OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / září 2016 

Karel Šasek

radní

MČ Praha 8

za ČSSD

Petr Vilím

zastupitel

MČ Praha 8

za KSČM

ČSSD

KSČM

Chceme zklidnit

dopravu v Praze 8

Nejde jen

o samotné

parkování

V současné době je na území

Prahy jedno auto na dva

obyvatele. Když k tomu připočteme i automobily návštěvníků

naší metropole, jde jistě o čísla

přímo hrůzostrašná. To je

koneckonců vidět v našich

ulicích a dalších veřejných

plochách. Při takovém počtu aut

je totiž nemožné udržet

jakýkoliv „rozumný“ způsob

parkování. Parkuje se proto snad

úplně všude, kde je to jen trošku

možné. Přitom mnoho z nás má

o využití veřejných ploch

naprosto jiné představy. Komu

by se nelíbilo, aby místo

parkujících aut na náměstí byl

krásný park, kde se můžete

každý den potkávat se sousedy.

Máme tedy dvě možnosti. Buď

budeme preferovat individuální

dopravu, pak musíme budovat

také místa, kde mohou auta

parkovat, anebo upřednostníme

kvalitu života a bydlení. My jsme

se vydali cestou druhou.

Upřednostníme tak hromadnou dopravu před individuální

dopravou. Vytváříme podmínky,

aby nejen Pražané, ale i návštěvníci našeho města měli kvalitní

možnost přepravy veřejnou

dopravou a mohli své auto

nechat doma. Proto jsme také

podporovali vznik zón placeného stání na území Prahy 8.

V oblastech, kde nyní vznikají,

jsou určeny především pro

zajištění možnosti parkování

pro naše rezidenty. Abychom

ještě více podpořili naše občany,

zajistili jsme i nižší cenu

parkování pro ty, kteří chtějí

parkovat jen v okolí svého

bydliště. Ti získají roční

parkovací oprávnění za 600 Kč.

Zóny jsou však jen jednou ze

součástí dopravy v klidu. A my

v Praze 8 chceme dopravu

výrazně zklidnit. Budeme tak

hledat další možnosti, jak

upravit a zorganizovat parkování i v dalších částech naší

městské části.

Na sídlištích vybudovaných

v průběhu sedmdesátých let je

parkovacích míst s ohledem na

dnešní počty vozidel, jednoduše

málo, o centru Prahy 8 ani

nemluvě. Tento fakt je navíc

umocněn přemírou dojíždějících

mimopražských řidičů za

zaměstnáním. Svou úlohu

v tomto směru sehrála i polistopadová „transformace“ ekonomiky, jejímž výsledkem byla ztráta

pracovních pozic v místech

bydliště mimopražských

obyvatel.

Pravdou je, že z tohoto

pohledu působí zavedení

parkovacích zón poněkud

sobecky. Ale ruku na srdce –

v kolika okresních či krajských

městech má „nedomácí“ řidič

možnost zaparkovat zdarma na

celý den tak, jak se mu zlíbí?

Navíc parkovací zóny zdaleka

nepokrývají celé území

MČ Prahy 8.

Jedním z často používaných

argumentů, který hovoří proti

zavedení parkovacích zón, je

námitka, že cizí auta ráno

přijedou a odpoledne z komunikací zase zmizí. Tedy pokud tak

učiní i místní, nula od nuly

pojde. Opravdu? Vezměme

v potaz, v kolika oborech jsou

dnes lidé zaměstnáni a kolik

z mimopražských zaměstnanců

se může pochlubit takovým

luxusem jakým je pravidelná

osmihodinová pracovní doba.

Navíc zaměstnanci vybraných

profesí v Praze setrvávají

(a parkují) i několik dní a v přestávkách mezi prací a krátkým

volnem přespávají na ubytovnách.

Ze všech stran se ozývají hlasy

volající po viditelném omezení

automobilové dopravy v hlavním městě i mimo něj. Myslím si,

že zavedení parkovacích zón je

i v tomto směru dobrým

počinem.

www.praha8.cz

Perla Kuchtová

zastupitelka

MČ Praha 8

za Osmička sobě,

KDU-ČSL a nezávislí

osmička sobě,

kdu-čsl

a nezávislí

9

Štěpán Klimeš

předseda ZO

Praha 8

za Stranu zelených

strana

zelených

Lepší parkování

Jsou řešením, ale

pro rezidenty,

ztíží péči o seniora méně aut v ulicích

a zdraží i dojíždění Zaváděním zón plní SZ jeden

ze svých slibů. Zóny zlepšují

autem za prací

Výhody lze shrnout několika

slovy. Povinné parkovací zóny

zajistí parkování rezidentů

v místě bydliště bez stresu a za

výhodnější peníz, než zaplatí

přespolní motoristé, kteří ve

většině případů budou mít

výhodu elektronické platby

telefonem prostřednictvím

virtuálních parkovacích hodin.

Ztížená bude péče o seniora

přebývajícího v jiné městské

části. Nepomůže, máte-li

zaplaceno jinde, u seniora

mladšího 85 let vyjde péče o něj

spojená s parkováním ročně na

další 3 tis. Kč. Dojíždění do práce

z obvodu na obvod v rámci

Prahy řeší dvojí registrace v ceně

2,4 tis. Kč/rok.

Dobrá zpráva je, že parkování

kol, elektrokol, mopedů

a elektromobilů nestojí nic,

ideální systém by nicméně

nelimitoval řidiče bez auta, kteří

si jej během roku v případě

potřeby půjčí v rodině nebo od

známých. Oceněním a bonusem

za ohleduplnost k městskému

prostoru a životnímu prostředí

by mohl být nárok na alespoň

240 parkovacích hodin za rok

zdarma, případně za symbolický

peníz.

Pro MČ Praha 8 jen rezidentské platby představují nárůst

příjmů odhadem o 60–

75 mil. Kč/rok. Další minimálně

dvoj– až trojnásobek přiteče za

parkování nerezidentů.

Využije-li MČ příjem po

zdanění ve prospěch MČ

a občanů, bude to pro občany

další výhoda. Dorovná-li tam,

kde v rozpočtu bylo z vůle

politické reprezentace kráceno

na výdajích, bude to spravedlivé.

V zájmu občanů je sledovat, zda

značná část těchto příjmů

nemizí za těžko měřitelné právní

a poradenské služby, případně se

neztrácí v a. s. účelově založených a provozovaných MČ

Praha 8.

parkování rezidentů, omezují

dojíždějící. Veřejný prostor

Prahy je omezený, zóny zpoplatňují jeho užívání. Cílem je méně

parkujících aut, zabírajících

veřejný prostor, zejména těch

aut, která zde odloží ti, co

pokračují MHD do centra.

Výhodou je souběžné zlepšení

místní úpravy komunikací,

zjednoznačnění, kde se parkovat

smí a kde ne. Správně vyznačené

parkování umožní zvýšit

bezpečnost a zklidnit dopravu

a zlepšit podmínky pro chodce.

S parkovací zónou přichází do

řady vedlejších ulic systém Zóna

30 km/h. Výnosy z parkovací

zóny umožní více investovat do

zlepšení parkovacích možností.

Předpokládá se, že zhruba po

půl roce proběhne vyhodnocení

fungování zón a bude prostor

pro úpravy rozsahu vyznačených zón. Pokud tedy nebudete

se způsobem vyznačení zón

spokojeni, má smysl ozvat se

radnici MČ.

Je třeba vedle sebe naskládat

zeleň, chodníky, předzahrádky

a auta. Téměř všechna využití

veřejného prostoru jsou

občanům prospěšnější než

bezplatné parkování aut. Platbu

za parkování = zabírání veřejného prostoru považujeme za

dobrou cestu pro narovnání

vztahu auta a ostatních občanů.

Zóny jsou součástí naší širší

snahy. Zelení prosadili zlevnění

ročního jízdného na MHD.

Podporujeme rozvoj příměstské

dopravy, rozšíření záchytných

parkovišť lepší podmínky spojení

MHD do centra i se středočeským krajem. Podporujeme

lokální vybavenost, půjčování či

sdílení aut, kola a motorky. Cílem

je město, kde nebudete vlastní

auto potřebovat.