8
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / září 2016
www.praha8.cz
Fórum
Jaké výhody
přináší
parkovací
zóny občanům
Prahy 8
Tento měsíc
se ptá:
Strana zelených
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Radomír Nepil
radní
MČ Praha 8
za ANO
Ondřej Gros
zastupitel
MČ Praha 8
za ODS
Martin Jedlička
člen Komise
pro dopravu
za TOP 09
hnutí ano
ods praha 8
top 09 praha 8
Hlavně ochranu
rezidentů
Předražené,
nafouklé,
nekoncepční,
vážená koalice
Na mnoha místech
zóny uškodí
obyvatelům
Smyslem zavádění zón placeného stání (ZPS) je zejména
ochránit rezidenty městských
částí. ZPS se zavádí kvůli
regulaci nadbytečné návštěvnické dopravy v centrech městských částí a v blízkosti tras
MHD. To znamená, že by
v ideálním případě měl vymizet
věčný problém s parkováním
v Karlíně a dalších obdobně
vytížených lokalitách. Také
kolem stanic metra, kde mnoho
Středočechů zabírá místa
rezidentům Prahy 8, by se měla
parkovací místa uvolnit.
Systém by měl také přinést
zjednodušení výdeje parkovacích oprávnění a zvýšit kontrolu
a postihy za nedodržování
pravidel. Umožňuje použití
nových platebních kanálů
a technologií pro výběr parkovného a měl by být uživatelsky
přehledný. Výhodou by mělo být
i přenesení řešení parkovacích
přestupků na městské části.
Příjmy ze ZPS, které získá naše
MČ, budou poté moci být
využity na zlepšení dopravní
infrastruktury.
Přípravu a nastavení sytému
ZPS měla na starosti primárně
Technická správa komunikací
spolu s odbory dopravy
městských částí. Po zavedení
ZPS bude hnutí ANO požadovat
následné vyhodnocení úspěšnosti a vhodnosti nastavení ZPS
v naší městské části. Pokud by
se ukázaly nedostatky, budeme
usilovat o jejich napravení.
Od začátku října startují
v Praze 8 zóny. A při pohledu,
co koalice zařídila, není asi
nikomu do smíchu. Nelze popřít,
že na nejvíc postižených
místech, jako jsou Karlín či
Palmovka a nejbližší okolí metra
Kobylisy, mohou mít parkovací
zóny pozitivní dopad. Tím však
klady končí.
Celý model zón je zbytečně
rozsáhlý. Zvlášť na severu
Prahy 8, kde sahá od S. K.
Neumanna přes Ládví až do
Frýdlantské. Na sídlišti zóny
ničemu nepomohou, lidé je tam
ani nechtějí, ale radnice si vede
svou. Samozřejmě, do kasy
rozhazovačných politiků se
peníze jen posypou.
Naprosto odstrašující dále je,
že radnice spolu s magistrátem
rozdělila zónu do tří „podzón“,
ve kterých si rezidenti mohou
pořídit tzv. „zlevněnou kartu“
na parkování. Nevím, co je na
ní zlevněného, když stojí šest
stovek. Asi jen to, že je levnější
než celoosmičková karta, která
je k mání za neuvěřitelných
1200 korun.
Nehorázná je také diskriminace těch, kteří nebydlí v oblasti
podléhající regulaci. Ti totiž na
levnější kartu nárok nemají,
a pokud v zónách budou chtít
zaparkovat, musí si pořídit
kartu pro celou Prahu 8 – tedy
tu drahou.
Suma sumárum: projekt zón,
který dámy a pánové z Libně
zkazili, je nutno v budoucnu
revidovat. Zrušit parkovací
oprávnění do malých „podzón“,
zavést jednotnou cenu maximálně 600 korun pro všechny
občany do celé zóny v Praze 8.
Znovu prověřit, popř. zrušit
regulaci tam, kde není k ničemu.
Připojit se k iniciativě jiných
radnic, které chtějí své zóny
propojit. Od této koalice se však
ničeho dobrého nedočkáme.
Modré zóny měly obyvatelům
Prahy 8 pomoci, ne jim ještě víc
zkomplikovat už tak složité
parkování. Proto je potřeba
s nimi nakládat opatrně. Někde
mají smysl: v Karlíně a na
Palmovce řeší problém odstavených aut na metru, v Kobylisích
pomůžou okolo Katastrálního
úřadu. Smysl mají i v nejbližším
okolí metra Ládví. Koneckonců
proto jsme parkovací zóny vždy
prosazovali.
Nepatří ale všude. Na sídlišti
Ládví jsou parkovací zóny
nesmysl. Z jednoduchého
důvodu: mezi paneláky prostě
chybí místo, obyvatelé budou
zbytečně platit 600 (nebo 1200)
korun ročně a nic za to nedostanou. Garance zaparkování?
Žádná. Stačí se podívat, jak se
tu parkuje večer: v Karlíně místo
najdete, mezi paneláky ani
náhodou. Parkovacích míst je
málo.
Modré zóny nepatří ani mezi
vilovou zástavbu v oblasti
Rokosky, Libeňské vodárny nebo
okolo Šutky. Radní pro dopravu
Ing. Šašek tvrdí, že nechal výběr
lokality „na odbornících“. Celé to
ale působí spíš tak, že se vedení
Prahy 8 líbí, že rozsah zón je tak
obrovský, protože za ně zkasírují
desítky milionů ročně – od nás,
obyvatel Prahy 8.
Řešení parkování v Praze 8
určitě není jednoduché a zahrnuje hodně práce. Problém je,
že ji momentálně nikdo nedělá.
Začít by se mělo lepším
nastavením parkovacích zón,
parkovacími domy a novými
P+R parkovišti.
Navíc ani modré zóny nejsou
řešením všespásným. Hodí se
pro nejužší centrum města, ale
proč bychom měli být jinde
cizincem ve vlastním městě?
Nejlepším řešením by byla
celopražská parkovací zóna
s šancí zaparkovat napříč
městskými částmi. Ale to by pro
vedení Prahy znamenalo plno
práce navíc, že?