12

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ZÁŘÍ 2020 

www.praha8.cz

Fórum zastupitelů

Rozšíření

letiště v Ruzyni

může ovlivnit

život občanů

na severu

Prahy 8. Jak

má MČ Praha 8

postupovat

v této věci?

TENTO MĚSÍC

SE PTÁ:

OSMIČKA SOBĚ

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Ondřej Gros

starosta

MČ Praha 8

Alice Hamalová

zastupitelka

MČ Praha 8

Michal Kalina

člen redakční rady

Osmičky

ODS

PIRÁTI

8ŽIJE

Radnice by měla

zatím trvat na

nesouhlasu

Magistrát musí

zastupovat

zájmy dotčených

městských částí

Radnice má hájit

zájmy obyvatel

V úvodu článku si dovolím jen

podotknout na adresu autorů

otázky z formace Osmička sobě,

KDU-ČSL a nezávislí, že pražské

letiště nese již dostatečně dlouho (několik let) jméno prvního

prezidenta České republiky

Václava Havla. Proto je pro mne

docela překvapením její znění,

ve kterém tuto skutečnost

opomíjejí, když se Václavem

Havlem tak často a rádi zaštiťují.

Ale k věci. Naše městská část

se k vybudování paralelní ranveje historicky vyjadřovala v roce

2011, a to nesouhlasným způsobem. Tehdejší přesvědčení, že

Praze 8 přinese více negativ než

pozitiv, sdílím i dnes. Je zároveň

jasné, že rozvoj letiště je žádoucí,

nicméně potřebujeme především pro severní část Prahy 8

jasná a nezpochybnitelná data,

že se provoz této dráhy nepodepíše na zřetelném poklesu kvality života našich občanů.

V současné situaci nastupující

ekonomické recese, kdy se náš

stát zadlužuje neuvěřitelným

tempem, zůstává zároveň otázkou, zda bude na vybudování

další dráhy dost finančních

prostředků i politické vůle vlády.

Je však evidentní, a dnes ještě

víc, že bez přílivu turistů do

Prahy se město neobejde. Dnes,

kdy kvůli koronavirovému

bezprecedentnímu úpadku

cestování přichází město o desítky miliard, je to víc než jasné.

Právě v současné chvíli však

v metropoli vidím mnoho palčivějších problémů, které je nutno

řešit více než letiště. Seškrtávání

spojů MHD, možné zdražování

kupónů a parkování, se kterým

si pohrává pirátské vedení

hlavního města, a především

ignorance názorů městských

částí, mi dělá rozhodně větší

vrásky.

Rozšíření letiště je rozděleno do

vícero fází. Ta první je o úpravě

stávajících terminálů, přeskupení kontroly bezpečnosti a dostavbě dalších nástupních prstů.

Má vylepšit efektivnost a přehlednost odbavení cestujících

a možné navýšení kapacity až na

21 milionů cestujících za rok.

Vloni se na Letišti Václava Havla

odbavilo téměř 18 milionů

cestujících, jedná se o navýšení

o 18 procent, což je

akceptovatelné.

V další fázi by měla být postavena paralelní dráha, ta by měla

zvýšit možnou kapacitu odbavených cestujících až na 30 milionů za rok, což je navýšení

o 69 procent. Myslíme si, že

takové navýšení je v rozporu se

zájmy hlavního města Prahy

a jeho městských částí. Taková

míra zvýšení provozu letiště

bude mít významný negativní

dopad na životní prostředí,

dopravu a množství turistů

v Praze. Na osmičce se to týká

hlavně navýšení emisí, hluku

v Bohnicích a Čimicích a navýšení počtu lidí, kteří se pohybují po

centru města.

Městská část Praha 8 by se

proto měla obrátit na Magistrát

hlavního města Prahy, a to

konkrétně na výbor a odbor

územního rozvoje, výbor a odbor

životního prostředí a Institut

plánování a rozvoje, nejprve

s dotazy a následně s připomínkami a stanoviskem za městskou část. Magistrát by měl poté

zastupovat městské části v procesu připomínkování, stanoviskem a dalším vyjednáváním vůči

státu zastoupenému Ministerstvem financí. Stát je totiž jediným akcionářem Letiště Václava

Havla Praha. Také doporučujeme obrátit se na odborné skupiny a vědecké kapacity, které

mohou připomínkovat rozšiřování letiště v rámci své

expertízy.

Městské části Suchdol, Lysolaje,

Ďáblice či Dolní Chabry dlouhodobě upozorňují na negativní

dopady plánovaného rozšíření

letiště a aktivně vstupují do

různých povolovacích procesů,

které se projektu až za 55 mi­

liard korun týkají. Proč by se

k letišti měla vyjadřovat i Praha 8? Podle několika nezávislých

studií bude mít výstavba nové

přistávací a vzletové dráhy

obrovský vliv na celý sever

Prahy, především pokud jde

o hluk a zplodiny. A tím i přímo

na zdraví obyvatel Bohnic a Čimic. Navíc, kromě letiště má

nedaleko vést silniční okruh

Prahy, ministerstvo dopravy se

dosud kombinací dopadů obou

staveb ovšem nezabývalo.

I ekonomický smysl samotného rozšíření letiště, které před

časem podpořil premiér Babiš

(ANO), vzbuzuje řadu pochybností. Předně je sporný argument nedostačující kapacity

cestujících. Nedávná pandemie

ukázala, jak rychle se může

cestovní ruch utlumit téměř na

nulu. A vzhledem ke klimatickým změnám je otázkou, dokdy

bude letecká doprava výhodná

jako nyní. Další věcí je, zda

Praha potřebuje více turistů.

Centrální městské části i pražští

senátoři si to nemyslí a kromě

odlivu obyvatel upozorňují na

problémy se sdíleným ubytováváním, předzahrádkami restaurací, rušením nočního klidu

a podobně. Tyto okolnosti na

čas změnila pandemie, nicméně

je možné, že se brzy vrátí a možná ještě ve větším.

Takže odpověď je jasná, vedení Prahy 8 by mělo co nejdříve

připomínkovat projekt rozšíření

letiště, vstoupit do všech povolovacích procesů a aktivně hájit

zájmy svých obyvatel, jako to až

hystericky dělalo například při

nesrovnatelně méně závažném

návrhu semaforu do Troji.