OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / září 2016
Karel Šasek
radní
MČ Praha 8
za ČSSD
Petr Vilím
zastupitel
MČ Praha 8
za KSČM
ČSSD
KSČM
Chceme zklidnit
dopravu v Praze 8
Nejde jen
o samotné
parkování
V současné době je na území
Prahy jedno auto na dva
obyvatele. Když k tomu připočteme i automobily návštěvníků
naší metropole, jde jistě o čísla
přímo hrůzostrašná. To je
koneckonců vidět v našich
ulicích a dalších veřejných
plochách. Při takovém počtu aut
je totiž nemožné udržet
jakýkoliv „rozumný“ způsob
parkování. Parkuje se proto snad
úplně všude, kde je to jen trošku
možné. Přitom mnoho z nás má
o využití veřejných ploch
naprosto jiné představy. Komu
by se nelíbilo, aby místo
parkujících aut na náměstí byl
krásný park, kde se můžete
každý den potkávat se sousedy.
Máme tedy dvě možnosti. Buď
budeme preferovat individuální
dopravu, pak musíme budovat
také místa, kde mohou auta
parkovat, anebo upřednostníme
kvalitu života a bydlení. My jsme
se vydali cestou druhou.
Upřednostníme tak hromadnou dopravu před individuální
dopravou. Vytváříme podmínky,
aby nejen Pražané, ale i návštěvníci našeho města měli kvalitní
možnost přepravy veřejnou
dopravou a mohli své auto
nechat doma. Proto jsme také
podporovali vznik zón placeného stání na území Prahy 8.
V oblastech, kde nyní vznikají,
jsou určeny především pro
zajištění možnosti parkování
pro naše rezidenty. Abychom
ještě více podpořili naše občany,
zajistili jsme i nižší cenu
parkování pro ty, kteří chtějí
parkovat jen v okolí svého
bydliště. Ti získají roční
parkovací oprávnění za 600 Kč.
Zóny jsou však jen jednou ze
součástí dopravy v klidu. A my
v Praze 8 chceme dopravu
výrazně zklidnit. Budeme tak
hledat další možnosti, jak
upravit a zorganizovat parkování i v dalších částech naší
městské části.
Na sídlištích vybudovaných
v průběhu sedmdesátých let je
parkovacích míst s ohledem na
dnešní počty vozidel, jednoduše
málo, o centru Prahy 8 ani
nemluvě. Tento fakt je navíc
umocněn přemírou dojíždějících
mimopražských řidičů za
zaměstnáním. Svou úlohu
v tomto směru sehrála i polistopadová „transformace“ ekonomiky, jejímž výsledkem byla ztráta
pracovních pozic v místech
bydliště mimopražských
obyvatel.
Pravdou je, že z tohoto
pohledu působí zavedení
parkovacích zón poněkud
sobecky. Ale ruku na srdce –
v kolika okresních či krajských
městech má „nedomácí“ řidič
možnost zaparkovat zdarma na
celý den tak, jak se mu zlíbí?
Navíc parkovací zóny zdaleka
nepokrývají celé území
MČ Prahy 8.
Jedním z často používaných
argumentů, který hovoří proti
zavedení parkovacích zón, je
námitka, že cizí auta ráno
přijedou a odpoledne z komunikací zase zmizí. Tedy pokud tak
učiní i místní, nula od nuly
pojde. Opravdu? Vezměme
v potaz, v kolika oborech jsou
dnes lidé zaměstnáni a kolik
z mimopražských zaměstnanců
se může pochlubit takovým
luxusem jakým je pravidelná
osmihodinová pracovní doba.
Navíc zaměstnanci vybraných
profesí v Praze setrvávají
(a parkují) i několik dní a v přestávkách mezi prací a krátkým
volnem přespávají na ubytovnách.
Ze všech stran se ozývají hlasy
volající po viditelném omezení
automobilové dopravy v hlavním městě i mimo něj. Myslím si,
že zavedení parkovacích zón je
i v tomto směru dobrým
počinem.
www.praha8.cz
Perla Kuchtová
zastupitelka
MČ Praha 8
za Osmička sobě,
KDU-ČSL a nezávislí
osmička sobě,
kdu-čsl
a nezávislí
9
Štěpán Klimeš
předseda ZO
Praha 8
za Stranu zelených
strana
zelených
Lepší parkování
Jsou řešením, ale
pro rezidenty,
ztíží péči o seniora méně aut v ulicích
a zdraží i dojíždění Zaváděním zón plní SZ jeden
ze svých slibů. Zóny zlepšují
autem za prací
Výhody lze shrnout několika
slovy. Povinné parkovací zóny
zajistí parkování rezidentů
v místě bydliště bez stresu a za
výhodnější peníz, než zaplatí
přespolní motoristé, kteří ve
většině případů budou mít
výhodu elektronické platby
telefonem prostřednictvím
virtuálních parkovacích hodin.
Ztížená bude péče o seniora
přebývajícího v jiné městské
části. Nepomůže, máte-li
zaplaceno jinde, u seniora
mladšího 85 let vyjde péče o něj
spojená s parkováním ročně na
další 3 tis. Kč. Dojíždění do práce
z obvodu na obvod v rámci
Prahy řeší dvojí registrace v ceně
2,4 tis. Kč/rok.
Dobrá zpráva je, že parkování
kol, elektrokol, mopedů
a elektromobilů nestojí nic,
ideální systém by nicméně
nelimitoval řidiče bez auta, kteří
si jej během roku v případě
potřeby půjčí v rodině nebo od
známých. Oceněním a bonusem
za ohleduplnost k městskému
prostoru a životnímu prostředí
by mohl být nárok na alespoň
240 parkovacích hodin za rok
zdarma, případně za symbolický
peníz.
Pro MČ Praha 8 jen rezidentské platby představují nárůst
příjmů odhadem o 60–
75 mil. Kč/rok. Další minimálně
dvoj– až trojnásobek přiteče za
parkování nerezidentů.
Využije-li MČ příjem po
zdanění ve prospěch MČ
a občanů, bude to pro občany
další výhoda. Dorovná-li tam,
kde v rozpočtu bylo z vůle
politické reprezentace kráceno
na výdajích, bude to spravedlivé.
V zájmu občanů je sledovat, zda
značná část těchto příjmů
nemizí za těžko měřitelné právní
a poradenské služby, případně se
neztrácí v a. s. účelově založených a provozovaných MČ
Praha 8.
parkování rezidentů, omezují
dojíždějící. Veřejný prostor
Prahy je omezený, zóny zpoplatňují jeho užívání. Cílem je méně
parkujících aut, zabírajících
veřejný prostor, zejména těch
aut, která zde odloží ti, co
pokračují MHD do centra.
Výhodou je souběžné zlepšení
místní úpravy komunikací,
zjednoznačnění, kde se parkovat
smí a kde ne. Správně vyznačené
parkování umožní zvýšit
bezpečnost a zklidnit dopravu
a zlepšit podmínky pro chodce.
S parkovací zónou přichází do
řady vedlejších ulic systém Zóna
30 km/h. Výnosy z parkovací
zóny umožní více investovat do
zlepšení parkovacích možností.
Předpokládá se, že zhruba po
půl roce proběhne vyhodnocení
fungování zón a bude prostor
pro úpravy rozsahu vyznačených zón. Pokud tedy nebudete
se způsobem vyznačení zón
spokojeni, má smysl ozvat se
radnici MČ.
Je třeba vedle sebe naskládat
zeleň, chodníky, předzahrádky
a auta. Téměř všechna využití
veřejného prostoru jsou
občanům prospěšnější než
bezplatné parkování aut. Platbu
za parkování = zabírání veřejného prostoru považujeme za
dobrou cestu pro narovnání
vztahu auta a ostatních občanů.
Zóny jsou součástí naší širší
snahy. Zelení prosadili zlevnění
ročního jízdného na MHD.
Podporujeme rozvoj příměstské
dopravy, rozšíření záchytných
parkovišť lepší podmínky spojení
MHD do centra i se středočeským krajem. Podporujeme
lokální vybavenost, půjčování či
sdílení aut, kola a motorky. Cílem
je město, kde nebudete vlastní
auto potřebovat.