částí, mi dělá rozhodně větší
vrásky.
Rozšíření letiště je rozděleno do
vícero fází. Ta první je o úpravě
stávajících terminálů, přeskupení kontroly bezpečnosti a dostavbě dalších nástupních prstů.
Má vylepšit efektivnost a přehlednost odbavení cestujících
a možné navýšení kapacity až na
21 milionů cestujících za rok.
Vloni se na Letišti Václava Havla
odbavilo téměř 18 milionů
cestujících, jedná se o navýšení
o 18 procent, což je
akceptovatelné.
V další fázi by měla být postavena paralelní dráha, ta by měla
zvýšit možnou kapacitu odbavených cestujících až na 30 milionů za rok, což je navýšení
o 69 procent. Myslíme si, že
takové navýšení je v rozporu se
zájmy hlavního města Prahy
a jeho městských částí. Taková
míra zvýšení provozu letiště
bude mít významný negativní
dopad na životní prostředí,
dopravu a množství turistů
v Praze. Na osmičce se to týká
hlavně navýšení emisí, hluku
v Bohnicích a Čimicích a navýšení počtu lidí, kteří se pohybují po
centru města.
Městská část Praha 8 by se
proto měla obrátit na Magistrát
hlavního města Prahy, a to
konkrétně na výbor a odbor
územního rozvoje, výbor a odbor
životního prostředí a Institut
plánování a rozvoje, nejprve
s dotazy a následně s připomínkami a stanoviskem za městskou část. Magistrát by měl poté
zastupovat městské části v procesu připomínkování, stanoviskem a dalším vyjednáváním vůči
státu zastoupenému Ministerstvem financí. Stát je totiž jediným akcionářem Letiště Václava
Havla Praha. Také doporučujeme obrátit se na odborné skupiny a vědecké kapacity, které
mohou připomínkovat rozšiřování letiště v rámci své
expertízy.
Městské části Suchdol, Lysolaje,
Ďáblice či Dolní Chabry dlouhodobě upozorňují na negativní
dopady plánovaného rozšíření
letiště a aktivně vstupují do
různých povolovacích procesů,
které se projektu až za 55 mi
liard korun týkají. Proč by se
k letišti měla vyjadřovat i Praha 8? Podle několika nezávislých
studií bude mít výstavba nové
přistávací a vzletové dráhy
obrovský vliv na celý sever
Prahy, především pokud jde
o hluk a zplodiny. A tím i přímo
na zdraví obyvatel Bohnic a Čimic. Navíc, kromě letiště má
nedaleko vést silniční okruh
Prahy, ministerstvo dopravy se
dosud kombinací dopadů obou
staveb ovšem nezabývalo.
I ekonomický smysl samotného rozšíření letiště, které před
časem podpořil premiér Babiš
(ANO), vzbuzuje řadu pochybností. Předně je sporný argument nedostačující kapacity
cestujících. Nedávná pandemie
ukázala, jak rychle se může
cestovní ruch utlumit téměř na
nulu. A vzhledem ke klimatickým změnám je otázkou, dokdy
bude letecká doprava výhodná
jako nyní. Další věcí je, zda
Praha potřebuje více turistů.
Centrální městské části i pražští
senátoři si to nemyslí a kromě
odlivu obyvatel upozorňují na
problémy se sdíleným ubytováváním, předzahrádkami restaurací, rušením nočního klidu
a podobně. Tyto okolnosti na
čas změnila pandemie, nicméně
je možné, že se brzy vrátí a možná ještě ve větším.
Takže odpověď je jasná, vedení Prahy 8 by mělo co nejdříve
připomínkovat projekt rozšíření
letiště, vstoupit do všech povolovacích procesů a aktivně hájit
zájmy svých obyvatel, jako to až
hystericky dělalo například při
nesrovnatelně méně závažném
návrhu semaforu do Troji.