8

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / září 2016 

www.praha8.cz

Fórum

Jaké výhody

přináší

parkovací

zóny občanům

Prahy 8

Tento měsíc

se ptá:

Strana zelených

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Radomír Nepil

radní

MČ Praha 8

za ANO

Ondřej Gros

zastupitel

MČ Praha 8

za ODS

Martin Jedlička

člen Komise

pro dopravu

za TOP 09

hnutí ano

ods praha 8

top 09 praha 8

Hlavně ochranu

rezidentů

Předražené,

nafouklé,

nekoncepční,

vážená koalice

Na mnoha místech

zóny uškodí

obyvatelům

Smyslem zavádění zón placeného stání (ZPS) je zejména

ochránit rezidenty městských

částí. ZPS se zavádí kvůli

regulaci nadbytečné návštěvnické dopravy v centrech městských částí a v blízkosti tras

MHD. To znamená, že by

v ideálním případě měl vymizet

věčný problém s parkováním

v Karlíně a dalších obdobně

vytížených lokalitách. Také

kolem stanic metra, kde mnoho

Středočechů zabírá místa

rezidentům Prahy 8, by se měla

parkovací místa uvolnit.

Systém by měl také přinést

zjednodušení výdeje parkovacích oprávnění a zvýšit kontrolu

a postihy za nedodržování

pravidel. Umožňuje použití

nových platebních kanálů

a technologií pro výběr parkovného a měl by být uživatelsky

přehledný. Výhodou by mělo být

i přenesení řešení parkovacích

přestupků na městské části.

Příjmy ze ZPS, které získá naše

MČ, budou poté moci být

využity na zlepšení dopravní

infrastruktury.

Přípravu a nastavení sytému

ZPS měla na starosti primárně

Technická správa komunikací

spolu s odbory dopravy

městských částí. Po zavedení

ZPS bude hnutí ANO požadovat

následné vyhodnocení úspěšnosti a vhodnosti nastavení ZPS

v naší městské části. Pokud by

se ukázaly nedostatky, budeme

usilovat o jejich napravení.

Od začátku října startují

v Praze 8 zóny. A při pohledu,

co koalice zařídila, není asi

nikomu do smíchu. Nelze popřít,

že na nejvíc postižených

místech, jako jsou Karlín či

Palmovka a nejbližší okolí metra

Kobylisy, mohou mít parkovací

zóny pozitivní dopad. Tím však

klady končí.

Celý model zón je zbytečně

rozsáhlý. Zvlášť na severu

Prahy 8, kde sahá od S. K.

Neumanna přes Ládví až do

Frýdlantské. Na sídlišti zóny

ničemu nepomohou, lidé je tam

ani nechtějí, ale radnice si vede

svou. Samozřejmě, do kasy

rozhazovačných politiků se

peníze jen posypou.

Naprosto odstrašující dále je,

že radnice spolu s magistrátem

rozdělila zónu do tří „podzón“,

ve kterých si rezidenti mohou

pořídit tzv. „zlevněnou kartu“

na parkování. Nevím, co je na

ní zlevněného, když stojí šest

stovek. Asi jen to, že je levnější

než celoosmičková karta, která

je k mání za neuvěřitelných

1200 korun.

Nehorázná je také diskriminace těch, kteří nebydlí v oblasti

podléhající regulaci. Ti totiž na

levnější kartu nárok nemají,

a pokud v zónách budou chtít

zaparkovat, musí si pořídit

kartu pro celou Prahu 8 – tedy

tu drahou.

Suma sumárum: projekt zón,

který dámy a pánové z Libně

zkazili, je nutno v budoucnu

revidovat. Zrušit parkovací

oprávnění do malých „podzón“,

zavést jednotnou cenu maximálně 600 korun pro všechny

občany do celé zóny v Praze 8.

Znovu prověřit, popř. zrušit

regulaci tam, kde není k ničemu.

Připojit se k iniciativě jiných

radnic, které chtějí své zóny

propojit. Od této koalice se však

ničeho dobrého nedočkáme.

Modré zóny měly obyvatelům

Prahy 8 pomoci, ne jim ještě víc

zkomplikovat už tak složité

parkování. Proto je potřeba

s nimi nakládat opatrně. Někde

mají smysl: v Karlíně a na

Palmovce řeší problém odstavených aut na metru, v Kobylisích

pomůžou okolo Katastrálního

úřadu. Smysl mají i v nejbližším

okolí metra Ládví. Koneckonců

proto jsme parkovací zóny vždy

prosazovali.

Nepatří ale všude. Na sídlišti

Ládví jsou parkovací zóny

nesmysl. Z jednoduchého

důvodu: mezi paneláky prostě

chybí místo, obyvatelé budou

zbytečně platit 600 (nebo 1200)

korun ročně a nic za to nedostanou. Garance zaparkování?

Žádná. Stačí se podívat, jak se

tu parkuje večer: v Karlíně místo

najdete, mezi paneláky ani

náhodou. Parkovacích míst je

málo.

Modré zóny nepatří ani mezi

vilovou zástavbu v oblasti

Rokosky, Libeňské vodárny nebo

okolo Šutky. Radní pro dopravu

Ing. Šašek tvrdí, že nechal výběr

lokality „na odbornících“. Celé to

ale působí spíš tak, že se vedení

Prahy 8 líbí, že rozsah zón je tak

obrovský, protože za ně zkasírují

desítky milionů ročně – od nás,

obyvatel Prahy 8.

Řešení parkování v Praze 8

určitě není jednoduché a zahrnuje hodně práce. Problém je,

že ji momentálně nikdo nedělá.

Začít by se mělo lepším

nastavením parkovacích zón,

parkovacími domy a novými

P+R parkovišti.

Navíc ani modré zóny nejsou

řešením všespásným. Hodí se

pro nejužší centrum města, ale

proč bychom měli být jinde

cizincem ve vlastním městě?

Nejlepším řešením by byla

celopražská parkovací zóna

s šancí zaparkovat napříč

městskými částmi. Ale to by pro

vedení Prahy znamenalo plno

práce navíc, že?